Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 5 Dag 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

Cursus1 thema gevoelens. Verhaal:
Mondeling Nederlands nieuw cursus 2 thema werk en vrije tijd.
M ET DE TREIN NAAR … Opdracht: Hoe geraken we op tijd in Brussel- Zuid?
Terugblik Sevilla & Bezoek Spaanse twin aan Amsterdam
Cursus 1 het verhaal: “De nieuwe rok” “Sem en Igor in de speeltuin”
Onze beste wensen voor het jaar 2010 gaan naar Groep 7A en Meester Kees. En speciaal naar: Joost, Sarissa, Meeke, Timo, Maikel en Bas Van: Justin, Divainy,
Taalbeschouwing 2 Taalleesboek 1 53 t/m 55. een enkelvoudig zelfstandig naamwoord (als onderwerp van een zin) krijgt een enkelvoudig gezegde 1=1 een meervoudig.
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Maak een werkstuk over de jou toegewezen persoon …
Olle en de windmolens.
Vakantie hotel en huisjes
Antwoord op vraag SOPO1-4
was ik alleen met m'n vader met 'n tourgroep waren we gewoon 'n weekje, hadden allemaal sites bekeken en zo.
Knipwerkwoorden invuloefening.
Groep 1 t/m 4 Donderdag 5 april 2012
preek over Deuteronomium 6:20-25
Het Zwanenmeer (maar dan anders)
Mijn vader (Tino) Mijn moeder (Margreth) Mijn broer (Mike)
HOE VOELT HET OM ZELF EEN MANTELZORGER TE ZIJN?. Oefening:  Aan iedere deelnemer wordt een bepaalde rol toegekend, waarvan 1 persoon de mantelzorger.
Welkom in de wereld van het asielzoekerskind!. In mijn land Syrië is het niet veilig. Er is al heel lang oorlog. Heel veel mensen en kinderen worden gedood.
2 HAVO Unidad 3: Mi casa es tu casa ¿Qué día es hoy? Hoy es miércoles el 2 de diciembre Welke dag is het vandaag? Vandaag is het 2 december.
Hoi allemaal, ik zit achter de computer. Opa is jarig en ik wil hem feliciteren. Ik ga hem bellen via Skype.
Wenboekje Speelzaal Haasje Repje. Als je bij ons komt spelen mag je je jas aan de kapstok ophangen. Daar kan je zelf bij. Jas aan de kapstok.
REKENEN We gaan met de metro. Bij het beginpunt stappen 5 mensen in de trein. Reken jij met me mee? Let goed op hoeveel mensen instappen en uitstappen.
1.7 Iedereen is bezig Samengestelde zinnen. Opa heeft alles wat zijn hartje begeert. Opa wil graag een hut hebben. Kun je hier één zin van maken?
Wenboekje Wat fijn dat je er bent, hang je jas maar aan de kapstok..
JE FAMILIE Paula Martín Muñoz Andrea Calero Guerrero.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Wouter heeft 96 voetbalplaatjes. Hij wil deze in een album plakken. Er passen 10 plaatjes op een bladzijde. Hoeveel bladzijden kan hij volmaken?
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
PLAN REIS Details Verdien tokens
Over ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Week 1, les 3.
Live Schoolfeest met q-music
Raadseltjes familie.
© UNIEK IN DE KLAS.
1.Iets over mezelf 2.Mijn familie 3.Het werk 4.Einde
Anders dan (o)pa & (o)ma
Made by : Levi, Ruben, Bram, Morris
Grammatica zinsdelen Redekundig ontleden.
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 7 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 1 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 2 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 4 – Module 5 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 3 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 4 – Module 3 Dag 1.
Jezus zit met zijn leerlingen te eten
Mondeling Nederlands Cursus 4 – Module 6 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 4 – Module 7 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 2 – Module 5 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 1 Dag 1.
Deze dia’s schakelen automatisch door
blok 2 les 2: taal thuis en op school
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 5 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 4 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 4 – Module 2 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 4 Dag 1.
Een dagje in onze peuterklas
Welkom in de wereld van het
Jongens en meisjes …verschillende rollen
Ik kies bewust Films Les 1 Groep 3-4. Ik kies bewust Films Les 1 Groep 3-4.
SEL Les 2: normen en waarden.
Stichting Antwoord “Geef Emanuel een Bijbel, zodat hij en zijn vrienden de Here Jezus leren kennen.”
Het was heel leuk in de bus naar de N34
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Joepie, ik ben bijna een kleuter!
Project om kinderen in Nepal weer naar school, te laten gaan
Semantisatieverhaal:
Transcript van de presentatie:

Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 5 Dag 1

Weet je nog? Stormen De sneeuw De stilte De temperatuur

Wat ga je leren? De aankomst Het vertrek Het paspoort De aankomsthal

het vliegveld

parkeren

vertrekken

de vertrekhal

de aankomst - aankomen

de aankomsthal

het (verkeers)bord

het verkeersbord

de grens

de grens

de rugzak

het paspoort

de pijl

de familie (en ouders)

de moeder en de dochter

Opa, oma, het kleinkind, de ouders, moeder, dochter. Wat nog meer?

het kleinkind

afhalen

omhelzen

de vader en de zoon

kaal

meervoud de aankomsthal het verkeersbord de grens het kleinkind de neef de nicht het paspoort de pijl de rugzak de vertrekhal het vliegveld de zoon

meervoud de aankomsthal de aankomsthallen het verkeersbord de verkeersborden de grens de grenzen het kleinkind de kleinkinderen de neef de neven de nicht de nichten het paspoort de paspoorten de pijl de pijlen de rugzak de rugzakken de vertrekhal de vertrekhallen het vliegveld de vliegvelden de zoon de zonen

meervoud de dochter de dochters de familie de families de moeder de moeders de oom de ooms de ouder de ouders de tante de tantes

Het verhaal Wie? doet? wat? waar?

