Orde & tucht in het SO Myriam Van den Abeele 29/01/2018 myriam

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Privacywetgeving - toegang tot het schooldossier
Advertisements

Hengelo, 27 februari 2013 Mr. Lydia Janssen
PATIENTENRECHTEN EN PLICHTEN
Inschrijven - stroomdiagram
Verhoor door AIG Uw rechten en plichten
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
Wat wijzigt er vanaf 1 september 2014?
Studiedag Maatschappelijke Noodzaak
Vrijheidsberoving na een als misdrijf omschreven feit
Voorontwerp van decreet houdende diverse maatregelen betreffende de rechtspositie van leerlingen in het basis- en secundair onderwijs en betreffende de.
Twee vragen Gebondenheid van de verzender De ontvanger beroept zich op een handeling van de verzender De verzender betwist de handeling Vb. Handtekening.
ELEKTRONISCHE FACTUUR
Speciaal Jeugdstraf- & en Strafprocesrecht (ART.40) Naam spreker :mr. E.M. Mijnarends Datum : 27 juni 2012.
ABBB Algemene rechtsbeginselen als een bron van administratief recht als materiële (beginselen sensu lato) en formele bron (beginselen sensu stricto) van.
Normstelling bestuursrecht
Systeem rechtsbescherming
Samenleving op stoom Reflectie vanuit de bedrijfseenheid Samen leven.
Raadgevend Comité ir. Gil Houins Directeur-generaal DG Controlebeleid.
4. Besloten vennootschap
Association de la Ville et des Communes de la Région de Bruxelles-Capitale asbl Vereniging van de Stad en de Gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk.
Juridische aspecten van opname en behandeling in de ggz
RECHTSBIJSTAND Beknopt overzicht Bijstand verlenen NSPV - G.C.
F onds voor de M edische O ngevallen 1. OVERZICHT 1.Procedure; 2.Structuur; 3.Contactgegevens. 2.
Geschreven door Koen Van Heddeghem
Herman Nys Directeur CBMER KULeuven.  Wet 28 mei 2002 (BS 22 juni 2002)  Wet van 10 november 2005 tot aanvulling van W. 28 mei 2002 met bepalingen over.
De (T)OR en de bestuurder
Rechtspositie van leerlingen in het basisonderwijs OD XXIV
Leerlingenparticipatie Praktische gevolgen van wijziging BDGO
Core business : Grote, georganiseerde fiscale fraude bestrijden.
BESTUURSRECHTELIJKE GELDSCHULDEN
Transactie wordt fiscale strafbeschikking Mr. J.H.(Hans) Peek Peek advocaten-belastingkundigen te Utrecht Specialisten in FIOD- en douanezaken 6 oktober.
Toepassing van het handvest van de sociaal verzekerde in functie van de uitbetalingsinstellingen in de sector werkloosheid Vrijdag 23/10/2015 Auditorium.
Christophe Lemmens Advocaat Gastprofessor UAntwerpen De Wet Medische Ongevallen: ziekenhuisinfecties, informed.
Bestuurlijke handhaving en aansprakelijkheid Prof.mr. G.T.J.M. Jurgens 18 april 2012.
AANSPRAKELIJKHEID IN HET VERKEER. AANSPRAKELIJKHEID Inhoud 1.De vergoeding van de zwakke weggebruiker. 2.De aansprakelijkheid van en voor de leerlingen.
Vragenlijst antiwitwas 2015
Strafbaarheid roken in het bijzijn van minderjarigen F. Verbruggen G. Marlier KU Leuven, Instituut voor Strafrecht.
Handhavingsbeleid gemeente Landerd Voorbereidende raadsvergadering 11 september 2013.
Schending van leefregels en evaluatie: regelgeving, beroepsprocedure en checklist samenstelling dossier beroepscommissie Ontmoetingsdag Coördinerend Directeurs.
Help, mijn dokter maakt een fout?! Symposium Dokter in nood 8 november 2011 Mevrouw mr. J.C. van den Dries
De nieuwe KNMG-Meldcode Waarom een nieuwe Meldcode? Kindermishandeling groot maatschappelijk probleem Artsen: –Melden relatief.
De Gemeentelijke – en de Brandweerorganisatie Nu : -Gemeentelijk georganiseerd -Beroeps = gemeentepersoneel = toezicht gewest Vrijwillig = suï generis.
Het ABC van de GAS-wet: een kort overzicht van de mogelijkheden van de GAS- wet #VVSGhandhaven 26 mei Mechelen.
Het spanningsveld tussen het recht op informatie van de patiënt, het recht op verdediging van de zorgverlener, de leiding van het verweer door de verzekeraar.
Herziening toegangscontract (Werkgroep financiële aspecten) 05/12/2016
Klokkenluidersregeling Actan adviseurs & accountants
Wegwijs in het juridisch labyrint en het Bijzonder Decreet
Aan de slag met spijbelrapporten
Gelijke Onderwijskansen LOP/SO Gent
Wijzigingen in de wet van 22 april 1999 m.b.t. de stagiairs Leon Kerfs
Toelatingsvoorwaarden 01/09/2014
Vraag en antwoord Datum: 28 september 2017.
Geschillencommissie Passend Onderwijs
Meldcode Kindermishandeling
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Misdrijven die tegen een BOA gepleegd kunnen worden
Omgaan met vertrouwelijke informatie
31 mei Wet bescherming bedrijfsgeheimen verandert de procespraktijk?
Model academiereglement deeltijds kunstonderwijs
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
Inschrijven - stroomdiagram
HET (RAPPORT VAN DE COMMISSIE) EU- HANDVEST:
Draaiboek inschrijvingsbeleid
LOP Antwerpen Basisonderwijs 03/02/2016
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
De onafhankelijkheid in het sociaal recht en re-integratie
Algemene Vergadering Sportraad Zwevegem
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Auteur: Magrite Kalverboer Gemaakt door Jolien Vanoverbeke
Transcript van de presentatie:

