28 september 2012 studiedag efficiëntie en effectiviteit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Effectieve sociale interventies: wat werkt?
Advertisements

Een beeld zegt meer… Workshop VIDEO-HOMETRAINING STEUNPUNT VHT-VIB
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Methodiek Directieve Thuisbegeleiding binnen de diensten
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
MAATZORG IN DE THUISLOZENZORG Tine Van Regenmortel
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
School- en pedagogische psychologie
Auteurs artikel: Leontien M. van der Knaap & Stefan Bogaerts.
Effectiviteit en efficiëntie vanuit overheidsperspectief Sofie De Smet Afdeling Beleidsontwikkeling Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Bureau Jeugdzorg Jeugdreclassering.
Rookstopcursus voor jongeren
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Eenvoudig rookstopadvies en korte motiverende interventie op de eerste lijn Werkgroep werk Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Alcohol en druggebruik tijdens de zwangerschap – Begeleiding van zwangere vrouwen met een alcohol- of drugprobleem Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Thuisbegeleiding en gezinsfunctioneren
Workshop doelgerichte communicatie Prof. Van Yperen NLP als filosofie en basis van dialoog Thuisbegeleidings- dienst Golfbreker als experiment en ervaring.
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
‘Ouders als behandelaars’
het risk - needs - responsivity principe
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Terug onder begeleiding Aard en omvang van de vrijwillige nazorg aan 18+ PIJ’ers Katrien de Vaan Den Haag,
P RAKTIJKONTWIKKELING, ONDERZOEK EN BELEID Instrumenten voor een effectievere jeugdzorg Chaliny Dever 1 BaSWa Info Vaardigheden.
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
Doorgaande zorg na jeugdzorg
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Pleegzorg in Beeld.
Klinisch redeneren en evidence based practice
HET BIJSTANDSTEAM Thuisloosheid beantwoorden met outreaching.
Dossier Empowerment.
Indicatoren jeugddelinquentie Gemeenschapsinstelling De Kempen.
Ontwikkeling gedragsinterventie middelengebruik jeugdige delinquenten IVO: Elske Wits, Soenita Ganpat, Tim Schoenmakers, Anke Snoek Tactus: Judith Boonstra.
Middelenonafhankelijk cognitief gedragstherapeutisch protocol voor jongeren Uitkomsten van een haalbaarheidsstudie Dr. Jannet de Jonge FADO 2010.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
GEZINS- EN WIJKGERICHT WERKEN 10. Vervolg MPG, analyse en aanpak.
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Criminele kinderen en toekomstige misdadigers: de kernvragen Sarah Silverans.
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
Positionering Dienst maatschappelijk werk (DMW) van een ziekenfonds.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Voor behandeling van jongeren, en hun ouders, met ernstige & complexe gedragsproblemen.
Voor Ambulante behandelmogelijkheden van jongeren met ernstige gedragsproblemen en hun gezinnen/netwerk Diagnostiek Ambulante behandeling Deskundigheids-
3100 Jeugdbescherming 800 Jeugdreclassering > specifieke doelgroep > vraag om specifieke kennis en vaardigheden.
De Nieuwe Kans Rotterdam.
Alternatieve Halt-straf voor voetbalovertredingen
‘NOVUM’ Justitiële Gedragsinterventies 3RO
Een ketenaanpak voor intrafamiliaal geweld
Evidence Based Practice en klinisch redeneren Wat verwachten we van studenten en hoe kun je als werkbegeleider daarbij ondersteunen? Mieke.
Justitie & hulpverlening
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 5, 2016 ‘Needs’ en responsivity
Workshop ”Doen Wat Werkt”
Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
Studiedag 24 oktober 2017.
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Risk Need Responsivity Prncipes
Visie op Forensische Verslavingszorg
OPweg Innovatief project

Zonder context geen bewijs
Methodisch werken in de dagelijkse werking
Introductie in de filosofie van ACT
Interpersoonlijke psychotherapie in een groep
Lectoraat Verslavingskunde
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

28 september 2012 studiedag efficiëntie en effectiviteit NPT als praktijkvoorbeeld uit BJZ Bart Symons Teamcoördinator NPT dienst Raidho - Jeugdzorg Emmaüs Antwerpen 21-11-2018 Jeugdzorg Emmaüs

