Het succes van de taalbewuste docent Workshop Route to Studysuccess 26 mei 2015
Even voorstellen: Projectgroep taalbeleid Cindy Kuiper- Nijland (HBS) Martine Gijsel (APO Kim Hartenberg- ter Hedde (AMM) Joki Klein Velderman (SSC) Johan Kiekebosch (AMM)
Programma Probleemstelling Opvattingen over taal Taalontwikkelend lesgeven Uitwisselen n.a.v. opdracht kijkwijzer Plenaire terugkoppeling en afsluiting
Een grote groep studenten heeft een te Probleemstelling Een grote groep studenten heeft een te laag beheersingsniveau van het Nederlands: om succesvol een hbo-studie te kunnen volgen toegerust te zijn voor het hbo-werkveld (uit: PID, werkgroep Taalbeleid, 2013)
Opvattingen over taal
Opvattingen in de media
Taalontwikkelend lesgeven
Taalontwikkelend lesgeven Taalontwikkelend lesgeven is een manier van lesgeven (of begeleiden, coachen) waarbij de docent (of begeleider, coach) nadrukkelijk een rol heeft in het stimuleren en begeleiden van het proces van de taalontwikkeling van de student(en) Taalontwikkelend lesgeven is het ontwikkelen van een actieve en zelfstandige studiehouding waarbij de student zelf verantwoordelijk is voor zijn verdere taalontwikkeling of – in het geval van een tweedetaalleerder - voor het verdere taalverwervingsproces. (Van der Westen, 2006)
Taalontwikkeling in het hbo
Taal en leren Denken Nieuwe kennis, nieuwe situaties = nieuwe taal Taal maakt denken zichtbaar Taal Vakinhoud Succes in leren en een goede taalvaardigheid gaan samen
Van dagelijks naar cognitief abstract Taal in de hogeschool DAT CAT Van dagelijks naar cognitief abstract 4000 woorden Concreet over nu over hier Uh.. dinges Eenvoudige verbanden (omdat, maar) 500.000 woorden Abstract verleden en toekomst over daar Nauwkeurig Gedachteconstructies en verbanden (ten gevolge van, ondanks)
Cognitief minder complex Van DAT naar CAT Een internationale winkelketen als Zara wil alle winkels hetzelfde inrichten. Schools taalgebruik Cognitief complex Er is sprake van homogenisering van de internationale consumentenmarkt. Veel steun uit context Weinig steun uit context Dagelijks taalgebruik In deze stad zijn veel dezelfde winkels. Gebaseerd op Platform taalgericht vakonderwijs / APS Cognitief minder complex
Taalontwikkelende didactiek Leren gebeurt vanuit context - rijk taalaanbod (verschillende media) - voorkennis aanspreken en gebruiken 2. Leren is een interactief proces - actief taalgebruik (veel praten en schrijven) - feedback op taal Studenten hebben taalsteun nodig - schrijfhulp - kennis van tekststructuren - strategieën voor lezen van teksten / vragen beantwoorden - aandacht voor woordenschat: kernbegrippen, schooltaal - aandacht voor taalverzorging - richtlijnen voor geven presentaties e.d.
Opdracht Wat viel je op m.b.t. context/interactie/taalsteun? -> bespreek en vergelijk jullie ingevulde checklists. Welke tips m.b.t. context/interactie/taalsteun hebben jullie voor deze docent? -> Noteer een aantal aanbevelingen. Welke mogelijkheden zie je voor je eigen les? -> Noteer je ideeën.
Waar sta jij? vergevorderd Op weg Start
Tot slot Meer informatie over het succes van taal? Joki Klein Velderman : j.h.kleinvelderman@saxion.nl Martine Gijsel : m.a.r.gijsel@saxion.nl Dank voor jullie aanwezigheid!