Perception 4 Perfection Een web-gebaseerde applicatie voor het optimaliseren van waarnemings- en beslissingsprocessen met behulp van videobeelden en computeranimaties Prof. Werner Helsen Dr. Ann Lavrysen FaBeR Afdeling Bewegingscontrole en Neuroplasticiteit Labo Waarnemen en Presteren Bijlage 3 bij het verslag POC LO&BW 04/12/2013
Problematiek Stijgende studentenaantallen niet in verhouding met beschikbare terreinen, lokalen, labo’s, contactmomenten Onvoldoende tijd om situaties voldoende te demonstreren en (laten) evalueren Mogelijkheden om real-time feedback te geven zijn beperkt Observaties praktijkassistenten Wat mij is opgevallen, is dat onze studenten vaak (1) zeer slecht kunnen demonstreren (eigen vaardigheid) en (2) fouten in de individuele uitvoering (ook gerelateerd de spelregels) gewoon niet kunnen detecteren, bijgevolg ook niet kunnen remediëren. … geen ruimte in de kalender om een tweede kans te geven aan studenten die een mindere beurt hebben gemaakt. Gezien de grootte van de groepen … (P. Rowe - basketbal) Ik merk voor gymnastiek dat we erg beperkt zijn in tijd. Zowel logistiek (materiaal klaarzetten, aanpassen van de opstelling in functie van de lesvoorbereidingen, opruimen materiaal na de les…) als inhoudelijk (evaluatie meteen na de lesmomenten, afspraken maken na de lesmomenten, geven van algemene feedback,…). Ik heb het er moeilijk mee om op één uur rond te komen. (P. D’Aubioul – gymnastiek) Algemene dansniveau van de studenten ligt laag… Vanuit de studenten zelf komt inderdaad de vraag om nog een keer les te mogen geven zodat ze zichzelf kunnen verbeteren. Dus naar volgend jaar toe, zou het goed zijn om hier extra tijd te voorzien. (S. Coene - dans)
Gebruik van video- en beeldmateriaal Voorbeelden gebruik van videobeelden aan onze faculteit en universiteit Toledo en VideoLab (OWP Prof. Verheyden: examineren met videobeelden) Zwemmen (Impulsfinanciering Onderwijs Dan Daly: Feedback on time) Focusgesprekken e-leren KU Leuven Voordelen webgebaseerde applicatie met videobeelden Veel studenten kunnen tegelijkertijd oefenen Laat toe op individuele manier te werken en te diversifiëren Leer- en evaluatiesessies op maat Werken met video is kennis en ervaring verwerven op praktische manier Laat toe op realistische manier (dichter bij de praktijk) te trainen en te testen Combinatie van contactonderwijs met digitale leeromgeving ‘Blended Learning’
Doelstelling: gericht screenen en tactisch beslissen Ontwikkelen van een e-tool om met behulp van videobeelden en computeranimaties te komen tot het stimuleren van hogere orde denken en inzichtelijk leren
Achtergrond: Trainen van perceptueel-cognitieve vaardigheden Toepassingen van waarnemen en presteren onder (tijds)druk in diverse domeinen, bv: Prestatiesporten Scheidsrechters (UEFA) Verkeer (BIVV, VSV) (Federale) Politie Burger en militaire luchtvaart Medische beeldvorming Onderwijs Het verbeteren van de prestatie door webgebaseerde training Risicoherkenning als onderdeel van de rijopleiding (proefproject GOCA 2013) Put, Wagemans, Jaspers, & Helsen (2013). Web-based training improves on-field decision-making performance. Psychology of Sport and Exercise.
Achtergrond: Trainen van perceptueel-cognitieve vaardigheden beginscherm inloggen Filmpje bekijken beslissing inzicht feedback www.perception4perfection.be www.kijkuitopdefiets.be www.mobielvlaanderen.be
De webgebaseerde applicatie laat toe: verworven leerstof om te zetten in praktijkgerichte (offline) training, kennis en vaardigheden bij te sturen door het geven van gerichte feedback op de beslissingen, de vaardigheden van studenten te evalueren de lessen en het leerproces te optimaliseren in functie van deze resultaten en dus van de effectief verworven vaardigheden van de studenten.
Contacteer Werner Helsen of Ann Lavrysen Interesse of vragen? Contacteer Werner Helsen of Ann Lavrysen
Webgebaseerd leren en evalueren: Ook iets voor u? ...! Onze doelstelling is de bestaande applicatie verder uit te werken en te benutten binnen onderwijscontext. (Verdere) inpassing binnen KU Leuven netwerk te realiseren (Shibboleth) Admin Mode uitbreiden Flexibiliteit in het beheren van eigen onderdeel: clips uploaden, tests/trainingsessies aanmaken, beschikbaar stellen, … Ondersteuning en FAQ bieden aan de gebruikers Evalueren van de lessen en leerprocessen Optimaliseren van de applicatie Bent u geïnteresseerd om aan dit project mee te werken en te denken? Wil u deze applicatie zelf voor onderwijsdoeleinden te gebruiken?
http://kantoor.scdevelopment.be/admin/index_b eheerder.php http://mobielvlaanderen.be/helsenwe/demo05/ http://kantoor.scdevelopment.be/admin/index_b eheerder.php