In gesprek over werkdruk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Harmonisch samenwerken met personeel en vrijwilligers Samen vrijwilligen! Vlaams Steunpunt Vrijwilligerswerk - Antwerpen 4 maart 2014.
Interventie bij een Politiekorps
Een goed gesprek Jan Harmen Rietman Schouten & Nelissen.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
ST. BERNARDUSSCHOOL 200 LEERLINGEN, 8 GROEPEN, 15 TEAMLEDEN Dienstverbanden:9 (incl. directie) ≤ 0,8, 2 > 0,8 2 fulltimers met BAPO 2 fulltimers Leeftijdsopbouw:
Flow als sturingsprincipe
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Leidinggeven aan professionals Professional (…) iem. die een tak van sport als beroep uitoefent. Professional: stuurt zichzelf, ontwikkelt steeds expertise,
HGW en gesprekken met leerlingen
Waarom een vitale organisatie positief werkt
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Voortgangspresentatie Jonatan Bruggeman
managen van de doorstroom
Mei 2002© Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The NetherlandsEconomie & Handel Stress!
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
moderniseren van het curriculum.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Stressoren & energiebronnen op de werkvloer
Personeelsessie LOKO.
Psychische klachten en werk
Leidinggeven H6 Betrokkenheid en werkdruk Logistiek supervisor.
MANTELZORGGESPREK.
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Het coachende functioneringsgesprek
Discussiegroepen - resultaten
Met talenten werken in je team Een werkwinkel voor Zin?Ja! Guy Geerens
Bijeenkomst 6 Rotterdam, 00 januari 2007 Lesopbouw 7 i.p.v. 9 lessen! Les 1 & 2: Context Les 3 & 4: karakterschets team Les 5, 6 & 7: Organisatorisch.
Netwerkleren in het onderwijs
CLINIC AANDACHT EN BEGELEIDEN VOOR FUNCTIONEREN Lucas Onderwijs 14 mei 2013.
Geïntegreerde schoolverbetering
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Altijd in de buurt!. Even voorstellen: Meindert Baptist Administrateur / Financial Controller (v.h. Manager bedrijfsbureau)
NVM medezeggenschap cultuur als belangrijkste aspect voor human factors moed en vertrouwen.
Mantelzorgkaart Aan de slag op het werk Aan de slag met mijzelf Aan de slag thuis mede mogelijk gemaakt door het ministerie van VWS en het ministerie van.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Op Expeditie bij Vanboeijen Samen op weg naar een Goed Leven voor cliënten en Mooi Werk voor medewerkers Mark Knopperts en Suzanne Kars Vanboeijen VGN.
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Leidinggeven Hoofdstuk 6 Betrokkenheid en werkdruk.
I NNOVATIEVE A RBEIDS O RGANISATIE (IAO) Kristel Steegmans – vzw Spectrum Van een functionele organisatie naar procesgericht organiseren Flanders Synergy.
Werkdruk en de mr Annemieke Schoemaker Trainer/adviseur.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Medewerkersonderzoek Workshops “aan de slag” 13 en 14 september 2017
Johan van de Watering en Gerard Kusters
Leven krijg je.
Wat betekent het voor jou?
Grip op stress, tijd en Welkom, mijn naam is Annemiek Tigchelaar en ik ben de eigenaar van Werkdrukverlager. Wij helpen je met grip op je stress,
Actieplan Welzijn DR 31 maart EOC 19 april.
Sturen op mentale veerkracht
De Gezonde Ambtenaar Hoe veilig voelt de ambtenaar zich?
Toekomstgericht personeelsbeleid
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
Werken aan werkvermogen
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Deelvraag: Waar hoor ik bij?
BOM-model PV 25/03/2014.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning
Het Stuurinteractiemodel
Gedragsproblemen en stoornissen
5 valkuilen & Tips.
COACHEN MET KOEIEN +.
COACHEN MET KOEIEN +.
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Aan de slag met werkdruk: nieuwe plannen uit de sector
Transcript van de presentatie:

In gesprek over werkdruk

Workshop Waarom is het gesprek zo belangrijk? Hoe kom je met je team(leden) in gesprek? Wat is daarbij belangrijk? Welke hulpmiddelen zijn er?

Job Demands Resources model

Hulpbron uit model: steun (NEA) Risico op burn-out neemt toe als de steun van leidinggevenden afneemt. Van de werknemers met een hoge werkdruk en weinig steun van hun leidinggevende, heeft 45% burn-out klachten. Bij de groep werknemers die deze steun wél ervaart, is dat 18%

Met mensen over werkdruk in gesprek: Werkdruk wel bespreekbaar maken Erkenning (sociale steun), luisteren Job crafting, JDR model inzetten Afspraken maken en opvolgen Leidt tot vergroten professioneel vermogen

Weetjes en tips voor het individuele gesprek Verzuimcijfers zeggen niet meer alles, want veel mensen werken door met burn-out verschijnselen (presenteïsme) Mensen hebben vaak van zichzelf niet door hoe het met ze is gesteld (stress signalen). Feedback van jou is erg belangrijk.

Dialoog aangaan Aandacht Bewustwording Confrontatie Doen

Wat bied je aan? Aandacht Structuur Verwachting/opdracht Hulp bij uitvoering

Tips Vraag aan iemand met stress: wat ga jij deze week doen zodat je je beter voelt? Laat dan niet meer los, dus bij ontwijkend antwoord; ik hoor morgen graag van je wat dat is. Blijf opvolgen zodat iemand wat doet, en niet onder de radar verdwijnt

Deel 2: Tools en modellen om inzicht te verwerven en in gesprek te gaan Team: Kijkwijzer Slimmer Organiseren (CNV, www.maakwerkvanwerkdruk.nl, Pica Keuze Matrix (CNV Onderwijs) Individueel en team Gesprekshandleidingen VOION (www.voion.nl/instrumenten) Gespreksleidraad werkstress leidraad TNO model tno werkdruk model

Kijkwijzer: oorzaken in beeld Maatschappelijke opdracht Thema’s in de omgeving Studenten ouders Bedrijfsleven Invloeden door samenwerking Overheid en inspectie Onderwijskundige visie en keuzes Organisatie van werk en autonomie van medewerkers Administratieve werkzaamheden en verantwoording Afspraken en wettelijke regelingen personeelsbeleid Cultuur en sfeer in het team Overleg en vergaderingen Communicatie team en leidinggevenden Lerend vermogen Innovatief vermogen Persoonlijke eigenschappen Timemanagement Balans Autonomie en waardering Eigen professionalisering werk-nemer team omgeving School

Keuze matrix; naar oplossingen Hoge waarde Lage waarde Weinig tijd Veel tijd

Keuze matrix Hoge waarde OK! Doorgaan Kan dit anders? Tijd besparen, hoe? Anders organiseren Lage waarde Is dit nodig? Moeten we dit echt doen? Van wie en waarom? Hier ligt de opdracht! Heroverwegen Alternatief zoeken Stoppen en uitleggen Weinig tijd Veel tijd