Orde & tucht in het SO Myriam Van den Abeele 29/01/2018 myriam Orde & tucht in het SO Myriam Van den Abeele 29/01/2018 myriam.vandenabeele@orbius.be

INHOUD WETGEVEND/REGLEMENTAIR KADER II. WAT ZIJN ORDE- EN TUCHTMAATREGELEN? II.A. ordemaatregelen II.B. tuchtmaatregelen III. ORDEMAATREGELEN III.1. bevoegdheid III.2. procedure III.3. procedurele waarborgen III.4. beroep tegen ordemaatregelen IV. TUCHTMAATREGELEN IV.1. bevoegdheid IV.2. procedure IV.3. procedurele waarborgen IV.4. interne beroepsprocedure IV.5. externe beroepsprocedure IV.6. bijkomende belangrijke aspecten IV.7. praktijkvoorbeelden

INHOUD I. WETGEVEND/REGLEMENTAIR KADER II. WAT ZIJN ORDE- EN TUCHTMAATREGELEN? III. ORDEMAATREGELEN IV. TUCHTMAATREGELEN V. BUITENCONTRACTUELE AANSPRAKELIJKHEID V.1. aansprakelijkheid voor eigen daad V.2. onderwijzersaansprakelijkheid V.3. aanstellersaansprakelijkheid (schoolbestuur) I V.4. oudersaansprakelijkheid VI. CONCLUSIE

I. WETGEVEND/REGLEMENTAIR KADER I.A. CODEX SECUNDAIR ONDERWIJS (CSO) Besluit Vl. Regering houdende codificatie betreffende het secundair onderwijs van 17/12/2010 (B.S. 24/06/2011) Art. 110/10: weigering inschrijving Art. 112 (10°): wat moet er in het schoolreglement? DEEL III – TITEL 2 – HFDST 7: maatregelen bij schending van leefregels – Art. 123/8 tem Art. 123/11 DEEL III – TITEL 2 – HFDST 8: beroepsmogelijkheden – Afd. 1: beroep tegen definitieve uitsluiting – Art. 123/12 + 123/13 I.B. SCHOOLREGLEMENT DEEL II – Art. 4.2. Orde- en tuchtreglement I.C. ANDERE DOCUMENTEN: mededelingen en ministeriële omzendbrieven

