Gemeentebevraging Stekene

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Persconferentie: juni 2012
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Nieuwe impulsen voor de fiets
Hier een snelle en goedkope oplossing voor Stabroek.
Route Oost Inventarisatie door Paulette en Theo
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
Belangrijkste bevindingen en aanbevelingen
Devriendt Robin & Putman Tom.  Verschillende Vlaamse politieke partijen  Campagne rond mobiliteit.
Leefbaar Kwatrecht Debatavond 28 april 2006 VLD-visie Herman De Wulf VLD-fractievoorzitter.
Belevingswerelden dagrecreatie
Europaplein Welkom Programma Ontvangst Voorstellen: wie is wie? Doel van de avond Planvorming Verleden, heden en toekomst Europaplein Interactie Afsluiting.
Hoe fietsvriendelijk is Den Haag? De visie van de Fietsersbond afdeling Haagse regio.
Informatieavond 19 april 2010
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
Fietsbalans®-2 Utrecht
Fietsbeleid Putten Veiligheid. Waarom Fietsveiligheid vergroten Fietsen bevorderen Recreatie en toerisme aantrekkelijk maken Wat aanpakken Geen vrijliggende.
Les 1: Verkeer.
Verkeersveiligheidsanalyse van Gingelom.  Doel  Werkwijze  Straten met bestaande ingrepen  Straten zonder ingrepen  Algemene opmerkingen  Conclusie/Aanbevelingen.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Klantentevredenheidsenquête 2015 Resultaten en actievoorstellen
Verkeersveilige Schoolomgeving
De grote verkeersquiz Hoeveel ken jij over de verkeersborden?
Automatic Number Plate Recognition (ANPR-camera’s)
Infovergadering Heraanleg Kasteellaan 21 januari
Heusden-Zolder – wooninbreiding Vlaminglaan Buro LST GEMEENTE HEUSDEN - ZOLDER WOONINBREIDING VLAMINGENLAAN Infovergadering 3 november 2014.
Voorlichtingsavond Doorstroom 4 TL  4 Havo 11 november 2015.
ENQUETE VERKEERSVEILIGHEID VEILIG NAAR SCHOOL IN AALST Ouderraad SJC, hier vertegenwoordigd door Wencelaus Mertens, voorzitter Jo Vandenbossche, lid
Evaluatie Beleidsnota Veiligheid en Leefbaarheid.
Marktonderzoek Niel Margot Avonts Jolien Dejongh Kjetil De Weyer Arthur Hachez Sébastien Heymans Marilyn Vandeputte Fabian Verdult Karen Vermeire.
Nieuwkoop, wat heb ik daar te zoeken?!? Jessica Megens Femke van Kampen Jord Klijn Joël Haasnoot Marije Spruit Kees Perquin.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Herinrichting Bisschopsmolenstraat 29 juni Opzet avond Welkom Wethouder van Jan van Hal Toelichting Peter de Leeuw Gelegenheid tot het stellen van.
Resultaten enquête Agenda Inleiding door de voorzitter (1/6 enquêtes retour) Bespreken van de enquête Volgorde van belang bepalen door u?
Agenda  Opening burgemeester Gelok.  Introductie wethouder Zandee.  Toelichting op het GVVP en de beleidsagenda door Dhr. Louwerse.  Gelegenheid tot.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Toelichting zienswijze van de fam. Van Hal en Haerkens Ontsluiting gebouw plan Elzenstraat 60 naar de Elzenstraat goed gepland? of is er een veiliger alternatief?
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
KLANTWAARDERING Gabrielle Luhrman 21 maart 2016.
Programma begroting 2015 SGP fractie gemeente Noord Beveland 6 november 2014.
PRESENTATIE ENERGIE OPSLAG René van Hartingsveldt Directeur Eurotronic B.V. Alphen aan den Rijn 27 september 2016.
Huurdersraadpleging donderdag 27 oktober 2016
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Winkelstraat de Heurne
Bevraging streekproducten
ENQUETE 2016.
Achtergrond Wat hebben we geleerd uit de bevraging van de handelaars:
Klankbordsessie 2 december 2015
Omgeving op Mensenmaat
HERINRICHTING VALKENBURGERSTRAAT
Beleids plan Beleidsplan wat in het Grommertje staat is richting gevend. Bestuur wil graag uw mening weten. De uitgangspunten / keuzes van.
wetteren aan de schelde GECORO – 6 februari 2012
Hier een snelle en goedkope oplossing voor Stabroek.
Bijeenkomst in Gastel 28 mei Bijeenkomst in Gastel 28 mei 2018.
Achtergrond Wat hebben we geleerd uit de bevraging van de handelaars:
specialisatie zorgt voor welvaartswinst
Groot Onderhoud Noordkade
Betrokken ouder, tevreden ouder
WIJKCAFE LEEFBAARHEID EN VEILIGheID OKTOBER 2017
# Uw mening telt! Resultaten enquête 2018 UW MENING TELT!
Tervuren Participatieve wijkmonitor Mei 2018 Jo Steyaert Partner
Herinrichting Haacht-Station
Bart Dewandeleer Schepen van Participatieve Democratie en Wijkwerking.
De gemeente Vierweg.
Het grote voetgangersexamen
WAARDMAKERS - TEAM 13 Samenstelling Team 13 * Michelle Helmig
Dorpsontwikkelingsplan Noordlaren 2019
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Vlaming en brusselaar als ambassadeur voor Vlaanderen en Brussel
Transcript van de presentatie:

