HET HSEQ-charter Integratieset H3SE Module TCG 1.3.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Communicatie als strategisch instrument bij verandertrajecten in de langdurige zorg Saskia ter Kuile, Communicatiemanager In.
Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen Systemen
7 juli 2014 NTA Quiz Wat weet u van de NTA?. 7 juli Eén van de kernonderdelen van een VMS is… een rapportagematrix een risico-inventarisatie.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Collectief portfolio groep 3
Klantgerichte ICT organisatie
Leren Leren & Samenwerkend leren.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 1 Introduction Journée d'étude e-HR: un rêve ou un cauchemar ?
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
OHSAS certificatie Frans Stuyt 24 september 2009.
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Dr. Carla Veldkamp UMC St Radboud
Een echte win – win situatie Corporate Health
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
22/10/2014 Business Case ADIB : Naar een 100% klantgerichte organisatie.
De transparante organisatie Lezing voor Alliander 2 februari 2012 Lezing voor Alliander 2 februari 2012.
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Procesbetrouwbaarheid, efficiency, kwaliteit en veiligheid
Kwaliteitsvol leiding geven BUE als instrument voor reflectie en actie
VVSG Opleidingstraject “Organisatiebeheersing en interne controle
REFLECTIE MANTELZORGGESPREK
Workshop evalueren Dcp
Workshop Klantgericht Corresponderen. Doelstellingen  Aanreiken basistechnieken klantgericht corresponderen  Presentatie richtlijnen schriftelijke communicatie.
Insights & Essentials Willem van Putten
 Wiskunde  Nederlands  Frans  W.O.  Huiswerkplanner  Eindtoetsen, OVSG, naar het secundair  Website.
STIMULEREND KIEZEN Een blik op de wereld van de industrie INLEIDING.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
ClubMonitor. Algemeen Finance & admin. Lidmaatschapsvorm Sponsoring Hockeyvormen Families Communicatie Breedtesport Betaalde krachten Algemeen Andere.
Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker.
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
CLIL-didactiek voor Duits
Procesverbetering in de Zorg
#GoldenRules themacampagnes GERICHT OP EEN BLIJVEND bewustZIJN VAN DE Gouden regels Ondersteunend materiaal implementatie- Juli 2017.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Evaluatie onderwijskundig beleid
Passend onderwijs.
Informatieavond vwo 5 21 september 2017
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
De Kwaliteit Verbetercyclus
Reflectie op onze KION waarden Module 2
Beveiliging van de informatie en beveiliging tijdens reizen
Teamwerk, relatie hiërarchie/jaargesprek
Onze voornaamste H3SE-risico's
Hoe leren zichtbaar maken? Toolbox formatieve evaluatie
Feedback Integratieset H3SE Module TCG 5.3.
Verantwoordelijkheid van Organisaties
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Functioneel beheer middag
#Goldenrules themacampagnes GERICHT OP EEN BLIJVEND bewustZIJN VAN DE Gouden regels Ondersteunend materiaal implementatie- Februari 2018.
Welkom Presentatie over WELKOM BIJ CODA 28 maart 2018.
Stop card – Praktijkoefening Documentatie
De psychosociale risico's
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
Titel van trainingspresentatie
Afsluiting van het algemene gemeenschappelijke deel
Omgaan met verschillen
nibi conferentie 2019 Annnemieke Gemmink, CLV
UNICEF België en HIVA / KULeuven
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Veilig Incident Melden (wat roept het op?)
Leiderschapsontwikkeling
Toolbox brief 3 - Barriere Denken Geen Lekkages
Transcript van de presentatie:

HET HSEQ-charter Integratieset H3SE Module TCG 1.3

DOELSTELLINGEN VAN DE MODULE Aan het einde van deze module: kunt u het verband leggen tussen de veiligheidswaarde en het HSEQ-charter van de groep; kent u het HSEQ-charter en kunt u de principes ervan uitleggen. Integratieset H3SE - TCG 1.3 – het HSEQ-charter – V2

HSEQ-charter: Health, Safety, Environment, Quality Artikel 1 “Total plaatst bovenaan zijn prioriteiten de veiligheid, de beveiliging, de gezondheid, de milieubescherming, de tevredenheid van zijn klanten, het luisteren naar en dialogeren met alle stakeholders.” Integratieset H3SE - TCG 1.3 – het HSEQ-charter – V2

Elementen van het HSE-beleid van de groep identificeren HSE-engagement hoofddirectie Naleving van de wetgeving HSE-cultuur HSE-management van de partners Risico-evaluatie HSE-management- systeem Crisismanagement Erkenning van de HSE-prestaties van de medewerkers Acceptatie door derden Animatiedia 5 min: Presenteer het doel van de workshop: fundamentele elementen van het HSE-beleid van de groep identificeren. Stel voor om teams te vormen (maximaal 5 of 6 teams) met een verspreiding van de deelnemers van elke bedrijfstak. Deel het materiaal uit: paperboard + grote post-its + markers + HSE-charter van de groep voor elk team. Ongeveer 10 min: Fase 1: Vraag aan de teams om 10 hoofdthema's te noteren van het HSE-charter van Total en ze te associëren met het nummer van het artikel. Niet meer dan 4 woorden per thema. Een thema per post-it (voldoende groot schrijven met een viltstift). Ongeveer 8 min: Geef voor elk team een rapporteur het woord om de antwoorden op te lezen. Verwachte antwoorden: engagement van de hoofddirectie, HSE-cultuur, erkenning van de HSE-prestaties van de medewerkers, HSE-management van de partners, HSE-managementsysteem, crisismanagement, risico-evaluatie, naleving van de wetgeving, acceptatie door derden, duurzame ontwikkeling.  1 min Klik om de correctie te tonen. Duurzame ontwikkeling Integratieset H3SE - TCG 1.3 – het HSEQ-charter – V2

Elementen van het HSE-beleid van de groep identificeren HSE-engagement hoofddirectie HSE-cultuur Vergroten van het engagement van het kader en de medewerkers Erkenning van de HSE-prestaties van de medewerkers HSE-management van de partners Risico-evaluatie Ontwikkelen van de HSE-methoden en handelswijzen HSE-management- systeem Crisismanagement Animatiedia 5 min: Fase 2: Vraag alle teams om de drie hoofdlijnen van het Total-charter te verwoorden. Werkwijze: Groepeer de 10 thema's (post-it) per hoofdlijn op het paperboard. Geef voor elke hoofdlijn een korte omschrijving beginnend met een werkwoord dat een actie aanduidt (marker + paperboard). Strekking van het verwachte antwoord: Hoofdlijn 1: Vergroten van het engagement van het kader en de medewerkers  Hoofdlijn 2: Ontwikkelen van de HSE-methoden en handelswijzen Hoofdlijn 3: Verbeteren van de transparantie en de communicatie met derden 1 min: Klik om de correctie te tonen. Verbeteren van de transparantie en de communicatie met derden Naleving van de wetgeving Acceptatie door derden Duurzame ontwikkeling Integratieset H3SE - TCG 1.3 – het HSEQ-charter – V2