II. WAT ZIJN ORDE- EN TUCHTMAATREGELEN II.A. ORDEMAATREGELEN in geval dat handelingen van leerlingen het normale onderwijs- en vormingsgebeuren hinderen (gewone hindering ~ tuchtmaatregelen) centraal: handhaving van orde op school, NIET bestraffend karakter → GEVOLG ~ tuchtmaatregelen welke maatregelen? zie Schoolreglement - school autonomie - maatregel in logisch verband met gedrag leerling - strafstudie - tijdelijke verwijdering: max. voor 1 lesdag, met mogelijke niet-aansluitende herhaling

II. WAT ZIJN ORDE- EN TUCHTMAATREGELEN II.B. TUCHTMAATREGELEN Te nemen bij handelingen die gevaar of ERNSTIGE belemmering vormen voor onderwijs- of vormingsgebeuren voor fysieke of psychische integriteit en veiligheid van een of meer leden van de school- of centrumpopulatie Essentie: sanctionerend karakter → GEVOLG Welke maatregelen: 1. Tijdelijke uitsluiting: max. 15 opeenvolgende lesdagen 2. Definitieve uitsluiting: onmiddellijk of per 31/08 3. Preventieve schorsing Geen andere maatregelen mogelijk

III. ORDEMAATREGELEN III.1. BEVOEGDHEID Art. 123/10, §3 CSO machtiging – zie artikel 4.2.2. Schoolreglement Locatie – toezicht III.2. PROCEDURE onmiddellijk of in licht uitgesteld relais procedure Schoolreglement strikt op te volgen

III. ORDEMAATREGELEN III.3. PROCEDURELE WAARBORGEN hoorplicht tegenspraak ifv ernst maatregel proportionaliteit III.4. BEROEP TEGEN ORDEMAATREGELEN Ratio – regel, maar vrijheid schoolbestuur Bedenkingen: 1. verkapte tuchtmaatregel 2. Opeenvolgende ordemaatregelen als voorbode van tuchtmaatregel Tip

IV. TUCHTMAATREGELEN IV.1. BEVOEGDHEID directeur of afgevaardigde Schoolreglement zeker niet klassenraad (advies) TIP: ‘tuchtprefect’ IV.2. PROCEDURE Zie Schoolreglement, artikel 4.2.3, p. 10 Administratieve last – zorgvuldigheid – bewijs rechten van verdediging – mond. + schrift.

IV. TUCHTMAATREGELEN IV.2. PROCEDURE – EERSTE AANLEG tuchtfeiten Geen preventieve schorsing Veel onderzoek: mededeling intentie opleggen tuchtmaatregel en pas nadien invitatie inzage en verhoor Weinig onderzoek: mededeling intentie + invitatie inzage en verhoor Preventieve schorsing Idem na geen preventieve schorsing

IV. TUCHTMAATREGELEN IV.2. PROCEDURE Terzelfdertijd: tuchtonderzoek en samenstelling tuchtdossier Advies klassenraad Inzage verlenen in tuchtdossier

IV. TUCHTMAATREGELEN Tuchtverhoor en beraad Redactie tuchtbeslissing IV.2. PROCEDURE Tuchtverhoor en beraad Redactie tuchtbeslissing Kennisgeving tuchtbeslissing

IV. TUCHTMAATREGELEN IV.2. PROCEDURE STAP 1 OVERWEGEN PREVENTIEVE SCHORSING: Goed overwegen, kan enkel bij ZEER ERNSTIGE tuchtfeiten, voldoende vaststaand Mondeling maar meteen schriftelijk bevestigen, via ontvangstbewijs en brief Inhoud brief: Tijdsduur, tijdstip ingang schorsing Opvangmogelijkheid Zeer korte motivering, ‘less is more’: intentie opleggen tuchtmaatregel Melding mogelijkheid tot verlenging Maximale duur preventieve schorsing

