Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Iris Roose & Reinhilde Pulinx – Onderzoekers
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
ODC 2005 PWO EWI … Europese projecten Prioritaire nascholingen TOS 21
Expertisenetwerk Professionele Ontwikkeling Lerarenopleiders Een stimulans voor het leven lang leren van lerarenopleiders? Fer BoeiWindesheim Jurriën Dengerink.
Nationaal Congres Leerlingbegeleiding 17 maart 2012 Frits Roelofs (Han)
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
Hogeschool en Bedrijf Utrecht – 3 november 2009 Erwin van Rooijen Jan Willem Vos.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Hogeschool Gent. Missie De Hogeschool Gent wil excelleren in onderwijs, onderzoek, dienstverlening en beoefening van de kunsten. Via de competentie van.
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?
Onderzoek in de praktijk: Wat en hoe?
Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s
HAN Faculteit Educatie.
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys Pabo Tilburg)
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Introductie workshop 1.
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
Van Kroon naar ViP.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
Professie & Hoger Onderwijs 2013 Centraal staat het verder ontwikkelen en uitdragen van projectmanagement als vak Dit doen we door: het stimuleren van.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
De lerarenopleider gepositioneerd
Wat gaat er allemaal veranderen?
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Samen werken aan praktijkonderzoek!
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen De professionele bachelor van de toekomst: creatief, ondernemend en onderzoeksvaardig.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Een onderzoekende houding bij pabostudenten Congres voor Lerarenopleiders, Februari, Brussel Femke Timmermans Gerda Geerdink.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Rollen binnen het werkplekleren
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Integraal sociaal werk
Studenten versterken in hun competenties m. b. t
VU: Kristien Lammertyn en Marijke De Smet
Onderwijs Ondersteunend Personeel
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Interactief oefenen, formatief toetsen
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Directievergadering BAKO specifiek
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Titel, Onderwijsraad, februari 2009
Startkracht! in de lerarenopleiding
Transcript van de presentatie:

Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen dinsdag 25 december 2018

25-12-2018

Lerarenopleiders HoGent & onderzoek … veel aandacht voor onderzoek refereren naar onderzoek in hun eigen onderwijspraktijk, maar … doen iets minder snel zelf aan onderzoek dan lerarenopleiders in andere hogescholen Hoe? Tijd? (Tack & Vanderlinde, 2015) veel aandacht voor onderzoek, refereren naar onderzoek in hun eigen onderwijspraktijk, maar … doen minder snel zelf aan onderzoek dan lerarenopleiders in andere hogescholen Ze geven daarbij aan dat ze niet goed weten hoe aan onderzoek te doen en er weinig structureel tijd voor te hebben in hun opdracht. (Tack & Vanderlinde, 2015)

Een nieuw curriculum … een nieuw geluid 3 pijlers voor geëngageerde leraren van de toekomst voorbereid op uitdagingen de diverse mens de creërende mens de lerende mens  vernieuwde onderzoeksaanpak Lerarenopleidingen HoGent vernieuwde curricula met 3 pijlers om geëngageerde leraren voor de toekomst op te leiden die voorbereid zijn op de vele uitdagingen van het beroep: de diverse, de creërende, de lerende mens  vernieuwde onderzoeksaanpak

Onderzoeksaanpak  lerende mens leerresultaatlijn Professionaliseren afstemming onderwijs en onderzoek verbeterde onderzoekshouding leraren opzetten lerende onderzoeksgemeenschap werkveld ervaren onderzoekers van HoGent Invulling door: uitbouw van leerresultaatlijn Professionaliseren afstemming tussen onderwijs en onderzoek door: aandacht voor een verbeterde onderzoekshouding bij toekomstige leraren opzetten van een lerende onderzoeksgemeenschap van onze opleidingen met: het werkveld de ervaren onderzoekers en de onderzoekscel van de HoGent

