Michael Schreuders Prof dr. Bas van den Putte Prof dr. Anton Kunst

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Succesvolle intelligentie
Advertisements

“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
De (on)gezonde leerling?
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Public design – Concept 1
Sociaal-economische verschillen in (on)gezond gedrag en de rol van de omgeving: de GLOBE studie FJ van Lenthe, CBM Kamphuis, K Giskes, M Huisman, J Brug,
WOON Op weg naar een gezonde bevolking, schonere randstad, minder files, creatievere werknemers en een gelukkigere samenleving WERK FIETS.
Universele preventie van middelengebruik bij jongeren Een onderzoek door M. Kleinjan en R. C. M. E. Engels.
Selectieve en geïndiceerde preventie van problematisch middelengebruik bij jongeren Kind en Adolescent.
Effectiviteit en efficiëntie vanuit overheidsperspectief Sofie De Smet Afdeling Beleidsontwikkeling Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Project Cooldown Rookzones en jij... Door Marie Lhuissier & Keni Voermans.
Preventie effectiever maken
Waar wilt u doodgaan. Keuzen en overwegingen Katrien Luijkx i. s. m
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
De belofte van Learning Analytics…… Olaf de Groot.
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Active ageing.
1 Is MST Kosten - Effectief?  Jan J. v. Busschbach, Ph.D. –Viersprong Institute for studies on Personality Disorders –Erasmus MC Afdeling Medisch Psychologie.
Rook- en alcoholspecifieke opvoeding
Je publiek aan het woord Hoe ga je beleidsmatig om met de stem van je publiek? Workshop - Dag voor Cultuurcommunicatie 13 december Gent.
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Schoonheid is een keuze Over sociale druk Dr. Liesbeth Woertman 4 februari 2008.
Impact van veranderingen in de vergoeding voor hulp bij stoppen met roken sinds 2011 Prof. dr. Anton Kunst Afdeling Sociale Geneeskunde AMC, Universiteit.
H ET BELEID VAN DE OVERHEID CRIMINALITEIT Zelfs problemen hebben recht op bestaan, los ze derhalve niet op. Karel Jonckheere: Vlaams schrijver en dichter.
Rook-en alcoholspecifieke opvoeding
Rook- en alcoholspecifieke opvoeding
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
Alcohol, roken en opvoeding
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Workshop Identiteit?.
HOE MOET HET? Het probleem van de beoordeling van de effecten van Community Art.
Media en geweld Merlier Michael, 1BaTPB1.
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
METHODE 1.Zoekstrategie in de literatuur met termen als ‘shift work, night work, irregular working hours, body weights and measures, BMI and body mass’.
Het (meervoudig) gebruik van tabak, alcohol en illegale drugs in Vlaanderen Tabaksgebruik.
Uw kind in de 2 e klas Alcohol, roken en opvoeding 1.
Welkom en korte introductie aanwezigen
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Gezondheid & de Omgevingswet
Universele preventie van middelengebruik bij jongeren
De rookvrije horeca in Nederland
Rookvrije ouders door effectieve stoppen met roken ondersteuning
Van ‘evidence based’ naar ‘too much medicine’
V-DEMO Simon Comazuipen. Welk beleid?
Rookvrije ouders door effectieve stoppen-met-roken ondersteuning
Piet Van Schuylenbergh
De nieuwe HEA Werkbespreking raad 1 juni april 2018
Educatieve Games – Leermiddel of Lapmiddel?
Media is er altijd en overal
Beleids plan Beleidsplan wat in het Grommertje staat is richting gevend. Bestuur wil graag uw mening weten. De uitgangspunten / keuzes van.
Alliantie GenderDiversiteit
Beroepstrots: de gemotiveerde ambtenaar
Preventie van alcoholgebruik van adolescenten door verbeterde ouder-kind alcoholspecifieke communicatie: De “Hou vol! Geen alcohol” pilot studie Suzanne.
Vergadering Personeelsdienst
Persoonlijk Leiderschap
Rookvrije schoolterreinen: op naar 2020
HET GAMEPROFIEL VAN DE GROEP
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Ongezond gedrag: de rol van het recht Alcohol
Ongezond Voedsel en Preventie
Transcript van de presentatie:

Michael Schreuders Prof dr. Bas van den Putte Prof dr. Anton Kunst Effectiviteit van anti-rookbeleid in schoolgebouwen en op schoolpleinen Michael Schreuders Prof dr. Bas van den Putte Prof dr. Anton Kunst

Het “Amsterdam effect” in de wetenschap Hoe onderscheidt de perceptie van ons “Amsterdamse” onderzoek naar zich van het Tilburgse? Het “Amsterdam effect” in de wetenschap Peer-review, 19-3-2018 “Did the authors assess the use of any other smoking products, such as marijuana? It would be interesting, particularly given the location that this study took place, to…”

Hoge verwachtingen Scholen zijn een logische setting voor anti-rookbeleid Groot bereik Lange tijd exposure Educatieve setting Autoriteit/mandaat Sociale relaties op school van wezenlijke invloed op rookgedrag

Tegelijkertijd….

