Lokaal Besturen en Open Ruimte Capaciteit in het Kwadraat Filip De Rynck Hoogleraar Bestuurskunde UGent
Vrije bewerking van Schwab, C. , S. Kuhlmann en G Vrije bewerking van Schwab, C., S. Kuhlmann en G. Bouckaert (eds) (2017), The Future of Local Government in Europe, Nomos, p18
Capaciteit als cruciale voorwaarde voor de vier lijnen van hervormingen
Differentiatie tussen lokale besturen neemt toe
Rode draad doorheen de vier niveaus van hervormingen: De druk op de capaciteit (in het kwadraat) en de gebiedsgerichte differentiatie stuwt naar opschaling en dat is voor de open ruimte een gunstige en nuttige ontwikkeling
Capaciteit of Bestuurskracht Meer dan plannen maken Plannen, vergunnen, handhaven en beheren Druk op bestuurskracht neemt sterk toe Aankondigingsbeleid van en decentralisatie vanuit de Vlaamse overheid verhogen de druk sterk Zwakke lokale besturen = een feitelijke versterking van de vermarkting van de open ruimte
Fietspad poperinge proven liinks boven
Drie niveaus van actie voor samenwerking tussen gemeenten 1 Samenwerken om een voldoende grote schaalgrootte te bereiken voor de versterking van de eigen capaciteit 2 Samenwerken voor gemeenschappelijke projecten tussen gemeenten, binnen de gemeentelijke bevoegdheden 3 Samenwerken tussen gemeenten binnen bovenlokale gebiedsgerichte programma’s of projecten, getrokken door provinciebesturen en/of Vlaamse overheid
Intercommunale Samenwerking en Gebiedsgericht Werken: geen synoniemen Kosten en baten van intercommunale samenwerking: samenwerking is nuttig maar vrijwillige samenwerking noodzaakt getemperde verwachtingen Gebiedsgericht werken: samenwerking tussen gemeenten in een bovenlokaal kader. Van projecten naar regulier beleid? Het probleem van capaciteit in Vlaanderen en de tweede (of vijfde?) adem van de provinciebesturen? De vervoerregio’s als opstap?
Voorstel voor afbakening vervoerregio’s, april 2018