Exit, voice and loyalty A.O. Hirschman (1971)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drie mythen over flexibele werknemers Gastcollege SZW Congres Den Haag, 25 maart 2013 Arjan Heyma.
Advertisements

Studenttevredenheid en accreditatie
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Online Personeelsregistratiesysteem
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
verplicht sociaal verzekerd
Bedrijfspresentatie Independent Advisors.  Introductie Independent Advisors  Werkzaamheden ◦ Voor particulieren ◦ Voor bedrijven  Werkwijze  Waarom.
Het psychologische contract
waarom dit boek? Afsluiting 10 jaar Randstad Award Groeiend belang van employer branding Stand van zaken Tijd om thema te verdiepen De echte arbeidsmarkt.
NEA cohortonderzoek Metingen in 2007, 2008 en 2009
kenniscentrum jongeren met een functiebeperking en Werk
Deze presentatie Over het WERKbedrijf De arbeidsmarkt in de regio
Communicatie zonder grenzen... Welkom in het tijdperk van:
om deze presentatie uit te voeren
Geïntegreerde Communicatie
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Dia 1 van 12 Mensen binden aan Balls. dia 2 van 12 Inhoud Hoe groot is het verloop? Waarom is dit een probleem? Wat zijn de oorzaken van het verloop?
De beste hypotheek tegen de laagste kosten! Door de kredietcrisis, eurocrisis, etc wordt het steeds lastiger om exact te berekenen hoeveel hypotheek u.
Het beste hypotheek advies voor starters Door de kredietcrisis, eurocrisis, etc wordt het steeds lastiger om exact te berekenen hoeveel hypotheek starters.
Case-study: analyse van de zwakke arbeidsstromen tussen de arrondissementen Doornik en Kortrijk Sylvie Vanoost 1BaOD.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
SLC periode 2 Week 1 Evaluatie
Welke keuze maak jij voor jezelf?
‘Gedoe’ in Projectteams Rik Hoogeveen. Inleiding  Van ‘procesresultaten’ naar ‘projectverstoringen’  “Waarom kunnen ze niet in één keer bedenken wat.
het nieuwe loopbaandenken voorbij Brussel 9 oktober 2014
Wijzigingen ontslag- en flexrecht door nieuwe Wwz
Pilot Functiecreatie Ervaringen van Petra Hoekman, P&O adviseur
Methodische gespreksvoering
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
© Synovate Click to edit Master title style Click to edit Master subtitle style Hoe wordt je de favoriete werkgever van Nederland?! Highlights uit het.
WELCOME TO OUR LAUNCH EVENT. ONDERZOEK IVOX Perceptie, behoeften, prioriteiten en gedrag mbt duurzaamheid bij de Belgen meten en beter begrijpen 1000.
Casebespreking startups Groep 7; Jehan van Iersel Dennis de Bruyn Erwin van Helden.
Commitment of Hoe bevlogen medewerkers beter functioneren
Durf ruimte te geven!. Uitgangspunten Bestuurders ervaren als problemen: Het is moeilijk goede en voldoende bestuurders te vinden Jongens blijven weg.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Wat is oud? Inleiding door: Arie Stolk redactielid Geron.
KLANTWAARDERING Gabrielle Luhrman 21 maart 2016.
De sociale staat van Nederland Over scheidslijnen en onbehagen in een verkiezingsjaar Kim Putters 4 oktober 2016.
Ruzie maken… een vak apart !?
Leer weer jezelf te zijn
Daddy’s Home Productions – Alle rechten voorbehouden ©
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
B-1: Twee vriendinnen zitten samen op de bank
Training: Cliëntsessies
TOON DEZE SLIDE: INLEIDING
Economy for the common good gemeinwohl-Ökonomie  Gemene-Goed-Economie
Vanuit de storm….
Welkom VWO 5..
Robot en weiden.
trouw – Loyalty De trouw van ‘n vriend op 4 poten
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Echte liefde is… Kijk daarvoor naar God Check je liefde voor mensen
2x OK, 1x NEE.
Nee Zeggen!.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Training: Cliëntsessies
H3 Financiering van een bedrijf
Keuzevrijheid in 2e pijler pensioenen; waar staan we
Exit, voice and loyalty A.O. Hirschman (1971)
De maakindustrie in Midden-Limburg
Wij willen als gemeente/organisatie X onze klanten centraal stellen
Klimaatverandering& Landbouw
Hoofdstuk 4: Met werk kom je verder.
Docentstages, smeerolie tussen bedrijf en school Presentatie Praktijkopleidersdagen
Optie om de toolbox uit te breiden
Disclosure belangen (Potentiële) belangenverstrengeling Geen
5 valkuilen & Tips.
Leren van het buitenland?
Transcript van de presentatie:

Exit, voice and loyalty A.O. Hirschman (1971) Relatie tussen werknemer en arbeidsorganisatie Entry binnenkomst nieuwe werkgever Loyalty sterke binding met het bedrijf Voice mening geven/stem verheffen Responsive gehoord/erkend wORden, echt antwoord krijgen Exit vertrek naar concurrent Execute toezeggingen worden zichtbaar nagekomen Stay werknemer blijft, maar psychologisch contract ontbonden Hirschman schreef in 1971 boek over redenen en mogelijkheden (oa situatie arbeidsmarkt: Negatief is belemmering voor potentiele exit-ers, die belanden per direct in Stay en wachten evt beloftes niet af. Je kan hier voor een deel de MoodMonitor resultaten in 2010 en 2011 uit verklaren. De ongelijke uitslagen tussen exF en exA: exA na vele jaren rommelen weer NL zelfstandig (toename loyalty), maar nog wantrouwend over management gezien eerdere ervaringen (dus kiezen voor hoge Stay cq lage loyalty exF voelt zich niet gehoord cq erkend in de gemaakte transitiekeuzes (systemen, pensioen, locaties, naamgeving) en haakt bij Responsiveness al af. Hirschman zegt ok dan ga je exit. Maar als arbeidsmarkt slecht is (kredietcrisis/ banken ontslaan mederwerkers) dan blijf je toch maar (Stay) maar je wacht eigenlijk niet meer op Execute en dan is er nog maar 1 optie en dat is via Voice en Responsive naar Loyalty. Execute wordt niet meer meegenomen in de beoordeling. Entry Loyalty Voice Respon sive Execute Loyalty M O D Green grass ? Exit Stay