Wat is effectieve hulpverlening? Evidence Based – Practice Based Een karikatuur: Polarisatie “de onderzoeker” Indicatiestelling en methodiek is allesbepalend Ontkennen van complexiteit Hulpverlener als uitvoerder van een protocol Kennisproductie  kennistoepassing “de hulpverlener” Intuïtie en autonomie zijn allesbepalend Overaccentueren van complexiteit Hulpverlening is ambacht/kunst Negeren van relevant onderzoek Verwachting overheid: Aantoonbaarheid Debat: veel input vanuit wetenschap, weinig vanuit praktijk Op basis van het debat worden belangrijke beslissingen genomen

Visie JE op effectieve hulpverlening Holistisch Effectiviteit is complex en meerlaging Effectiviteit wordt bepaald op verschillende niveaus Ruime benadering Evidence Based Practice EBP is de integratie van: Onderzoeksresultaten Praktijkervaring en intuïtie van professionals Verwachtingen en voorkeuren van de cliënt (expertise vanuit hun eigen levenservaring)

 Inzet van bewezen methoden en modellen Interactie tussen wetenschap, praktijk en cliëntperspectief Structurele samenwerkingsvormen tussen wetenschap, praktijk en cliëntperspectief  Inzet van bewezen methoden en modellen IPT (intensieve pedagogische thuishulp) FF (families first) NPT (nieuwe perspectieven bij terugkeer) SOS (signs of safety) MST (multi systeem therapie) VHT (video home training)  Inzet op onderzoek, ontwikkeling en meting Onderzoek Time Out (La Strada) Onderzoek IPT Onderzoek BZW (De Aanzet) Academische werkplaats (onderzoekers – begeleiders – cliënten) Prakticum (vorming voor hulpverleners) Diagnostiek (SDQ, SAVRY, HID, KLAD, EXIT,…) Steunpunt VHT  Inzet op inbreng cliëntperspectief

Complex en meerlagig Gebruiker Samenleving Professional Effectieve hulpverlening Gebruiker Voorgeschiedenis Motivatie Sociale steun Professional Vooropleiding Passie Relationele vaardigheden Methodiek Doelen Stappenplan Resultaten Organisatie Feedback Leiderschap Samenwerking Overheid Structuur overheid Aansturing Rol en werking verwijzer Samenleving Verwachtingen tov gebruiker Verwachtingen tov hulpverlening Prof. Dr. K. Hermans 21-11-2018 Jeugdzorg Emmaüs

Nieuwe Perspectieven bij Terugkeer NPT dienst Raidho Intensieve mobiele trajectbegeleiding Zwaar criminele minderjarigen Na vrijheidsberoving Nabegeleiding Gemeenschapsinstellingen

NPT - Samenleving Maatschappelijke nood/vraag Verwachtingen tov gebruiker Verwachtingen tov hulpverlening Maatschappelijke nood/vraag Hoge recidivecijfers na detentie Nazorg in context is noodzakelijk Weinig/geen geschikte begeleidingsprogramma’s Aanpassen van de methode NPT (NL) aan de Vlaamse realiteit Implementatie binnen bestaande kaders Gemeenschapsinstelling Jeugdzorg Emmaüs Bestendigen en doorontwikkelen van methode

NPT - Overheid Beleidskeuzes  Jongerenwelzijn Evalueren en bijsturen Structuur overheid Aansturing Rol en werking verwijzer Beleidskeuzes  Jongerenwelzijn Evalueren en bijsturen Kader voor hulpverlening: Contextgericht, ambulant, intensief, methodisch Aantoonbaarheid Beleidsnota’s vb. differentiatienota en procesimplementatieplan GI’s Ontwerpteams Overheid – GI – JE Ruimte voor implementatie van methode Ruimte voor doorontwikkeling van methode vanuit praktijk Structurele inzet op onderzoek en evaluatie

NPT - Methodiek Methodiek Doelen Stappenplan Resultaten

Doel NPT = voorkomen van recidive Jongere zelf (denken, vaardigheden, gedrag) Context (criminogene factoren)  Blijft focus doorheen de begeleiding Beschrijving van: Werkzame bestanddelen Mechanisme waardoor verandering kan ontstaan Inzet van diagnostiek en meting Duidelijke en éénduidige fasering Specifieke intensiteit, specifieke intentie Afspraken m.b.t. evaluatie, overgang,…

