Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Schoolboeken de klas uit? Een korte inleiding…… Michiel Maas, programmamanager VO 23 januari 2008.
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
ICT IN HET OLC De meerwaarde Mogelijkheden De schoolpraktijk.
binnen het VMBO Impressie van wat mogelijk is.
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Digitale leermiddelen in het mbo
Lesgeven en begeleiden
Lineair curriculum concentrisch.
Gepersonaliseerd leren
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
De nieuwe editie van buiteNLand Tweede Fase
Inzicht Resultaten KNAW rapport. Druk op scholen door maatschappelijke ontwikkelingen. Leraar komt onvoldoende toe aan pedagogische taak. Te weinig ‘time.
Workshop rekenen 6 december
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Stercollecties van VO-content. Vooraf Wie gebruikt er al digitaal leermateriaal in zijn lessen? Verwachten jullie dat het gebruik van digitaal leermateriaal.
Voortgangsgesprek fase 1
Mijn ideale manier van actief en samenwerkend leren Geraldine van Herk
moderniseren van het curriculum.
Anita Lohman & Bert Bouwhuis
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Werken met de Stercollecties
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
De educatieve uitgever anno 2012 Harold Rimmelzwaan 10 november 2011.
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Customize!.
Noordhoff Uitgevers werkt voor de docent 1 Gebruikers van MW h/v in gesprek met auteurs Welkom.
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans Voel de chemie met Chemie.
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Veranderingen t.o.v. 3e editie
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Maandag 14 november 2016 Titel presentatie ondertitel.
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Presentatie EduCheck SOML
Twee fasen-vwo Open Huis januari 2017.
Docentvaardigheden ICT
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
Volop keus, durf te kiezen
Van rapport naar portfolio
Naar een typologie van scholen
Kennisclip Web toepassingen
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
December 25, 2018.
Relevante en passende onderwijsmaterialen selecteren
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Opleiding Expert ICT & Media Susan van Soest
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december 29-11-2018 Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december 2004 in a Nutshell

Route Wat is arrangeren? Onderwijssituatie anno 2007 Wolters-Noordhoff: 2008 productgeneratie: geschikt om te arrangeren! ervaringen met arrangeren (experimentele projecten De toekomst van het arrangeren 29 november 2018

Wat is arrangeren? Volgens de Van Dale: “1. schikken, rangschikken zodat een ordelijk of sierlijk geheel ontstaat; …” Arrangeren van Leereenheden: Een samenhangend geheel van leerdoelen, toetsvragen, bronnen etc. 29 november 2018

Is digitaal arrangeren anders dan arrangeren met folio? Digitaal arrangeren betekent dat je kunt: Toevoegen Weglaten Integreren Dat kan met Folio materiaal ook! 29 november 2018

Arrangeren met digitaal lesmateriaal betekent ook Grotere flexiblisering onderwijs: Plaats- en tijdsonafhankelijk inzetbaar Tempo; niveau; leerstijl variatie Sneller vindbaar; “Availability on demand rather than availability on the shelves…” Digitale monitoring voortgang (Scorm) Versimpeling toetsing (nakijken) 29 november 2018

Onderwijssituatie anno 2007 Conclusies Vier in Balans Monitor (ICT op School): Gebruik computers binnen de les beperkt:< 10% van docenten zet PC wekelijks in! Toename PC gebruik buiten lessituatie om: Registratie Cijferbeoordeling Ten behoeve van opstellen van toetsen Eigen gebruik 29 november 2018

Ongecoördineerd Leraren bepalen zelf of ze al dan niet gebruik maken van ict. Bron: vier in balans monitor van ICT op School 29 november 2018

Gecoördineerde voorzieningen School heeft een ict-coördinator voor ict-voorzieningen. Leraren kiezen meestal zelf bij welke leerstof op welke manier ict wordt gebruikt bij lesgeven. Bron: vier in balans monitor van ICT op School 29 november 2018

Gecoördineerde visie voor het merendeel van de leerstofonderdelen zijn afspraken gemaakt over de didactische inzet van ict. Het wordt belangrijk gevonden dat alle leraren zich aan deze afspraken houden. Bron: vier in balans monitor van ICT op School 29 november 2018

Geïntegreerde leeromgeving voor vrijwel alle leerstofonderdelen zijn school- of sectiebrede afspraken gemaakt over de didactisch inzet van ict. De inzet van ict sluit aan bij teamopvattingen over onderwijzen en leren. Bron: vier in balans monitor van ICT op School 29 november 2018

ONDERWIJS en ICT GEBRUIK Bron: vier in balans monitor van ICT op School 29 november 2018

Dus…. Arrangeren vindt plaats in heel diverse ict gebruikerssituaties.. Digitaal lesmateriaal kent andere eigenschappen dan folio lesmateriaal; biedt ander perspectief op arrangeren… Wat betekent dit voor nieuwe productgeneratie vanaf 2008? 29 november 2018

Productgeneratie 2008 ‘Folio aanbod’ A) Folio Leerboek B) Folio Werkboek + I-Module ‘Digitaal aanbod’ C) e-book [PDF bundel hoofd-stukken van een leerboek] D) i-werkboek [interactief werkboek met geïntegreerde I-Module] 29 november 2018

Arrangeren met WN lesmateriaal “schikken, rangschikken zodat een ordelijk of sierlijk geheel ontstaat…” Arrangeren is mogelijk: Met pdf hoofdstukken leerboek Met leereenheden i-werkboek 29 november 2018

29 november 2018

29 november 2018

29 november 2018

29 november 2018

29 november 2018

29 november 2018

29 november 2018

29 november 2018

Enkele ervaringen van gebruikers… “Het werkt! De leerlingen zijn zelf aan de slag met het materiaal en kennen het boek niet.” “Sommige leerlingen vragen hoe ze de stof moeten leren. Vanaf scherm of vanuit het boek?” “Het helpt om tegen de leerling te zeggen dat je met het werken met dit materiaal tegelijkertijd de stof leert. Leren door doen.” “Wanneer werk je als docent centraal in deze setting? Je hebt geen grip meer op tempo.” “Het materiaal biedt de mogelijkheid om te stimuleren tot gesprek.” “Mogelijkheden om te arrangeren; hierdoor ziet de de leerling niet meer zien dat we stof overslaan.” “Extra stof wordt niet meer als strafstof gezien…” “Ik heb het idee dat de leerlingen nu echt wat doen. In het werkboek vulden ze hier en daar een woordje in. Nu ze direct feedback krijgen doen ze beter hun best.” 29 november 2018

Ervaringen met i-werkboek op gebied van arrangeren: De leerling die zelf aan de slag gaat met digitaal lesmateriaal werkt lineair; De deelnemende docenten arrangeren: Voor een hele klas of groepen leerlingen Geïntegreerd met andere methoden Kunnen met het materiaal variëren in: Niveau Tempo Leerstijl Mate van sturing Er is behoefte aan meer kennis over het gebruik van ICT als didactisch hulpmiddel in leersituaties. Concreet: Leren over ict Leren met behulp van ict Leren door middel van ict Persoonlijk gebruik van ict 29 november 2018

De toekomst van het arrangeren Wel: Leereenheden: als samenhangend geheel van leerdoelen, toetsvragen, bronnen etc. Voorbeeld leerroutes Toevoegen; weglaten; integreren Toegang tot alle niveaus binnen één leerjaar Begeleiding bij organisatie en gebruik van ict als didactisch hulpmiddel in lessituaties Geen losse opdrachten; assets Niet wijzigen van leereenheden (auteursrecht) 29 november 2018