Exit, voice and loyalty A.O. Hirschman (1971) Relatie tussen werknemer en arbeidsorganisatie Entry binnenkomst nieuwe werkgever Loyalty sterke binding met het bedrijf Voice mening geven/stem verheffen Responsive gehoord/erkend wORden, echt antwoord krijgen Exit vertrek naar concurrent Execute toezeggingen worden zichtbaar nagekomen Stay werknemer blijft, maar psychologisch contract ontbonden Hirschman schreef in 1971 boek over redenen en mogelijkheden (oa situatie arbeidsmarkt: Negatief is belemmering voor potentiele exit-ers, die belanden per direct in Stay en wachten evt beloftes niet af. Je kan hier voor een deel de MoodMonitor resultaten in 2010 en 2011 uit verklaren. De ongelijke uitslagen tussen exF en exA: exA na vele jaren rommelen weer NL zelfstandig (toename loyalty), maar nog wantrouwend over management gezien eerdere ervaringen (dus kiezen voor hoge Stay cq lage loyalty exF voelt zich niet gehoord cq erkend in de gemaakte transitiekeuzes (systemen, pensioen, locaties, naamgeving) en haakt bij Responsiveness al af. Hirschman zegt ok dan ga je exit. Maar als arbeidsmarkt slecht is (kredietcrisis/ banken ontslaan mederwerkers) dan blijf je toch maar (Stay) maar je wacht eigenlijk niet meer op Execute en dan is er nog maar 1 optie en dat is via Voice en Responsive naar Loyalty. Execute wordt niet meer meegenomen in de beoordeling. Entry Loyalty Voice Respon sive Execute Loyalty M O D Green grass ? Exit Stay