Leesproblemen en dyslexie bestrijden met middelen uit de 21ste eeuw

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Presentatie Laaggeletterdheid
Advertisements

Informatieavond 22 april 2013
Presentatie Procedure naar het VO
Preventieve instructiemethodiek
Zorgstructuur op de Troubadour. 5 niveaus 1 Algemene zorg 2 Extra zorg 3 Speciale zorg na intern onderzoek 4 Speciale zorg na extern onderzoek 5 Bovenschoolse.
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school

Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Wendy Lankhorst, M.Sc Dr. A. Verschoorschool, Nunspeet
De Protocollen Leesproblemen & dyslexie en het “Leesdossier”
Vergoedingsregeling dyslexie
Effecten van de leesapp ´Letterprins´
Thema 2: Signaleren van leerlingen met dyslexie Overgang PO – VO
Informatie- avond groep 6
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Algemene informatie voortgezet onderwijs september 2013.
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
Infoavond groep 4.
Bouw!.
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Informatie-avond groep 4-5
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Differentiëren in de klas (en erbuiten)
Informatieavond groep 4
POVO groep 7 en 8 Helma en Jorien.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
De weg van de leerling met specifieke
Een prachtige kans voor uw kinderen
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
VMBO LWOO TL GL VWO KB atheneum gymnasium BB Welkom.
Meer lezen, beter in taal! Samen werk maken van een sterke leescultuur Schooljaar
Welkom in groep 8. Waar gaan we het over hebben? Wie zijn wij? Hoe ziet onze dag er uit? Wat leren we in groep 8 Afspraken bij de gymles Huiswerk Voor.
Presentatie gemeenteraad Boekel 18 november 2014.
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
Basisvaardigheden Taal een inspectie-onderzoek in het vmbo bbl/kbl en het PrO Jan Rijkers coördinerend inspecteur voortgezet onderwijs Taal in de etalage.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Leesproblemen en dyslexie bestrijden met middelen uit de 21ste eeuw
Voorschotbenadering risicokleuters
Van het Primair Onderwijs naar Van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Bouw! (van Lexima) Een interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in gr 2 t/m 4 worden voorkomen.
Ouderavond
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Ouderavond klas 1.
Project “De Broeiklas voor talent”
Ouderinformatieavond Middaggroepen
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Circuit en hoeken.
Netwerk “Samen tegen Schooluitval”
Aanpak van laaggeletterdheid
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
Spelling & Dyslexie 2 collegeweek
Doubleren.
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
groep 3 …………………….…….…….…….…….…….……...
Doubleren.
Transcript van de presentatie:

Leesproblemen en dyslexie bestrijden met middelen uit de 21ste eeuw Aryan van der Leij 2016 (bewerkt door José Bruining 13-05-2018) Results of the first school year are presented for the kindergarten and first grade children at risk for reading problems cohort that started with the programme, respectively at a half year before first grade and at the beginning of formal reading instruction.

Inhoud presentatie 1. Enkele feiten 2. Risicofactoren 3. Opbouw onderwijs: jaarklassensysteem 4. Continuüm van zorg 5. Preventieve aanpak 6. Digitale oefenprogramma’s

- 50.000 laaggeletterden, elk jaar Enkele feiten Laaggeletterdheid: - Ongeveer een kwart van de leerlingen verlaat de basisschool met een leesachterstand van twee of meer jaar (Inspectie, 2007; Schijf, 2009) - 50.000 laaggeletterden, elk jaar - 14 % 15-jarigen functioneel analfabeet (Vernooy, 2016) → de achterstand is opgelopen tot meer dan drie jaar Results of the first school year are presented for the kindergarten and first grade children at risk for reading problems cohort that started with the programme, respectively at a half year before first grade and at the beginning of formal reading instruction.

●7 % (13.000) jaarlijks aangemeld buitenschoolse zorg Enkele feiten Dyslexie: 7 tot 12 jaar: ●7 % (13.000) jaarlijks aangemeld buitenschoolse zorg ● 6.5 % (12.000) diagnose ‘ernstige enkelvoudige dyslexie’ ● 5.5 % (10.500) in behandeling (1.500 wachtlijst) VO-leerlingen bij eindexamen: totaal 12 % met dyslexieverklaring ● 15 % vmbo ● 10 % havo ● 4-6 % vwo Results of the first school year are presented for the kindergarten and first grade children at risk for reading problems cohort that started with the programme, respectively at a half year before first grade and at the beginning of formal reading instruction.

