Goedroen Juchtmans & Ides Nicaise

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Communicatie en draagvlak
Advertisements

CITO Leerling- en OnderwijsVolgSysteem (LOVS)
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
De bolletjes naar rechts
VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Lieve Ruelens Wetenschappelijk medewerkster HIVA De uitstroom naar het.
SAMEN TOT AAN DE MEET: Inspiratieboek
LEREN OMGAAN MET MEERTALIGHEID IN HET BASISONDERWIJS IN DE VLAAMSE RAND- EN TAALGRENSGEMEENTEN Ervaringen uit het Rand & Taal- evaluatieonderzoek
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Zelfevaluatie i.k.v. GOK-beleid
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
Brede school in Berkenbos
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Waarom Europa? “Kennis over Europa bij jongeren beperkt!”  En dan!? Jongeren laten zich positief uit over de Europese integratie… maar de belangstelling.
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
Hoe een alternatieve aanpak voor zittenblijven implementeren Anneloes Vandenbroucke & Goedroen Juchtmans.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Passend onderwijs in de Twinschool Dove, slechthorende en horende leerlingen samen naar school.
Inschrijvingsrecht en (de)segregatie Het nieuwe inschrijvingsdecreet: hoe kunnen voorbehouden plaatsen werkelijk tot sociale mix leiden?
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Ervaringen Implementatie in Nederland
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
De kubus van CSPE succesfactoren!
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Studiekosten in het basisonderwijs
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Lokaal overlegplatform Gent Basisonderwijs algemene vergadering maandag, 12 juni 2006.
Parallelsessie 1.3 Ervaringen met diverse technieken voor studietijd en studeerbaarheid V an aanvraag tot verwerking Michel Maricau KHBO.
OPERATIONELE DOELEN MET MEETBAAR RESULTAAT Jongeren laten schitteren.
GOK en voet: hand in hand!
Paleizenstraat 90 > 1030 Brussel T > F > Leerlingenparticipatie in het LOP/SO Gent Trajectbegeleiding door de Vlaamse.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Verkennende Impactanalyse Cees van Westrenen
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
30 mei 2016 Transitie jeugdzorg, sturing gemeente, bijdrage GGD Paul vd velpen Directeur GGD Amsterdam.
Wat is coöperatief leren?
Enkele actuele problemen binnen het Vlaamse onderwijs Reflecties over goed onderwijs SESSIE 6.
Gelijke kansen op school: het kan!
Piet Van Schuylenbergh
Voorstelling Meerjarenprogramma
Bevorderingsrichtlijnen van de Bernardus: soepel of streng
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Studiekosten in het basisonderwijs
Workshop basisonderwijs
Kansarmoede in de kleuterschool
Agendapunt 4: - databank; - minimale dataset; - DST/SVT; - letterbenoemtaak; - tijdpad; - analyse KD-data 2014.
het katholiek basisonderwijs
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Betrokken ouder, tevreden ouder
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Zelfevaluatie GOK.
Onderzoek zelforganisatie: Tussenresultaten
GOK in BuO Korte geschiedenis
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Transcript van de presentatie:

Goedroen Juchtmans & Ides Nicaise Van GOK-decreet tot GOK-praktijk: ingrediënten voor een succesvol schooleigen GOK-beleid Goedroen Juchtmans & Ides Nicaise 25-02-2011 implementatie GOK-beleid

SSL-rapport implementatie GOK-decreet Inleiding Recent publiek debat over GOK-beleid (n.a.v. uitspraken van Van Hecke (VSKO)/Verdyck (GO!): is GOK mislukt? Gevaar van verenging van het debat tot inschrijvingsrecht. Slagen of falen van GOK-decreet is in grote mate afhankelijk van de wijze waarop dit decreet in scholen geïmplementeerd wordt. 25-2-2011 SSL-rapport implementatie GOK-decreet 2 25-02-2011 implementatie GOK-beleid

SSL-rapport implementatie GOK-decreet 1. Centrale vraag Welke stappen hebben scholen gezet om dit schooleigen GOK-beleid vorm te geven? = evaluatie van de implementatie van het GOK-beleid Op 3 niveaus: Verhouding tussen overheid en school: perceptie van het decreet door de scholen Op schoolniveau: interne beleidsopties, vraag naar beleidsvoerend vermogen van de school Op klasniveau: interpretatie en uitvoering van het decreet op het klasterrein 25-2-2011 SSL-rapport implementatie GOK-decreet 3 25-02-2011 implementatie GOK-beleid

