CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digital Playground Programma workshop 4 april
Advertisements

Informatie over het Voortgezet Onderwijs
cultureel kunstzinnige vorming in het vmbo
ORGANISATIE CKV1 Wat betekent het en wat is het?
Wat is CKV CKV staat voor Culturele en Kunstzinnige Vorming. In dit vak maak je kennis met kunst. Tijdens de lessen zie je verschillende vormen van kunst.
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
BattleBots The school battle.
Welkom op de ouderavond van klas 2
De waarde van cultuureducatie
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
wiskunde in vernieuwd vmbo
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
W E L K O M 3 VMBO-TL/GL 2008 – PROGRAMMA VOORSTELLEN BOVENBOUW INTERSECTORAAL PROGRAMMA: P.I.T.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Voorlichting keuzes Ouderavond klas 2 8 maart 2010.
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Het Nationaal VMBO congres 2008 Verdiepingsdag 31 januari 2008 Ochtendprogramma Masterclass A De doorlopende leerlijn in het VMBO en MBO Over de theorie.
Hoofdlijn Communicatie
Hoofdlijn Communicatie VHL Rijnsburg
1 Cultureel zelfportret
1e ouderavond klas 3 VMBO (theoretisch) HAVO/VWO LOB KV1 / CKV.
Competentiegericht leren vmbo
Gemeente Rotterdam Xandra de Vroom Jeugd, Onderwijs en Samenleving 8 december 2009 Denken Voelen Doen. Het subsidiekader.
Francis Heunks Jaarteamleider klas 3.
Welkom Welkom op de ouderavond van klas 2. Welkom Dienstverlening & Commercie Vakkenpakketkeuze Maatschappijleer CKV Programma.
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
Onderzoekend leren en beroepscontexten
Handvatten voor gebruik audiovisuele bronnen in de onderwijspraktijk Media in de klas Dalida van Dessel Teamleider onderwijsplatformen.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
CKV Culturele en Kunstzinnige Vorming 1 Beeldende kunst Theater Dans Muziek.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Leerplankader kunstzinnige oriëntatie
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
INHOUD PRESENTATIE  Aanleiding: brief staatssecretaris Zijlstra  Kernpunten cultuureducatiebeleid ‘13-’16  Voorwaarden vanuit rijksoverheid  Cultuurloper.
Kunst in samenhang W&T en Kunstzinnige Oriëntatie.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
ICC Module Dans op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
ICC Module Muziek op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
Monitor dBos terugblik op praktische ervaringen meting vooruitblik en planning meting Kunst van Lezen Nicolien de Pater.
ICC Module Portfolio Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
VOORLICHTINGSAVOND MAVO 3 7 maart 2016 RGO Middelharnis.
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Ouderavond Profielkeuze
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Workshop 1 11 november 2016 CVO Antwerpen
Netwerkbijeenkomst ronde 3
Burgerschap meten Bevordering van sociale en maatschappelijke competenties van leerlingen Identificatie van werkzame aanpakken en de randvoorwaarden waaronder.
Praktijk Opleiders Cursus
Welkom op de voorlichtingsavond voor de ouders/ verzorgers van GT2
December ’18 Jacqueline Kerkhoffs.
Tijd voor een nieuw PTA voor LO in de bovenbouw HV
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Dinsdag 4 september 2018 Ouderavond 4 vwo welkom.
Agenda Welkom Praktische zaken PTA’s Vakkenpakketkeuze
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Vmbo GT op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
Cijferloos lesgeven bij talen
Wat gaan we doen? 1. Introductie CKV 2. Opdracht kunstdossier 1.
Waarden & normen.
Transcript van de presentatie:

CKV vmbo moderniseert 2018-19 VU Amsterdam, Jan Mulder

Agenda Kennismaking Inleiding Organisatie Culturele activiteiten Discussie Eigen werk CZP en kunstdossier Planning

Wie ben ik? Wat wil ik? 15 seconden Vertel kort… Hoe je heet School en plaats van de school De vmbo afdelingen van de school Hoeveel CKV collega’s telt school? Hoe lang geef je al CKV in het VMBO Hoe leuk je het vindt om CKV in het VMBO te geven Is CKV-VMBO naar jouw mening de moeite waard Wat je vandaag met je collega’s wilt bespreken Geef de vertelbeurt door aan een collega

