IB-netwerk 25 + 27 september 2018
Grenzen aan de zorg?... zoeken naar mogelijkheden! programma Mededelingen Groeidocument 2.0 Grenzen aan de zorg?... zoeken naar mogelijkheden! LWOO – SWV-VO Delflanden
mededelingen Onderzoeksrapport onderwijsinspectie 2018 Brede evaluatie PPO Delflanden Begroting 2019 Werkgroep hoogbegaafdheid
ontwikkelingen groeidocument Toelichting ontwikkeling groeidocument 2.0 Nieuwe functies Tips, trucs en mededelingen
ontwikkelingen groeidocument Toelichting ontwikkeling groeidocument Meetbaarheid en dataverzameling Mobiele devices Uitbreiding functies in het groeidocument Koppeling met andere dataystemen
ontwikkelingen groeidocument 2.0 Aanpassingen n.a.v. feedback gebruikers PPO Per 15 oktober 2018 livegang Inloggen op de 2.0 website via nieuwe URL!
ontwikkelingen groeidocument Nieuwe functies Overzichten kunnen 'geordend' worden Mobiele devices Koppeling Parnassys
ontwikkelingen groeidocument
ontwikkelingen groeidocument Tips, trucs en mededelingen Informatie A4-tje: Handigheidjes Aandachtspunten t.a.v. het invullen van het groeidocument Belangrijke info t.a.v. overgang naar 2.0
grenzen / mogelijkheden citaten uit de missie en visie van 4 scholen uit ons SWV: 2 uit Delft, 1 uit P/N en 1 uit L
grenzen / mogelijkheden Wat we willen… onze ambities in de schoolgids: Onze basisschool richt zich op de ontwikkeling van het kind in zijn totaliteit: naast aandacht voor met name de cognitieve ontwikkeling en leerprestaties richt de school zich ook op de creatieve, emotionele, sociale en motorische ontwikkeling. We staan voor goed onderwijs aan alle kinderen, waarbij zelfverantwoordelijkheid voor het leren, samenwerkend leren en omgaan met informatie en communicatie belangrijk zijn. We streven ernaar ons onderwijs zodanig in te richten, dat het afgestemd is op de ontwikkeling van de mogelijkheden van elk kind. Ieder kind moet in staat zijn succesvol te leren.
grenzen / mogelijkheden Wat we willen… onze ambities in de schoolgids: UNIEK Je mag zijn wie je bent SAMEN Je bent verantwoordelijk voor elkaar LEREN Je leert op een manier die bij je past De school ziet het als haar taak om voor alle kinderen adequaat en passend onderwijs te realiseren op pedagogisch (opvoedkundig) en didactisch (onderwijskundig) vlak, zodat uw kind zich optimaal kan ontwikkelen..
grenzen / mogelijkheden Wat we willen… onze ambities in de schoolgids: Voorop staat het leren van het kind. Hierbij willen we een optimaal resultaat bereiken, waarbij we zoveel als mogelijk willen aansluiten bij de leerbehoeften van elk kind en zo rekening houden met de individuele mogelijkheden van een kind. De zorg voor elke leerling, meer of minder begaafd, is het uitgangspunt. De totale ontwikkeling van het kind is belangrijk.
grenzen / mogelijkheden Wat we willen… onze ambities in de schoolgids: Op onze school hebben wij aandacht voor elk kind. Wij accepteren de verschillen tussen kinderen en verwachten van kinderen, leerkrachten en ouders dat zij respectvol omgaan met deze verschillen. Een kind op onze school mag zichzelf zijn en voelt zich prettig en veilig door de structuur die wij bieden. Dit kan alleen als wij aansluiten bij de talenten van kinderen want ieder kind heeft zijn kwaliteiten. In ons onderwijs bieden wij de kinderen de verplichte stof voor een basisschoolleerling aan. Hierbij werken zij op hun eigen niveau en stimuleren wij de leerlingen hun eigen verantwoordelijkheid te nemen.
