In gesprek over werkdruk
Workshop Waarom is het gesprek zo belangrijk? Hoe kom je met je team(leden) in gesprek? Wat is daarbij belangrijk? Welke hulpmiddelen zijn er?
Job Demands Resources model
Hulpbron uit model: steun (NEA) Risico op burn-out neemt toe als de steun van leidinggevenden afneemt. Van de werknemers met een hoge werkdruk en weinig steun van hun leidinggevende, heeft 45% burn-out klachten. Bij de groep werknemers die deze steun wél ervaart, is dat 18%
Met mensen over werkdruk in gesprek: Werkdruk wel bespreekbaar maken Erkenning (sociale steun), luisteren Job crafting, JDR model inzetten Afspraken maken en opvolgen Leidt tot vergroten professioneel vermogen
Weetjes en tips voor het individuele gesprek Verzuimcijfers zeggen niet meer alles, want veel mensen werken door met burn-out verschijnselen (presenteïsme) Mensen hebben vaak van zichzelf niet door hoe het met ze is gesteld (stress signalen). Feedback van jou is erg belangrijk.
Dialoog aangaan Aandacht Bewustwording Confrontatie Doen
Wat bied je aan? Aandacht Structuur Verwachting/opdracht Hulp bij uitvoering
Tips Vraag aan iemand met stress: wat ga jij deze week doen zodat je je beter voelt? Laat dan niet meer los, dus bij ontwijkend antwoord; ik hoor morgen graag van je wat dat is. Blijf opvolgen zodat iemand wat doet, en niet onder de radar verdwijnt
Deel 2: Tools en modellen om inzicht te verwerven en in gesprek te gaan Team: Kijkwijzer Slimmer Organiseren (CNV, www.maakwerkvanwerkdruk.nl, Pica Keuze Matrix (CNV Onderwijs) Individueel en team Gesprekshandleidingen VOION (www.voion.nl/instrumenten) Gespreksleidraad werkstress leidraad TNO model tno werkdruk model
Kijkwijzer: oorzaken in beeld Maatschappelijke opdracht Thema’s in de omgeving Studenten ouders Bedrijfsleven Invloeden door samenwerking Overheid en inspectie Onderwijskundige visie en keuzes Organisatie van werk en autonomie van medewerkers Administratieve werkzaamheden en verantwoording Afspraken en wettelijke regelingen personeelsbeleid Cultuur en sfeer in het team Overleg en vergaderingen Communicatie team en leidinggevenden Lerend vermogen Innovatief vermogen Persoonlijke eigenschappen Timemanagement Balans Autonomie en waardering Eigen professionalisering werk-nemer team omgeving School
Keuze matrix; naar oplossingen Hoge waarde Lage waarde Weinig tijd Veel tijd
Keuze matrix Hoge waarde OK! Doorgaan Kan dit anders? Tijd besparen, hoe? Anders organiseren Lage waarde Is dit nodig? Moeten we dit echt doen? Van wie en waarom? Hier ligt de opdracht! Heroverwegen Alternatief zoeken Stoppen en uitleggen Weinig tijd Veel tijd