Presentatie: Gender en seksualisering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

Nathaly Mercera 10 oktober • Informatie PEP • Wat is WE CAN Young? • WE CAN Young en vrijwillige inzet jeugd • Discussie Programma.
Jongeren, internet en seksualiteit
Welkom bij Leefstijl.
Seksualiteit: gave van God
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
4.3 Politieke stromingen.
Borat visits Amsterdam
Workshop Relationele en seksuele vorming
Mijn hobby: is over cultuur van Ethiopië
Gender en duurzame energie
Benzies & Batchies Interactief lesprogramma voor en door jongeren met theatervoorstelling en weerbaarheidstraining Gaby de Lijster.
Media effecten Dr. Piet Bakker Communicatiewetenschap UvA.
Signalen van seksueel misbruik
Met het oog op vrouwenmarketing “Vrouwen aan de macht”
Seksueel grensoverschrijdend gedrag
Media en de massa.
Politiek.
Wie zijn wij? WE CAN (end all violence against women) WE CAN Young Eindhoven/Helmond.
Een bestuurslid of vrijwilliger binnen uw vereniging heeft meegedaan aan de training “in veilige handen”. De training is een landelijk project op initiatief.
Wij, jij & ik.
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Sport in de samenleving!
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Presentatie: Over de grens
Liefde en relaties.
Les voor ♀ Seksueel grensoverschrijdend gedrag. Seksueel grensoverschrijdend gedrag ♀ Doelen Aan het einde van de les weten jullie: dat er verschillende.
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Ontwikkeling in adolescentie College 1; seksualiteit en verlangen en cognitieve veranderingen.
Janny van de Velden, Consulent veiligheid en gezondheid.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
De Vrouwen beweging Deel 2. Wat we gaan doen Dolle Mina De tegenreacties Wat is er bereikt Maken laatste opdrachten.
2.5 Zelfs vrienden denken verschillend. Verschillen in opvoeding leidt tot verschil in gedrag/meningen k.
Seksualiteit en voortplanting Al meer dan jaar op deze planeet dankzij de voortplanting.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Internet en grenzen Plaatje.
H1 De samenleving.
ZGK les 6 Ethiek: verschillende benaderingen
H4 Bij welke groep hoor je?
Dilemma’s.
Liefde en relaties.
Rayandro ( ): wat ga je doen als je een kind hebt youtube
H3 Wat is normaal?.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.4 Ik en de ander
H1 Hoe word je wie je bent?.
Voor wat hoort wat Plaatje.
JGZ Preventieagenda De meeste kinderen in Nederland groeien – mede dankzij de JGZ - veilig en gezond op. Daar zijn we trots op! We geven extra aandacht.
H2 Op wie ga jij stemmen?.
Rayandro ( ): wat ga je doen als je een kind hebt youtube
H2 Hoe maken we keuzes?.
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Jongeren en seks Plaatje.
Zwart wit denken in de klas
Presentatie: Over de grens
Presentatie: wat is WE CAN Young?
Werkbarometer 2018: Gender & Diversiteit
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Werkbarometer 2018: Gender & Diversiteit
Pubers en sociale media
Intimiteit en ongewenste intimiteit
Doe de quiz en leer meer over ‘ik ben van mij!’
Jongens en meisjes …verschillende rollen
Liefde en relaties.
ASS en seksualiteit Dorinda Altena Behandelzaken 15 februari 2019.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Burgerschap Thema: politiek
How to use games and materials when discussing sexuality Manouk Vermeulen, consultant specialized in sexuality education 12+
Transcript van de presentatie:

Presentatie: Gender en seksualisering

Doel en focus WE CAN YOUNG-campagne Vergroten van seksuele en relationele weerbaarheid van jongeren: Respect hebben voor grenzen van jezelf en die van anderen Vormen van seksueel grensoverschrijdend gedrag kennen Bewustwording van effect van genderongelijkheid: vormen van geweld en de verschillen in rollen van jongens en meisjes in de samenleving Deze presentatie gaat over het laatste punt

Wat is genderongelijkheid? Genderongelijkheid bestaat uit twee woorden: gender en ongelijkheid. Gender zegt iets over de sociale rollen van een man of vrouw in de samenleving. Die sociale rollen verschillen per cultuur, politieke situatie en land. Ook de mate waarin die rollen verschillen varieert. Ongelijkheid gaat over de ongelijke verdeling in van mannen en vrouwen op het gebied van macht, meedoen en zichtbaarheid.

Gender Deze zgn. ‘genderrollen’ van mannen en vrouwen zijn aangeleerd. Ook zijn ze vaak stereotype, bijvoorbeeld: Als een vrouw voor zichzelf opkomt is het een bitch. Als een man een dag minder wil werken om voor de kinderen te zorgen zit hij onder de plak van zijn vrouw. Jongens hebben geen grenzen, meisjes horen hun grenzen aan te geven. Een man mag niet huilen, dat is niet stoer.

Ongelijkheid Die ongelijkheid zie je overal terugkomen, bijvoorbeeld In praatprogramma’s op tv zitten meestal mannen aan tafel bij topposities in bedrijven: 6% is vrouw. Ook in de politiek is het ongelijk, kijk maar naar de 2e kamer 37% van de vrouwen gaat minder werken zodra er kinderen komen (CBS, 2010) Vrouwen verdienen 20.8% minder dan mannen (Loonwijzer) Individuele keuzes worden mede ‘gestuurd’ door wat wij in de samenleving ‘normaal’ vinden.

Waar gaat het mis? Mannen en vrouwen zijn gelijkwaardig, maar niet hetzelfde. Maar waar gaat het mis? Als mannen of vrouwen bevoordeeld (of benadeeld) worden omdat ze man of vrouw zijn Als iemand meer macht heeft of sterker is en dit misbruikt Als er geweld gebruikt word (fysiek, seksueel of emotioneel) Weet jijzelf een voorbeeld?

Vragen: Welk beroep heeft deze dame en is er een link met haar kleding? Wat straalt ze uit?

Vragen: welk beroep heeft deze man en is er een link met de kleding Vragen: welk beroep heeft deze man en is er een link met de kleding? Wat straalt hij uit? Welk beroep heeft deze man en is er een link met zijn kleding? Wat straalt hij uit?

Foto van internet geplukt, tekst er bij en verspreid

Oh Oh Cherso, Houdini, Rodeo, Plork

De Kamerleden uit het 1e kabinet Rutte op het bordes

Reacties plaatjes Zie opdracht: genderongelijkheid Wat versta jij onder genderongelijkheid? Aan welk plaatje stoor je je het meest? Wat zou je anders willen?

Gevolgen van genderongelijkheid Dubbele moraal tov jongens en meisjes Tweeledige rol media: Bevestiging genderstereotype beeldvorming: druk op jongens om initiatief te nemen en meisjes te versieren Dilemma voor meisjes: seksueel lijken (medianormen) + dat niet mogen zijn (maatschappelijke normen) Meisjes worden verantwoordelijk gesteld voor aangeven van grenzen, jongens kennen hun grenzen niet Kun je zelf andere gevolgen bedenken?

Opdrachten Opdracht genderongelijkheid Dubbele moraal Jongens zijn, meisjes zijn Stellingen en Dilemma spel (in stellingen en dilemma’s)