School anti-rookbeleid Steeds meer middelbare scholen implementeren anti- rookbeleid Wetenschappelijk bewijs over de effectiviteit op rookgedrag is echter inconsistent Gebrekkige definities Wisselende metingen anti-rookbeleid Kort tijd gemeten in onderzoeken Weinig rekening invloed context

School anti-rookbeleid Systematische review (Galanti et al., 2014) stelde dat de wijze van implementatie naar alle waarschijnlijkheid een grote rol speelt Scholen kunnen het best Roken voor iedereen, overal en altijd verbieden De regels strikt handhaven Duidelijke regels stellen Anti-rookbeleid combineren met rookpreventie en –educatie Deden geen uitspraken over andere elementen van implementatie (e.g., sanctionering)

Michael Schreuders, Paulien AW Nuyts, Bas van den Putte, Anton E Kunst Understanding the impact of school tobacco policies on adolescent smoking behaviour: a realist review Social science & medicine (2017) Michael Schreuders, Paulien AW Nuyts, Bas van den Putte, Anton E Kunst

Ons onderzoek Begrijpen van het belang van implementatie vanuit een jongerenperspectief Literatuur review Welke elementen maken anti-rookbeleid “effectief”? Waarom maakt een element anti-rookbeleid effectiever? (of het ontbreken ervan minder effectief)

Ons onderzoek HOE worden jongeren beïnvloed door de verschillende elementen van implementatie. Wij vonden een aantal ‘goede reacties’, maar vooral ook veel ‘suboptimale reacties’, afhankelijk van implementatie

Hoe ‘suboptimale reacties’ voorkomen? Schrik niet! Praktijk weerbarstiger. Huidige handleidingen E.g., Trimbos instituut

Hoe ‘suboptimale reacties’ voorkomen? 1: Verbied roken in alle locaties, ook buiten het schoolplein . 2: Verbied roken voor iedereen onder schooltijd. 3: Maak officiële regels die voor iedereen duidelijk zijn. 4: Zorg ervoor dat alle medewerkers het officiële rookbeleid kunnen en dienen te handhaven. 5: Zorg ervoor dat het overtredingsbeleid progressief en consequent wordt uitgevoerd. 6: Flankeer het anti-rookbeleid met rookpreventie en -educatie. 7: Monitor de ‘continue aanpassingen’ van adolescenten en verander zo nodig het officiële beleid.

Verbod buiten schoolplein Scholen in Nederland staan vaak toe dat (sommige) jongeren buiten het schoolplein roken Onderzoek laat zien dat: Leerlingen kunnen zich gaan afzetten tegen schoolbeleid Rokende leerlingen hebben gevoel niet te kunnen stoppen Rokende leerlingen kunnen zich gaan concentreren in exclusieve rokersgroepen.

Verbod voor iedereen Scholen in Nederland staan vaak toe dat oudere adolescenten en leraren roken. Onderzoek laat zien dat: Leerlingen kunnen gaan denken “als roken echt zo erg was, had de school het wel helemaal verboden”. Leerlingen kunnen gaan denken dat leraren niet zoveel om hen als persoon geven. Verwachting van ‘belangrijke volwassenen’.

Systematiek in overtredingsbeleid Niet alle scholen in Nederland hebben een consequente en progressieve systematiek voor het afhandelen van overtredingen. Onderzoek laat zien dat: Leerlingen het overtredingsbeleid als oneerlijk ervaren, daardoor minder verbinding met voelen school en antirook boodschap. “Anderen minder snel en minder zwaar bestraft” E.g., soms door de vingers zien, of aanpak per mentor Nodig om autoriteit te behouden “Ze kunnen toch niks doen. We zijn met zoveel rokers”

Flankerende educatie en preventie Veel Nederlandse scholen “doen wel iets aan” preventie en educatie, maar niet als flankerend aan het anti-rookbeleid. Onderzoek laat zien dat: Leerlingen vinden dat roken een ‘persoonlijke keuze’ en ‘recht’. Discussieer. Leerlingen anti-rookbeleid te ‘strafgericht’ kunnen vinden. Leerlingen in laten zien dat maatregelen bestaan om ze “te helpen”

De juiste implementatie creëert een context die “suboptimale reacties” zoveel mogelijk vermijdt of, waar nodig, daar op anticipeert.

Michael Schreuders, Loekie Klopmaker, Bas van den Putte, Anton E Kunst Understanding the impact of school anti-tobacco policies on adolescent smoking behaviour: a collective lifestyle perspective Submitted to Social Science and Medicine Michael Schreuders, Loekie Klopmaker, Bas van den Putte, Anton E Kunst

Diepteonderzoek scholen Illustreren van invloed anti-rookbeleid Kijken naar de ‘collectieve rook patronen’ Waar Wanneer Met wie, en Waarom rokende jongeren wel of niet onder schooltijd roken

Diepteonderzoek scholen Twee scholen in Amersfoort vergeleken Interviews Groepsdiscussies Eén met een relatief sterk anti-rookbeleid Alleen roken op één aangewezen plek buiten schoolplein In het zicht van conciërge 20 Meter “niks” tussen het schoolplein en rookplek Geen faciliteiten ter “demotivering” Geen afdakje Geen bankje

Zwak beleid Zwak beleid Neutrale rook norm Veel rokers onder schooltijd. Twee sterke “patronen” Stoere rokers Afhankelijke rokers

Sterk beleid Sterk beleid Anti-roken norm Weinig rokers onder schooltijd. Drie sterke “patronen” Dagelijks rokende jongens “Goed” rokende meisjes Buiten schooltijd rokers

Wetenschappelijk onderzoek We blijven als wetenschappers stoeien met het “kwantificeren van de effectiviteit”. Maar, veranderingen in de causale mechanismen en rookpatronen

Slotgedachten Anti-rookbeleid op scholen heeft hoe dan ook een invloed, afhankelijk van implementatie De implementatie in Nederland is – wetenschappelijk gezien – nog niet optimaal. Scholen in sommige andere landen hebben een sterker beleid. Daarnaast: meer dan enkel invloed op roken Minder meeroken Nieuwe rookvrije publieke en private plekken. Vermindering van maatschappelijke acceptatie roken

Bedankt! M.Schreuders@amc.nl A.Kunst@amc.nl