INFOSESSIE OPROEP AMIF 16 VRIJWILLIGE TERUGKEER 23/11/2018 INFOSESSIE OPROEP AMIF 16 VRIJWILLIGE TERUGKEER
Beheer Verantwoordelijke Autoriteit: FOD Binnenlandse Zaken, Cel Europese fondsen In samenwerking met Fedasil 23/11/2018
Nationaal programma : Vrijwillige terugkeer Action 17 : Maximise the access to the voluntary return programme. (page 18/33) Desired Objectifs / Results: First line social workers are trained and better equipped to provide the necessary assistance. Potential returnees have easy access to the Return Desk, open return places and receive individual assistance by qualified staff. An easily accessible, effective and intense communication strategy is implemented. 23/11/2018
Nationaal programma : Vrijwillige terugkeer Action 18: Provide voluntary return and reintegration assistance. (page 19/33) Desired Objectifs / Results: Returnees are assisted with tailor made reintegration assistance specifically adapted to the individual needs. Target groups are assisted based on specific strategies (tailor made and based on specific needs of the target group). 23/11/2018
Timing Vrijdag 21/08 : publicatie in het Belgisch Staatsblad Maandag 07/09 : infosessie Maandag 21/09 om 23h59 : deadline voor de indiening (via mail aan amif-isf@ibz.eu) Donderdag 22/10 : 1e selectieronde door de Stuurgroep 23/11/2018
Indiening projecten: projectfiche en budgetfiche Beschikbaar op www.amif-isf.be (nieuwe versie!) In te dienen per mail aan de Verantwoordelijke Autoriteit (amif-isf@ibz.eu): Versie in word/excell Versie in pdf (ondertekend door de juridisch vertegenwoordiger of afgevaardigde) Met bijlagen 23/11/2018
Indiening projecten: bijlagen (1) Een document waaruit blijkt dat de nodige cofinanciering voorzien zal worden: verplicht volgens format te vinden op de website: www.amif-isf.be Een budget getekend en opgesteld aan de hand van de standaard budgetfiches: verplicht volgens format te vinden op de website: www.amif-isf.be De door beide partijen ondertekende partnerschapsverklaringen (indien het project wordt uitgevoerd in partnerschap met andere organisaties) Het meest recente jaarverslag van de organisatie De meest recente jaarrekening van de organisatie (balans + resultatenrekening) 23/11/2018
Indiening projecten: bijlagen (2) De wettelijke statuten van de organisatie BTW-attest waaruit blijkt dat de organisatie de BTW niet kan recupereren, afgeleverd door een BTW kantoor Het financieel identificatieformulier Document dat aantoont dat de ondertekenaar van dit formulier hiertoe gemachtigd is door de hoger vermelde juridische vertegenwoordiger (indien de indiener/ondertekenaar niet de juridische vertegenwoordiger is) 23/11/2018
Projectfiche: indicatoren Gemeenschappelijke indicatoren (nationaal programma !): C1 - Number of persons trained on return related topics with the assistance of the Fund C2 - Number of returnees who received pre or post return reintegration assistance cofinanced by the Fund C3 - Number of returnees whose return was co-financed by the Fund, persons who returned voluntarily Specifieke indicatoren Minstens 1 per project ! 23/11/2018
Projectfiche: doelgroep Een objectieve en verifieerbare registratie van de doelgroep wordt uitgevoerd gedurende de looptijd van het project Deze registratie moet het mogelijk maken om een duidelijke afbakening te maken tussen de doelgroep van de organisatie en de specifieke doelgroep van het project 23/11/2018
Budget – subsidiabiliteit van de uitgaven: algemeen Koninklijk Besluit tot vaststelling van de voorschriften voor de subsidiabiliteit van de uitgaven van de projecten gefinancierd onder het federaal beheer van AMIF en ISF Uitgaven moeten opgenomen worden in de budgetfiche om in aanmerking te komen voor subsidies De AMIF-toelage = max. 75% van de totale betoelaagbare kost Totale subsidiabele kosten (TSK) = Totale ontvangsten (TO) 23/11/2018
Budget – subsidiabiliteit van de uitgaven: specifiek voor oproep AMIF 16 VT Periode: 01/01/2016 – 31/12/2017 Personeelskosten : werkelijke kosten Kosten voor conferenties en seminaries : werkelijke kosten Uitgaven gelinkt aan de doelgroep : werkelijke kosten Indirecte kosten: max. 7 % van de directe subsidiabele kosten of max. 15 % van de directe personeelskosten Minimum 100.000 euro aan totale kosten op jaarbasis (bijv 100.000 kosten => 75.000 EU bedrag + 25.000 cofin) 23/11/2018
