Leren van leerlingen en de opbouw van een les

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Advertisements

Hoekenwerk Ann Vandemaele.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
Vakdidactiek 2de bijeenkomst
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Historisch redeneren en denken vakdidactiek 21-3
Da Vinci College ontwerpen Programma 8 maart
Visie & Strategie.
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
Richtlijnen voor de casustoets
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
TRENDS 2014 Hafida
Keuzethema: differentiatie
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Het opstellen van goede onderzoeksvragen
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Inkopen van voeding Ranjana de Vries Wat gaan we doen deze les? Lesdoelen Inleiding op het onderwerp Opdracht Pauze Poster presentatie Kahoot.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
vakdidactiek pedagogiek
Een tijdlijn maken met ICT
Mysteriespel: De moord op Willem van Oranje
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Virtual Reality in de les
Mysterie: Moord op de Romanovs
Dide Breuer.
Omgevingsonderwijs Wat? Leren in en van de (eigen) omgeving Waarom?
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Praktische opdracht: het bouwen van een website
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Mijn visie op onderwijs
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Handelsvormen Werkvorm: woordwiel.
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Kennismaken, terugkijken, doelen vak en verhalen vertellen
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Toetsing Vakdidactiek 2.
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Taallab 3.0 Online geletterdheid
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Transcript van de presentatie:

Leren van leerlingen en de opbouw van een les Vakdidactiek 3 Leren van leerlingen en de opbouw van een les

Doelen van het schoolvak volgens docenten Geschiedenis Kennis Historisch redeneren Overzicht tijd Ander perspectief Leuk Morele lessen Verklaren hedendaagse maatschappij Voorbereiding hoger/onderwijs wetenschappelijk denken

Jullie eerste ervaringen op school Wissel in tweetallen in 2 x 5 minuten de ervaringen op je stageschool uit. Concentreer je op de vakdidactische aspecten Vat de bevindingen van je gesprekspartner samen in twee of drie kernwoorden

Het leren van de leerlingen in de theorie

Wie o wie? Romantische fase Spiraalcurriculum Visuele intelligentie/ beeldknap

In groepjes: vragen over de leerpsychologie (10 min.) 1) Leg uit welke invloed onderwijspsycholoog Bruner heeft gehad op de ontwikkeling van de tien tijdvakken. 2) Bedenk bij drie van de acht intelligenties van Gardner een concrete toepassing/ werkvorm voor een geschiedenisles. 3) Vanaf welke leeftijd komen leerlingen in de door Egan zo genoemde romantische periode en wat betekent dit concreet voor de lespraktijk?

Welk woord weg Bruner Egan Gardner

Opdracht vorige keer: Aan leerlingen op stageschool gevraagd: Wat ze van het vak geschiedenis vinden Wanneer ze veel leren Wanneer de geschiedenisles leuk is

Praktijkregels? Wissel in 2-tallen de antwoorden van de leerlingen uit en formuleer samen 3 praktijkregels. Daarna met de groep formuleren op het bord.

Hoe concreter hoe beter Lesdoelen en leerdoelen: Concrete leerlingactiviteit Niveau en hoeveelheid aangeven Moet aan leerlingen te geven zijn in kader van evaluatie

Hoe concreter hoe beter Leerlingen weten wat de Koude oorlog inhoudt Leerlingen kunnen informatie verwerken over Koude Oorlog Leerlingen kunnen het begrip Koude Oorlog in eigen woorden uitleggen Leerlingen kunnen drie kenmerken van de Koude Oorlog noemen en bij elk kenmerk een voorbeeld

Beheersingsniveaus (afgeleid van taxonomie Bloom) Kennis en begrip: (her)kennen, noemen, uitleggen Toepassing: een begrip kunnen gebruiken in nieuwe situatie Interpretatie/historisch redeneren: probleem oplossen; onderzoeksvraag beantwoorden; bronnen zoeken; spotprent analyseren; een fictief interview opstellen

Opdracht: formuleer een concreet leerdoel Inhoud/onderwerp Wat moeten leerlingen kennen/kunnen? Op welk niveau moeten ze dat kunnen?

Welke onderdelen bevat een instructie? Denk individueel 5 minuten na over de onderdelen van een effectieve instructie voor leerlingen.

Leerdoelen en lesdoelen Kerndoelen of Eindtermen Je eigen visie Behoeften van de leerling Leerdoelen Lesdoelen (of opdracht)

Opdracht: ontwerp in 15 min. een globale lesvoorbereiding in 2-tallen Bepaal een onderwerp Verzin een (idee voor een) instap Formuleer een of twee concrete doelen voor je les Gebruik de essentiële onderdelen voor een les (bv. Wilschut 272-273) Neem een uitgangspunt uit theorie en/of praktijkregel (denk aan antwoorden van ll.) Maak een GLOBALE lesvoorbereiding voor een les van 50 min. voor één van je stageklassen

Hoe bied je een instructie aan? Mondeling Bord Ppt Digibord Studiewijzer/papier Boek/werkboek …………………..

Volledige instructie Waarom: Waarom moet ik dit doen? Wat: Wat moet ik doen? Hoe: Hoe moet ik het aanpakken? Tijd: Hoeveel tijd krijg ik ervoor? Hulp: Bij wie+waar kan ik hulp krijgen? Resultaat: Uitkomst/eindproduct Klaar: Wat kan ik doen als ik klaar ben

Wat verder? Liodag 26 maart Bijeenkomst op 27 maart Lezen: AW H 8.3.2 info presenteren AW H 6 Verhalen Janssenswillen, ‘Verhaal als tijdmachine’(2009) Meenemen: eigen ppt op hand-out en/of stick