GRS Wetteren – deelstudie mobiliteit Workshops 26 maart 2013 Kwantitatieve gegevens Scenario- onderzoek
Deelstudie mobiliteit Kwantitatief onderzoek Scenario onderzoek Afbakenen zinvolle scenario’s Toetsings- en evaluatiekader voor scenario’s Haalbaarheidsonderzoek Eindrapport mobiliteit Klankbordgroep 19/03/2013 Workshops 26/03/2013 College begin april 2013
1. Kwantitatief onderzoek Slangtellingen HB- cordononderzoek HB- enquêtering
Slangtellingen di 20/11/2013 – ma 03/12/2012 1) Intensiteiten op de huidige Scheldebrug bijna even groot als de intensiteiten op de Oosterzelesteenweg richting E40 2) Percentages vrachtverkeer het hoogste op Oosterzelesteenweg, Rivierstraat en Kwatrechtsesteenweg (8-9%), op Scheldebrug 5%
Slangtellingen Scheldebrug -> Wetteren Oosterzelesteenweg -> Wetteren Duidelijke daling in de snelheid in de ochtend- en avondspits -> maximum bereikt Effect vooral op de Scheldebrug: niet de Scheldebrug zelf, maar de omliggende straten bereiken maximale capaciteit Scheldebrug -> Overschelde Oosterzelesteenweg -> Oosterzele
HB- Cordononderzoek Dinsdag 27 november 2013
Etmaal absoluut
HB- Cordononderzoek Vanuit E40: Vanuit E17: 7% over Scheldebrug 1% richting E17 Vanuit E17: 19% over Scheldebrug 1% richting E40
HB- Cordononderzoek Scheldebrug richting noord: 9% richting E17 Scheldebrug richting zuid: 54% centrum Wetteren 7% richting E40
HB- enquêtering Dinsdag 27 november 2013: Werkwijze – vraagstelling: 06u30 – 09u30 15u30 – 18u30 Werkwijze – vraagstelling: Herkomst Bestemming Motief Frequentie Geldigheid:
HB- enquêtering Avondspits: Ochtendspits Intern: 89% Intern: 88% Buren: 11% Extern: 1% Avondspits: Intern: 89% Buren: 10% Extern: 1%
HB- enquêtering Avondspits: Ochtendspits Overschelde – Centrum: 16% Centrum – Overschelde: 10% Richting station: 20% Kinderen afzetten: 8-10% Avondspits: Overschelde – Centrum: 16% Centrum – Overschelde: 17% Vanuit station: 17% Kinderen ophalen: 8-9% Ongeveer 10–22% is verkeer op korte afstand 20% van verkeer (één richting) heeft bestemming of herkomst station Weinig impact zichtbaar van Scheppersinstituut in Overschelde ten opzichte van scholen ten zuiden van de brug
1. Kwantitatief onderzoek CONCLUSIES Huidige Scheldebrug: Cruciaal scharnierpunt Grenswaarde bereikt Ongewenst verkeer?
2. Scenario onderzoek BOVENLOKALE ONTSLUITING WETTEREN (centrum + industrie) Probleemstelling Mogelijke scenario’s Te onderzoeken scenario’s Beoordelingscriteria
Probleemstelling Bovenlokale ontsluiting Wetteren: Huidige Scheldebrug Kleinstedelijk gebied Centrum van Wetteren Industriezones Kwatrecht Stookte Huidige Scheldebrug Onveilig fietsers en voetgangers Wachtrijen tijdens de spits Verhoging voor scheepvaart
Mogelijke scenario’s Mobiliteitsplan 2011
Mogelijke scenario’s Gecoro 2012 3 niveau’s - Noordlaan-Zuidlaan - Noord-Zuid - Ruimer
Te onderzoeken scenario’s Verschillende onderzoeksvragen/opties: Ontsluiting langs welke invalsweg? E40 Via Wetterensteenweg / Heusdensteenweg Via Laarne Verbinding Noordlaan - Zuidlaan? Geen verbinding Via stationsparking ? Tracé Boerenhol Tracé Moeregem Oost/West Via Melle
Te onderzoeken scenario’s Verschillende onderzoeksvragen/opties: Toekomst Scheldebrug op huidige locatie? Geen Scheldebrug Ophaalbrug Bestaande configuratie Nieuwe configuratie Bijkomende Scheldebrug op andere locatie? Aansluiting op tracé parallel met Schelde? Aansluiting op nieuwe weg doorheen open ruimte gebied?
Te onderzoeken scenario’s Verbinding zijde ‘Koedreef’
Te onderzoeken scenario’s 2. Verbinding zijde ‘Moeregem-Oost’
Te onderzoeken scenario’s 3. Verbinding zijde ‘Boerenhol’
Te onderzoeken scenario’s 4. Scenario noordelijke ontsluiting
Beoordelingscriteria Ruimtelijke inpassing Verkeer Bouwtechnische aspecten Financiële impact Riolering en hydronaut Milieu …