SSL-rapport implementatie GOK-decreet 2. Methode Bron: kwalitatieve data bij 20 GOK-scholen met GOK-uren, afgenomen tussen 2003 en 2004 = 1e GOK-cyclus Onderzoek = opstartevaluatie Relevantie voor vandaag? = spiegel voor huidige praktijk 25-2-2011 SSL-rapport implementatie GOK-decreet 4 25-02-2011 implementatie GOK-beleid

SSL-rapport implementatie GOK-decreet 3. Typering scholen Uit grootstad (> 50.000 inw.): 3 zeer kansarme scholen (nauwelijks modale lln, veel anderstalige lln, hier: meer dan 80% GOK-lln) 3 kansarme scholen (gemiddeld 36% GOK-lln, grotere groep kansarme nederlanstalige leerlingen, hier: percentage ligt hoger dan gemiddelde in SiBO-databank) 3 kansrijke scholen (uit Brussels Hoofdstedelijk Gewest, veel anderstalige leerlingen, maar laag percentage GOK-leerlingen) 8-12-2018 SSL-rapport implementatie GOK-decreet 5 25-02-2011 implementatie GOK-beleid

3. Typering scholen (vervolg) Uit steden en gemeenten met minder dan 50.000 inw. 1 zeer kansarme school 3 kansarme scholen 6 modale scholen 1 kansrijke school Vergelijking met SiBO-scholen 8-12-2018 SSL-rapport implementatie GOK-decreet 6 25-02-2011 implementatie GOK-beleid

3. Typering scholen: keuze GOK- thema’s 8-12-2018 SSL-rapport implementatie GOK-decreet 7 25-02-2011 implementatie GOK-beleid

SSL-rapport implementatie GOK-decreet 4. Algemene conclusies GOK-decreet is positief onthaald. Mogelijke weerstand gaat over overheidsinstrumenten. GOK-decreet heeft deze scholen gestimuleerd om hun beleidsvoerend vermogen (verder) te ontwikkelen. Hierin wel verschillen tussen scholen met en zonder voorgeschiedenis in OVB/ZVB. In welke mate heeft GOK-decreet scholen bewust gemaakt van de koppeling tussen leerachterstand, sociale afkomst en thuiscontext? 8-12-2018 SSL-rapport implementatie GOK-decreet 8 25-02-2011 implementatie GOK-beleid

5. Ingrediënten voor een succesvol schooleigen GOK-beleid Een beleid dat ondubbelzinnig vertrekt vanuit een perspectief van gelijke kansen Deskundige GOK-leerkrachten die collega-leerkrachten ondersteunen en verdeskundigen in het gelijke kansen perspectief Een diepgaand en continu reflexief debat onder leerkrachten over het GOK-beleid in de school 8-12-2018 SSL-rapport implementatie GOK-decreet 9 25-02-2011 implementatie GOK-beleid

SSL-rapport implementatie GOK-decreet 5.1 Het gelijke kansen perspectief en zijn verhouding met het zorgperspectief Vaststelling: spanningsveld tussen zorgperspectief (nadruk op individuele remediëring) en perspectief op gelijke kansen (nadruk op sociale preventie) Goede implementatie van GOK-decreet vraagt om een mentaliteitswijziging in scholen richting gelijke kansen perspectief. Indien niet is kans groot dat de implementatie ervan zich beperkt tot marginale veranderingen op het klasterrein. 8-12-2018 SSL-rapport implementatie GOK-decreet 10 25-02-2011 implementatie GOK-beleid

5.2. Bijsturen taakinvulling en opwaardering GOK-leerkracht Vaststelling: de moeilijke positie van de GOK-leerkracht Een goede implementatie van GOK-decreet vraagt om GOK-leerkracht die nadruk legt op leerkrachtniveau en minder op leerlingniveau. Nood aan opwaardering van de functie van de GOK-leerkracht 8-12-2018 SSL-rapport implementatie GOK-decreet 11 25-02-2011 implementatie GOK-beleid

5.3. Schooleigen GOK-beleid is van iedereen Vaststelling: betrokkenheid van leerkrachten in schooleigen GOK-beleid is laag. Dit houdt risico’s in voor de implementatie van het GOK-decreet op het klasterrein. Goede implementatie van het GOK-decreet vraagt een diepgaand en continu reflexief debat over GOK en het GOK-decreet onder het voltallige team. 8-12-2018 SSL-rapport implementatie GOK-decreet 12 25-02-2011 implementatie GOK-beleid

SSL-rapport implementatie GOK-decreet Tot slot Contact: Goedroen.juchtmans@hiva.kuleuven.be Rapport is te downloaden op site steunpunt loopbanen: http://www.steunpuntloopbanen.be/publi_upload/OD1_2010_27_Juchtmans_implementatie_GOK.pdf 8-12-2018 SSL-rapport implementatie GOK-decreet 13 25-02-2011 implementatie GOK-beleid