leerresultaatlijn Professionaliseren Leerresultaatlijn  klaspraktijk voortdurend te innoveren ingesteldheid tot levenslang leren kritische en reflectieve ingesteldheid onderzoekende houding essentieel voor de leerkracht van de toekomst : kinderen stimuleren + begrip van wereld aanwakkeren kritische succesfactoren in de loopbaan zelfsturing, zelfreflectie en een kritische ingesteldheid Opleidingsonderdelen in deze leerresultaatlijn: MT1 Onderzoeken: op exploratie MT2 Onderzoeken: uitvoeren en rapporteren MT3 Bachelorproef Leerresultaatlijn Professionaliseren om klaspraktijk voortdurend te innoveren ingesteldheid tot levenslang leren, kritische en reflectieve ingesteldheid onderzoekende houding essentieel voor de leerkracht van de toekomst om: kinderen te stimuleren tot zelfredzaamheid hun honger naar het begrijpen van de wereld aan te wakkeren kritische succesfactoren in de loopbaan van onze leerkrachten: zelfsturing, zelfreflectie en een kritische ingesteldheid Opleidingsonderdelen in deze leerresultaatlijn: MT1 Onderzoeken: op exploratie MT2 Onderzoeken: uitvoeren en rapporteren MT3 Bachelorproef onderzoeksgemeenschappen

leerresultaatlijn Professionaliseren MT1 Onderzoeken: op exploratie onderzoekstaal praktijkonderzoek ontdekken uitgangspunten, vormen spelregels Onderzoeken: op exploratie studenten leren onderzoekstaal hanteren ontdekken praktijkonderzoek via verschillende uitgangspunten, vormen van onderzoek spelregels bij onderzoek

leerresultaatlijn Professionaliseren - afstemming tussen onderwijs en onderzoek MT2 Onderzoeken: uitvoeren en rapporteren klas als onderzoekscontext koppeling van dienstverlening & onderzoek Hoe? op werkplek met onderzoeksvraag door mentor én student samen Doorlopen cyclus voor praktijkonderzoek (van der Donk & van Lanen, 2014) rapportering mét advies naar mentor/werkplek Onderzoeken: uitvoeren en rapporteren exploreren van klas als onderzoekscontext bouwen ook lerende onderzoeksgemeenschap uit met werkveld door koppeling van dienstverlening & onderzoek Hoe? Studenten voeren een praktijkonderzoek uit op hun werkplek met onderzoeksvraag door mentor én student samen geformuleerd . De student doorloopt daarop de cyclus voor praktijkonderzoek (van der Donk & van Lanen, 2014) Die resulteert in een rapportering mét advies naar de mentor en werkplek

opleiding als werkveld leerresultaatlijn Professionaliseren - afstemming tussen onderwijs en onderzoek Wat levert het op? Lerende onderzoeksgemeenschap Studenten meer verantwoordelijkheid in hun leerproces gerichter voorbereid op levenslang leren voorbereid om zelf te werken aan hun professionele ontwikkeling, zelfs na de schoolbanken (Dochy, 2015) Mentoren antwoord relevante + pertinente onderzoeksvraag meegenomen in eigen professionalisering in onderzoeksvaardigheden Studenten krijgen meer verantwoordelijkheid in hun leerproces gerichter voorbereid op levenslang leren voorbereid om zelf te werken aan hun professionele ontwikkeling, zelfs na de schoolbanken (Dochy, 2015) Mentoren krijgen antwoord op een relevante en pertinente onderzoeksvraag, meegenomen in hun eigen professionalisering in onderzoeksvaardigheden win-win/co-creatie opleiding als werkveld

25-12-2018

leerresultaatlijn Professionaliseren - afstemming tussen onderwijs en onderzoek Wat levert het op? Lerende onderzoeksgemeenschap & Wisselwerking tussen onderwijs en onderzoek Lerarenopleiders met onze andere professionele opleidingen wakkert onderzoeksattitude aan maximale afstemming onderwijs en onderzoek. professionaliseringstraject competenties lerarenopleiders begeleiden bachelorproeven eigen praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek Ervaren onderzoekers open online onderzoeksmodule voor lerarenopleiders én studenten. workshops onderzoeksvaardigheden & eigen PWO Lerarenopleiders samenwerking tussen 3 lerarenopleidingen & andere professionele bacheloropleidingen faculteit Mens en Welzijn wakkert daarnaast een onderzoeksattitude aan. Creëert maximale afstemming op onderwijs en onderzoek. professionaliseringstraject onderzoekscompetenties voor lesgevers begeleiden van bachelorproeven voeren van eigen praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek. Ervaren onderzoekers brengen kennis samen in een online onderzoeksmodule open voor lerarenopleiders én studenten. Ondersteunen vraag- en aanbodgestuurde workshops over onderzoeksvaardigheden & eigen praktijkgericht wetenschappelijk win-win/co-creatie al onze opleidingen