Workshop leerdoelen over druk en ruimte

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het 4e jaar van het VMBO op het IJburg College
Advertisements

DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Workshop rekenen 6 december
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Experts werkvorm + begrippentest
Symposium Differentiatie
Voorbereidende les Hier volgen dia’s met afbeeldingen die u aan de leerlingen kunt laten zien. In de notities van PowerPoint (onder de dia in de schrijfmodus)
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Portfolio Presentatie
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Jorrit Blaas U moet veranderen: Meer muziek! 6 Meer bewegingsonderwijs! Radicaliseringslessen Vakoverstijgend 21st Century Skills! Meer Bildung!
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Programma Vaststaande workshop  Link/relatie met opleiding Taalexpert:  Toepassen van taalbeleid op de aanwezige niveaus:  leerling – groep – school.
Keuzethema: differentiatie
PPO Delflanden IB netwerk “Groepsgericht denken”.
De repetitie is nagekeken… Hoe analyseer je de resultaten en zet je die om in actie? Utrecht,16 februari 2016 J.C. van der Net.
Woordjes leren.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Opbrengstwerken met het 4D-model
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
Voorlichtingsavond 2 Mavo Dinsdag 29 maart Programma  Verschillende keuzes  Opzet VMBO en MBO  3 KBL in VMBO-gebouw + rondleiding  Overgangsnormen.
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Werken met Leerdoelen: zelf vormgeven van het Curriculum
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Motiveren: de ins en outs!
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Word onderdeel van de bloedsomloop!
Toelichting biologie in GWW
Passend onderwijs.
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Gebruik digitaal schoolbord om lessen te presenteren
Financiële zelfredzaamheid
Handelsvormen Werkvorm: woordwiel.
Logo gemaakt voor Eye Opener door Taco Bals
Gepersonaliseerd leren
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Leerdoelen, leerlijnen en leeractiviteiten
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Ruimte in je curriculum
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Leerdoelen, leerlijnen en leeractiviteiten
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Het tweede LOS-gesprek
week 2 Pragmatiek + conversatieanalyse
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Feedback Reinier Geurts.
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Workshop leerdoelen over druk en ruimte Schrappen met die hap! Workshop leerdoelen over druk en ruimte

Wie ben ik? Sophie van Slageren Zevenaar, 1976 Docent biologie sinds 2000 Havo / vwo / vwo+ Mentor Vwo 3 Onderwijsontwikkelaar Wat past bij leerlingen van nu?? Procesbegeleider werken vanuit leerdoelen op het Liemers College in Zevenaar

Wie ben jij? Hoe heet je? Wat geef je, aan elke jaarlagen / niveaus? Hoe lang al? Wat is je ervaring met leerdoelen? Waarvoor zit je hier, wat hoop je hier te halen?

Wat gaan we doen? Inleiding Aan de slag De begrippen leerdoel – leerlijn – succescriteria Voordelen van leerdoelen Aan de slag Kies een “plek” in je programma Bepaal je minimale leerdoelen Schrap

Leerdoelen en succescriteria Leerdoel: Dat wat de leerling aan het eind geleerd moet hebben. Succescriterium: Op welke manier wordt de leeropbrengst vastgesteld? Wat is het gewenste beheersingsniveau? Een succescriterium is dan een “uitwerking” van een leerdoel.

Voorbeeld biologie “Ik kan bloedvaten en delen van het hart noemen, in afbeeldingen aanwijzen en functie(s) en werking beschrijven, met inbegrip van problemen met de bloedsomloop.” Ik kan… Handelingswerkwoord (benoemen, verklaren, beredeneren…) Beheersingsniveau vaak ook duidelijk door begrippen.

Voorbeeld MVT (leesvaardigheid) Niveau: B1 “Ik kan teksten begrijpen die hoofdzakelijk bestaan uit hoogfrequente dagelijkse, of aan het werk gerelateerde taal. Ik kan de beschrijving van gebeurtenissen, gevoelens en wensen in persoonlijke brieven begrijpen. Ik kan persoonlijke brieven en e-mails voldoende begrijpen om met iemand te kunnen corresponderen.” Beheersingsniveau zichtbaar in woordenschat.

https://leerling2020.nl/online-cursus-werken-met-leerlijnen/ Leerlijn Leerlijn: logisch bouwwerk van subdoelen tot einddoelen. https://leerling2020.nl/online-cursus-werken-met-leerlijnen/

Leerlijn Leerlijn: logisch bouwwerk van subdoelen tot einddoelen. Keuzes m.b.t: - Wanneer bied je welke stof aan? - Op welk niveau? En hoe vaak herhaal je het? Maar ook: - Met welke werkvorm(en)? - En (hoe) toets je het?

Iets over het waarom van leerdoelen

Experts over leerdoelen Robert Marzano (klik voor filmpje) Duidelijke leerdoelen zorgen voor een effectieve, opbrengstgerichte les John Hattie (klik voor filmpje) Leerdoelen hebben een zeer positief effect op de leeropbrengst - als ze worden gedeeld met leerlingen als succescriteria helder zijn Dylan William (klik voor filmpje) Formatief evalueren is de sleutel tot onderwijssucces. Leerdoelen vormen de basis voor formatief evalueren

Positieve ervaringen van docenten Leerdoelen geven de leerling (en de docent) houvast. Leerdoelen geven leerlingen duidelijkheid en richting. Leerdoelen maken leren behapbaar voor leerlingen. Leerdoelen verduidelijken het “waarom” van de les. Leerdoelen zorgen ervoor dat je lestijd optimaal kunt benutten. Leerlijnen maken dat je de juiste dingen doet in de klas. Vanuit leerdoelen kun je effectief opbrengstgericht werken. Leerdoelen maken doorlopende leerlijnen (ook vakoverstijgend) een stuk makkelijker. Je krijgt ademruimte doordat je dingen kunt laten zitten. Leerdoelen passen bij gepersonaliseerd leren. Werken vanuit leerdoelen maakt differentiëren een stuk makkelijker. Behalen van leerdoelen is een succeservaring en dus motiverend. Door leerdoelen centraal te stellen, is de leerling meer eigenaar. Leerdoelen maken formatief evalueren mogelijk.

Wat vind je zelf belangrijk? Leerdoelen geven de leerling (en de docent) houvast. … Leerdoelen zorgen ervoor dat je lestijd optimaal kunt benutten. Leerdoelen passen bij gepersonaliseerd leren. Nog iets anders, namelijk…

Vragen?

Aan de slag! Kies een plek in je curriculum. Bepaal je einddoelen en tussendoelen. http://leerplaninbeeld.slo.nl/ http://www.slo.nl/voortgezet/onderbouw/kerndoelen/ https://www.examenblad.nl/ Methode Vakcommunities (o.a. op Facebook), overleg in je sectie / vakgroep Kijk naar je lessen, je leerlijnen en/of je PTA. Wat doe je dat niet bijdraagt aan een leerdoel? (Laat los, laat gaan) Wat doe je dubbel? Wil je dat? Heb je de meest effectieve werkvorm gekozen?

Afronding Hoe ga je straks terug naar je sectie / vakgroep / school? Wat wil je veranderen? Wat is er mogelijk? Wie gaat je bijstaan? Wie zal enthousiast zijn? Wat ga je doen met je ruimte? Langzaam-aan heeft ook voordelen!

Bedankt ! Opmerkingen? Reacties? sophievanslageren@gmail.com