De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

3.1 Producenten van voedsel (Statisficers & Optimizers) Satisficers

Verwante presentaties


Presentatie over: "3.1 Producenten van voedsel (Statisficers & Optimizers) Satisficers"— Transcript van de presentatie:

1 3.1 Producenten van voedsel (Statisficers & Optimizers) Satisficers
A 057 – H4 Wereldvoedselvraagstuk P3 De wereldvoedselmarkt/ pag 3.1 Producenten van voedsel (Statisficers & Optimizers) Satisficers vertonen risicomijdend gedrag = ze zorgen ervoor dat er altijd eten voor henzelf is doel: zelfvoorziening vooral peasants = traditionele kleine bedrijfjes weinig hulmiddelen AK HAVO 4 & VWO 4 - PD

2 3.1 Producenten van voesel (Statisficers & Optimizers) Optimizers
A 057 – H4 Wereldvoedselvraagstuk P3 De wereldvoedselmarkt/ pag 3.1 Producenten van voesel (Statisficers & Optimizers) Optimizers streven naar het maximale resultaat = zo hoog mogelijke opbrengst doel: productie voor de markt (lokaal – nationaal – internationaal) Twee groepen optimizers: farmers plantages AK HAVO 4 & VWO 4 - PD

3 3.1 Producenten van voesel Optimizers > groep farmers
A 057 – H4 Wereldvoedselvraagstuk P3 De wereldvoedselmarkt/ pag 3.1 Producenten van voesel Optimizers > groep farmers moderne technieken kapitaalintensief arbeidsextensief commercieel denken (winst maken) cash crops AK HAVO 4 & VWO 4 - PD

4 3.1 Producenten van voesel Optimizers > groep plantages
A 057 – H4 Wereldvoedselvraagstuk P3 De wereldvoedselmarkt/ pag 3.1 Producenten van voesel Optimizers > groep plantages vooral in de tropen en subtropen monocultuur (slechts 1 product) vaak arbeidsintensief (dus goedkope arbeid nodig) vaak in het bezit van buitenlandse firma’s winst naar het buitenland AK HAVO 4 & VWO 4 - PD

5 A 057 –. H4 Wereldvoedselvraagstuk
A 057 – H4 Wereldvoedselvraagstuk P3 De wereldvoedselmarkt/ pag AK HAVO 4 & VWO 4 - PD

6 A 057 –. H4 Wereldvoedselvraagstuk
A 057 – H4 Wereldvoedselvraagstuk P3 De wereldvoedselmarkt/ pag AK HAVO 4 & VWO 4 - PD

7 Voedsel is vaak niet bij de plek van consumptie >
A 057 – H4 Wereldvoedselvraagstuk P3 De wereldvoedselmarkt/ pag 3.2 Handel in voedsel Voedsel is vaak niet bij de plek van consumptie > dus export/ import voedselstromen zijn te verklaren met behulp van theorie van Ullman AK HAVO 4 & VWO 4 - PD

8 One place must have what another place wants and can secure. Desire
Complementarity One place must have what another place wants and can secure. Desire Purchasing Power Means of Transport Effective Supply and Demand Oranges from Spain / Morocco & AH Russian natural gas & UK Polish flexworkers & Western Europe AK HAVO 4 & VWO 4 - PD

9 Acceptable costs of an exchange. Time & Costs Mobility
Transferability Acceptable costs of an exchange. Time & Costs Mobility Three Interrelated Conditions Characteristics & Value of the Product Distance, measured in time & money (MAUT) Ability of the product to bear the costs Physical (mountains/ tunnels Switzerland) Economic AK HAVO 4 & VWO 4 - PD

10 Intervening Opportunity
Opportunities closer at hand reduce the pull of opportunities offered at a distance. Snow in the Ardennes? Where do unemployed Polish look for work? Which shop do you prefer (for food?) AK HAVO 4 & VWO 4 - PD

