4.2 Ecologische voetafdruk van de geglobaliseerde landbouw

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
oorzaken v/h wereld- voedseltekort 3. ongelijke voedselverdeling
Advertisements

Hoofdstuk 1 Genoeg voor iedereen?
Hoofdstuk 4 Azië en globalisering (voortdurend proces van wereldwijde economische, politieke en culturele integratie)
Thema 1 Noah, Yaimo en Ivar Water.
Aardrijkskunde Thema 1 water.
Traditionele akkerbouw in Zwart-Afrika
De ecologische voetafdruk
Aantekening §1 B-nummers.
Hoofdstuk 5 Werelden van verschil
1.4 een geglobaliseerde wereld
1 havo/vwo H3 ontwikkeling §2
Landbouw Door Maxine & Leah.
Voedselzekerheid en Voedselproductie
Indonesië.
P 1.2 Ethiopië, een paradijs boven de evenaar
Hoofdstuk 6. Een duurzame aarde..
Indonesië.
Hoe en waarom veranderde het GLB aan het einde van de 20 e eeuw?
Kappen, graven en planten rond de evenaar.
Hoofdstuk 3 Gebieden: Indonesië Paragraaf 7 t/m 12
2.2 Oorzaken van ondervoeding
Terra Tweede Fase havo © Wolters-Noordhoff bv
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv Make poverty history In 2000 zijn millenniumdoelen vastgesteld, bijvoorbeeld: in 2015 moeten armoede.
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv
Veranderingen in landschapszones door menselijke activiteiten
Bs. 132 t/m Bs. 134 Gemaakt door: Daniëla en Rosa
Gemaakt door: Caily en Sophie Docent: mvr van Strien Datum: Klas: 3T2
Aardrijkskunde Thema 1 water
Naar een eerlijke voedsel- voorziening duurzame kleinschalige landbouw en fair trade als deel van de oplossing Oxfam-Magasins du monde, Oxfam Solidariteit.
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Doel: genoeg te eten voor 560 gezinnen in Burundi. Burundi is een van de armste landen in Afrika.
Verschillende agrarische regio’s
de tijd van burgers en stoommachines
Wat is een moesson? Verschillende soorten?.
2 vmbo-T/havo 5 draagkracht, §2 en 3
ZOA zorgt ervoor dat: Kinderen naar school kunnen Mensen schoon (drink)water hebben Er meer voedsel komt door landbouw projecten Ondersteun het werk van.
3/4 vmbo 1 Arm en Rijk §
3 vwo 3 Draagkracht : tussen hoop en vrees § 1-5
3 havo 3 Draagkracht : tussen hoop en vrees § 7-9
H9.1 De Industriële revolutie
Aardrijkskunde Aardrijkskunde powerpoint van Tess en Ashley Thema 1.
Aardrijkskunde Thema 1 Water Ibrahim & Nikola. 1. Wat is de gemiddelde temperatuur in het tropisch regenwoud? = 25 graden 2. Is de grond vruchtbaar in.
AARDRIJKSKUNDE HOOFDSTUK 1 WATER
BROEDERLIJK DELEN CAMPAGNE WE NEMEN JULLIE MEE NAAR … …in BURKINA FASO … BURKINA FASO.
Burgers en stoommachines §5.1 Industrie en samenleving
Voedsel verbouwen Thema 2 – blok 2.
Aardrijkskunde Thema 1: Water.
Paragraaf 18 - hoofdstuk 5 Klas 3 De Geo
WATER.
Welkom Havo 5..
A H1 samenhang & verscheidenheid P7 Globalisering en cultuur / pag
3.1 Producenten van voedsel (Statisficers & Optimizers) Satisficers
Ontmoetingen in verre streken
MNO’s = TNO’s = transnationale ondernemingen Productiebedrijven
aanleidingen in de OOL:
Voordelen globalisering voor bevolking:
Egypte Les 1 De Nijl.
A 053 –. H4 Wereldvoedselvraagstuk
Verenigde Naties: mondiale aandacht voedselprobleem
Problemen m.b.t. landbouw en water: hoge verdampingsgraad
Na WO2 is er een politieke en economische tegenstelling in de wereld.
A H1 Samenhang & verscheidenheid P1 De wereld wordt één geheel ( )
Steun landloze arbeiders in Pakistan
Holy Guacamole. Het fruit is boos
1.10 Globalisering van de landbouw en de EU
Islamitisch land in Zuidoost-Azië
Hoofdstuk 2: Landschappen op aarde
Hoofdstuk 2: Landschappen op aarde
1BK Hoofdstuk 3 | Arm en rijk
Transcript van de presentatie:

4.2 Ecologische voetafdruk van de geglobaliseerde landbouw A4 060 –H4 Wereldvoedselvraagstuk P4 Globalisering en landbouw/ pag 199-200 4.2 Ecologische voetafdruk van de geglobaliseerde landbouw Om meer en beter voedsel te krijgen gebruiken we in eigen regio: alle beschikbare grond mechanisatie kunstmest/ irrigatie/ drainage hoge opleidingen Als dat niet genoeg volwaardig voedsel oplevert, dan gebruiken we ook grond in andere landen. De totale ruimte in hectares op aarde die een persoon voor de productie van zijn voedselpakket gebruikt, noemen we de ecologische voetafdruk voor voedsel. AK HAVO 4 & VWO 4 - PD 19-11-2018

