Leren van leerlingen en de opbouw van een les Vakdidactiek 3 Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Doelen van het schoolvak volgens docenten Geschiedenis Kennis Historisch redeneren Overzicht tijd Ander perspectief Leuk Morele lessen Verklaren hedendaagse maatschappij Voorbereiding hoger/onderwijs wetenschappelijk denken
Jullie eerste ervaringen op school Wissel in tweetallen in 2 x 5 minuten de ervaringen op je stageschool uit. Concentreer je op de vakdidactische aspecten Vat de bevindingen van je gesprekspartner samen in twee of drie kernwoorden
Het leren van de leerlingen in de theorie
Wie o wie? Romantische fase Spiraalcurriculum Visuele intelligentie/ beeldknap
In groepjes: vragen over de leerpsychologie (10 min.) 1) Leg uit welke invloed onderwijspsycholoog Bruner heeft gehad op de ontwikkeling van de tien tijdvakken. 2) Bedenk bij drie van de acht intelligenties van Gardner een concrete toepassing/ werkvorm voor een geschiedenisles. 3) Vanaf welke leeftijd komen leerlingen in de door Egan zo genoemde romantische periode en wat betekent dit concreet voor de lespraktijk?
Welk woord weg Bruner Egan Gardner
Opdracht vorige keer: Aan leerlingen op stageschool gevraagd: Wat ze van het vak geschiedenis vinden Wanneer ze veel leren Wanneer de geschiedenisles leuk is
Praktijkregels? Wissel in 2-tallen de antwoorden van de leerlingen uit en formuleer samen 3 praktijkregels. Daarna met de groep formuleren op het bord.
Hoe concreter hoe beter Lesdoelen en leerdoelen: Concrete leerlingactiviteit Niveau en hoeveelheid aangeven Moet aan leerlingen te geven zijn in kader van evaluatie
Hoe concreter hoe beter Leerlingen weten wat de Koude oorlog inhoudt Leerlingen kunnen informatie verwerken over Koude Oorlog Leerlingen kunnen het begrip Koude Oorlog in eigen woorden uitleggen Leerlingen kunnen drie kenmerken van de Koude Oorlog noemen en bij elk kenmerk een voorbeeld
Beheersingsniveaus (afgeleid van taxonomie Bloom) Kennis en begrip: (her)kennen, noemen, uitleggen Toepassing: een begrip kunnen gebruiken in nieuwe situatie Interpretatie/historisch redeneren: probleem oplossen; onderzoeksvraag beantwoorden; bronnen zoeken; spotprent analyseren; een fictief interview opstellen
Opdracht: formuleer een concreet leerdoel Inhoud/onderwerp Wat moeten leerlingen kennen/kunnen? Op welk niveau moeten ze dat kunnen?
Welke onderdelen bevat een instructie? Denk individueel 5 minuten na over de onderdelen van een effectieve instructie voor leerlingen.
Leerdoelen en lesdoelen Kerndoelen of Eindtermen Je eigen visie Behoeften van de leerling Leerdoelen Lesdoelen (of opdracht)
Opdracht: ontwerp in 15 min. een globale lesvoorbereiding in 2-tallen Bepaal een onderwerp Verzin een (idee voor een) instap Formuleer een of twee concrete doelen voor je les Gebruik de essentiële onderdelen voor een les (bv. Wilschut 272-273) Neem een uitgangspunt uit theorie en/of praktijkregel (denk aan antwoorden van ll.) Maak een GLOBALE lesvoorbereiding voor een les van 50 min. voor één van je stageklassen
Hoe bied je een instructie aan? Mondeling Bord Ppt Digibord Studiewijzer/papier Boek/werkboek …………………..
Volledige instructie Waarom: Waarom moet ik dit doen? Wat: Wat moet ik doen? Hoe: Hoe moet ik het aanpakken? Tijd: Hoeveel tijd krijg ik ervoor? Hulp: Bij wie+waar kan ik hulp krijgen? Resultaat: Uitkomst/eindproduct Klaar: Wat kan ik doen als ik klaar ben
Wat verder? Liodag 26 maart Bijeenkomst op 27 maart Lezen: AW H 8.3.2 info presenteren AW H 6 Verhalen Janssenswillen, ‘Verhaal als tijdmachine’(2009) Meenemen: eigen ppt op hand-out en/of stick