Werkgroep sociale activering 28 maart 2018
Agenda Goedkeuring van het verslag van de vergadering van 21 december 2017 Uniek jaarverslag (formulieren GPMI en PSA): feedback Hervorming socio-professionele vrijstelling (artikel 35): stand van zaken Handboek sociale activering in het kader van het project AMIF Goede praktijk: OCMW Balen – Mol – Retie – Dessel Varia
2. Uniek jaarverslag (formulieren GPMI en PSA): feedback Nieuwe formulieren ter verantwoording van de toelage GPMI en PSA Technische handleiding Inhoudelijke handleiding Deadline voor indiening 28/2 Verlenging toegekend tot 16/3
Formulier PSA: inhoudelijke vragen Collectieve modules: voorbeelden Verantwoording van de toelage Personeelskosten: hoe verantwoorden Werkingskosten: Wat wel/niet? Onderscheid sociale en professionele activering Bij collectieve modules wordt enkel de totale werkingskost gevraagd terwijl bij de andere luiken de kost per activiteit moet opgegeven worden => ook voor dit luik details opvragen?
Formulier PSA: inhoudelijke vragen Resultaatindicatoren Deelnemers met leefloon/individueel traject Omschrijving individueel traject Tellen van kinderen, dubbeltellingen, moeilijk vergelijkbare gegevens (aantal vs. %) Verwarring resultaatindicatoren versus verantwoording toelage (vnl. bij collectieve modules)
Formulier PSA: technische vragen Foutmelding bij invullen aantal deelnemers EN percentage deelnemers optie onmogelijk maken van zodra één van de twee velden is ingevuld? Controlesynthese wordt niet automatisch ingevuld bij het opladen van het excel bestand (maw de totalen moeten manueel ingevuld worden) mogelijkheid onderzoeken om dit te voorzien, indien niet mogelijk expliciteren in de handleiding? OCMW’s < 7500€ hebben geen toegang tot de excel tabel => mogelijkheid voorzien?
Formulier PSA: technische vragen Controles op de percentages: wanneer men de verhoudingen niet respecteert verschijnt een rode melding om de aandacht van de gebruiker te trekken. Sommige gebruikers denken dat het om een foutmelding gaat Problemen met de excel tabel: Foutenmeldingen bij berekeningen door gebruik van copy/paste (formules verdwijnen), bij invoeren ongeldige datum of bij onvolledige lijnen ingevuld (vb. omschrijving ontbreekt) expliciteren in de handleiding? Foutmeldingen: bedragen worden onleesbaar omdat de kolommen te klein waren vragen aan Smals om structureel op te lossen
Formulier GPMI Inhoudelijke vragen Berekening toelage Welk type kosten kan ingebracht worden Voorbeelden van werkingskosten Voorbeelden van bestedingspercentage personeelskosten Cofinanciering
Formulier GPMI Technische vragen OCMW’s die geen activiteiten invulden werden geblokkeerd aangezien het verplicht is minstens 1 activiteit in te geven om verder te kunnen gaan Nu pragmatisch opgelost door ingave van fictieve datum met bedrag 0, maar in de toekomst deze controle afvoeren? Positief saldo bij onderbenutting i.f.v. overdracht budget naar volgend jaar Belang van dit negatief saldo duiden in de handleiding (logica van het systeem) of afvoeren?
Werkpunten Technische problemen Resultaatindicatoren Werkingskosten collectieve modules Andere?
3. Hervorming SPI-vrijstelling (artikel 35): stand van zaken Voorstel nog ter onderhandeling met OCMW-verenigingen Nog geen definitief akkoord
3. Hervorming SPI-vrijstelling (artikel 35): stand van zaken Doel van de hervorming 2. Concrete modaliteiten Bedrag van de SPI-vrijstelling Doelpubliek Vermijden van discriminatie Duur van de maatregel Vereenvoudiging van de berekening van de beroepsinkomsten en van het overblijvend recht op SPI-vrijstelling
Doel van de hervorming Regeerakkoord: “Optimalisering van het systeem van de socioprofessionele vrijstelling om de professionele inschakeling te bevorderen en de werkloosheidsvallen te vermijden die aanwezig zijn in het huidige systeem door een financiële stimulans te bieden voor het bevorderen van de progressieve hervatting van een bezoldigde activiteit”
Kenmerken Activeringsmaatregel ( inkomensverhogende maatregel) Bevorderen van de inschakeling in het arbeidsproces Principe = meer werken moet meer opbrengen => armoedeval vermijden Maatregel zonder onderscheid tussen leeflooncategorieën en soorten arbeidsovereenkomsten Beperkt in de tijd Vereenvoudiging berekening beroepsinkomsten/overblijvend recht Vereenvoudiging verschillende stelsels
