|LEVENSLANG LEREN Sarah Bonte

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het decreet VO en laaggeletterden Uitgangspunten/vaststellingen:  Een beleid waarvan niemand wordt uitgesloten  Streefcijfer: 12,5% van de Vlaamse volwassenen.
Advertisements

Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding in de hedendaagse CLB-praktijk Schaarbeek - 31 mei 2011.
KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Workshop 3: De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs VKS-event 10/2/2012.
Hoe stimuleren we de doorstroming van een stedelijk jongerenpubliek naar het hoger onderwijs? Marjan Van de maele - JES vzw.
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
Europass Vlaanderen Mobiel in Europa Europass: competenties zichtbaar maken 26/11/2009 Josee Janssens en Xavier Kruth.
1 Het recht op maatschappelijke integratie Thomas Maeseele.
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
De vormgeving van de bachelor/master trajecten voor verloskundigen
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Europass Vlaanderen Mobiel in Europa
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
AKOV - Brussel, De Vlaamse Kwalificatiestructuur 1 Decreet 30 april 2009.
Leven Lang Leren en EVC mr drs J.C.N. van Kessel 10 oktober 2008.
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Een lange weg naar erkende kwalificaties
Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO
De Vlaamse Kwalificatiestructuur Ontwikkeld, Goedgekeurd, Geïmplementeerd.
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
VKS als brug tussen onderwijs en arbeidsmarkt De Vlaamse kwalificatiestructuur in perspectief
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Workshop 1 Geïntegreerde kwaliteitszorg : een voorwaardenscheppend kader voor de Vlaamse Kwalificatiestructuur 10 februari 2012.
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
1 Wat doet Europa voor de beroepsopleiding? Een introductie in het Europees beleid inzake beroepsopleiding. Jef Vanraepenbusch, EUROGUIDANCE - DBO.
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
Als publieke dienstverlener wil de VDAB : voor werkzoekenden,
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
EVC en de CGKS Woerden 22 mei 2007 Erik Kaemingk Kenniscentrum EVC
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
1 Project ICT Kempen een project van Innotek in samenwerking met SPK Met steun van het Provinciebestuur van Antwerpen, EFRO (Europees Fonds voor Regionale.
Het Europass certificaatsupplement
2 DECEMBER 2014 COÖRDINEREND PLATFORM ECONOMIE EN ARBEIDSMARKT.
Aanpak van ongekwalificeerde uitstroom vanuit CLB CLB Veurne –
1 WG Europass Certificaatsupplement 23/03/2012, Networking the networks Anneke Vanden Bulcke.
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Arbeidsmarkt Is een verzamelnaam voor diverse plekken waar werkzoekenden en werkgevers elkaar ontmoeten. BvB 2014.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
ESF-project ‘naar een hervorming van het stelsel Leren en Werken’ 1.
PRESENTATIE Presentatie Commissie Jeugdinformatie Donderdag 8 oktober 2015 Alice Kooij Martinez.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Kwaliteitsimpuls langdurende Zorg Hoe kom je aan de juiste mensen met de juiste competenties ?
ICF gegevens-set ‘werk’ HOE KWAM DEZE VDAB-GEGEVENS-SET TOT STAND?
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
Nieuwe pistes in onderwijs Ontmoeting land- en tuinbouwscholen Ingrid Vanhoren, coördinator Kwalificaties & curriculum.
22 maart 2016 Historische schets EVC EVC bijeenkomst: Ervaring telt!
Groningen Internationaal Kansen benutten via Europese Programma’s EU-coördinator Jenny Otten Provincie Groningen.
Youth empowered by Skills ROUBAIX Cijfers en trends 2.
@Level2work Contactdag Levenslang leren 24/03/2017
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Belang (human) skills in CV jongeren
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Lokaal Sociaal Beleid.
Groenboek: een nieuw industrieel beleid in Vlaanderen
Leven Lang Leren Een Publieke en Private Zorg ? Prof dr Frans Leijnse.
Sectoroverleg – 16 oktober 2015
Progressief universalisme
Op welke manier kan men competenties verwerven?
Stuurt Europa het beroepsgericht onderwijs? VLOR studiedag 4 juni 2014
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
ESF Jobcoaches VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN.
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Transcript van de presentatie:

|LEVENSLANG LEREN Sarah Bonte Coördinator beroepskwalificaties, beroepsopleidingen en EVC Afdeling Kwalificaties & Curriculum Agentschap voor Hoger Onderwijs, Volwassenenonderwijs, Kwalificaties & Studietoelagen Vlaams Ministerie van Onderwijs

