Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen Overijse - 1 februari 2007 http://economie.fgov.be.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wet meldcode van kracht!
Advertisements

Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
Stellingen Filmauteursrecht. aansluitingsvoorwaarden waarbij primaire openbaarmakings- rechten op voorhand worden overgedragen aan een CBO zijn in strijd.
Hoofdstuk 17 Rechtsbescherming.
Wet van 10 november 2006 betreffende de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening Wet – BS Gewijzigd.
Ontwerp van koninklijk besluit betreffende de detailhandel in bepaalde voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong 23 maart 2005 Lefevre Vicky.
Rechtshandelingen van de Unie
Steunpunt Jeugd vzw Arenbergstraat 1D I 1000 Brussel T I F I Is er na 2012 nog provinciaal.
17. Concurentie. © 2009 Mr. J. Keizerwww.BedrijfenRecht2 Mededingingswet de Mededingingswet verbiedt: –kartels; –misbruik van een economische machtspositie;
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Verbrandingstoestellen werkend met bio-ethanol
Impact van de dienstenrichtlijn op de sector van de sociale economie Hans De Vriese vzw Kleis.
Toezicht een belangrijke schakel in energiebesparing
Stralingsbescherming en natuurlijke radioactiviteit: NORM industrieën, luchtvaart en radon Art. 4 ARBIS “Beroepsactiviteiten waarbij natuurlijke stralingsbronnen.
omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel.
Bestrijding Eurocrisis: Alleen handhaving en geen soevereiniteitsoverdracht? Prof. Johan van de Gronden.
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 15 Mededingingsrecht. (2/34) Op de interne markt mag de concurrentie niet vervalst worden: Daarom zijn er regels om te voorkomen dat de concurrentie.
Hoofdstuk 13 Directe werking van richtlijnen. (2/13) In hoofdstuk 4 hebben we gezien dat: De in een richtlijn opgenomen normen door de lidstaten moeten.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Vrijheid van vestiging
Pensioenverzekeren over de grens
Welzijn op het werk Verantwoordelijkheden
Rechtsbronnen wet gewoonte jurisprudentie verdrag ©2006 mr. J. Keizer.
Outsourcing en concentratietoezicht Mr. W. Knibbeler.
BRZO dag 15 mei 2014 Marike Bakker.
Hoofdstuk 8 Btw-reglementering.
Hoofdstuk 10 Vrij dienstenverkeer. (2/17) De vrijheid van diensten wordt gewaarborgd door artikel 49, lid 1, van het Verdrag: In het kader van de volgende.
SCIENTIFIC INSTITUTE OF PUBLIC HEALTH CLINICAL BIOLOGY DEPARTMENTDr. ANNE VAN NEROM Rol van de Bevoegde Overheid bij incidenten.
De juridische context van de digitale factuur.
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Medisch toezicht van personen in de levensmiddelensector. Koninklijk besluit tot wijziging van.
De (T)OR en de bestuurder
Risicoanalyse van de elektrische installatie
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), zoals deze er uit ziet na de wijziging.
Keuzesessie 2: Veiligheid en risico's Interactieve workshop
Toezicht CE-markering Bouwproducten R. Baaten Sr. Inspecteur Den Haag, 11 december 2014.
Europese regels staatssteun 22 januari 2015 Stijn Tanghe.
Het hoe en waarom van internationale sancties. DCSG Informatiesessie exportcontrole en internationale sancties Antwerpen - 21 april 2015.
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). In deze presentatie wordt geen aandacht.
Aanneming van werken, leveringen, diensten en concessies voor openbare werken 26 september 1996.
Inspectie SZW en handhaving. DE INSPECTEUR Toezichthouder op basis van artikel 24 Arbowet. Buitengewoon opsporingsambtenaar op grond van artikel 142 Wetboek.
Vincent Eechaudt jaar penitentiair tuchtrecht Uitdagingen voor de toekomst 3 december 2015.
Staatshervorming Binnenvaart Jaarvergadering VBR Peter Claeyssens 22 januari 2016.
Scoring in het licht van de WBP Serge van Nuijs DMSA,
Wet 4/08/1996 betreffende het welzijn op het werk
Titel De nieuwe aanbestedingswet, 13 december 2012.
Getuigschrift basiskennis bedrijfsbeheer Voor hogescholen en universiteiten.
Modernisering WVO Ralph Dingemans. 2 Modernisering WVO Vereenvoudiging bekostiging scholen voor voortgezet onderwijs Integrale (wets)technische modernisering.
Hergebruik|29 oktober 2015 Hergebruik Workshop. Hergebruik| 29 oktober Hergebruik Archiefwet 1995 Artikel 2b. Hergebruik 1. Onder gebruik in de.
Richtlijn inzake industriële emissies (IPPC review) Thema inspecties, toegang tot informatie en deelneming van het publiek Michel Amand DGRNE - DCE Pilote.
BASISVEILIGHEID (VCA)
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Opleiding Hiërarchische lijn Onthaalbeleid
Hoofdstuk 1 De marketing van diensten – inleiding
De nieuwe rol van de Privacycommissie in de AVG
HANDELSPARTNERS.
HANDELSPARTNERS.
Bestel- en aankoopprocedure
Veranderopgave handhaving
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen
Mr. I.W. van Osch 360|Advocaten
Implementatie van de Europese netwerkcodes in België
De nieuwe regels van de onafhankelijkheid van de commissaris
Het verbod op (fiscale) staatssteun
Maatregelen in het kader van de Britse terugtrekking uit de EU
Transcript van de presentatie:

Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen Overijse - 1 februari 2007 http://economie.fgov.be

Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen Wet betreffende de veiligheid van producten en diensten Maureen Logghe, Attaché FOD Economie http://economie.fgov.be

Algemene veiligheidsverplichting De producenten zijn gehouden uitsluitend veilige diensten aan te bieden http://economie.fgov.be

Veilige dienst een dienst waarbij enkel veilige producten aan worden geboden en waarbij de dienstverlening geen risico’s inhoudt voor de gebruiker dan wel beperkte risico’s die verenigbaar zijn met de dienstverlening en vanuit het oogpunt van een hoog beschermingsniveau voor de gezondheid en de veiligheid aanvaardbaar worden http://economie.fgov.be

Praktische evaluatie van de veiligheid Een dienst wordt verondersteld veilig te zijn wanneer het voldoet aan geharmoniseerde normen, wat de risico's en risicocategorieën betreft die zijn geregeld in de betrokken normen http://economie.fgov.be

Geharmoniseerde norm een niet bindende nationale norm van een lidstaat van de Europese Unie, die een omzetting is van een Europese norm die het voorwerp uitmaakte van een mandaat van de Europese Commissie aan de Europese normalisatie-instelling en waarvan de referentie in het Publicatieblad van de Europese Unie is gepubliceerd. http://economie.fgov.be

Indien er voor de dienst geen geharmoniseerde normen zijn: de niet-bindende nationale normen tot omzetting van andere dan geharmoniseerde Europese normen de nationale Belgische normen de aanbevelingen van de Commissie van de Europese Unie met richtsnoeren voor de beoordeling van de productveiligheid de gedragscodes inzake productveiligheid die in de betrokken sector van kracht zijn de stand van vakkennis en techniek de veiligheid die de gebruikers redelijkerwijs mogen verwachten internationale normen http://economie.fgov.be

Verplichtingen van producenten en distributeurs http://economie.fgov.be

Producent de dienstverlener, indien deze in de Europese Gemeenschap gevestigd is, en een ieder die zich als dienstverlener aandient de andere personen die beroepshalve betrokken zijn bij de dienstverlening, voor zover hun activiteiten van invloed kunnen zijn op de veiligheidskenmerken van de producten die op de markt worden gebracht http://economie.fgov.be

De producenten moeten De gebruiker informeren over de onherkenbare overblijvende risico’s maatregelen nemen om op de hoogte te blijven van de risico’s van hun diensten maatregelen nemen om de gebruikers te kunnen informeren http://economie.fgov.be

Distributeur de persoon die beroepshalve betrokken is bij de dienstverlening en wiens activiteit geen invloed heeft op veiligheidskenmerken van de producten http://economie.fgov.be

De distributeurs Mogen geen producten verdelen waarvan zij (zouden moeten) weten dat ze gevaarlijk zijn moeten informatie over gevaarlijke producten doorgeven moeten informatie over de oorsprong van gevaarlijke producten doorgeven moeten meewerken bij maatregelen van producenten en overheid http://economie.fgov.be

Producenten en distributeurs Informeren het Centraal Meldpunt onmiddellijk omtrent gevaarlijke producten of diensten werken op verzoek van de overheid mee om risico’s te vermijden ivm producten die zij geleverd of verdeeld hebben http://economie.fgov.be

Maatregelen http://economie.fgov.be

Art 4. Niet dringende maatregelen Een dienst verbieden of voorwaarden bepalen inzake veiligheid en gezondheid (Koning) advies van de CVC nodig Een dienst verbieden (minister) producent horen Indien omzetting van Europese maatregel, geen consultatie nodig Van elke maatregel de CVC inlichten http://economie.fgov.be

Art. 5 Dringende maatregelen (bij ernstig risico) De dienst verbieden of voorwaarden opleggen door minister of zijn afgevaardigde maximum een jaar (1 x verlengbaar) Indien omzetting van Europese maatregel, geen consultatie nodig Van elke maatregel de CVC inlichten http://economie.fgov.be

Art. 6 De minister of zijn afgevaardigde Waarschuwing en vraag om in conformiteit te brengen verplichte analyse indien vermoeden van onveiligheid in afwachting van analyse wordt de dienst als onveilig beschouwd tenzij bewijs van tegendeel http://economie.fgov.be

Sancties http://economie.fgov.be

Minnelijke schikking Bepaald door de directeur-generaal van de algemene directie Controle en Bemiddeling http://economie.fgov.be

Straffen Onverminderd het strafwetboek: 500 tot 10.000 EUR zij die producten of diensten op de markt brengen waarvan zij hadden moeten weten dat ze niet voldoen aan artikel 2 zij die artikel 7 overtreden zij die het toezicht verhinderen 5.000 tot 20.000 EUR zij die de bepalingen van een besluit in uitvoering van art. 4 tot 6 niet opvolgen zij die de waarschuwingen vermeld in art. 22 niet opvolgen Straffen worden verdubbeld bij recidive binnen 5 jaar http://economie.fgov.be

Bijkomende straffen Verbeurdverklaring van ongeoorloofde winst bekendmaking van het vonnis http://economie.fgov.be