Bedrag van de SPI-vrijstelling Huidig stelsel Toekomstig stelsel Vrijstelling = vast bedrag (forfaitaire vrijstelling) Verschillend bedrag voor beursstudenten en niet-beursstudenten Verschillend bedrag voor kunstenaars Vrijstelling = procentueel (35 % van het netto beroepsinkomen) SPI-vrijstelling geplafonneerd tot 50 % van het bedrag van het leefloon van de categorie waartoe men behoort
Bedrag van de SPI-vrijstelling Vrijstelling van 35% van de netto beroepsinkomsten Voorbeeld bij lage beroepsinkomsten (categorie alleenstaande) netto beroepsinkomsten = 200 € 70 € is vrijgesteld aanvullend leefloon = 893 € – (200 € - 70 €) = 763 € inkomen = 200 € + 763 € = 963 € Voorbeeld bij hogere beroepsinkomsten (categorie alleenstaande) netto beroepsinkomsten = 1000 € 350 € is vrijgesteld aanvullend leefloon = 893 € – (1000 € - 350 €) = 243 € inkomen = 1000 € + 243 € = 1243 €
Bedrag van de SPI-vrijstelling Maximumbedrag van de vrijstelling = 50% van bedrag leefloon Maximum bedrag van de vrijstelling Maximumbedrag aan netto-inkomen Samenwonende (1°) 297,57 € 892,70 € Alleenstaande (2°) 446,35 € 1339,05 € Gezin ten laste (3°) 595,14 € 1785,41 €
Bedrag van de SPI-vrijstelling Stelselmatige stijging van het netto-inkomen (vermijden armoedeval) – visuele voorstelling Categorie “met gezinslast” (categorie 3)
Doelpubliek Studenten Kunstenaars Behoud huidig systeem forfaitaire vrijstelling (doel = inkomen aanvullen) Schrapping verschil tussen studenten met en zonder studietoelagen Recht op SPI-vrijstelling voor de duur van de studies met volledig leerplan Voorwaarde: - 25 jaar + GPMI studies voltijds leerplan SPI ‘studenten’ sluit een latere SPI ‘algemeen stelsel’ niet uit Kunstenaars Huidig stelsel wordt afgevoerd wegens te weinig gebruikt en te ingewikkeld inzake toepassing
Vermijden van ongelijkheden Ongelijkheid op het niveau van de gezinscategorie/-situatie Artikel 34 § 1: samenwonend koppel zonder minderjarige kinderen ten laste (al dan niet gehuwd) : de bestaansmiddelen van de ene persoon die geen aanspraak maakt op een leefloon, moeten in aanmerking genomen worden voor de berekening van de bestaansmiddelen van de andere persoon, voor het gedeelte dat het bedrag overschrijdt van het leefloon bepaald voor deze categorie (namelijk samenwonende) Gevolg: meer werken bij de ene partner met verlies van recht op leefloon tot gevolg, betekent een abrupte vermindering van de inkomsten op niveau van het koppel inactiviteitsval
Vermijden van ongelijkheden Om te verhinderen dat de inkomsten op niveau van het koppel verminderen doordat één van hen meer werkt: Overdracht van het recht op de SPI-vrijstelling naar de niet (of weinig) werkende partner
Vermijden van ongelijkheden Koppel zonder minderjarige kinderen ten laste waarvan één partner werkt – zonder overdracht SPI-vrijstelling
Vermijden van ongelijkheden Koppel zonder minderjarige kinderen ten laste waarvan één partner werkt – met overdracht SPI-vrijstelling
Vermijden van ongelijkheden Ongelijkheid volgens het soort contract (lange duur/korte duur/uitzendarbeid) Berekening leefloon dat overblijft na toepassing SPI is verschillend voor contracten van korte en lange duur Om dit verschil weg te werken: SPI-vrijstelling berekenen op basis van het feitelijk verdiend bedrag in kalendermaand in plaats van een aangepast maandbedrag (aangepast maandbedrag = verdiend bedrag/aantal gewerkte dagen*aantal dagen in de maand)
3 jaar (36 kalendermaanden) in een referteperiode van 6 jaar Duur van de maatregel 3 jaar (36 kalendermaanden) in een referteperiode van 6 jaar Uitzondering: -25 jarige studenten met GPMI studies volledig leerplan Slecht 1x in het leven van de gerechtigde
Vereenvoudiging berekening Berekening van beroepsinkomsten op basis van het feitelijk verdiend bedrag in kalendermaand (zie eerder) Berekening van het resterende krediet Recht wordt berekend in kalendermaanden Krediet van 36 kalendermaanden in een referentieperiode van 6 jaar Recht wordt geactiveerd vanaf het moment dat de maatregel voor de eerste maal wordt geactiveerd Elke kalendermaand waarin de maatregel wordt geactiveerd wordt afgetrokken van het krediet van 36 kalendermaanden
6. Varia Volgende vergadering : donderdag 28 juni 2018 Wanneer : 10u – 12u Plaats : WTCII – Koning Albert II-laan 30 – 1000 Brussel (zaal Mandela)