Living lab & Storytelling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leerlingenraad Leerlingenraad Laat je stem horen!!
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Tijd en opbouw: Verteltijd:
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Van uitleggen leer je het meest
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
Lectoraat Interactie en taalbeleid 1 Ouderbijeenkomst 2 Gesprekken thuis: hoe doe je het als ouders (nog) beter!
Er zijn tegenwoordig erg veel internet datingsites, Muziek: Tales of the unexpected door de Ron Grainer Orchestra van de CD: The X-Themes.
“Zonder taal geen verhaal” .
Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
De leeskring een inspirerende leergemeenschap Gertrud Cornelissen lid kenniskring geïnspireerd leren Lector: Maarten Dolk Onderzoek geletterde leerkrachten.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Sectorwerkstuk 4 mavo Handelingsdeel examenjaar
Typ hier je eigen naam Naam van de school
Tweede wereldoorlog.
VOORLEESWEKEN Voorlezen; elke dag een feest!. WAT IS DE REDEN OM VOOR TE LEZEN? Goed voor de ontwikkeling Tijd voor elkaar Verbondenheid Moment van rust.
4 VWO / HAVO Laagland, Module 4.
Ervaringen van kinderen in woorden vangen
Het schrijven van een verhaal
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
De leerlingenraa d Laat je stem horen!.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 8 Hafida El- Gharbaoui.
Onderzoek I Bijeenkomst 3
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
De theorie achter de verhalen
Gemaakt door Roos de Boer ylia lijkt een gewoon meisje. Maar eigenlijk niet want ze woont bij een heel heksenvolk. Maar ylia is nog geen heks. Maar dat.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Het belang van voorlezen
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
De leerlingenraa d Laat je stem horen!
Slimme kinderen en dyslexie. Wat is uw associatie?
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Doelen realiseren met media
deze workshop maakt gebruik van audio-instructies
Lesverslagen Rik Santegoets groep 3
Het schrijven van een verhaal
De vraag is je beste vriend
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Integraal sociaal werk
In 2017 ga jij: je diploma halen;
Luisteren en begrijpen
De kinderen op school zeggen steeds twee woorden die ik niet begrijp …
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Fictie 2.1 tijd.
Analyse maken Stap één bij projecten.
Effect van vertelstandpunt, tijd
Reflecteren even pas op de plaats
Fictie 2.1 tijd.
Ouders en de gezonde school: regels of afspraken?
SCHM Literatuur Les 1 #havo5.
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Literatuur V6 – les
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Klassiekers Vwo 2 – project periode 4.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Project English BOL niveau 4.
Vrijwilligers KBO en PVGE
Intervisie.
Reflectie over leren Naam vak.
Transcript van de presentatie:

Living lab & Storytelling Annelies Kassenberg

Inhoud Waarom participatief actieonderzoek? Living labs Storytelling Discussie 26-12-201826-12-2018

[ik heb een vraag over de volgorde van dia 3, 4 en 5: dia 3 gaat over ouderbetrokkenheid, dia 4 over aardbevingen, dia 5 over ouderbetrokkenheid. Is er een reden dat je voor deze “sandwich” gekozen hebt? Ik vind de krantenkoppen overigens erg leuk en het werkt ook aansprekend voor het publiek]

Foto van hulpboeken Annelies Dat het samenwerken met ouders niet eenvoudig is, blijkt uit de grote hoeveelheid literatuur die erover verschenen is

Op zoek naar…. Een manier om: Laagdrempelig gegevens verzamelen (diversiteit aan respondenten) Begrijpen wat er gebeurt in complexe relaties (onder de oppervlakte) Mensen te betrekken bij een oplossing (empowerment) ‘Situaties’ toegevoegd: bij de aardbevingsproblematiek speelt juist de complexiteit van de situatie (namelijk de tegenstrijdige belangen, de ingewikkelde gashuisconstructie, de politieke kant van de zaak). [Als ik het goed lees, is ‘mensen betrekken bij een oplossing’ de kern van empowerment door middel van storytelling, toch?] 26-12-201826-12-2018

26-12-201826-12-2018 Titel presentatie aanpassen 6

Living lab 20 basisscholen 19 kenniswerkplaatsen 12 pabo-docenten 200 ouders 170 leerkrachten 5 LIO-stagiaires 50 leerlingen 3.000 verhalen

Storytelling Kwalitatief onderzoeksinstrument; Verhalen van ouders, leerkrachten en leerlingen als data; Geen sociaal wenselijke antwoorden, ervaringen centraal. Per basisschool: 10 ouders 10 leerkrachten 5 LIO-stagiaires 5 kinderen Per gesprek ongeveer 8 verhalen, dus per school ongeveer 280 verhalen. Marlot

Wat is een verhaal? Weergave van gebeurtenissen die met elkaar in verband worden gebracht Heeft een begin, midden en einde; Bevat narratieve elementen, zoals een plot en personages Roept emotie op of wordt met emotie verteld. ‘plot’ moeten we misschien nog uitleggen: een opeenvolging van gebeurtenissen die verband hebben met het centrale thema / het conflict / de worsteling van de hoofdfiguur. ‘personages’: een hoofdpersoon, een tegenstander en een helper.

Mam, zal ik jou voorlezen? Een ouder vertelt: Lezen is belangrijk. Ik zei: nou, hij houdt niet van lezen. En op een gegeven moment zijn we over gegaan op Donald Duckjes. Eigenlijk zijn het geen leesboekjes, maar dat geeft niet. Als hij maar leest. Eerst moest ik hem altijd voorlezen. Maar het lezen is echt met sprongen vooruit gegaan en nu zegt hij: mam, zal ik jou voorlezen? Ik zeg: ja dat is goed. Dan moet ik even bij hem in bed liggen, heel knus, gezellig. En dan gaat hij lezen. Ook al vind ik er helemaal niks aan, maar dat maakt niet uit. Hij leest, en daardoor kun je echt zien dat hij gewoon heel erg vooruit gegaan is.

Wat werkt? Luisteren! Luisteren! Luisteren! - Gesprek met korte topiclijst - Open vragen stellen Doorvragen bij “haakjes” Vragen naar emoties Vragen naar ervaringen Vragen naar details Wat zijn haakjes: openingen in het gesprek Echte nieuwsgierigheid

Verhaal vangen uit transcript Eén ervaring/ gebeurtenis/ situatie Details kleuren een verhaal Letterlijke tekst van de verteller Anonimiseren 8-14 verhalen per transcript

Coderen en analyseren

Empowerment

Annelies Kassenberg Associate lector lectoraat Integraal Jeugdbeleid a Annelies Kassenberg Associate lector lectoraat Integraal Jeugdbeleid a.kassenberg@pl.hanze.nl