7 december 2017 bijeenkomst 4; wpl1 RijnIJssel, Utrechtsestraat, Arnhem
Programma van vandaag 15.00 uur Opening (aandachtspunten) 15.05 uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree & Maatwerk) 15.20 uur Rollen van een leraar/docent Lesvoorbereidingsformulier 15.45 uur Pauze 16.00 uur Opzet Plan van Inzet per peergroup, presentatie wk.5 (generale startbijeenkomst cluster, ‘s middags plenair) 16.50 uur Leeractiviteit/opdracht week 5: lesobservatie 16.55 uur Reflectie en vooruitblik (voorbereidingsopdr. wk. 5) LWP bij wpb-er ingeleverd, binnen 3-4 weken na aanvang
Doelen Aan het einde van de dag; Kun je een aantal kenmerken/taken/rollen/functies noemen binnen het MBO Kun je de verschillen tussen en kenmerken van de diverse functies benoemen Ben je bewust van de rollen van een docent Heb je een tool voor professioneel observeren in de klas Weet je wat je volgende week moet voorbereiden
Rol en taken van een teamleider Dick Mol: Teamleider VAVO, ISK en Educatie (ROC Rijn IJssel, cluster Entree & Maatwerk) Koppelen aan leerwerkplan en leerproces student
De zes rollen van een leraar/docent (micro) (bron: https://www. cps De zes rollen van een leraar/docent (micro) (bron: https://www.cps.nl/wat-zijn-de-zes-rollen-van-de-leraar, raadpleging 7/12/2017) 1. De leraar als gastheer De essentie van de rol van gastheer is een goede relatie met de leerlingen op te bouwen en er voor te zorgen dat de leerlingen zich gezien en gekend voelen. 2. De leraar als presentator De essentie van de rol van presentator is dat je de aandacht naar jezelf en naar de doelen van de les brengt. 3. De leraar als didacticus De kern van de rol van de didacticus is dat u de leerstof op verschillende manieren kunt uitleggen (bijvoorbeeld visueel en verbaal), u de juiste vragen stelt en feedback geeft op de antwoorden die door de leerlingen worden gegeven.
De zes rollen van een leraar/docent (micro) (bron: https://www. cps De zes rollen van een leraar/docent (micro) (bron: https://www.cps.nl/wat-zijn-de-zes-rollen-van-de-leraar, raadpleging 7/12/2017) 4. De leraar als pedagoog Als pedagoog zorg je ervoor dat er in de les een veilig leerklimaat heerst. Dat wil zeggen: de les is duidelijk en voorspelbaar. 5. De leraar als afsluiter De essentie van de rol van afsluiter is dat je samen met de leerlingen terugkijkt op de les, op wat ze hebben geleerd en op hoe ze dat hebben gedaan. 6. De leraar als leercoach In de rol van de leercoach richt je je op het ondersteunen van leerlingen in hun leren en ontwikkeling.
De zes rollen van een leraar/docent in schema (bron: https://www. cps De zes rollen van een leraar/docent in schema (bron: https://www.cps.nl/wat-zijn-de-zes-rollen-van-de-leraar, raadpleging 7/12/2017) Centraal staat de Ontwerper Gaandeweg ontwikkelt de leraar steeds complexere vaardigheden en geeft zelf vorm aan leersituaties. Hij bepaalt op welke wijze hij de verschillende rollen in de leersituaties gaat vormgeven en welke vaardigheden hij daarvoor nodig heeft.
Voorbeeld van een Lesvoorbereidingsformulierformulier (DI-model) Lesvoorbereidingsformulier volgens DI-model
Voorbeeld van een Lesobservatieformulier Lesobservatieformulier volgens de vijf rollen van Slooter
Installeer de volgende app Lesapp/Lerarenapp (Handboek voor Leraren) Allerlei handige tips en theorieën omtrent leraarschap, , leeromgeving, werkvormen en orde
Pauze, en dan is er tijd voor ….
Aan het werk met de opdracht Korte omschrijving (per peergroup/cluster): Ontwerp een plan van inzet (jaartaak) voor een docent in het mbo, zodat de rollen/taken van de docent inzichtelijk zijn. Volgende week: Presentatie van het door jullie ontworpen Plan van Inzet voor een docent uit jullie cluster m.b.v. de A3-poster. Presenteer het ontworpen materiaal op A3-formaat aan jullie collega studenten die hun stage lopen op een van de andere clusters.
Leeractiviteit week 5: lesobservatie Observeer een les van een docent Gebruik hiervoor het lesobservatieformulier tbv week 5 Noteer daarin de lesdoelen, de fases, de rol(len) van de docent in de desbetreffende fase Bespreek de les en je waarnemingen met de docent. Maak hiervan een kort verslag.
Afsluiten + voorbereiding week 5 Zijn de gestelde doelen behaald? Voorbereiding week 5: Afmaken leeractiviteit week 4, zodat jullie deze aankomende week kunnen presenteren Bekijk het volgende filmpje Ted-talk op you tube (pedagogisch handelen) https://www.youtube.com/watch?v=SFnMTHhKdkw en maak een korte schriftelijke samenvatting Bereid de lesobservatie (leeractiviteit week 5) en de nabespreking met de docent goed voor Organisatie van kerstborrel op 21 december 16.30-17.30 uur: wpl1-studenten, begeleiders en betrokkenen