Beter samen werken Pleidooi voor beter begrip en een beter gesprek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Prostaatkanker, de behandeling en dan?”
Advertisements

Terminale palliatieve zorg
Raamovereenkomst Delegatie Voorbehouden Handelingen
Telemonitoring Hartfalen vanuit patiëntenperspectief Nationale Hartfalendag 2013 Zeist, 27 september 2013 Margo Weerts
Preventief Verzuimmanagement
Haptonomie Patricia Wichman & May Somers
Hoofddocent gezondheidsrecht KULeuven,
Programma Hoe doe ik een goede suiciderisico- inschatting (bij bordelinepatient) Kan ik zelfmoord voorkomen? Hoe kan ik als huisarts scherper signaleren,
Zingevingsvragen (h)erkennen vragen van wie?
Welkom Vierde en laatste openbare casuïstiekbespreking 2013 Netwerk Palliatieve Zorg Waardenland.
Welkom Eerste openbare casuïstiekbespreking 2013
De plaats van rehabilitatie in de hulpverlening
Video Zelfmanagement Je krijgt wat Je hebt wat Je moet er mee leren leven Zelfmanagement is de balans vinden tussen wat de ziekte van je vraagt en hoe.
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Stichting Contactgroep Prostaatkanker IKZ 31 oktober 2007 Margreeth van der Oord SCP coördinator partners ++31 (0) SCP Partner.
‘Beschouwing’ over samenwerking
Ondernemendheid Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional 1.
En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’
Themabijeenkomst: ‘Kleur bekennen’ communicatie en omgang met de allochtone cliënt in de palliatieve fase
Doel contactpersoon Palliatieve zorg
Meer bekendheid via Linkedin Stella Maaswinkel Verseau trainingen.
coördinator gezondheidsrecht KNMG
Werken met de BETERapp Een hulpverlener vertelt: ‘Een herstelproces kenmerkt zich door terugval. Helaas vindt zo'n terugval normaliter niet plaats als.
Casuïstiekbespreking Dementie en palliatieve zorg
Beveiligde online polikliniek
1 + 1 = 2+ We leiden samen de apothekersassistent van de toekomst op!
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Introductie 40 jaar werkervaring Diverse organisaties
Het nieuwe solliciteren:
Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Zichtbaar, zinnige en zuinige zorg: meer met minder Prof. dr. Gert Westert 16 April 2015.
Implementatie van drie goede voorbeelden
IVO, Instituut voor onderzoek naar leefwijzen en verslaving & Onderzoekscentrum maatschappelijke zorg (Omz) UMC St Radboud.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Met talenten werken in je team Een werkwinkel voor Zin?Ja! Guy Geerens
Maureen Naarden -Karsters 24/11/2015.   1. Inleiding  2.Veel voorkomende vragen  3.Omstandigheden van de patiënten  4. Behoeften van de patiënt in.
COPD monitoring Pien Beesems, Sander van Hout en Amy van der Voorn.
Palliatieve sedatie in de Peilstations Christel van Dijk, onderzoeker Gé Donker, huisarts-epidemioloog Coördinator Peilstations NIVEL Zorgregistraties.
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Zorg is mensenwerk maar niet vanzelfsprekend Programma menslievende zorg
DAG TEGEN KANKER OP 18 SEPTEMBER 2014 Aandacht voor mensen met kanker in ons ziekenhuis.
VDIP Halle-Vilvoorde Vroege Detectie & Interventie Psychose Ruwaal Grimbergen.
Kanker en werk Basiskennis over kanker en de mogelijke gevolgen.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Vroegtijdige zorgplanning in de thuissituatie Yolanda Hustings Kim Haesen.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Hoe profileer ik mezelf digitaal? -minilecture-.
MODULE 1 ROLBEWUSTZIJN. SOFA-MODEL Samenwerken OndersteunenFaciliteren Afstemmen.
Netwerkondersteuning in buurt en wijk
Huisvesting en Hygiëne
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Zorgvragers in de gehandicaptenzorg
Parkinson verpleegkundigen
Ervaringen Diaconessenhuis Leiden
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Overdracht Opleiding (v 1.0)
“De helft van alle klachten over de zorg gaat over bejegening
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
Ouders in Rotterdam Zuid
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
…even voorstellen Vertel in het kort waarom je hier bent.
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Dienstverlening Krikke Consult
Intensieve begeleiding
Social media voor statenleden/politici
Wij komen centraal te staan !
KOH staat voor Kwaliteit en Ontwikkeling Huisartsenzorg Hét expertisecentrum voor geaccrediteerde nascholing en taakherschikking in de eerste lijn.
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Transcript van de presentatie:

Beter samen werken Pleidooi voor beter begrip en een beter gesprek tussen patiënten en professionals ILF Patiëntendag 9 juni 2018 Rotterdam Jannie Oskam

Twitter: @jannieoskam1 / Linkedin Even voorstellen Achtergrond: opleiding sociale wetenschappen, 30 jaar ervaring in de zorg Kankerpatiënt in 2013 Activiteiten Spreker, schrijver Borstkankervereniging Nederland: actief lid Projectgroep Time Out en Gedeelde Besluitvorming Denktank palliatieve zorg Twitter: @jannieoskam1 / Linkedin

Een mens is meer dan zijn ziekte Tijden veranderen Een mens is meer dan zijn ziekte Vroeger wist de professional wat goed voor je is Nu zijn patiënten mondiger Persoonsgerichte zorg is in Mongooltje is mens met syndroom van down geworden. Wat wordt het nieuwe woord voor patiënt? Boek Anneloes p. 15: verschil traditionele zorg en persoonsgerichte zorg.

Waarom zou je samen werken? De patiënt weet niet alles, de professional ook niet Meer tevredenheid Betere resultaten Gevoel van eigen regie Gemotiveerder voor behandeling Aangepast citaat van Job Kievit uit voorwoord van mijn boek. Job was tot voor kort hoogleraar in Leiden. Uit onderzoek weten we dat …

Goede samenwerking is belangrijk 1. Persoonsgerichte zorg: elkaars expertise erkennen en delen 2. Samenwerken is niet altijd makkelijk. Wie van u kan de tango dansen? Geen vaste passen, enorm gericht zijn op elkaar, elkaars eigenheid erkennen (voorbeeld leiden en volgen)

Zorgverleners verschillen Iedereen nam mijn ziekte bloedserieus. Maar voor sommigen was ik een zieke borst. voorbeelden: Zo gaan we het doen / u heeft 2 chemo’s gehad Voor mijn chirurg en alle verpleegkundigen was ik een mens. Dat voelde fijn en gaf vertrouwen. Citaat mijn boek p. 72

Patiënten verschillen Piloot: eigen regie, zoekt contact met zorgverlener als hij dat zelf nodig vindt Co piloot: eigen regie, houdt zelf ontwikkeling bij, de zorgverlener kijkt mee met de meetwaarden en in overleg passen ze de therapie aan Steward: neemt initiatief èn volgt ook instructies op. Komt met vragen. Doelen worden in overleg vastgesteld. Passagier. Neemt geen initiatief, volgt instructie op. De zorgverlener neemt de regie en legt alles uit aan de patiënt.

Zorgverleners hebben verstand van ziektes Voorbeeld HDI arts bij interview boek: vaas met energie

Patiënten hebben verstand van hun eigen leven

Goed voor jezelf zorgen Om leren gaan met je ziekte Weten wat je moet doen, wanneer en hoe Professionals inschakelen als dat nodig is Doen wat goed voor je is