Het gebruik van landbouwgrond in andere dan de eigen regio’s gebeurt vaak d.m.v. contractteelt. http://www.indymedia.be/node/6111 dit artikel is ook bijgevoegd als document AK HAVO 4 & VWO 4 - PD 19-11-2018

er is een opdracht m.b.t. voetafdruk en contractteelt … AK HAVO 4 & VWO 4 - PD 19-11-2018

Wat heb je als boer zoal nodig ? A 061 – H4 Wereldvoedselvraagstuk P5 Ongelijkheid toegang tot hulpbronnen platteland/ pag 201-204 Wat heb je als boer zoal nodig ? Land Water Kennis Krediet Machines/ gereedschap Zaad Vee Arbeid Wat gaat er dan fout in de OOL? AK HAVO 4 & VWO 4 - PD 19-11-2018

5.1 Ongelijkheid in toegang tot land A 061 – H4 Wereldvoedselvraagstuk P5 Ongelijkheid toegang tot hulpbronnen platteland/ pag 201-204 5.1 Ongelijkheid in toegang tot land Kenmerken van de landbouw in de OOL: land vaak < 5ha (11-18 ha per gezin is minimum) geen irrigatie > dus afhankelijk van regenwater verkoop deel van de oogst > blijft er onvoldoende eten over sterke bevolkingsgroei > vererving > versnippering verkeerd/ te intensief gebruik grond > bodemerosie Oplossing? AK HAVO 4 & VWO 4 - PD 19-11-2018

Onvoldoende grond > oplossing: A 061 – H4 Wereldvoedselvraagstuk P5 Ongelijkheid toegang tot hulpbronnen platteland/ pag 201-204 Onvoldoende grond > oplossing: veel tijd besteden aan kleine stukjes grond veel mankracht per ha Is dat wel een oplossing? NEE, want er zijn teveel arbeiders per ha > lage productie per man Dat heet SHARED POVERTY = gedeelde armoede Wanneer/ waar komen de boeren in opstand? AK HAVO 4 & VWO 4 - PD 19-11-2018

5.2 Bieden landhervormingen & agrar. kolonisatie de oplossing? A 061 – H4 Wereldvoedselvraagstuk P5 Ongelijkheid toegang tot hulpbronnen platteland/ pag 201-204 5.2 Bieden landhervormingen & agrar. kolonisatie de oplossing? De verdeling van land in Latijns-Amerika als voorbeeld: Kleine elite grootgrondbezitters bezit LATIFUNDIA - geen interesse in opbrengst, wel in bezit van grond - hebben ook andere inkomstenbronnen Peasants bezitten slechts minieme MINIFUNDIA - afhankelijk van pacht/ pachtsom bij de elite - afhankelijk van elite vwb werk/ krediet ook Hoe kun je dat oplossen? AK HAVO 4 & VWO 4 - PD 19-11-2018

Hoe verkrijg je een eerlijker verdeling van land ? A 061 – H4 Wereldvoedselvraagstuk P5 Ongelijkheid toegang tot hulpbronnen platteland/ pag 201-204 Hoe verkrijg je een eerlijker verdeling van land ? LANDHERVORMING = peasants krijgen meer grond Na een revolutie/ opstand onder de boeren Na een machtswisseling Een heel enkele keer vrijwillig (door de elite) Voorbeelden: China/ Mexico/ Bolivia/ Cuba/ Nicaragua/ Zimbabwe Ging dat goed? AK HAVO 4 & VWO 4 - PD 19-11-2018

Waarom ging de landhervorming vaak de mist in? A 061 – H4 Wereldvoedselvraagstuk P5 Ongelijkheid toegang tot hulpbronnen platteland/ pag 201-204 Waarom ging de landhervorming vaak de mist in? elite is te machtig, en voorkomt dat peasants grond werkelijk krijgen peasants hebben onvoldoende kennis/ ervaring peasants kunnen niet ‘commercieel’ denken/ ‘managen’ te hoge vergoeding voor verkregen grond t.o.v. te lage opbrengsten verkeerd gebruik grond > bodemerosie/ grond onbruikbaar Dus ook AGRARISCHE HERVORMING nodig = peasants krijgen voorlichting & begeleiding AK HAVO 4 & VWO 4 - PD 19-11-2018

Naast agrarische hervorming (voorlichting & begeleiding) is er A 061 – H4 Wereldvoedselvraagstuk P5 Ongelijkheid toegang tot hulpbronnen platteland/ pag 201-204 Naast agrarische hervorming (voorlichting & begeleiding) is er nog een andere oplossing ! AGRARISCHE KOLONISATIE = boeren verplaatsen naar dunbevolkte gebieden - dat kan vrijwillig (Brazilië en andere LA-landen > naar het tropisch regenwoud, met name langs de Amazone) - dat kan ook verplicht (Indonesië > van Java naar andere eilanden) AK HAVO 4 & VWO 4 - PD 19-11-2018

Samenvatting mogelijke oplossingen: LANDHERVORMING = A 061 – H4 Wereldvoedselvraagstuk P5 Ongelijkheid toegang tot hulpbronnen platteland/ pag 201-204 Samenvatting mogelijke oplossingen: LANDHERVORMING = peasants krijgen meer grond AGRARISCHE HERVORMING = voorlichting & begeleiding AGRARISCHE KOLONISATIE = boeren verplaatsen naar dunbevolkte gebieden AK HAVO 4 & VWO 4 - PD 19-11-2018