Living lab & Storytelling Annelies Kassenberg
Inhoud Waarom participatief actieonderzoek? Living labs Storytelling Discussie 26-12-201826-12-2018
[ik heb een vraag over de volgorde van dia 3, 4 en 5: dia 3 gaat over ouderbetrokkenheid, dia 4 over aardbevingen, dia 5 over ouderbetrokkenheid. Is er een reden dat je voor deze “sandwich” gekozen hebt? Ik vind de krantenkoppen overigens erg leuk en het werkt ook aansprekend voor het publiek]
Foto van hulpboeken Annelies Dat het samenwerken met ouders niet eenvoudig is, blijkt uit de grote hoeveelheid literatuur die erover verschenen is
Op zoek naar…. Een manier om: Laagdrempelig gegevens verzamelen (diversiteit aan respondenten) Begrijpen wat er gebeurt in complexe relaties (onder de oppervlakte) Mensen te betrekken bij een oplossing (empowerment) ‘Situaties’ toegevoegd: bij de aardbevingsproblematiek speelt juist de complexiteit van de situatie (namelijk de tegenstrijdige belangen, de ingewikkelde gashuisconstructie, de politieke kant van de zaak). [Als ik het goed lees, is ‘mensen betrekken bij een oplossing’ de kern van empowerment door middel van storytelling, toch?] 26-12-201826-12-2018
26-12-201826-12-2018 Titel presentatie aanpassen 6
Living lab 20 basisscholen 19 kenniswerkplaatsen 12 pabo-docenten 200 ouders 170 leerkrachten 5 LIO-stagiaires 50 leerlingen 3.000 verhalen
Storytelling Kwalitatief onderzoeksinstrument; Verhalen van ouders, leerkrachten en leerlingen als data; Geen sociaal wenselijke antwoorden, ervaringen centraal. Per basisschool: 10 ouders 10 leerkrachten 5 LIO-stagiaires 5 kinderen Per gesprek ongeveer 8 verhalen, dus per school ongeveer 280 verhalen. Marlot
Wat is een verhaal? Weergave van gebeurtenissen die met elkaar in verband worden gebracht Heeft een begin, midden en einde; Bevat narratieve elementen, zoals een plot en personages Roept emotie op of wordt met emotie verteld. ‘plot’ moeten we misschien nog uitleggen: een opeenvolging van gebeurtenissen die verband hebben met het centrale thema / het conflict / de worsteling van de hoofdfiguur. ‘personages’: een hoofdpersoon, een tegenstander en een helper.
Mam, zal ik jou voorlezen? Een ouder vertelt: Lezen is belangrijk. Ik zei: nou, hij houdt niet van lezen. En op een gegeven moment zijn we over gegaan op Donald Duckjes. Eigenlijk zijn het geen leesboekjes, maar dat geeft niet. Als hij maar leest. Eerst moest ik hem altijd voorlezen. Maar het lezen is echt met sprongen vooruit gegaan en nu zegt hij: mam, zal ik jou voorlezen? Ik zeg: ja dat is goed. Dan moet ik even bij hem in bed liggen, heel knus, gezellig. En dan gaat hij lezen. Ook al vind ik er helemaal niks aan, maar dat maakt niet uit. Hij leest, en daardoor kun je echt zien dat hij gewoon heel erg vooruit gegaan is.
Wat werkt? Luisteren! Luisteren! Luisteren! - Gesprek met korte topiclijst - Open vragen stellen Doorvragen bij “haakjes” Vragen naar emoties Vragen naar ervaringen Vragen naar details Wat zijn haakjes: openingen in het gesprek Echte nieuwsgierigheid
Verhaal vangen uit transcript Eén ervaring/ gebeurtenis/ situatie Details kleuren een verhaal Letterlijke tekst van de verteller Anonimiseren 8-14 verhalen per transcript
Coderen en analyseren
Empowerment
Annelies Kassenberg Associate lector lectoraat Integraal Jeugdbeleid a Annelies Kassenberg Associate lector lectoraat Integraal Jeugdbeleid a.kassenberg@pl.hanze.nl