Laaggeletterden extreem kwetsbaar voor: ● onderbenutting van talent Enkele feiten Laaggeletterden extreem kwetsbaar voor: ● onderbenutting van talent ● demotivatie ● schooluitval ● werkloosheid ● criminaliteit ● psycho-sociale en medische problemen kortom: ‘kansloosheid’ Results of the first school year are presented for the kindergarten and first grade children at risk for reading problems cohort that started with the programme, respectively at a half year before first grade and at the beginning of formal reading instruction.

Inhoud presentatie 1. Enkele feiten 2. Risicofactoren 3. Opbouw onderwijs: jaarklassensysteem 4. Continuüm van zorg 5. Preventieve aanpak 6. Digitale oefenprogramma’s

Algemene risicofactoren: - lage sociaal-economische achtergrond - thuisomgeving met weinig geletterdheidscultuur - zwakke taalvaardigheid (o.a. woordenschat), - vaak in combinatie met motivatie- en taakoriëntatieproblemen - zwakke letterkennis en klankbewustzijn door gebrek aan mogelijkheid om die op te pikken Results of the first school year are presented for the kindergarten and first grade children at risk for reading problems cohort that started with the programme, respectively at a half year before first grade and at the beginning of formal reading instruction.

Specifieke risicofactoren: - dyslexie in de familie - zwakke letterkennis en klankbewustzijn ondanks mogelijkheid om die op te pikken Results of the first school year are presented for the kindergarten and first grade children at risk for reading problems cohort that started with the programme, respectively at a half year before first grade and at the beginning of formal reading instruction.

Inhoud presentatie 1. Enkele feiten 2. Risicofactoren 3. Opbouw onderwijs: jaarklassensysteem 4. Continuüm van zorg 5. Preventieve aanpak 6. Digitale oefenprogramma’s

Na een paar jaar van informeel, kindvolgend onderwijs volgt het leerstof-jaarklassensysteem - ieder jaar krijgt kind les - les = de leerstof van dat jaar Aannames: leerlingen beginnen het schooljaar op gelijk niveau hebben behoefte aan dezelfde methodiek bereiken in een jaar hetzelfde doel

Na een paar jaar van informeel, kindvolgend onderwijs volgt het leerstof-jaarklassensysteem Alle drie onjuist want: I. Niveau overgang groep 2 naar 3: - ± 25% leerlingen kent nog maar 5 letters of minder - ± 25% leerlingen kent >20 II. Methodiek Grote verschillen in pedagogisch-didactische behoeften, vooral aan herhaling + feedback III. Hetzelfde doel Eind schooljaar verschillen nog groter dan aan het begin

Ad III. Welke verschillen zijn er in leesontwikkeling? XX C: 26-50 % D: laagste 11-25 % E: laagste 10 % (overgenomen uit Van der Leij (2016), Dit is dyslexie, p. 55)

Conclusie (1) Vanaf 1969 kleinere klassen + langere leerplicht, maar verder leerstofjaarklassensysteem nauwelijks anders: veel externe differentiatie achteraf (zittenblijven, verwijzing speciaal onderwijs, doorverwijzing naar lagere vormen van voortgezet onderwijs) eerst falen, dan actie nog steeds veel laaggeletterdheid en toenemende dyslexie Het lukt dus nog steeds niet.

Conclusie (2) - Grote verschillen tussen en binnen scholen Niet achter­grond leerlingen maar kwaliteit van lesgeven door de leerkracht bepalend. (Inspectie, 2007) (achtergrond = opleidingsniveau van de ouders, etnische achtergrond, thuistaal) 30 % van de leerlingen leert in groep 3 niet goed lezen (Vernooy, 2016)

Inhoud presentatie 1. Enkele feiten 2. Risicofactoren 3. Opbouw onderwijs: jaarklassensysteem 4. Continuüm van zorg 5. Preventieve aanpak 6. Digitale oefenprogramma’s

Continuüm van zorg: nu Niveau 1: reguliere instructie en oefening binnen de klas Niveau 2: hulp binnen de klas aan de zwakste lezers Niveau 3: hulp buiten de klas aan leerlingen die onvoldoende profiteren Niveau 4: hulp of maatregelen binnen of buiten de school voor leerlingen met een dyslexieverklaring 1-2: interne differentiatie, 3-4 externe diff.