IV. TUCHTMAATREGELEN IV.2. PROCEDURE STAP 2 KENNISGEVING INTENTIE OPLEGGEN TUCHTMAATREGEL Aangetekend en per gewone brief Aan juiste geadresseerde(n): minderjarige/meerderjarige leerlingen Praktisch: directeur maakt zich bedenking of tuchtonderzoek al dan niet enige tijd in beslag zal nemen 1. feiten zijn duidelijk/weinig of geen getuigen te horen: in zelfde brief invitatie tuchtverhoor en voorafgaande inzage dossier 2. nader onderzoek is nodig zonder te weten hoeveel tijd dit in beslag zal nemen: nadien verzenden invitatie tuchtverhoor en voorafgaande inzage

IV. TUCHTMAATREGELEN IV.2. PROCEDURE STAP 3 AANLEGGEN TUCHTDOSSIER Door directeur of afgevaardigde Inhoud Praktisch: nummering + inventaris

IV. TUCHTMAATREGELEN IV.2. PROCEDURE STAP 4 ADVIES BEGELEIDENDE KLASSENRAAD Altijd – hoewel niet verplicht bij tijdelijke uitsluiting Voltallige aanwezigheid + CLB-medewerker Taak = louter advies

IV. TUCHTMAATREGELEN IV.2. PROCEDURE STAP 5 INZAGE TUCHTDOSSIER Wie? Kopiename Flexibiliteit Tijd Aanwezigheid

IV. TUCHTMAATREGELEN IV.2. PROCEDURE STAP 6 TUCHTVERHOOR Door wie? Wie aanwezig Hoe? Feiten – verweer - verslag Sfeer Niet-aanwezigheid

IV. TUCHTMAATREGELEN IV.2. PROCEDURE STAP 7 REDACTIE TUCHTBESLISSING Door wie? Gemotiveerd op correcte wijze – structuur: 1. juridische grondslag 2. procedurele voorgaanden 3. feiten + persoonlijke betrokkenheid leerling 4. in rechte 5. bespreking verweer 6. dispositief 7. mededeling opvangmogelijkheid 8. beroepsmogelijkheid en -modaliteiten

IV. TUCHTMAATREGELEN IV.2. PROCEDURE STAP 7 KENNISGEVING TUCHTBESLISSING Direct na redactie tuchtbeslissing Aangetekend + gewoon, ev. Telefonisch ook Schoolreglement

IV. TUCHTMAATREGELEN IV.3. PROCEDURELE WAARBORGEN Redelijkheids- en proportionaliteitsbeginsel Zorgvuldigheidsbeginsel Patere legem quam ipse fecisti-beginsel (naleving eigen reglementen) Gelijkheidsbeginsel Toerekenbaarheid

IV. TUCHTMAATREGELEN IV.3. PROCEDURELE WAARBORGEN Hoorplicht & respect voor rechten van verdediging Motiveringsbeginsel (materieel + formeel) Redelijke termijn Privacy: niet overdraagbaar aan andere school Gewettigde afwezigheid Openbaarheid van bestuur

IV. TUCHTMAATREGELEN IV.4. INTERNE BEROEPSPROCEDURE Tuchtmaatregel blijft van kracht Georganiseerd administratief beroep, enkel bij definitieve uitsluiting Quid bij tijdelijke uitsluiting: beroep mogelijk? Meerderjarigheid tijdens de procedure! Schoolreglement, in toepassing van CSO

IV. TUCHTMAATREGELEN IV.4. INTERNE BEROEPSPROCEDURE 1. VORM gedateerd, ondertekend, aangetekend voorwerp + feitelijke omschrijving + bezwaren + ev. stukken bij voorzitter schoolbestuur (P. Vandewiele) tijdig verzonden wat bij niet-naleving formele vereisten?

