Het succes van de taalbewuste docent

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Taal, niet alleen een zaak van de docent Nederlands
Advertisements

Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School
Dertien doelen vertaald
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Geletterdheid….. Wat is dat?
Taalactiverende opdrachten natuurwetenschappen 12 februari 2009 Arteveldehogeschool Gent 14de Congres van Leraars Wetenschappen - UGent
MedMec01-2 Les schema per week Les 1. toelichting module, deelopdrachten, identiteit. Les 2. presentaties opdracht 1.1 = mindmap (of anders) ik en startformulering.
Afstudeerkringen Supply Chain Management 14 oktober 2005.
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Bevorderen van de taalvaardigheid
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Taalbeleid.
Welkom Online begeleiden en opvolgen van cursisten, de sleutel tot succesvol e-leren!
Informatie- avond groep 6
MedMec01-2 Les schema per week
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
Taalcoaching voor beroepsopleidingen met laagtaalvaardige cursisten
Competentiegericht leren vmbo
Taalontwikkelend Lesgeven in de eerste graad en tweede graad ASO
Workshop “Beoordelen”
Bespreking PAV-les ‘Een vakantiejob zoeken’
met studievaardigheden
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
Aan de slag met een digitale tool voor woordenschat
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Hoe in de CLIL-klaspraktijk omgaan met woordenschat (vakterminologie) en functionele taalhandelingen? Jurgen Stevens -Leerkracht Sint-Aloysiuscollege Ninove.
Bijeenkomst September 2015
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Lezen: doe het goed voor
Social work Week 2.
Kritisch denken ‘vertaald’
Bewustwording en herkenning laaggeletterdheid
Programma Vaststaande workshop  Link/relatie met opleiding Taalexpert:  Toepassen van taalbeleid op de aanwezige niveaus:  leerling – groep – school.
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
Taalscreening fase 2: opvolging
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Begrijpend lezen, voorbij de toets Lezen zonder motivatie …. kan dat wel? 19 november, 21 november, 29 november 2012 Bert de Vos,
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Laaggeletterdheid en de BPV
Praktijk Opleiders Cursus
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
taal speelt een rol in alle vakken
Elke les is een taalles Welke taalsteun hebben mbo-studenten nodig?
Nederlands / Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs Platformbijeenkomst n.a.v. Adviesrapport ‘Vaart met taalvaardigheid. Taalbeleid in het hoger.
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
NT2 in het PO en VO Hanna Kuijs hanna.
Inclusief en taalontwikkelend lesgeven
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Mike Louwman Docent Nederlands R.S.G. Pantarijn, Wageningen
De kinderen en leerkrachten van de Mussenberg (gaan) werken met IPC
Transcript van de presentatie:

Het succes van de taalbewuste docent Workshop Route to Studysuccess 26 mei 2015

Even voorstellen: Projectgroep taalbeleid Cindy Kuiper- Nijland (HBS) Martine Gijsel (APO Kim Hartenberg- ter Hedde (AMM) Joki Klein Velderman (SSC) Johan Kiekebosch (AMM)

Programma Probleemstelling Opvattingen over taal Taalontwikkelend lesgeven Uitwisselen n.a.v. opdracht kijkwijzer Plenaire terugkoppeling en afsluiting

Een grote groep studenten heeft een te Probleemstelling Een grote groep studenten heeft een te laag beheersingsniveau van het Nederlands: om succesvol een hbo-studie te kunnen volgen toegerust te zijn voor het hbo-werkveld (uit: PID, werkgroep Taalbeleid, 2013)

Opvattingen over taal

Opvattingen in de media

Taalontwikkelend lesgeven

Taalontwikkelend lesgeven Taalontwikkelend lesgeven is een manier van lesgeven (of begeleiden, coachen) waarbij de docent (of begeleider, coach) nadrukkelijk een rol heeft in het stimuleren en begeleiden van het proces van de taalontwikkeling van de student(en) Taalontwikkelend lesgeven is het ontwikkelen van een actieve en zelfstandige studiehouding waarbij de student zelf verantwoordelijk is voor zijn verdere taalontwikkeling of – in het geval van een tweedetaalleerder - voor het verdere taalverwervingsproces. (Van der Westen, 2006)

Taalontwikkeling in het hbo

Taal en leren Denken Nieuwe kennis, nieuwe situaties = nieuwe taal Taal maakt denken zichtbaar Taal Vakinhoud Succes in leren en een goede taalvaardigheid gaan samen

Van dagelijks naar cognitief abstract Taal in de hogeschool DAT  CAT Van dagelijks naar cognitief abstract 4000 woorden Concreet over nu over hier Uh.. dinges Eenvoudige verbanden (omdat, maar) 500.000 woorden Abstract verleden en toekomst over daar Nauwkeurig Gedachteconstructies en verbanden (ten gevolge van, ondanks)

Cognitief minder complex Van DAT naar CAT Een internationale winkelketen als Zara wil alle winkels hetzelfde inrichten. Schools taalgebruik Cognitief complex Er is sprake van homogenisering van de internationale consumentenmarkt. Veel steun uit context Weinig steun uit context Dagelijks taalgebruik In deze stad zijn veel dezelfde winkels. Gebaseerd op Platform taalgericht vakonderwijs / APS Cognitief minder complex

Taalontwikkelende didactiek Leren gebeurt vanuit context - rijk taalaanbod (verschillende media) - voorkennis aanspreken en gebruiken 2. Leren is een interactief proces - actief taalgebruik (veel praten en schrijven) - feedback op taal Studenten hebben taalsteun nodig - schrijfhulp - kennis van tekststructuren - strategieën voor lezen van teksten / vragen beantwoorden - aandacht voor woordenschat: kernbegrippen, schooltaal - aandacht voor taalverzorging - richtlijnen voor geven presentaties e.d.

Opdracht Wat viel je op m.b.t. context/interactie/taalsteun? -> bespreek en vergelijk jullie ingevulde checklists. Welke tips m.b.t. context/interactie/taalsteun hebben jullie voor deze docent? -> Noteer een aantal aanbevelingen. Welke mogelijkheden zie je voor je eigen les? -> Noteer je ideeën.

Waar sta jij? vergevorderd Op weg Start

Tot slot Meer informatie over het succes van taal? Joki Klein Velderman : j.h.kleinvelderman@saxion.nl Martine Gijsel : m.a.r.gijsel@saxion.nl Dank voor jullie aanwezigheid!