NPT - Gebruiker Amin is een jongen van 16. Voorgeschiedenis Motivatie Sociale steun Amin is een jongen van 16. Amin startte zijn criminele carriere op zijn 14de. Nu is hij 16. Na een verblijf van enkele weken in Everberg wordt hij in de GI geplaatst. Een aantal van zijn strafbare feiten: Valse naamdracht Diefstallen, met en zonder geweld (een 30 tal) Ontvluchting en vluchtmisdrijf Slagen en verwondingen met voorbedachten rade Gewapende overvallen, met en zonder gijzeling Homejacking met dodelijk slachtoffer Voor zijn plaatsing in de GI heeft Amin al verschillende andere maatregelen opgelegd gekregen: Huisarrest, werkstraf Thuisbegeleiding Plaatsing in GI Amin krijgt nog één kans van de JR. Bij nieuwe feiten wordt hij uit handen gegeven.

Kenmerken van de doelgroep Afbakening Indicaties: min. 16 jaar, criminele feiten, hoog risico op recidive, … Tegenindicaties: verslaving, seksuele delicten, … JRB Antwerpen, Mechelen, Turnhout Theoretische kaders Sociale informatieverwerking Automatische gedachten Kernovertuigingen Coping relapse Situatie – organisme – reactie - consequentie Desistance focused Proces van gaandeweg stoppen met het plegen van feiten Desistance is een gok voor de jongere

Individuele problematiek Criminogene factoren Kenmerken die bijdragen aan het plegen van delicten Risicofactoren voor recidive Responsiviteit Inzet van diagnostiek (SAVRY, EXIT, KLAD, HID, IQ testing)  creëren van een objectief beeld van de jongere  objectieve risicotaxatie Inzet cognitieve gedragstherapeutische interventies Focus op vaardigheden-denkpatronen-gedrag Focus op delictgeschiedenis Focus op context  motivatie!

NPT - Professional Opleiding NPT: Toepassen van basisinterventies: Vooropleiding Passie Relationele vaardigheden Opleiding NPT: Handboek en draaiboeken Toepassen van basisinterventies: Instap Basishouding begeleider op basis van praktijkbevindingen Basisprincipes en werkhouding (circulaire sturing, geraaktheid, …) Motiverende gespreksvoering Fasenmodel voor gedragsverandering Herkennen en ontlokken van zelfmotiverende uitspraken, Vergroten van ambivalentie Situationeel leidinggeven Sturing Ondersteuning Netwerkvorming Verminderen van sociale isolatie Instellingsnetwerk – contactnetwerk – probleemoplossend netwerk Delictgericht samenwerken

Toepassen van specifieke interventies: Praktische hulp Compenseren – activeren Voorwaarden scheppen Bereikbaarheid Cognitieve interventies 5G gesprek, stop-denk-doe, cognitief reflectieve interventie Gedragsinterventies Ongewenst gedrag laten afnemen (straffen) Gewenst gedrag laten toenemen Nieuw gedrag aanleren Gezinsinverventies Gezinsordeningskader Afsprakenberaad Omgaan met weerstandspatronen Praktijkervaringen = toetssteen doorontwikkeling methode

NPT - Organisatie Ruime visie op EBP Wil om te investeren in: Feedback Leiderschap Samenwerking Ruime visie op EBP Wil om te investeren in: Samenwerking JE – GI Methodisch werken Diagnostiek (testings, opleiding, psycholoog,…) Doorontwikkelen van methode vanuit praktijk Intervisie/supervisie voor begeleider en leidinggevende Onderzoek Kwalitatieve effectiviteitsmeting …

Uitdagingen EBP? Hoe een organisatie hierin mee krijgen en houden?

Weten mensen hoe de wortel smaakt? Binnen NPT – JE: Uitgewerkt VTO beleid Module 1: basistraining voor alle werknemers Module 2: training werkvormspecifiek Module 3: verdieping Vormen en inzetten van interne opleiders Methodekamers Academische werkplaats MB’s Inzet methode = geen machtsmiddel, een werkinstrument!