grenzen / mogelijkheden Neem een casus in gedachten waarbij het gelukt is om de ambities die we hebben -het bieden van passend onderwijs- in praktijk te brengen. Zet voor jezelf op een rijtje wat de succesfactoren zijn die hebben bijgedragen aan het slagen van de ambities. Wissel uit in drietallen: tot welke gezamenlijke succesfactoren komen jullie? Denken vanuit succes: wat werkte en welke factoren droegen daaraan bij?
grenzen / mogelijkheden Leerlingen met grote leerachterstanden: Introductie De inbrenger beschrijft kort en feitelijk de situatie en zijn vraag. >3 min. Probleemverkenning De groepsleden nemen even – in stilte – tijd om hun vragen te noteren. > 5 min Feiten verzamelen door open vragen te stellen (geen advies geven). > 15 min Analyse Groepsleden analyseren met elkaar de kern van het probleem. > 10 min Adviesronde Ieder groepslid formuleert wat een advies voor de inbrenger. > 10 min Afronding De inbrenger geeft aan welke adviezen hem aanspreken en waarom. Incident-methode m.b.t. leerlingen met eigen leerlijn
grenzen / mogelijkheden Naam school Grenzen aan de zorg: Schoolondersteuningsprofiel (SOP): een beschrijving van de voorzieningen die zijn getroffen voor leerlingen die extra ondersteuning behoeven; Voortgangsrapportage Passend Onderwijs (minister Slob, juni 2018): Het schoolondersteuningsprofiel biedt onvoldoende helderheid. Het SOP beschrijft wat een school kan bieden aan extra ondersteuning. Voor ouders zou dat een houvast moeten zijn om te beoordelen of een school in staat is om onderwijsondersteuning voor hun kind te bieden. Voor leraren en ouders is het SOP het instrument waarmee zij (via de MR) het meeste inspraak hebben in de uitvoering van passend onderwijs op hun school. Gebleken is dat het voor ouders en andere betrokkenen vaak niet goed helder is wat zij wel en wat zij niet van een school kunnen en mogen vragen en verwachten. En ook andersom is het voor leraren en scholen vaak niet duidelijk wat zij kunnen en moeten bieden. De instrumenten die daarover meer duidelijkheid zouden moeten bieden, namelijk het schoolplan, de schoolgids, het schoolondersteuningsprofiel en het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband waarin samenwerkingsverband en school aangeven hoe de ondersteuning van leerlingen is georganiseerd, blijken niet zo te werken als bedoeld. https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2018Z12312&did=2018D35855 Schoolondersteuningsprofiel /
grenzen / mogelijkheden Maatregelen : Voortgangsrapportage Passend Onderwijs (minister Slob, juni 2018): wetswijziging: SOP jaarlijks vaststellen oproep: team en MR: houd het SOP levend! handreiking levend SOP PO/VO-raad: verschijnt dit jaar https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2018Z12312&did=2018D35855 PPO Delflanden onderzoek Oberon Schoolondersteuningsprofiel /
Veranderingen overstap PO-VO
Programma Opting out Procedure PO-VO Advies- en Plaatsingswijzer (APW) Afspraken regio Delflanden Procedure PO-VO Zorgaanmeldingen PrO PrO of VMBO VMBO BL/ KL met leerachterstanden DVL/LVL Drempelonderzoek Extra ondersteuning of verwijzing naar VSO Advies- en Plaatsingswijzer (APW)
Opting out LWOO ‘’Met opting out kunnen samenwerkingsverbanden afwijken van de regels voor de vaste indicatiecriteria voor lwoo en de lwoo-licenties.’’ Afspraken regio Delflanden Lwoo blijft beschikbaar; aanvulling basisondersteuning basis/kader scholen Interne aanwijzingen lwoo voor de 2 vmbo (basis/kader) scholen Geen lwoo voor vmbo-t Eigen criteria voor lwoo Lwoo-advies niet meer beschikbaar op adviesformulier of in OKR
