Consumentenrecht Alle regels en wetten die de consument beschermen bij de aankoop van producten van bedrijven De consument moet als ‘zwakkere’ partij beschermd.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Cawar Consumer Awareness. Doelstellingen  Bepalen wat de omvang van de problemen rond consumptie is.  De kwaliteit evalueren van de informatie die wordt.
Advertisements

H1 wikken en wegen Paragraaf
E-commerce juridisch Domeinnamen Consumentenbescherming/ verkoop op afstand Contracten Elektronische handtekening BTW Auteursrechten Privacy.
Hoofdstuk 1.
Wat zijn claims? • Alles wat er beweerd wordt over een product • (Bevat uitsluitend groene M&M’s) • Door iedereen • (Verpakking, website, advertentie,
Waar vestigen bedrijven zich
Verbrandingstoestellen werkend met bio-ethanol
The LAW VBI9A4.
Klachtenbehandeling Niveau 2 Kerntaak 2.
Schoolgruiten Hannie Poletiek, GGD Groningen 13 september 2010.
Docent: S. Allaoui Consumentenrecht.
Wat moet je leren voor het PW Heel hoofdstuk 4 Oefentoets Rekentrainer! Samenvatting einde van het hoofdstuk in leerwerkboek.
Hoofdstuk 14 Party Catering Srednja šola Zagorje.
H6 werken Paragraaf 3+4.
Overeenkomst.
Hoofdstuk 1 Waar blijft je geld?
Wet op de handelspraktijken
Jij hebt ook wat te vertellen!
Wet op consumentenkrediet
§ 1.2 Sta je samen sterker? Om de consument te beschermen is er niet alleen de Consumentenbond. Er zijn ook wetten en regels waar de aanbieder zich aan.
Commercieel beleid en recht
3.4 Een huis kopen of huren? Inkomen  .
Wat doet de voedsel- en warenautoriteit.
Recht H3 Kopen en verkopen Filiaalmanager.
Lifestyle Voeding.
Toegestane uitzonderingen voor de verkoop met verlies.
De apotheek de bezoeker het bedrijf de camera hetzelfde de supermarktde telefoon kosten het product het huiswerk de machine de fabriek.
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
3.3 Sta jij in je recht? Om de consument te beschermen is er niet alleen de Consumentenbond. Er zijn ook wetten en regels waar de aanbieder zich aan moet.
Vodafone simkaarten. Kwaliteit A: Onze Prepaid is gemaakt van plastic in dit plastic zit een chip deze zijn vaak gemaakt van chipplaten. B: We verwachten.
Slim en veilig online winkelen Hein van Dijk
alles over merk gekeurd
functies detailhandel
Spijt van een aankoop aan de deur via thuiswinkelen in de winkel.
Hygiëne in de keuken.
Hoofdstuk 6 Service.
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Ron Weijens.  Lijst Lijst  20 minuten voor doornemen te leren stof  Daarna SO.
HOOFDSTUK 3 Wat koop je ervoor?. Consumentenorganisaties Komen op voor de belangen van de consument (klant) Voorlichting geven Waarschuwen tegen misleidende.
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
Verkoop Hoofdstuk 6 Service en klachten. Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5.
Verkoop en advies Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Nederland en Europa
Consumentenrecht Alle regels en wetten die de consument beschermen bij de aankoop van producten van bedrijven De consument moet als ‘zwakkere’ partij beschermd.
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Welkom Havo 5..
Matteüs 6: Maak je geen zorgen over eten en drinken.
4.1 Voedsel Jaarlijks groeit de wereldbevolking met mensen.
Maarten Peeters 6Handel
Juridische aspecten van een webshop
Lifestyle Voeding.
Online Marketing voor het MBO
Vmbo 2 economie Waarom werken?
Blok 4 Het milieu en ik Deelvraag:
Consumenten-gedrag Mondige consument
Verkoopt en handelt verkoop af
Hoofdstuk 2 Rechten en plichten
Hoofdstuk 6 Consumentenkoop
inclusief WW PROTECTIONISME Invoerrechten Strenge regels Invoerverbod Contingentering (aantal afspreken)
Supermarkt De supermarktbranche.
Wet op de privacy.
Nederland en de rest van de wereld
Jongens en meisjes …verschillende rollen
Verkoop Service.
Toezicht NVWA op evenementen en festivals
Uitvindingen.
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
Verleiding of misleiding?
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
HACCP.
Transcript van de presentatie:

Consumentenrecht Alle regels en wetten die de consument beschermen bij de aankoop van producten van bedrijven De consument moet als ‘zwakkere’ partij beschermd worden

Enkele belangrijke wetten Warenwet Colportagewet Wet koop op afstand Wet productaansprakelijkheid Je hebt altijd recht op een deugdelijk product! Product dat bij normaal gebruik doet wat je ervan mag verwachten

warenwet Verbiedt de verkoop van producten die een gevaar vormen voor de veiligheid of gezondheid Controle door de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA)

colportagewet Beschermt de consument bij verkoop aan de deur thuisverkopen (tupperwareparty’s) verkoopdemonstraties (bijv. tijdens busreisjes) alléén bij aankopen > € 50 bedenktijd 14 dagen aankoop moet je schriftelijk opzeggen

wet koop op afstand Geldt voor aankopen via internet, telefoon, catalogus, bon in tijdschrift Je hebt minimaal 14 dagen bedenktijd Uitzonderingen bedenktijd: verse producten (eten & bloemen), reizen en op maat gemaakte producten

Webshop met een keurmerk bieden extra zekerheid, bijv. langere bedenktijd na aankoop bij klachten kun je naar

wet productaansprakelijkheid Fabrikant is aansprakelijk voor gevolgschade van een ondeugdelijk product