| ONDERZOEK Laurijssen, I. & Glorieux, I. (2017). De arbeidsmarktperspectieven van een beroeps- gerichte opleiding. Een analyse van de eerste jaren van Vlaamse schoolverlaters op de arbeidsmarkt. Gent: Steunpunt Onderwijsonderzoek. Er wordt nagegaan of de initiële voordelen voor beroepsopgeleide jongeren ten opzichte van de algemeen opgeleide jongeren verminderen na enkele jaren op de arbeidsmarkt en of dit zowel voor de tewerkstellingskansen als het loon opgaat. Schoolverlaters zowel secundair onderwijs als hoger onderwijs (opleidingsniveau: gedetailleerde categorieën) Periode van 5 jaar

| ONDERZOEK Laurijssen, I. & Glorieux, I. (2017). De arbeidsmarktperspectieven van een beroeps-gerichte opleiding. Een analyse van de eerste jaren van Vlaamse schoolverlaters op de arbeidsmarkt. Gent: Steunpunt Onderwijsonderzoek.

| ONDERZOEK Laurijssen, I. & Glorieux, I. (2017). De arbeidsmarktperspectieven van een beroeps-gerichte opleiding. Een analyse van de eerste jaren van Vlaamse schoolverlaters op de arbeidsmarkt. Gent: Steunpunt Onderwijsonderzoek.

| ONDERZOEK Desmedt, E., Groenez, S. & Van den Broeck, G. (2006). Onderzoek naar de systeem- kenmerken die de participatie aan levenslang leren in de EU-15 beïnvloeden. HIVA, KULeuven.

| ONDERZOEK Welke systeemkenmerken verklaren de verschillen tussen landen op het gebied van globale participatie aan levenslang leren? Hoe meer mensen aan het werk, hoe meer participatie aan levenslang leren. Ook de hypothese dat participatie aan levenslang leren een vorm van compensatie voor gebrek aan specialisatie in het initieel onderwijs is, zou kunnen gelden. Volwassenen gaan niet deelnemen aan programma’s van lage kwaliteit waarvan de opbrengsten niet duidelijk zijn. Door een systeem van kwaliteitscontrole en de accreditatie van publieke en private aanbieders kan de overheid deze factor beïnvloeden.

| ONDERZOEK Levenslang leren, Beleidsaanbevelingen (2010) Studie uitgevoerd in opdracht van het provinciebestuur West-Vlaanderen en de consortia Volwassenenonderwijs Menes en Webro.

| ONDERZOEK Participatiegraad - geslacht 40,4% voor mannen 39% voor vrouwen Participatiegraad - leeftijd 52,9% voor personen tussen de 25 en 34 jaar 40% voor personen tussen de 35 en 49 jaar 31,7% voor personen tussen de 50 en 64 jaar Participatiegraad - opleidingsniveau 20,1% voor laaggeschoolden 39% voor middengeschoolden 61% voor hooggeschoolden

| ONDERZOEK Aanbevelingen: Levenslang leren, Beleidsaanbevelingen (2010) Studie uitgevoerd in opdracht van het provinciebestuur West-Vlaanderen en de consortia Volwassenenonderwijs Menes en Webro. Aanbevelingen: Stimuleren van de vraag van de bedrijven en de individuen Optimaliseren van het aanbod Creëren van gunstige omgevingsfactoren (financiële stimuli bedrijven, verlagen kostprijs, verbeteren mobiliteit en bereikbaarheid,…)

| ONDERZOEK Pedro De Bruyckere, pedagoog https://www.youtube.com/watch?v=HB6wh6Fn27s “Als je me vraagt wat vandaag kinderen nodig hebben voor de toekomst dan denk ik dat dat niet veel verschilt met de Middeleeuwen (…) Is er dan niet veranderd? Er is één ding bijgekomen: we leven in tijden van overvloed. We moeten leren omgaan met die overvloed en tegelijk met schaarste”

| PRAKTIJK Arbeidsmarkt / Maatschappelijke organisaties Onderwijs- en opleidingsverstrekkers Lerende Onmiddellijke inzetbaarheid Vertrouwen in kwalificatiebewijzen Wegwijzer in competentie-management … Transparant en rationeel aanbod Herwaardering van arbeidsmarktgerichte opleidingen Logische en flexibele leertrajecten Gerichte studie- en beroepskeuze Erkennen van competenties uit informeel of non-formeel leren

