GO Global Groen Onderwijs Crossroads to the international roundabout

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Advertisements

INTERCULTURELE TRAJECTBEGELEIDING UITGAANDE STUDENTEN.
The richness of diversity HBO IC DIEN vzw Johan De Cock Coördinator internationalisering.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Stichting DHO •gelooft dat hoger onderwijsinstellingen een cruciale rol hebben in kennisinnovatie. Immers, de huidige studenten zijn de toekomstige beleidsmakers,
Presentatie schoolsysteem
Interculturele competentie in de opleiding
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
LOB Wat wordt er allemaal binnen de school gedaan en wat is er buiten de schooltijden als voorbereiding te doen.
Welkom.
Brainstorm sociale media in het onderwijs
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Impact van mobiliteit op individueel en maatschappelijk vlak Shifting from margin to mainstream Inge Piryns 12/11/2012.
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Interculturele competentiewijzer
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
Voorlichting keuzes Ouderavond klas 2 8 maart 2010.
Transdisciplinaire projecten
Algemene voorlichting
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
Europese subsidiemogelijkheden Ellen Hanselman. Leven Lang Leren Programma Wat is het? Wat zijn de mogelijkheden? Waarom deelnemen? Hoe werkt het?
Honoursonderwijs aan Nederlandse universiteiten
Honoursonderwijs in HBO
Groen water werkt samen
Door Jessica van der Leij
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Worldschool. Wat is Worldschool?  Voortgezet onderwijs  Ontwikkelingslanden  Wereldwijde partners  Deskundigen uit verschillende landen  Deskundig.
Meer innovatieve professionals
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Economisch en Maatschappelijk toegevoegde waarde van gezondheid(szorg) en welzijn. Kick off bijeenkomst Professionele Leergemeenschap, 2 september 2015.
Meer ervaringen? Sanne: Master Chinese Economy in Shanghai “Deze buitenlandervaring heeft van mij een.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam, maart 2009 Begeleiders: Rosa Rodrigues: Els Fonville-Kuhlmann:
Interactieve Mantelzorgkamer Share&Care
‘The world is your oyster’ Shakespeare Welcome ! tto at the Jan van Brabant JAN VAN BRABANT COLLEGE TWEETALIG HAVO en VWO.
Internationalisering 2-talig onderwijs Inleiding 4 e leerjaar tvwo
Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo.
ISBI Inge Vervoort – Toonmoment ISBI – 12/10/2012 Integrale Studentenbegeleiding Bij Internationalisering.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Bedrijven en kennisinstellingen: doen waar je goed in bent! Louise van Weerden Lector “SMEs in International Business” Saxion Veenendaal, 28 januari seminar.
Op weg naar een toekomstbestendig Globe College 1.
Internationalisering bij het Nova College Hester Zeeman Coördinator Internationalisering Nova College.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Doorstroom mbo-hbo Dr. José Mulder. NRO-onderzoek om te kijken hoe overgang mbo-hbo verbeterd kan worden Fase 1: wat is er reeds bekend? Fase 2: monitoren.
EPALE electronic platform for adult learning in Europe
Het BSc Honours Programme
Het BSc Honours Programme
Hogescholen en Kennisvalorisatie
De wereld aan je voeten Wie droomt van een internationale carrière?
International Experiences
In het mbo Marga Douma-Alta 2 november 2016
Studenten versterken in hun competenties m. b. t
Internationalisering op school
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
Informatie over hbo bacheloropleidingen
Stappen in het keuzeproces
WELKOM Verdiepingsdag Europees Parlement Ambassador Scholen
INFOAVOND 4 HAVO Welkom op het.
Het BSc Honours Programme
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Kansen en mogelijkheden in het buitenland
Het BSc Honours Programme
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Internationale beurs voor excellente leerlingen
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Transcript van de presentatie:

GO Global Groen Onderwijs Crossroads to the international roundabout 14 juni 2018 Ton Stok a.stok@wellant.nl Gerry Kouwenhoven Gerry.kouwenhoven@inholland.nl 06-21841110 Hogeschool Inholland

Waarom en doel van vandaag Het versterken van de internationale oriëntatie van het groene kennis- en onderwijssysteem op alle niveaus Het versterken en vernieuwen van het onderwijs op cross-overs Versterking van een permanente leer- en innovatiecultuur Doel: Delen van good practices op gebied van internationale projecten, mobiliteiten (docenten en studenten) en netwerken voor (V)MBO, HBO en WO. Studenten/docenten optimaal voorbereiden op het leren/werken in een internationale cross-over context. Samen met collega Groen Onderwijs (VMBO, MBO, HBO, WO) en Europese partners een internationale cross-over opleiding ontwikkelen.

Wat ligt er op ons bord 10.00 Kick off GO Global: Ton Stok en Gerry Kouwenhoven 10.15 Belang van internationalisering: Peet en Perry van Adrichem 10.45 Belang van internationalisering: Christina Popma 11.15 Koffie/thee pauze 11.45 Belang internationalisering vanuit O&O: Gerry Kouwenhoven 12.00 Excellentiegelden buiten Europa voor Mbo: Karin Elferink 12.15 Lunch en social event Op de zeepkist: Angela Gomes 13.15 Pitch 7 leiders van de keukentafelgesprekken deelnemers maken keuze voor 2 keukentafels 13.45 Keukentafelgesprekken, ronde 1 14.30 Wisselen en koffie/thee 14.45 Keukentafelgesprekken, ronde 2 15.30 Terugkoppeling door de leiders van de keukentafels 15.50 Kick down: Ton Stok en Gerry Kouwenhoven 16.00 Einde GO Home

