Goedroen Juchtmans & Ides Nicaise Van GOK-decreet tot GOK-praktijk: ingrediënten voor een succesvol schooleigen GOK-beleid Goedroen Juchtmans & Ides Nicaise 25-02-2011 implementatie GOK-beleid
SSL-rapport implementatie GOK-decreet Inleiding Recent publiek debat over GOK-beleid (n.a.v. uitspraken van Van Hecke (VSKO)/Verdyck (GO!): is GOK mislukt? Gevaar van verenging van het debat tot inschrijvingsrecht. Slagen of falen van GOK-decreet is in grote mate afhankelijk van de wijze waarop dit decreet in scholen geïmplementeerd wordt. 25-2-2011 SSL-rapport implementatie GOK-decreet 2 25-02-2011 implementatie GOK-beleid
SSL-rapport implementatie GOK-decreet 1. Centrale vraag Welke stappen hebben scholen gezet om dit schooleigen GOK-beleid vorm te geven? = evaluatie van de implementatie van het GOK-beleid Op 3 niveaus: Verhouding tussen overheid en school: perceptie van het decreet door de scholen Op schoolniveau: interne beleidsopties, vraag naar beleidsvoerend vermogen van de school Op klasniveau: interpretatie en uitvoering van het decreet op het klasterrein 25-2-2011 SSL-rapport implementatie GOK-decreet 3 25-02-2011 implementatie GOK-beleid
SSL-rapport implementatie GOK-decreet 2. Methode Bron: kwalitatieve data bij 20 GOK-scholen met GOK-uren, afgenomen tussen 2003 en 2004 = 1e GOK-cyclus Onderzoek = opstartevaluatie Relevantie voor vandaag? = spiegel voor huidige praktijk 25-2-2011 SSL-rapport implementatie GOK-decreet 4 25-02-2011 implementatie GOK-beleid
SSL-rapport implementatie GOK-decreet 3. Typering scholen Uit grootstad (> 50.000 inw.): 3 zeer kansarme scholen (nauwelijks modale lln, veel anderstalige lln, hier: meer dan 80% GOK-lln) 3 kansarme scholen (gemiddeld 36% GOK-lln, grotere groep kansarme nederlanstalige leerlingen, hier: percentage ligt hoger dan gemiddelde in SiBO-databank) 3 kansrijke scholen (uit Brussels Hoofdstedelijk Gewest, veel anderstalige leerlingen, maar laag percentage GOK-leerlingen) 8-12-2018 SSL-rapport implementatie GOK-decreet 5 25-02-2011 implementatie GOK-beleid
3. Typering scholen (vervolg) Uit steden en gemeenten met minder dan 50.000 inw. 1 zeer kansarme school 3 kansarme scholen 6 modale scholen 1 kansrijke school Vergelijking met SiBO-scholen 8-12-2018 SSL-rapport implementatie GOK-decreet 6 25-02-2011 implementatie GOK-beleid
3. Typering scholen: keuze GOK- thema’s 8-12-2018 SSL-rapport implementatie GOK-decreet 7 25-02-2011 implementatie GOK-beleid
SSL-rapport implementatie GOK-decreet 4. Algemene conclusies GOK-decreet is positief onthaald. Mogelijke weerstand gaat over overheidsinstrumenten. GOK-decreet heeft deze scholen gestimuleerd om hun beleidsvoerend vermogen (verder) te ontwikkelen. Hierin wel verschillen tussen scholen met en zonder voorgeschiedenis in OVB/ZVB. In welke mate heeft GOK-decreet scholen bewust gemaakt van de koppeling tussen leerachterstand, sociale afkomst en thuiscontext? 8-12-2018 SSL-rapport implementatie GOK-decreet 8 25-02-2011 implementatie GOK-beleid
5. Ingrediënten voor een succesvol schooleigen GOK-beleid Een beleid dat ondubbelzinnig vertrekt vanuit een perspectief van gelijke kansen Deskundige GOK-leerkrachten die collega-leerkrachten ondersteunen en verdeskundigen in het gelijke kansen perspectief Een diepgaand en continu reflexief debat onder leerkrachten over het GOK-beleid in de school 8-12-2018 SSL-rapport implementatie GOK-decreet 9 25-02-2011 implementatie GOK-beleid
SSL-rapport implementatie GOK-decreet 5.1 Het gelijke kansen perspectief en zijn verhouding met het zorgperspectief Vaststelling: spanningsveld tussen zorgperspectief (nadruk op individuele remediëring) en perspectief op gelijke kansen (nadruk op sociale preventie) Goede implementatie van GOK-decreet vraagt om een mentaliteitswijziging in scholen richting gelijke kansen perspectief. Indien niet is kans groot dat de implementatie ervan zich beperkt tot marginale veranderingen op het klasterrein. 8-12-2018 SSL-rapport implementatie GOK-decreet 10 25-02-2011 implementatie GOK-beleid
5.2. Bijsturen taakinvulling en opwaardering GOK-leerkracht Vaststelling: de moeilijke positie van de GOK-leerkracht Een goede implementatie van GOK-decreet vraagt om GOK-leerkracht die nadruk legt op leerkrachtniveau en minder op leerlingniveau. Nood aan opwaardering van de functie van de GOK-leerkracht 8-12-2018 SSL-rapport implementatie GOK-decreet 11 25-02-2011 implementatie GOK-beleid
5.3. Schooleigen GOK-beleid is van iedereen Vaststelling: betrokkenheid van leerkrachten in schooleigen GOK-beleid is laag. Dit houdt risico’s in voor de implementatie van het GOK-decreet op het klasterrein. Goede implementatie van het GOK-decreet vraagt een diepgaand en continu reflexief debat over GOK en het GOK-decreet onder het voltallige team. 8-12-2018 SSL-rapport implementatie GOK-decreet 12 25-02-2011 implementatie GOK-beleid
SSL-rapport implementatie GOK-decreet Tot slot Contact: Goedroen.juchtmans@hiva.kuleuven.be Rapport is te downloaden op site steunpunt loopbanen: http://www.steunpuntloopbanen.be/publi_upload/OD1_2010_27_Juchtmans_implementatie_GOK.pdf 8-12-2018 SSL-rapport implementatie GOK-decreet 13 25-02-2011 implementatie GOK-beleid