| BELEID Europa Lissabondoelstellingen (2000 - 2010): meest concurrerende en dynamische kenniseconomie van de wereld / EU 2020-strategie (2010 - 2020): een zeer concurrerende, sociale en groene markteconomie Aanbeveling ‘Upskilling Pathways: New opportunities for adults’ (2016) Bijlage bij de Aanbeveling van het Europees Parlement en de Raad van (2006 - in herziening) inzake sleutelcompetenties voor een leven lang leren. Vlaanderen Conceptnota toekomstvisie voor Vlaanderen in 2050 (‘Visie 2050’), waarin levenslang leren als één van de zeven grote transitieprioriteiten voor Vlaanderen wordt uitgewerkt.

| BELEID Vlaanderen Inhoud en structuur van het secundair onderwijs Herziening/actualisering van eindtermen Inhoud van kwalificaties afstemmen op de noden van de arbeidsmarkt Leeruitkomsten beschrijven in competenties Beroepskwalificerende onderwijs- en opleidingstrajecten Afstemming tussen alle onderwijs- en opleidingsverstrekkers (formeel onderwijs, duaal leren, volwassenenonderwijs, hoger onderwijs, VDAB, …) Erkennen van verworven competenties (EVC) Nood aan een kader over de beleidsdomeinen heen

| BELEID Europa Stimuleert levenslang leren Bevordert de internationale mobiliteit van lerenden en werkenden Versterkt transparantie en uitwisselbaarheid van kwalificaties

| BELEID Vlaamse kwalificatiestructuur De kwalificatiestructuur is een instrument voor levenslang leren. Het is belangrijk dat de kwalificatiestructuur de kwalificaties zichtbaar maakt die mensen in de loop van hun leven kunnen verwerven. Kwalificaties In kaart brengen Samenbrengen Positioneren Vergelijken

| BELEID Vlaamse kwalificatiestructuur Bibliothecaris/Informatiemanager Het ontwikkelen van een beleidsvisie en het leiden en coördineren van een bibliotheek, documentatiecentrum of informatiedienst teneinde de gebruikers een optimale dienstverlening te bezorgen en de maatschappelijke rol en de doelstellingen van de bibliotheek, het documentatiecentrum of de informatiedienst te realiseren. Bibliotheekdeskundige/Informatied eskundige Het coördineren en operationeel leiden van een team, een afdeling of een project binnen een bibliotheek, leercentrum, documentatie-centrum of informatiedienst teneinde het bibliotheekbeleid te implementeren in functie van de maatschappelijke rol en de doelstellingen van de organisatie. Bibliotheekmedewerker/Informatieb emiddelaar Het verzorgen en toegankelijk maken van de eigen collectie en een breder informatieaanbod en het begeleiden van de gebruikers van een bibliotheek, leercentrum, documentatiecentrum of informatie-dienst teneinde hen een optimale dienstverlening te bieden vanuit de maatschappelijke rol en de doelstellingen van de organisatie. 3 2 1 kern

| BELEID Vlaamse kwalificatiestructuur Beroepskwalificatie Onderwijs Opleiding EVC

| BELEID Onderwijs Onderwijs een afgerond en ingeschaald geheel van competenties die noodzakelijk zijn om maatschappelijk te functioneren en te participeren, waarmee verdere studies in het secundair of in het hoger onderwijs kunnen worden aangevat of waarmee beroepsactiviteiten kunnen worden uitgeoefend Secundair onderwijs (1-4) Hoger beroepsonderwijs (5) Hoger onderwijs (6-7) Doorstroom finaliteit Dubbele Arbeidsmarkt Eindtermen x X Specifieke eindtermen Beroepskwalificaties

| BELEID Opleiding Opleiding Opleidingstrajecten efficiënt opbouwen Opleidingstrajecten op eenzelfde manier opbouwen over de aanbieders heen

| BELEID EVC EVC Erkennen van verworven competenties non- formeel of informeel leren Versnipperd beleid > Geïntegreerd beleid 2 fasen, 4 stappen Herkennen: identificeren documenteren Erkennen: beoordelen certificeren

| BELEID Vanuit andere beleidsdomeinen Voorbeeld Nauwe samenwerking met VDAB Zelfde referentiekader Vacaturematching Mijn loopbaan

MEER INFORMATIE: www. vlaamsekwalificatiestructuur. be www MEER INFORMATIE: www.vlaamsekwalificatiestructuur.be www.erkennenvancompetenties.be