Pilot maatschappijwetenschappen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek eigen regio en geografische werkwijzen
Advertisements

1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Hogere denkvaardigheden
De vernieuwing De vernieuwing: •Havo- contexten •Geen losse thema’s maar samenhang door de kernconcepten •Herhaald werken met het ‘gereedschap’ geeft de.
Het leerplan & examinering Eric Welp. Waar spreken we over? leerplan ` leer - plan het -woord leerplannen indeling van de leerstof, volgens welke aan.
Taal en rekenen in het mbo
Providerscourse: train the trainer Europees project Hear Me. Aly Gruppen, onderzoeker Lectoraat PMO september 2011.
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Europees Jaar In de EU : leven 85 miljoen mensen in armoede;
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Een lessenserie van drie lessen
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
De nieuwe syllabus scheikunde
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
‘Het nieuwe examenprogramma: ervaringen uit het klaslokaal’
De 2015 programma’s wiskunde B van havo en vwo
De 2015 programma's wiskunde B van havo en vwo
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Kenmerken van de concept contextbenadering
Klaar voor het nieuwe examenprogramma biologie met Nectar Tweede Fase!
Jongeren Preventie Team
WELKOM Jacqueline Kerkhoffs Rob Abbenhuis
First ID project Huygens College
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschappen een feit
Ontwikkelingen beleid en regelgeving rekentoets vo
Dossier Empowerment.
Nieuw examenprogramma vwo maatschappijwetenschappen een feit
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Inleiding dienstverlening SJM. Dienstverlening  materiele problemen, juridisch,  verkrijgen van rechten, uitkering, voorzieningen, geld  Doel dienstverlening:
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
Wereldwijs Tweede fase (presentatie 36 B)
Herziening van de toetsingskaders voor stimuleringssubsidies, projectsubsidies en het hafabra- muziekonderwijs.
Social work Week 2.
Lespraktijk op het Ichthus Lyceum  Pilotschool vwo sinds 2011, sinds 2014 ook havo  Waar liep ik tegen aan bij de start?  Overgang ook niet groter maken.
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Evaluatie Bètavakvernieuwing: Nieuwe Scheikunde Wilmad Kuiper, Elvira Folmer, Wout Ottevanger en Lucia Bruning Bijeenkomst Nieuwe Scheikunde KNAW, Amsterdam.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Het vakdossier Informatica: aan de slag! Victor Schmidt I&I conferentie Service Pack november 2008.
1 Bètavakvernieuwing na Ange Taminiau, Berenice Michels, Pascal Marsman.
Welkom Wijk verenigingen Bewoners overleg Buurt verenigingen BeheerdersGemeenteOverige.
Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren doen Middelen : –Een didactische lijn en.
Leerlingen Ervaring met maatschappijwetenschappen
Introductie Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Hoofdconcepten en eindtermen
Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda
Maatschappij Wetenschappen
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
POWL, Domeinspecifiek Leren
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Pilot Maatschappijwetenschappen introductie Han Noordink Marco Veldman
Nieuw examenprogramma vwo maatschappijwetenschappen een feit
Kenmerken van het nieuwe examenprogramma
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Lespraktijk op het Ichthus Lyceum
Pilot Maatschappijwetenschap-pen
Kenmerken van de concept contextbenadering
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschappen een feit
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen
Maatschappij wetenschappen
Bijeenkomst tussenrapport Verkenningscommissie Klassieke Talen
Vernieuwingen in de Pilot-examens Natuurkunde VWO
Jan Stevens – Cito Jan Straver - CvTE
Vormingsvraagstuk HAVO ~ Deel 2 ~ H12.
Transcript van de presentatie:

Pilot maatschappijwetenschappen Tweede ronde Docentendag 2014 Lennart Schra en Lieke Meijs

Opzet presentatie  14.15 – 14.45 Lespraktijk op pilotschool Johannes Fontanus college in Barneveld. 14.45 - 15.10 Presentatie over stand van zaken nu het einde van de pilot in zicht komt. 15.10 – 15.30 Gedachtewisseling over een opdracht die inzicht bij leerlingen test over samenhang tussen kernconcepten.

Stand van zaken pilot Herziening examenprogramma en syllabus havo/vwo door syllabuscommissie (klaar zomer 2014); Eerste pilotexamen vwo, 21 mei; Evaluatie vwo pilot, september 2014; Slot advies aan ministerie over invoering, december 2014; Speciale website www.maatschappijwetenschappen.slo.nl, in de lucht half maart 2014. Traject voor invoering: augustus 2016 4e leerjaar havo en vwo.

