Foundation.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Achtergrondinformatie ‘gevers’
Advertisements

Visie ‘t Haarhoes Noordijk 24 april 2013.
Een nieuwe lente, een nieuw geluid? ?  Wat dromen we …
Ondernemen in de praktijk
STRATEGISCHE PLANNING
Sponsoring Sponsoring Welkom bij de workshop Astrid en Miek Meldpunt Vrijwilligerswerk.

Aan de slag ! Petra Hoogerwerf Aan de slag.
De ANBI mr. A.B.M. (André) Loesink.
CMJ 2008 Promotie Adept en Bonne Aparte. Wat is CMJ/wat zijn showcases Bands spelen gratis (showcases) Publiek bestaat uit industrie (platenindustrie,
Huib Rouwenhorst AGOVV AGOVV Apeldoorn meer dan voetbal nBVOi.o. meer dan voetbal.
Samen kunnen we meer … Partin-dag 22 september 2012 Het PI en de website.
Laat Nederland van zijn beste kant zien! Workshop Fondsenwerving 21 oktober 2008 Freek Mekking & Eylem Tanir Projectadviseurs Diversiteit Oranje Fonds.
Wie het begrijpt mag het uitgeven
Nalatenschappenwerving
“Wat wil de donateur?” 7 oktober “goede doelen” ingeschreven bij KvK alg. nut beogende inst. art. 24 belastingdienst Ca vermogens-
Korte toelichting “Plan voor de toerusting van regionale en lokale belangenbehartigers” ALV januari 2012.
Samen kunnen we meer … Partindag 30 november 2013 Koen Vliegenthart, penningmeester Partin.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Fondsenwerving Kinderwerkdag -Met RECHT spelen – 17 januari 2006.
Workshop Fondsen werven
Hoe krijg je het op gang?.
Crowdfunding en subsidies
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
NAJAARSVERGADERING NOVEMBER KNSB en haar leden.
Maatschappelijke kosten-baten analyse
Hoe verhoog je de waarde van het Special Heroes programma? Profilering en werving van middelen Rob Fransen & Carolien Kram 30 juni 2015.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 7 Stakeholderanalyse, wenselijkheid en haalbaarheid en vooruitblik elevatorpitch.
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 5 Onderzoek naar externe financiële mogelijkheden en inzet van mensen en middelen.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
FONDSENWERVING EN FINANCIERING ALTIJD GELD VOOR EEN GOED IDEE! Marianne Muller, 20 oktober.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Het Groene Woud  Nationaal Landschap Het Groene Woud (2005)  Aantrekkelijk natuur-, cultuur- en recreatiegebied tussen Den Bosch, Eindhoven en Tilburg.
Preventief Organisatie Advies 2014 Daan Ros Frank van Deventer.
Op weg naar een duurzaam zelfvoorzienend Someren.
Financiën en sturing Krijgt u wat u wilt met de beschikbare middelen en welke risico‘s loopt u?
Projectplan voor (ver) bouw van een accommodatie.
Sponsoring en Fundraising voor NTC-scholen Sponsoring bij de Molenwiek.
FONDSENWERVING EN FINANCIERING ALTIJD GELD VOOR EEN GOED IDEE! Marianne Muller, 2 maart 2016.
Zaterdag 21 november 2015 Niet-leden als vrijwilligers, Een uitdaging NTB congres zaterdag 21 november 2015.
ROTARY CLUB ……. Jaarplan 2016 – 2017 Bestuur bestaande uit: Voorzitter: naam Inkomend voorzitter: naam Secretaris: naam Penningmeester: naam Uitgaand voorzitter:
HET MEERJARENPLAN. Het MJP: Een onafscheidelijk duo 2 Het meerjarenplan 2. Financieel deel1. Inhoudelijk deel De beleidsnotaDe financiële nota.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Google Analytics Statistieken over je website
Plaatsbepaling in de gemeenschap
Duurzaam Idskenhuizen
Crowdfunding.
Voedselbank Amsterdam
Van Dordt, voor Dordt.
Succesvol cultureel ondernemen
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
de OD-HighValueList en de Drechtsteden
Tijdelijke subsidieregels Innovatiegelden
Presentatie Commissie Maatschappelijke Zaken september 2010.
Open Data PMA 3 december 2015 Om het onderwerp open data wat levendiger te maken willen we een korte presentatie geven, met daarin: een concreet voorbeeld.
Stichting Vrienden van De Oase
Stichting kuren met reuma
Binnenkort start hier het webinar Facebook Marketing voor je groep - Deel II: ‘Je Scoutinggroep op Facebook’
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Agenda Gemeenteberaad Haskeroord Gemeente Zondag 13 mei 2018
FONDSENWERVING EN FINANCIERING
Afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en Midden-Limburg Bijeenkomst 25 januari 2018 Presentatie onderzoek ‘afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en.
De waarde van Le Grand Départ Utrecht 2015
2e Penningmeestersoverleg Veteranen Platform
Uitkomst Quickscan Kampen
Verdeling middelen vrijwilligersorganisaties 2019
FONDSENWERVING EN FINANCIERING
Transcript van de presentatie:

Foundation

De Waterheuvel Foundation Januari 2017 Situatieschets: Waarom een foundation? Doelstellingen: Wat willen we bereiken? Strategie: Hoe gaan we het bereiken? Actiepunten: Wat gaan we nu doen?

