Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen dinsdag 25 december 2018
25-12-2018
Lerarenopleiders HoGent & onderzoek … veel aandacht voor onderzoek refereren naar onderzoek in hun eigen onderwijspraktijk, maar … doen iets minder snel zelf aan onderzoek dan lerarenopleiders in andere hogescholen Hoe? Tijd? (Tack & Vanderlinde, 2015) veel aandacht voor onderzoek, refereren naar onderzoek in hun eigen onderwijspraktijk, maar … doen minder snel zelf aan onderzoek dan lerarenopleiders in andere hogescholen Ze geven daarbij aan dat ze niet goed weten hoe aan onderzoek te doen en er weinig structureel tijd voor te hebben in hun opdracht. (Tack & Vanderlinde, 2015)
Een nieuw curriculum … een nieuw geluid 3 pijlers voor geëngageerde leraren van de toekomst voorbereid op uitdagingen de diverse mens de creërende mens de lerende mens vernieuwde onderzoeksaanpak Lerarenopleidingen HoGent vernieuwde curricula met 3 pijlers om geëngageerde leraren voor de toekomst op te leiden die voorbereid zijn op de vele uitdagingen van het beroep: de diverse, de creërende, de lerende mens vernieuwde onderzoeksaanpak
Onderzoeksaanpak lerende mens leerresultaatlijn Professionaliseren afstemming onderwijs en onderzoek verbeterde onderzoekshouding leraren opzetten lerende onderzoeksgemeenschap werkveld ervaren onderzoekers van HoGent Invulling door: uitbouw van leerresultaatlijn Professionaliseren afstemming tussen onderwijs en onderzoek door: aandacht voor een verbeterde onderzoekshouding bij toekomstige leraren opzetten van een lerende onderzoeksgemeenschap van onze opleidingen met: het werkveld de ervaren onderzoekers en de onderzoekscel van de HoGent
leerresultaatlijn Professionaliseren Leerresultaatlijn klaspraktijk voortdurend te innoveren ingesteldheid tot levenslang leren kritische en reflectieve ingesteldheid onderzoekende houding essentieel voor de leerkracht van de toekomst : kinderen stimuleren + begrip van wereld aanwakkeren kritische succesfactoren in de loopbaan zelfsturing, zelfreflectie en een kritische ingesteldheid Opleidingsonderdelen in deze leerresultaatlijn: MT1 Onderzoeken: op exploratie MT2 Onderzoeken: uitvoeren en rapporteren MT3 Bachelorproef Leerresultaatlijn Professionaliseren om klaspraktijk voortdurend te innoveren ingesteldheid tot levenslang leren, kritische en reflectieve ingesteldheid onderzoekende houding essentieel voor de leerkracht van de toekomst om: kinderen te stimuleren tot zelfredzaamheid hun honger naar het begrijpen van de wereld aan te wakkeren kritische succesfactoren in de loopbaan van onze leerkrachten: zelfsturing, zelfreflectie en een kritische ingesteldheid Opleidingsonderdelen in deze leerresultaatlijn: MT1 Onderzoeken: op exploratie MT2 Onderzoeken: uitvoeren en rapporteren MT3 Bachelorproef onderzoeksgemeenschappen
leerresultaatlijn Professionaliseren MT1 Onderzoeken: op exploratie onderzoekstaal praktijkonderzoek ontdekken uitgangspunten, vormen spelregels Onderzoeken: op exploratie studenten leren onderzoekstaal hanteren ontdekken praktijkonderzoek via verschillende uitgangspunten, vormen van onderzoek spelregels bij onderzoek
leerresultaatlijn Professionaliseren - afstemming tussen onderwijs en onderzoek MT2 Onderzoeken: uitvoeren en rapporteren klas als onderzoekscontext koppeling van dienstverlening & onderzoek Hoe? op werkplek met onderzoeksvraag door mentor én student samen Doorlopen cyclus voor praktijkonderzoek (van der Donk & van Lanen, 2014) rapportering mét advies naar mentor/werkplek Onderzoeken: uitvoeren en rapporteren exploreren van klas als onderzoekscontext bouwen ook lerende onderzoeksgemeenschap uit met werkveld door koppeling van dienstverlening & onderzoek Hoe? Studenten voeren een praktijkonderzoek uit op hun werkplek met onderzoeksvraag door mentor én student samen geformuleerd . De student doorloopt daarop de cyclus voor praktijkonderzoek (van der Donk & van Lanen, 2014) Die resulteert in een rapportering mét advies naar de mentor en werkplek
opleiding als werkveld leerresultaatlijn Professionaliseren - afstemming tussen onderwijs en onderzoek Wat levert het op? Lerende onderzoeksgemeenschap Studenten meer verantwoordelijkheid in hun leerproces gerichter voorbereid op levenslang leren voorbereid om zelf te werken aan hun professionele ontwikkeling, zelfs na de schoolbanken (Dochy, 2015) Mentoren antwoord relevante + pertinente onderzoeksvraag meegenomen in eigen professionalisering in onderzoeksvaardigheden Studenten krijgen meer verantwoordelijkheid in hun leerproces gerichter voorbereid op levenslang leren voorbereid om zelf te werken aan hun professionele ontwikkeling, zelfs na de schoolbanken (Dochy, 2015) Mentoren krijgen antwoord op een relevante en pertinente onderzoeksvraag, meegenomen in hun eigen professionalisering in onderzoeksvaardigheden win-win/co-creatie opleiding als werkveld
25-12-2018
leerresultaatlijn Professionaliseren - afstemming tussen onderwijs en onderzoek Wat levert het op? Lerende onderzoeksgemeenschap & Wisselwerking tussen onderwijs en onderzoek Lerarenopleiders met onze andere professionele opleidingen wakkert onderzoeksattitude aan maximale afstemming onderwijs en onderzoek. professionaliseringstraject competenties lerarenopleiders begeleiden bachelorproeven eigen praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek Ervaren onderzoekers open online onderzoeksmodule voor lerarenopleiders én studenten. workshops onderzoeksvaardigheden & eigen PWO Lerarenopleiders samenwerking tussen 3 lerarenopleidingen & andere professionele bacheloropleidingen faculteit Mens en Welzijn wakkert daarnaast een onderzoeksattitude aan. Creëert maximale afstemming op onderwijs en onderzoek. professionaliseringstraject onderzoekscompetenties voor lesgevers begeleiden van bachelorproeven voeren van eigen praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek. Ervaren onderzoekers brengen kennis samen in een online onderzoeksmodule open voor lerarenopleiders én studenten. Ondersteunen vraag- en aanbodgestuurde workshops over onderzoeksvaardigheden & eigen praktijkgericht wetenschappelijk win-win/co-creatie al onze opleidingen