Budget: overdracht tussen categorieën Overdrachten tussen de categorieën van subsidiabele kosten onder de volgende voorwaarden: deze aanpassing staat de uitvoering van het project niet in de weg en de verhoging overschrijdt het geraamde budget van de categorie die verhoogd wordt met maximaal 10% of is lager dan 5000 EUR (inclusief btw). Indien niet wordt voldaan aan één van de bovenvermelde voorwaarden moet de toestemming van de verantwoordelijke autoriteit voorafgaandelijk gevraagd worden via een wijzigingsfiche. 23/11/2018
Budget: overheidsopdrachten Indien van toepassing: organisaties worden verondersteld de regels inzake overheidsopdrachten te volgen Voornamelijk bij aankopen (grote bedragen) en onderaanneming VA zal document publiceren op website met richtlijnen 23/11/2018
Budget: directe kosten: personeelsuitgaven werkelijke kosten voor personeel van het project, met inbegrip van de eigenlijke salarissen, sociale zekerheidsbijdragen en andere statutaire of wettelijke en reglementaire kosten, zijn subsidiabel, mits deze kosten het gebruikelijke loonbeleid van de eindbegunstigde weerspiegelen. 23/11/2018
Budget: directe kosten: doelgroep reële kosten voor de doelgroepen gedane aankopen en verrichte terugbetalingen van door de doelgroepen gemaakte kosten zijn subsidiabel mits: nodige informatie en bewijsstukken tot bewijs van het feit dat de personen die die bijstand krijgen, overeenstemmen met de bedoelde doelgroep de eindbegunstigde bewaart de bewijsstukken van de geleverde bijstand (zoals facturen en ontvangstbewijzen) 23/11/2018
Budget: Directe kosten: overige categorieën reis-, verblijfskosten, verbruiksgoederen, benodigdheden en algemene diensten, huur onroerend goed, aankoop onroerend goed, uitrusting, conferenties, seminaries… Zijn subsidiabel indien zij duidelijk identificeerbaar zijn en direct noodzakelijk zijn voor de uitvoering van het project op basis van reële kosten, uitzondering: aankoop van uitrusting 23/11/2018
Budget: Directe kosten: onderaanneming Contracterende derde partij die in opdracht van de eindbegunstigde een welbepaald onderdeel van het project uitvoert tegen een vastgestelde prijs Eindbegunstigde blijft verantwoordelijk 23/11/2018
Budget: directe kosten: overige kosten Overige kosten (onder de directe kosten) Kosten die nodig zijn om aan de vereisten in verband met EU-medefinanciering te voldoen, zoals publiciteit, transparantie, evaluatie van het project, externe audit, bankgaranties, vertaalkosten enz., zijn subsidiabel als directe kosten. Kosten voor juridisch advies, notariskosten, kosten voor technische of financiële expertise zijn subsidiabel voor zover ze duidelijk identificeerbaar en direct toewijsbaar zijn aan het project 23/11/2018
Budget: indirecte kosten Kosten die niet kunnen worden beschreven als directe kosten, maar rechtstreeks verband houden met de uitvoering van het project Keuze van de projectindiener tussen absolute maxima 7% van de subsidiabele directe kosten OF 15% van de subsidiabele directe loonkosten 23/11/2018
Selectie van projecten: algemeen Door de Stuurgroep (samengesteld uit kabinetten) Op advies van Verantwoordelijke Autoriteit en Fedasil Op basis van selectiecriteria 23/11/2018
Selectie van projecten: selectiecriteria (1) De mate waarin het project bijdraagt aan de realisatie van het nationale programma Ervaring en deskundigheid van de projectindiener en de partnerorganisaties Intrinsieke kwaliteit van het project (alsook de context waarin en de probleemstelling op basis waarvan het project is ontwikkeld) De verspreiding van de projectresultaten 23/11/2018
Selectie van projecten: selectiecriteria (2) De efficiëntie van het project (verhouding kosten/realisaties) Soliditeit van de voorgestelde begroting De mate er een objectieve en verifieerbare registratie van de doelgroep wordt uitgevoerd gedurende de gehele duur van het project. Deze registratie moet toelaten om een duidelijk onderscheid te maken tussen de doelgroep van de organisatie en de doelgroep die specifiek is aan het project 23/11/2018
Selectie van projecten: selectiecriteria (3) De mate waarin de doelgroep overeenstemt met de doelgroep van deze oproep De mate waarin het project te onderscheiden valt van de dagelijkse activiteiten van de organisatie De mate waarin het project bijdraagt tot de versterking van het programma van vrijwillige terugkeer en re-integratie De mate waarin het project de coherentie van het programma voor vrijwillige terugkeer en re-integratie erkent en versterkt 23/11/2018
Vragen? www.amif-isf.be amif-isf@ibz.eu Nele De Kerf Magdalena Irzycka 23/11/2018