IV. TUCHTMAATREGELEN IV.4. INTERNE BEROEPSPROCEDURE 2. PROCEDURE STAP 1 SAMENSTELLING BEROEPSCOMMISSIE STAP 2 CONTROLE ONTVANKELIJKHEID COMMISSIE STAP 3 INVITATIE HOORZITTING + DOSSIERINZAGE STAP 4 ONDERZOEK + HOORZITTING STAP 5 REDACTIE TUCHTBESLISSING STAP 6 KENNISGEVING NIEUWE TUCHTBESLISSING

IV. TUCHTMAATREGELEN IV.4. INTERNE BEROEPSPROCEDURE 3. BEROEPSCOMMISSIE → Samenstelling Door schoolbestuur Wijzigen Stemgerechtigde intern/extern Voorzitter Terugtrekken INTERNE / EXTERNE

IV. TUCHTMAATREGELEN IV.4. INTERNE BEROEPSPROCEDURE 3. BEROEPSCOMMISSIE → Werking - bevoegdheid Wie stemt – staking stemmen Streven Bevoegdheid: volle + wettigheidscontrole - herstelonderzoek Hoorplicht Mogelijkheid horen anderen

IV. TUCHTMAATREGELEN IV.5. EXTERNE BEROEPSPROCEDURE Vrij onderwijs: burgerlijke rechter Kortgeding – marginaal toetsingsrecht Dwangsomveroordeling Buitencontractuele aansprakelijkheid - schadevergoedingseis

IV. TUCHTMAATREGELEN IV.6. BIJKOMENDE BELANGRIJKE ASPECTEN OPVANGMOGELIJKHEDEN preventieve schorsing & tijdelijke uitsluiting definitieve uitsluiting voorwaarden INGAAN DEFINITIEVE UITSLUITING onmiddellijk – effect inschrijving of per 31/08

IV. TUCHTMAATREGELEN IV.6. BIJKOMENDE BELANGRIJKE ASPECTEN ZOEKTOCHT NAAR ANDERE SCHOOL Inspanningsplicht Focus Inschrijvingsrecht & weigeringsmogelijkheid nieuwe school

IV. TUCHTMAATREGELEN IV.7. PRAKTIJKVOORBEELDEN Diefstal gsm Ernstige slagen en verwondingen met voorgaanden Seksueel grensoverschrijdend gedrag (BO) Bedreigende berichten via Whattsapp Leerling met ASS-problematiek en aanhoudende negatieve attitude Administratieve uitschrijving Spijbelgedrag / autismestoornis Beledigingen nav stukgelopen liefdesrelatie

IV. TUCHTMAATREGELEN IV.7. PRAKTIJKVOORBEELDEN CONCLUSIE PRAKTIJKERVARING Tuchtprocedure als aanleiding om problematische situatie leerling aan oppervlakte te brengen en dialoog te doen ontstaan: samenwerking ouders/hulp/school Tuchtstraf = uitdrukking van ongewenstheid op school → verlies van vertrouwen met schoolverandering tot gevolg SOMS correct dat school onwillig is om leerling te helpen SOMS ouders niet op één lijn met school en speelbal van leerling

V. BUITENCONTRACTUELE AANSPRAKELIJKHEID V.1. AANSPRAKELIJKHEID VOOR EIGEN DAAD V.2. AANSPRAKELIJKHEID VOOR ANDERMANS DAAD – ONDERWIJZERSAANSPRAKELIJKHEID V.3. AANSPRAKELIJKHEID VOOR ANDERMANS DAAD – AANSTELLERSAANSPRAKELIJKHEID V.4. AANSPRAKELIJKHEID VOOR ANDERMANS DAAD – OUDERSAANSPRAKELIJKHEID

V. BUITENCONTRACTUELE AANSPRAKELIJKHEID V.1. AANSPRAKELIJKHEID VOOR EIGEN DAAD Constitutieve elementen Foutbegrip Verschil met aansprakelijkheid voor andermans daad subjectieve fout schuldbekwaamheid toerekenbaarheid

V. BUITENCONTRACTUELE AANSPRAKELIJKHEID V.2. AANSPRAKELIJKHEID VOOR ANDERMANS DAAD – ONDERWIJZERSAANSPRAKELIJKHEID = weerlegbaar vermoeden Geldt zowel voor minderjarige als meerderjarige leerlingen Art. 1384, lid 4 B.W.: vermoeden van aansprakelijkheid in hoofde van leraar voor schade veroorzaakt door leerlingen gedurende de tijd dat ze onder dienst toezicht staan