Uitkomsten uit havo evaluatie (1) Resulteert de beoogde vakvernieuwing in een haalbaar, uitvoerbaar en toetsbaar leerplan?  Beoogd curriculum: de vakvernieuwingsaspecten zijn goed herkenbaar in de opvattingen, wensen en idealen.  De vakvernieuwingsaspecten zijn matig herkenbaar in de syllabus.  Geïnterpreteerd curriculum: enthousiasme bij docenten, professionalisering noodzakelijk.

Uitkomsten uit havo evaluatie (2)  Uitgevoerd curriculum: het daadwerkelijk toepassen is een forse uitdaging maar uitvoerbaar.  Ervaren curriculum: leerlingen zijn enthousiast, begrijpen verbanden beter, maar vinden wetenschappelijke begrippen lastig.  Getoetst/geleerd curriculum: te weinig toetsvragen over concepten en te weinig vragen met een beheersingsniveau analyseren.

Aanbevelingen: Meer balans tussen concepten en contexten Havo domein B Huidige werkversie syllabus Nieuw voorstel B1 Socialisatie B2 Veranderingen in samenlevingsvormen Politieke socialisatie B3 Samenlevingsvormen als bindingen voor individu en samenleving B4 Overheidsbeleid en standpunten van politieke partijen

Aanbevelingen: Meer balans tussen concepten en contexten Havo domein c Huidige werkversie syllabus Nieuw voorstel C1 Sociale ongelijkheid en maatschappelijke conflicten Sociale ongelijkheid C2 Verschillen op 3 maatschappelijke terreinen en de gevolgen ervan Maatschappelijke conflicten en samenwerking C3 Sociale veranderingen Macht en gezag C4 Overheidsbeleid en standpunten van politieke partijen Maatschappelijke verschillen C5 C6

Aanbevelingen: Verhelder wat een een goede analysevraag is. Analyseren is het kunnen leggen van verbanden, zoeken naar oorzaak-gevolg relaties, het kunnen toepassen van concepten op contexten. Maar matig gelukt tot nu toe in CE en SE van de pilot, maar al wel beter dan in regulier CE. Een analysevraag is redelijk open, vraagt nieuwe kennis/inzicht van leerlingen in een bekende of onbekende context. Een voorbeeld van een analysevraag in het eerste pilot examen: vraag 10 en vraag 21.

Eerste pilot examen vraag 10 (10 p.) In deze vraag krijg je de opdracht om een advies op te stellen. Het voortbestaan van The Urban Family is mede afhankelijk van voortzetting van subsidie van de gemeente Rotterdam. Jij wordt als ambtenaar gevraagd om een advies aan het college van B en W op te stellen over voortzetting van deze subsidie. In je advies behandel je onderstaande punten: Welke bijdrage levert de stichting aan de gewenste socialisatie van jongeren? Ondersteun je antwoord met twee voorbeelden uit tekst 2. Welke rol speelt sociale controle in de werkwijze van de stichting? Ondersteun je antwoord met twee voorbeelden uit tekst 2. Welke gevolgen hebben de activiteiten van de stichting voor de sociale cohesie in de wijk? Ondersteun je antwoord met 2 voorbeelden uit tekst 2. In hoeverre is er op grond van tekst 2 sinds de oprichting van de stichting sprake van een toename van de objectieve en subjectieve veiligheid? Moet de subsidie wel of niet worden voortgezet? Gebruik in je conclusie de inzichten uit de voorgaande punten.

Eerste pilot examen vraag 21 (5 p.) In figuur 1 is voor een aantal Europese landen de mate van sociale uitsluiting, de reikwijdte van de sociale zekerheid en het sociaal vertrouwen in kaart gebracht. Opvallend is de positie van Zweden, Denemarken en Finland. Wat is de samenhang tussen de reikwijdte van de sociale zekerheid en de mate van sociaal vertrouwen in figuur 1? Geef een verklaring voor de samenhang tussen de reikwijdte van de sociale zekerheid en het sociaal vertrouwen in Zweden, Denemarken en Finland. Leg je verklaring uit en maak daarbij gebruik van de kernconcepten sociale ongelijkheid en sociale cohesie.