Aan de slag uitbeelden Het paspoort Oma omhelst Djandro Djandro kijkt door de ramen Mama moet huilen Tanisha staat te dansen Djandro schrikt De kinderen maken hun eigen paspoort met het werkblad uit de map

Wat hebben wij geleerd?

Dag 2

Weet je nog? De aankomst Het vertrek Het paspoort De aankomsthal

Wat ga je leren? De familie

de moeder en de dochter

de familie (en ouders)

het kleinkind

het stukje

een stukje van Nederland

de vader en de zoon

achter

naast

meervoud het kleinkind de neef de nicht de zoon

meervoud het kleinkind de kleinkinderen de neef de neven de nicht de nichten de zoon de zonen

meervoud de dochter de dochters de familie de families de moeder de moeders de oom de ooms het stukje de stukjes de vader de vaders

Aan de slag Mix&Koppel Wie ben ik? Zie strookjes bij lesmateriaal Leerling krijgt strookje en is iemand uit het verhaal Rondlopen en op zoek gaan naar de naam/familielid op het strookje In 2 tallen 1 leerling neem een familielid van Djandro in hoofd De ander moet door te vragen er achter komen wie het is (ben je een jongen/meisje, ben je oud/jong, groot/klein etc.)

Aan de slag Iedereen is 1 lid van de familie (oma, opa, neef, nicht, vader, moeder, zoon, dochter, oom, tante) De kinderen gaan voor en achter elkaar staan en de juf maakt een groepsfoto

Wat hebben wij geleerd?

Dag 3

weet je nog? de familie RondPraat vertel in een viertal wat je nog weet / Mix en Ruil met de woordkaarten

Wat ga je leren? onderweg De brommer / de auto / de trein Het hotel De hijskraan

Woord van de dag: onderweg

een dagje uit

de brommer

de camping

de garage

de hijskraan

de kerk

de kerktoren

een stukje

afscheid nemen

logeren

uitstappen

zwaaien

sip

Juf geeft een voorbeeld zin Opeens ‘opeens stak de eend de weg over’

Telkens ‘telkens als ik schop heb ik pijn in mijn teen’

Toen ‘toen ik nog een baby was, moest ik veel huilen’

Gebeuren Wat gaan we doen? Wat gaat er gebeuren?

Het verhaal Wie? doet? wat? waar?

Om informatie vragen wie gaan er allemaal mee?

hoe laat zijn we in …..

wanneer vertrekken we dan?

meervoud de hijskraan de kerk

meervoud de hijskraan de hijskranen de kerk de kerken

meervoud de brommer de camping de garage

meervoud de brommer de brommers de camping de campings de garage de garages

Wat hebben wij geleerd?

Dag 4

Weet je nog? Het verhaal Wie? doet? wat? waar?

Weet je nog? onderweg De brommer / de auto / de trein Het hotel De hijskraan

Wat ga je leren? Het dagje uit

Waar naartoe? waar?

een dagje uit

de camping

de kerk

de zee

Hoe?

de auto

onderweg (met de trein)

Logeren / slapen?

logeren

het hotel

de hut

de hijskraan

de kerktoren

bouwen

meervoud de fiets de hut de hijskraan de kerktoren de trein de zee

meervoud de fiets de fietsen de hut de hutten de hijskraan de hijskranen de kerktoren de kerktoren de trein de treinen de zee de zeeën

Je voorkeur uitspreken ik wil graag ……

Aan de slag Kopieerblad Dagje uit Binnenkring/buitenkring Maak de zinnen goed En maak een tekening bij jouw verhaal Vertel elkaar kort welk dagje uit jij leuk vindt

Mijn dagje uit 2 1 3 4 5 Ik ga met de…. Ik ga naar ….. Vlaardingen trein bus auto fiets tram metro Vlaardingen Rotterdam Amsterdam Ik ga naar …. Daarna ga ik …. eten! 3 Patat Pizza Pannenkoeken de stad het strand de …… de bioscoop 4 Ik ga bij mijn …… logeren oma tante vriendin 5

Wat hebben wij geleerd?

Dag 5

weet je nog? een dagje uit logeren waar ga je heen? wat ga je doen? laatste dia is een filmpje over koekjes bakken (flip de beer)

Wat ga je leren? Koekjes bakken Zal ik je helpen?

de koekjes

de portie (een stukje)

de rommel

de stapel

de vlek

de vlekken

bakken

niks

knap gedaan

kneden

plat

anderhalf = één half anderhalf

anderhalf

meer minder minst meest ? ?

Informatie vragen hoe lang moet het in de magnetron (oven)?

Hulp aanbieden zal ik je helpen?

Hulp accepteren ja, dat is goed.

meervoud de vlek de neef de nicht

meervoud de vlek de vlekken de neef de neven de nicht de nichten

meervoud het koekje de oom de oma de opa de portie de stapel het stukje de tante

meervoud het koekje de koekjes de oom de ooms de oma de oma’s de opa de opa’s de portie de porties de stapel de stapels het stukje de stukjes de tante de tantes

filmpje koekjes bakken (flip de beer) http://www.schooltv.nl/video/koekjes-bakken-met-flip-de-beer/#q=koekjes%20bakken

Wat hebben wij geleerd?