het afwegingskader in de Meldcode Huiselijk geweld en Kindermishandeling Martenjan Poortinga Amersfoort, 19 april 2018
programma doel van deze bijeenkomst het kader: de verbeterde meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling het afwegingskader discussie a.d.h.v. stellingen nabespreking|evaluatie contact|meer informatie
kennismaking martenjan poortinga projectleider cluster onderwijs trainer aandachtsfunctionarissen onderwijsconsultant en jullie? handouts
meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling ingevoerd in 2013 wettelijke plicht aangescherpt|verbeterd per 1 januari 2019 5 stappen
de 5 stappen van de meldcode stap 1: signalen in kaart brengen stap 2: overleggen met deskundig collega en evt. Veilig Thuis stap 3: gesprek met cliënt stap 4: wegen geweld of kindermishandeling blijft het vermoeden van hg/km bestaan? is er een vermoeden van acute of structurele onveiligheid? stap 5: beslissen afweging 1: is melden noodzakelijk? afweging 2: is hulpverlening (ook) mogelijk? ben ik in staat effectieve hulp te bieden of te organiseren? kan ik deze hulp in samenwerking met de betrokkenen bieden of organiseren? leidt deze hulp tot duurzame veiligheid?
het afwegingskader doel van een afwegingskader plaats in de meldcode een afwegingskader voor zeven beroepsgroepen https://www.youtube.com/watch?v=IR5Cr0k5fPU
de beroepsgroepen onderwijs psychologen|pedagogen|etc. artsencoalitie verloskundigen paramedici verpleegkundigen en verzorgenden kinderopvang justitiedomein
het onderwijs PO-Raad VO-Raad MBO-Raad hoger onderwijs LBBO NVS-NVL AVS Vakbonden Ingrado
het afwegingskader een afwegingskader ondersteunt een beroepskracht met vermoedens van hg/km in stap 4/5 van de meldcode bij A het beslissen of een melding bij Veilig Thuis noodzakelijk is B en vervolgens het beslissen of het zelf bieden of organiseren van hulp ook mogelijk is
afwegingskader (awk) wat is belangrijk in het awk? wat moet er in ieder geval in het awk worden opgenomen? wat is voor jou als LPA anders dan de school?
melden het doen van een melding bij Veilig Thuis is een professionele norm en noodzakelijk: 1. in alle gevallen van acute onveiligheid en of structurele onveiligheid en bij disclosures 2. in alle andere gevallen waarin de beroepskracht meent dat onvoldoende hulp geboden of georganiseerd kan worden 3. als een beroepskracht die hulp biedt constateert dat de onveiligheid niet stopt of zich herhaalt
acute en structurele onveiligheid acuut: (praktijk)voorbeelden structureel: (praktijk)voorbeelden disclosure: als slachtoffers uit zichzelf een beroepskracht om hulp vragen
stelling 1 Ik ben op de hoogte en ken de inhoud van de Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling
stelling 2 Als ik een vermoeden van Huiselijk geweld of Kindermishandeling heb, weet ik precies wat er moet gebeuren en wat mijn rol daarin is
stelling 3a De verantwoordelijkheid van de school|de gemeente stopt nadat er een melding is gedaan
stelling 3b De verantwoordelijkheid van een melding bij Veilig Thuis ligt bij de school en niet bij de leerplichtambtenaar
stelling 4 Leerlingen en ouders van scholen weten wat er gebeurt als de school een vermoeden heeft van Huiselijk geweld of Kindermishandeling
stelling 5 Mijn gemeente heeft een protocol als er sprake is van Huiselijk geweld of Kindermishandeling en alle werknemers zijn daarvan op de hoogte
stelling 6 Mijn gemeente heeft een aandachtsfunctionaris voor de Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling
stelling 7 De scholen in mijn gemeente werken alle met de Meldcode
stelling 8 Scholen overleggen altijd met mij over een mogelijke melding
publiciteit en implementatie VWS: publiekscampagne VWS: campagne voor de beroepsgroepen mogelijk aandachtsfunctionarissen verplicht ideeën?
vragen ?
evaluatie|informatie wat neem je mee uit deze sessie? waar wil je meer over weten? meer informatie: app Meldcode app Info delen handouts www.nji.nl ; www.augeo.nl
contact m.j.poortinga@nvs-nvl.nl www.nvs-nvl.nl