11 theorie klopt niet helemaal als het om voedsel gaat, want:
A 057 – H4 Wereldvoedselvraagstuk P3 De wereldvoedselmarkt/ pag 3.2 Handel in voedsel theorie klopt niet helemaal als het om voedsel gaat, want: handel ontstaat pas bij een koopkrachtige vraag dus er is honger door gebrek aan koopkracht = geld! AK HAVO 4 & VWO 4 - PD

12 A 057 –. H4 Wereldvoedselvraagstuk
A 057 – H4 Wereldvoedselvraagstuk P3 De wereldvoedselmarkt/ pag 3.2 Handel in voedsel voedselstromen van basisvoedsel (zoals rijst) vooral vanuit ZO-Azië > is dus een onderdeel van de triade AK HAVO 4 & VWO 4 - PD

13 A4 058 –H4 Wereldvoedselvraagstuk P3 De wereldvoedselmarkt/ pag 198
3.3 Ruilvoetproblemen Veel OOL’s zijn voor inkomsten afhankelijk van de export van agrarische grondstoffen. AK HAVO 4 & VWO 4 - PD

14 Dat geeft problemen bij:
ruilvoetverslechtering = dalend ruilvoet = de export van agrarische producten wordt steeds minder waard t.o.v. de import van industriegoederen overproductie door productie in vele landen (prijsdalingen!) overgang van OL naar ander voedsel lage inkomenselasticiteit (bij prijsdaling ga je niet méér eten) wisselende en vooral dalende dollarkoers importheffingen en importquota door OL (vooral USA/ EU) AK HAVO 4 & VWO 4 - PD

15 AK HAVO 4 & VWO 4 - PD

16 Zelfvoorzienend landbouwbedrijf = niet voor de markt (peasant)
AK HAVO 4 & VWO 4 - PD

17 Maar landbouw is een stuk ingewikkelder geworden;
er ontstaat een mondiaal voedselnetwerk van relaties van de boer: verwerkende bedrijven consumenten (-organisaties) distributiebedrijven banken grondstoffenleveranciers/ machinehandelaren overheden (EU / WTO) AK HAVO 4 & VWO 4 - PD

18 4.1 Kenmerken van de geglobaliseerde landbouw
Drie kenmerken van de GEGLOBALISEERDE landbouw: mondiale organisatie van de voedselketen mondiaal transport van verse groenten,fruit en bloemen een grote macht van de niet-landbouw-sector AK HAVO 4 & VWO 4 - PD

19 Daarnaast worden landbouwproducten over steeds grotere afstanden versleept (koeling/ vriestransport)… Drie opvallende zaken daarbij: 1 multinationals hebben nog niet en alle productieprocessen en alle bedrijven in handen (dus nog veel klein particulier iniatief) 2 argentinië/ kenia/ brazilië/ mexico zorgen voor 40% van de bederfelijke tuinbouwproducten uit de OOL 3 afrika is de snelste groeier: loonkosten/ complementariteit/ vliegtijden/ speelt in op vraag nr kwantiteit/ kwaliteit in EU AK HAVO 4 & VWO 4 - PD

20 De boer gaat steeds minder zelf bepalen wat hij produceert want
de niet-landbouwsector bepaalt het voedselpakket. Wie bepaalt dan voor een groot deel wat je te eten krijgt? En ook wat je ervoor moet betalen? agri-food companies (Nestlé/ Philip Morris/ Unilever) supermarktketens (AH/ Carrefour/ Aldi/ Lidl) (reclame!) voedselverwerkende bedrijven (door conserven/ kant-en-klare maaltijden/ diepvriesproducten) (inspelend op gemak) (staan vaak in de OL bij de klanten!) tv-programma ‘s (o.a. kookprogramma’s) OOL bepalen wel steeds vaker deels de marktprijs AK HAVO 4 & VWO 4 - PD

21 AK HAVO 4 & VWO 4 - PD


Download ppt "3.1 Producenten van voedsel (Statisficers & Optimizers) Satisficers"

Verwante presentaties


Ads door Google