Waarom een foundation? Teruglopende subsidiegelden Gemeente Amsterdam/Nederlandse overheid is een trend Afhankelijkheid van de subsidieverstrekker(s) Gebrek aan vrijheid in het besteden van gemeentelijke gelden

Doelstelling algemeen Het doel van De Waterheuvel Foundation is het aantrekken van financiële middelen om Stichting De Waterheuvel te kunnen ondersteunen in de rehabilitatie en emancipatie van mensen in Amsterdam met langdurige psychische problemen Doelstelling financieel De inloopgelden á € 187.000 per jaar verdwijnen op termijn, wat per jaar een structureel tekort op zal leveren en dient te worden aangevuld. Dit is +/- 30% van het jaarlijkse budget van De Waterheuvel Per doel/project vaststellen wat er nodig is

Financieringsbronnen Focus op: Private Financiering -Donaties -Sponsoring -Fondsen

Donaties Schuyt (In: Verstegen, 2007) beschrijft 7 mechanismen die het geefgedrag van huishoudens verklaren: kosten, behoeften, gevraagd worden, reputatie, wereldverandering, identiteit en effectiviteit. De motivatie van mensen om geld te doneren blijkt voornamelijk af te hangen van het feit of zij hiervoor gevraagd worden of niet (Bekkers en Wiepking, 2011). Ook zal er “eerder en meer gegeven worden” wanneer er sprake is van een goede relatie tussen de vrager en de potentiele gever (Verstegen, 2007, P.36) Bron: De financiering van kleine non-profit organisaties Vragen is essentieel Een goede relatie met de potentiele gever is van groot belang Men geeft tegenwoordig liever weinig geld aan veel doelen dan veel geld aan één enkel doel Resultaat (output) van het goede doel is belangrijker geworden en gever wil hierbij betrokken worden

Strategie Doelgroepen kunnen zo meerdere keren worden aangesproken Doelgroepen kunnen worden geselecteerd op basis van relevantie/affiniteit met het project (en andersom) Ook een kleine bijdrage kan een verschil maken Korte looptijd en zichtbaar resultaat Er wordt onderscheid gemaakt in projecten op lokaal en nationaal niveau Strategie Het formuleren van diverse, specifieke projecten met aansprekende thema’s die bijdragen aan de doelstellingen van De Waterheuvel. Deze projecten worden als campagnes gelanceerd bij de diverse doelgroepen om donaties aan te trekken.

De projecten 2017/2018 Young Adults Healthy lifestyle Multimedia (video camera, fotocamera, go pro camera) Educatie Bezoek aan bedrijven Etc.   Healthy lifestyle Gratis sporten voor alle leden Sportkleding voor de sporters Gezonde voeding Gezonde dranken Yoga/meditatie/mindfullness Educatie m.b.t. gezonde levensstijl Etc.  

Doelgroepen donateurs op lokaal niveau Particulieren en bedrijven in directe netwerk van De Waterheuvel Affiniteit Er is al een (relevante) relatie Grote betrokkenheid met De Waterheuvel Contactgegevens bekend Eenvoudig te bereiken Particulieren en bedrijven in de directe omgeving (lokaal) Affiniteit onbekend Geen directe relatie Beperkte/geen betrokkenheid met De Waterheuvel Alleen adresgegevens bekend Relatief eenvoudig te bereiken (post) Particulieren en bedrijven in de stad Amsterdam (gemeentelijk) Geen contactgegevens bekend Niet eenvoudig te bereiken Particulieren en bedrijven in directe netwerk van De Waterheuvel meest kansrijk De particulieren en bedrijven in de directe omgeving (lokaal) en in de stad Amsterdam (gemeentelijk) vereisen segmentatie

Actiepunten op lokaal niveau Diverse projecten uitschrijven (doelstellingen, doelgroepen, strategie en begroting) -> projectsheet Verzamelen contactgegevens prospects uit het De Waterheuvel netwerk Eerste contact leggen met prospects uit het De Waterheuvel netwerk Segmenteren doelgroepen op lokaal en gemeentelijk niveau Strategie formuleren per segment Plan voor relatiebeheer

Project voor subsidies, donaties en fondsen nationaal niveau Naamsbekendheid Belangenbehartiging Nut en noodzaak van het clubhuismodel Actiepunten Campagne ontwikkelen met Diagnose Free Zone

TO DO Algemeen: In orde maken ANBI Donatie gedeelte website in orde maken (incl. punten ANBI Lokaal: Diverse projecten uitschrijven (doelstellingen, doelgroepen, strategie en begroting) -> projectsheet Verzamelen contactgegevens prospects uit het De Waterheuvel netwerk Eerste contact leggen met prospects uit het De Waterheuvel netwerk Segmenteren doelgroepen op lokaal en gemeentelijk niveau Strategie formuleren per segment Plan voor relatiebeheer Nationaal: Campagne ontwikkelen met Diagnose Free Zone

ANBI-status ANBI staat voor Algemeen Nut Beogende Instellingen. Een ANBI status levert belastingvoordeel op Er zijn diverse voorwaarden om de ANBI status te kunnen behouden, waar we nu niet aan voldoen: -Een ANBI moet een actueel beleidsplan hebben en publiceren op de website -Het RSIN/fiscaal nummer op de website -Een duidelijke beschrijving van de doelstelling van de ANBI op de website -De functie van de bestuurders (ook die van de foundation) op de website -Het beloningsbeleid van de bestuurders publiceren op de website -Een jaarverslag publiceren op de website -Financiële verantwoording op de website (de balans, de staat van baten en lasten, een toelichting)