Marketing 2017 2018 Week 1 Les 1 Introductie opdracht Marktonderzoek
Doelstelling(en) Opzet opdracht Marktonderzoek is je duidelijk Marketing 2017 2018 Doelstelling(en) Opzet opdracht Marktonderzoek is je duidelijk Start met bedenken ‘onderzoeksvraag’
Opzet Opdracht Marktonderzoek Handleiding & vragen Groepsindeling Marketing 2017 2018 Marktonderzoek Opzet Opdracht Marktonderzoek Handleiding & vragen Groepsindeling Stap 1: De Onderzoeksvraag
1. Marktonderzoek Marktonderzoek: Marketing 2017 2018 1. Marktonderzoek Marktonderzoek: Informatie verzamelen over markten, en/of klanten (medewerkers) Informatie? Data & meningen Deze informatie leidt tot beslissingen! Welke beslissingen?
Marketing 2017 2018
Go to www.menti.com and use the code: 26 66 5
2. Opzet Opdracht Marktonderzoek De opdracht bestaat uit 7 stappen: Stap 1: Als groep kies je één van de volgende onderwerpen: Een klanttevredenheidsonderzoek (horeca/hotel/camping/dagrecreatie/restaurant/VVV). Een medewerkerstevredenheidsonderzoek onder personeel Populariteit- of imago-onderzoek van een vakantiebestemming (een land, streek of plaats)
2. Opzet Opdracht Marktonderzoek Stap 2: Beschrijf concreet jullie onderzoeksvraag: ‘Wat wil je te weten komen?’ Stap 3: Bepaal je populatie (de doelgroep): voor wie is jullie enquête bedoeld? Tip: hou het klein! Stap 4: Hoe & waar gaan jullie enquêteren? (niet digitaal!) Stap 5: Het maken van enquêtevragen (richtlijn +/- 12 vragen) Stap 6: Uitvoeren enquête + verwerken en ‘presenteren’ (in het verslag) van de enquêteresultaten Stap 7: Evaluatie (zowel individuele als groepsevaluatie)
Stap 1 : Keuze onderwerp (handleiding, pag. 3: stap 1) Marketing 2017 2018 Stap 1 : Keuze onderwerp (handleiding, pag. 3: stap 1) Stap 2 : Formuleer de onderzoeksvraag Stap 3 : Omschrijf de populatie / doelgroep Stap 4 : Hoe & waar gaan jullie enquêteren? Inlevermap ======================================= 9 maart Stap 5 : Het maken van enquêtevragen ======================================= 22 maart Stap 6: Uitvoeren enquête, verwerken + ‘presenteren’ (in eindverslag) resultaten ================================== Eindverslag 6 april
3. Handleiding & vragen Lees handleiding rustig door (+/- 5 minuten) Marketing 2017 2018 3. Handleiding & vragen Lees handleiding rustig door (+/- 5 minuten) Hierna gelegenheid voor vragen!
4. Groepsindeling 1. Zelfde groepen als vorige opdracht bij Marketing 2. Aantal groepsleden 4 (afwijking in overleg met docent) 3. Onderling wijzigen toegestaan, maar kan alleen deze week
Stap 1: De onderzoeksvraag Marketing 2017 2018 Stap 1: De onderzoeksvraag Een klanttevredenheidsonderzoek (hotel/camping/dagrecreatie/restaurant) “Klanttevredenheidonderzoek onder klanten van de Primark Groningen” Focus op de 5 P’s?
Stap 1: De onderzoeksvraag Marketing 2017 2018 Stap 1: De onderzoeksvraag Een medewerkerstevredenheidsonderzoek (*) “Medewerkerstevredenheidsonderzoek bij Van der Valk Hoogkerk” (*) vooraf overleg + focus waarop?
Richting onderzoeksvraag Marketing 2017 2018 Richting onderzoeksvraag 3. Populariteitsonderzoek van een vakantiebestemming (land, streek of plaats) “Wat is de populairste badplaats aan de Middellandse zee?”
Richting onderzoeksvraag Marketing 2017 2018 Richting onderzoeksvraag 4. Imago-onderzoek van een vakantiebestemming (land, streek of plaats) “Hoe ziet g
En nu? Formuleer ‘Wat willen jullie precies te weten komen?’ In 1 zin Marketing 2017 2018 En nu? Stap 1: Groepsoverleg: kies één van de volgende onderwerpen: Een klanttevredenheidsonderzoek (horeca/hotel/camping/dagrecreatie/restaurant/VVV). Een medewerkerstevredenheidsonderzoek onder personeel Populariteit- of imago-onderzoek van een vakantiebestemming (een land, streek of plaats) Formuleer ‘Wat willen jullie precies te weten komen?’ In 1 zin Duidelijk Volgende les ‘aanscherpen’
Marketing 2017 2018 Marketing Periode 3 (handleiding & lespresentaties)
Marketing 2017 2018