CKV-vmbo Plan van aanpak 2018/19 21st century skills Nieuwe eindtermen Kunstdossier 4 CA's Vorming Verduidelijking PO - Eigen werk CZP

‘kunstvakken inclusief CKV’ Voor iedere leerling in de bovenbouw vmbo is en blijft CKV een verplicht examenonderdeel, ook vanaf 2018-19.  Bij CKV onderneemt de leerling actief 4 culturele activiteiten en maken voor iedere activiteit een verwerking. De leerling maakt en presenteert een praktische opdracht - eigen werk. Reflectie op de eigen ontwikkeling, door middel van een CZP aan het begin, tijdens en ter afsluiting. Het CKV schoolexamen moet 'naar behoren’ worden afgerond.

De zeven legoblokjes van CKV-VMBO CA1   CZP1 PO - eigen werk CA2 CA3 CZP2 CA4

‘kunstvakken inclusief CKV’ Toelichting SLO De essentie van het vak - is dat leerlingen culturele activiteiten meemaken – ervaren – en eigen werk produceren en presenteren. Reflectie op culturele en kunstzinnige activiteiten vindt plaats in een vormvrij kunstdossier.

Een rondje CKV CZP 1 en CZP 2 4 CA's Spreiding over disciplines Eigen werk, productie en presentatie Reflectie Kunstdossier

checklist CKV-vmbo Organisatie De eindtermen en het PTA CA’s Eigen werk van de leerling Kunstdossier HOE ZIT HET NU MET…

Organisatie Apart vak of in het lesrooster Aantal klokuren, op jaarbasis Beoordeling Wat gaat goed? Team, samenwerking, steun leiding, formatie, beleid, samenhang Lesmateriaal?

Het begin en de afronding CZP1 CZP2

Cultureel zelfportret (CZP) De basis van het vak is persoonlijke ontwikkeling (vorming) Het CZP brengt die ontwikkeling in beeld CZP is het verkennen van wat je met kunst en cultuur hebt Het CZP is ook het bijhouden van en reflecteren op je ervaringen Het CZP heeft examenwaarde Het CZP1 het begin van de verkenning. Het CZP2 de afronding

Culturele activiteiten CA1 CA3 CA2 CA4

Culturele activiteiten Actief deelnemen aan 4+ CA’s Spreiding over verschillende kunstvakken denk aan bijv beeldend, dans, drama, muziek, film Een van de CA’s gebruiken voor eigen werk- praktische opdracht Verwerking van elke CA in het kunstdossier Reflectie op elke activiteit Hoe pak je dit aan nu in 18-19?

Een kunstzinnige activiteit Eigen werk-praktische opdracht Productie Presentatie

Eigen werk 1) CA (KA) bezoeken, ervaren Ten minste één kunstzinnige activiteit resulteert in de productie en presentatie van eigen werk 1) CA (KA) bezoeken, ervaren 2) Productie: een PO maken/doen 3) Presentatie: de PO presenteren

Het kunstdossier… Heeft examenwaarde Is vormvrij: nu vaak nog op papier, steeds vaker digitaal De leerlingen kunnen het ‘eigen’ maken een persoonlijke omslag een dossierpresentatie geven een vlog als (deel van) een dossier 21st century skills toepassen Proces: sturen door middel van het CZP Inhoud CZP1, CA’s, eigen werk (P en P), CZP2

Het Kunstdossier bevat: CA1   CZP1 PO - Eigen werk CA2 CA3 CZP2 CA4

doorlopende leerlijn culturele vorming Wat wil OCW? doorlopende leerlijn culturele vorming wanneer? basisschool onderbouw bovenbouw MBO

SCENARIO’S CULTUUREDUCATIE basispakket Scenario 2 cultuur schoolbreed Scenario 3 de cultuurschool

zoveel scholen, zoveel CKV-VMBO veries EINDHOVEN EINDHOVEN EINDHOVEN zoveel scholen, zoveel CKV-VMBO veries

21st century skills - competenties Samenwerken Probleemoplossend vermogen ICT-geletterdheid Creativiteit Kritisch denken Communiceren Sociale en culturele vaardigheden Welke skills zijn voor CKV van belang?

overlegronde 1 organisatie/ca’s ORGANISATIE CULTURELE ACTIVITEITEN (CA’s)

Overlegronde 2, PO/kunstdossier Eigen werk Kunstdossier CZP1 en CZP 2 PTA