Procedure PO-VO (Aan)meldformulier
Procedure PO-VO ‘’mogelijke verwijzing naar het praktijkonderwijs’’ Uitstroomniveau OPP = PrO óf voorlopig advies = PrO Adaptieve toetsing; bij voorkeur adaptieve LVS toetsen Afname capaciteitentoets (WISC-V of SON) Afname SEM-vragenlijst indien nodig
Procedure PO-VO ‘’twijfel rondom uitstroomniveau (PrO of vmbo)’’ Leerling functioneert op grensvlak PrO en VMBO Adaptieve toetsing; bij voorkeur adaptieve LVS toetsen Afname NIO Afname SEM vragenlijst indien nodig
Procedure PO-VO ‘’ mogelijk extra ondersteuningsbehoefte binnen het reguliere VO ( VMBO BL of VMBO KL met leerachterstanden ) ‘’ Uitstroomniveau is duidelijk VMBO (met leerachterstanden) Adaptieve toetsing; bij voorkeur adaptieve LVS toetsen Afname SEM vragenlijst indien nodig IQ onderzoek niet nodig
Procedure PO-VO ‘’ mogelijk extra ondersteuningsbehoefte binnen het reguliere VO ( VMBO BL of VMBO KL met leerachterstanden ) ‘’ 3 nieuwe doelgroepen lwoo PO-scholen leveren de benodigde informatie VO-school vraagt een interne lwoo aan bij het samenwerkingsverband
Procedure PO-VO ‘’ mogelijk extra ondersteuningsbehoefte binnen het reguliere VO ( VMBO BL of VMBO KL met leerachterstanden ) ‘’ Groep 1 Tussen 25 en 50% leerachterstand bij begrijpend lezen & Tussen 25 en 50% leerachterstand bij rekenen Groep 2 Korter dan 4 jaar in Nederland & Tussen 25 en 50% leerachterstand op minimaal 2 domeinen (waarvan minimaal één bij begrijpend lezen of rekenen) Groep 3 Leerachterstand van 50% of meer bij begrijpend lezen óf rekenen & Sprake van (vastgesteld = 2 jaar geldig) of vermoeden van SEM problematiek.
Procedure PO-VO ‘’ mogelijk extra ondersteuningsbehoefte binnen het reguliere VO ( VMBO BL of VMBO KL met leerachterstanden ) ‘’ Uitstroom naar regio’s Haaglanden of Rotterdam Regio’s zijn op de hoogte van beleid Delflanden Regio Nieuwe Waterweg Noord (Schiedam-Vlaardingen-Maassluis-Maasland) hanteert een vergelijkbaar beleid Verantwoordelijkheid van de VO-scholen
Leerachterstand van 50% of meer bij begrijpend lezen óf rekenen & Procedure PO-VO DVL (Docentenvragenlijst) / LVL (Leerlingvragenlijst) Standaardvragenlijst(en) wanneer SEM-problematiek in beeld gebracht moet worden Egocentrisme, zelfwaardering, taakgerichtheid, sociabiliteit Wordt via link toegestuurd naar leerkracht of IB Groep 3 Leerachterstand van 50% of meer bij begrijpend lezen óf rekenen & Sprake van (vastgesteld = 2 jaar geldig) of vermoeden van SEM problematiek.
Procedure PO-VO Drempelonderzoek Geen vereiste bij overstap naar vmbo met leerachterstanden Afgeraden bij overstap naar PrO Indien school enkel M-toetsen afneemt; overleggen met SWV
Procedure PO-VO Extra ondersteuning of verwijzing naar VSO Leerlingen aanmelden in Onderwijs Transparant Structuurklas - Pilot Verzoek VSO; aanmelden mag eerder in het jaar Wenselijk voor de leerlingen en de VSO scholen
Advies- en Plaatsingswijzer (APW) Nieuwe functionaliteit in Onderwijs Transparant Basisschooladvies toetsen aan vaardigheidsniveaus uit (CITO) LVS Ondersteuning bij de advisering (intern en naar ouders) en/of Onderbouwing van advies naar het VO
Advies- en Plaatsingswijzer (APW) De APW is te gebruiken indien; • Er toetsgegevens aanwezig zijn • Er een schooladvies gegeven is in het OKR (wel of niet definitief) • De schoolloopbaan in OT volledig en correct is
* Mededeling Vragen?