Onderwijs & Onderzoek Gerry Kouwenhoven Research & Innovation Centre Agri, Food & Life Sciences De wereld wordt kleiner en de arbeidsmarkt steeds internationaler en multicultureler. Onze afgestudeerden moeten over internationale en interculturele competenties beschikken om goed te kunnen opereren op de internationale en multiculturele arbeidsmarkt NB: Internationaal competente werknemers hebben een voorsprong op de arbeidsmarkt, zijn betere probleemoplossers, creatiever en ondernemender NB: Volg de discussie over verengelsing van het onderwijs

Bron: woensdag 20 juni a.s. een thema-avond over internationalisering voor iedereen die in het onderwijs werkt. CNV Onderwijs, Tiberdreef 4, Utrecht-Overvecht. Internationalisering bevordert de professionalisering van leerkrachten en docenten, verrijkt het curriculum op scholen en is van belang om leerlingen en studenten toe te rusten op het functioneren in een internationale en interculturele samenleving. Internationalisering is niet een ‘extraatje’, maar een noodzakelijke bouwsteen om kwalitatief goed onderwijs te geven. Internationalisering is belangrijk, maar gaat niet vanzelf.

Stimuleren internationale ervaring studenten De Nederlandse economie profiteert van studenten met internationale ervaring. Daarom moedigt de Rijksoverheid studenten aan om te studeren of stage te lopen in het buitenland. Belang van buitenlandse studie Om de Nederlandse rol in de wereldeconomie te behouden zijn goed opgeleide werknemers met internationale ervaring nodig. Een andere taal en andere cultuur leren Weten wat het eigen land kenmerkt Weten wat landen onderling bindt. Internationale ervaring Ca. 17% studenten hoger onderwijs volgt deel van studie in het buitenland. Ca. 2,3% studenten volgt hele opleiding in het buitenland. Ca. 6% studenten middelbaar beroepsonderwijs doet buitenlandervaring op, meestal (kortlopende) stage. Populairste bestemmingen: buurlanden, Spanje en Verenigde Staten

Globaliserende wereld: belang internationale context van onderwijs. m.n. voor een kleine open economie zoals Nederland Kennis over andere landen en onze positie in de wereld De samenleving wordt diverser Concurrentie op de wereldmarkt “Streef ernaar dat iedereen het onderwijs internationaal competent verlaat”. Over de grens kijken!

Internationale competenties??? Hoe worden internationale competenties opgevat door beleidsmakers die mede vorm geven aan internationalisering onderwijs en onderzoek? Hoe vullen we deze internationale competenties concreet in? Wat wijst onderzoek naar de leereffecten door een internationale ervaring bij studenten uit? Hoe worden internationale competenties binnen afzonderlijke opleidingen opgevat en geïntegreerd in het curriculum? Internationale- en Interculturele competenties zijn geen luxe maar noodzaak.

Competenties Interrculturele competentie Culturele zelfkennis, flexibiliteit, veerkracht en kennis Culturele relationele competentie en culturele conflicthantering Culturele communicatieve competentie Multiperspectiviteit: de student benadert en begrijpt een situatie, vraagstuk of probleem vanuit meerdere culturele invalshoeken Competentie: Internationaal betrokken Internationaal orienteren Eigen mening vormen over maatschappelijke en internationale onderwerpen Een eigen mening uiten over maatschappelijke en international onderwerpen Maatschappelijke betrokkenheid tonen Competentie Internationale vakkennis Zijn vakgebied in een internatjonale context kunnen plaatsen De cultuurgebondenhiedn van zijn discipline zien Kennis hebben van de beroepsuitoefeningen in andere landen Internatonale organisties relevant voor de discipline kennen

Is dit onze missie? In de 21ste eeuw is internationalisering een crucial onderdeel van de vorming van studenten. “wij” willen alle studenten voorbereiden op een internationale en multiculturele samenleving en arbeidsmarkt, waarbij alle afgestudeerde over de nodige internationale en interculturele competenties beschikken. Internationalisering @home Studie of stage in buitenland: uitgaande- en inkomende studentmobiliteit Docent- en stafmobiliteit: deskundigheidsbevordering docenten Partnerships en networks Internationale projecten Internationaal onderzoek Engelstalige internationale opleidingsvariant Taalvaardigheid

Workshops 14 juni, “Crossroads to the international roundabout”   RONDE 1: 13.45 uur – 14.30 uur 1. Erasmus+ , lokaal 124 Doelgroep: vmbo coördinatoren internationalisering of docenten die de internationale projecten gaan trekken  2. Breng het buitenland in je klas met eTwinning! , lokaal 104 Doelgroep: mbo docenten en/ of coördinatoren internationalisering 3. Verdiepende workshop: Erasmus+ , open ruimte 203 Wat kunt u als eindgebruiker of uitvoerder bereiken met een internationaliseringsproject? Het creëren van impact met een Erasmus+ project. Doelgroep: vmbo, mbo, hbo, wo   4. Orange knowledge programme , open ruimte 216 Doelgroep: mbo, hbo, wo

5. " Internationalisering op de fiets...." , open ruimte 216 RONDE 2: 14.45 uur – 15.30 uur   5. " Internationalisering op de fiets...." , open ruimte 216 Doelgroep: iedereen die in de grensregio’s woont, vmbo t/m wo 6. Skills, verhalen delen om anderen te inspireren, lokaal 104 Doelgroep: mbo en vmbo 7. Peat Valley+ repositioning education in the region, open ruimte 203 Doelgroep: mbo en hbo 8. kennismaking met het bordspel Globitrotter, lokaal 124 Doelgroep: mbo, hbo, wo