V. BUITENCONTRACTUELE AANSPRAKELIJKHEID V.2. AANSPRAKELIJKHEID VOOR ANDERMANS DAAD – ONDERWIJZERSAANSPRAKELIJKHEID Constitutieve elementen: 1. leraar = onderwijsverstrekker 2. objectieve fout van leerling 3. schade aan derden 4. tijdens toezicht Art. 1384, lid 4 B.W.: vermoeden van aansprakelijkheid in hoofde van leraar voor schade veroorzaakt door leerlingen gedurende de tijd dat ze onder dienst toezicht staan

V. BUITENCONTRACTUELE AANSPRAKELIJKHEID V.2. AANSPRAKELIJKHEID VOOR ANDERMANS DAAD – ONDERWIJZERSAANSPRAKELIJKHEID Hoe weerleggen? bewijs van afdoende toezicht of van onvoorzienbaarheid van de schade toetsingsnorm criteria Art. 1384, lid 4 B.W.: vermoeden van aansprakelijkheid in hoofde van leraar voor schade veroorzaakt door leerlingen gedurende de tijd dat ze onder dienst toezicht staan

V. BUITENCONTRACTUELE AANSPRAKELIJKHEID V.2. AANSPRAKELIJKHEID VOOR ANDERMANS DAAD – ONDERWIJZERSAANSPRAKELIJKHEID MAAR!!! Inperking van aansprakelijkheid ogv Art. 17bis/1 DRP Art. 18 AOV-wet (contractuelen) GEVOLG: aansprakelijkheid schoolbestuur Art. 1384, lid 4 B.W.: vermoeden van aansprakelijkheid in hoofde van leraar voor schade veroorzaakt door leerlingen gedurende de tijd dat ze onder dienst toezicht staan

V. BUITENCONTRACTUELE AANSPRAKELIJKHEID V.3. AANSPRAKELIJKHEID VOOR ANDERMANS DAAD – AANSTELLERSAANSPRAKELIJKHEID Schoolbestuur kan dus zowel aansprakelijk zijn voor EIGEN DAAD (bv. foutieve inschrijving) als voor SCHADE DOOR AANGESTELDEN! Art. 1384, lid 3 B.W. : aansteller is aansprakelijk voor schade veroorzaakt door zijn aangestelden

V. BUITENCONTRACTUELE AANSPRAKELIJKHEID V.3. AANSPRAKELIJKHEID VOOR ANDERMANS DAAD – AANSTELLERSAANSPRAKELIJKHEID Constitutieve elementen: 1. hoedanigheid aansteller 2. fout aangestelde ~ aansprakelijkheid eigen daad of onderwijzersaansprakelijkheid 3. Schade aan derden 4. In de bediening Conclusie: verzekering in BA + rechtsbijstand persoonlijk en aangestelden! Art. 1384, lid 3 B.W. : aansteller is aansprakelijk voor schade veroorzaakt door zijn aangestelden

V. BUITENCONTRACTUELE AANSPRAKELIJKHEID V.4. AANSPRAKELIJKHEID VOOR ANDERMANS DAAD – OUDERSAANSPRAKELIJKHEID Enkel minderjarige kinderen Schuldbekwame minderjarigen Objectieve fout Vermoeden weerleggen: afdoende toezicht + goede opvoeding Interferentie met aanstellersaansprakelijkheid schoolbestuur Art. 1384, lid 2 B.W.: aansprakelijkheidsvermoeden ouder over kind

VI. CONCLUSIE

ZIJN ER VRAGEN? ZO JA, STEL ZE! DANK VOOR UW AANDACHT! VII. VRAGEN ZIJN ER VRAGEN? ZO JA, STEL ZE! DANK VOOR UW AANDACHT!

WEBSITE ONDERWIJS www.advocaat-onderwijs.be