Continuüm van zorg: verbetering Niveau 3a: preventieve hulp buiten de klas aan leerlingen die risico lopen Niveau 1: reguliere instructie en oefening binnen de klas Niveau 2: hulp binnen de klas aan de zwakste lezen Niveau 3b: hulp buiten de klas aan leerlingen die onvoldoende profiteren Niveau 4: …

Bestrijding laaggeletterdheid en leesproblemen/dyslexie: Preventieve aanpak Bestrijding laaggeletterdheid en leesproblemen/dyslexie: 1. zo vroeg mogelijk onderkennen 2. zo vroeg mogelijk beginnen met individueel maatwerk 3. hulp volhouden tot fase automatisering 4. de voordelen van digitalisering benutten (Al Otaiba e.a., 2009, 2014; Partanen & Siegel, 2014; Scanlon e.a., 2005; Vellutino e.a., 1996; Regtvoort e.a., 2013; Zijlstra, 2015)

Preventie begint met vroegtijdig signaleren Signaleringslijst voor kleuters (Smits, 2002), risico’s: - opgroeien in een beperkt geletterde thuisomgeving - onvoldoende beheersing van het Nederlands - lees- en spellingsproblemen in de familie - een vertraagde spraak- en/of taalontwikkeling

Preventie begint met vroegtijdig signaleren Screeningsinstrument beginnende geletterdheid (CITO) - klankbewustzijn - receptieve letterkennis - productieve letterkennis toetsmomenten: - oktober/november groep 2 - maart/april groep 2 - (halverwege/eind groep 3)

Preventie begint met vroegtijdig signaleren Ouders verzuchten vaak: 'Die kleine kinderen moeten al zó vaak toetsen maken, laat ze lekker spelen!' Eens of oneens?

Inhoud presentatie 1. Enkele feiten 2. Risicofactoren 3. Opbouw onderwijs: jaarklassensysteem 4. Continuüm van zorg 5. Preventieve aanpak 6. Digitale oefenprogramma’s

Voorbeeld van feedback in het programma Letters in Beweging Marco moet het woordje kiezen dat met dezelfde klank begint als zijn naam. - 1e x fout (klikt op beer): nog een keer proberen - 2e x fout: suggestie (“luister goed, hoe begint jouw naam?”) - 3e x fout: cursus wijst naar ‘muis’, uitleg (“in dat woord hoor je de /m/ van ‘Marco/”).

Voorbeelden van het programma Bouw!

Gebruik in de praktijk - Kernprobleem dyslexie (lezen op woordniveau) aangepakt. - Geschikt voor thuisonderwijs, ouderparticipatie op school + inzet non-professionals, bv. vrijwilligers, oudere leerlingen of klassenassistenten. - Dus ook voor continu gebruik (vakanties), zo wegzakken stof voorkomen. - Ontwikkeld als voorloper leesmethode (groep 2) + aanvulling op leesmethode (groep 3 en 4). Ook als zelfstandige leesmethode thuis + op school te gebruiken. - Grote kostenbesparing. (zie ook Van der Leij (2016), Dit is dyslexie, hst. 12)

Dyslexie is wat er overblijft nadat laaggeletterdheid is bestreden. Conclusie: Leesproblemen en dyslexie bestrijden met middelen uit de 21ste eeuw: hoe? Moderniseer de aanpak op school door het leerstofjaarklassensysteem aan te vullen - Preventie i.p.v. brandjes blussen. - Met het omarmen van de principes om dyslexie te bestrijden, wordt tegelijk de strijd tegen laaggeletterdheid zo vroeg mogelijk ingezet. Dyslexie is wat er overblijft nadat laaggeletterdheid is bestreden.  

Inhoud presentatie 1. Enkele feiten 2. Risicofactoren 3. Opbouw onderwijs: jaarklassensysteem 4. Continuüm van zorg 5. Preventieve aanpak 6. Digitale oefenprogramma’s