Gemeentebevraging Stekene Rapport door Profacts Gemeentebevraging Stekene

De vragen van de gemeente Stekene Achtergrond en doelstellingen De gemeentebevraging in cijfers Gemeentebevraging Stekene

Achtergrond en doelstellingen Stekene wil bij de heraanleg van de dorpskern zo veel mogelijk rekening houden met de noden en wensen van de Stekenaren. Stekene wil een gemeente zijn die haar inwoners actief betrekt bij het ontwikkelen en bijstellen van het gemeentelijk beleid. Alsook bij de plannen om de dorpskern te vernieuwen wil de gemeente zo goed mogelijk de noden en wensen van haar inwoners in kaart brengen om hier zo veel als mogelijk rekening mee te houden bij het opstellen van de vernieuwingsplannen. Om deze noden en wensen te achterhalen, lanceerde de gemeente Stekene een grootschalige bevolkingsbevraging. Elke inwoner van Stekene kreeg de kans zijn/haar mening te geven over over de huidige dorpskern en de plannen om de dorpskern te vernieuwen. Zaken die uitvoerig bevraagd werden zijn: Tevredenheid over de huidige dorpskern Mening over de vernieuwingsplannen Mobiliteit en verkeersveiligheid Weginrichting en verkeersinfrastructuur Groenvoorziening, natuur en duurzaamheid Lokale economie en horeca Toegankelijkheid voor mindervaliden Gemeentebevraging Stekene

De bevraging in cijfers In februari 2018 lanceerde de gemeente Stekene een grootschalige gemeentebevraging die uitmondde in 612 ingevuld enquêtes. In de periode van februari en maart 2018… …werden 8.839 postkaarten uitgestuurd met 15.553 unieke toegangscodes. Uiteindelijk worden 612 volledig ingevulde enquêtes ontvangen. Gemeentebevraging Stekene

De bevraging in cijfers 612 respondenten uit alle bevolkingsgroepen van Stekene namen deel aan de gemeentebevraging. N(totaal) = 612, aantallen in percentages Gemeentebevraging Stekene

De antwoorden van de inwoners van Stekene Key results Resultaten onderzoek Gemeentebevraging Stekene

“Een veilige dorpskern, is een goede dorpskern.” Key results Fietsveiligheid als kernfocus bij de heraanleg van de dorpskern Voor de Stekenaar is de dorpskern het hart van de gemeente en moet het ook die functie vervullen. De stekenaar is niet per sé ontevreden over de huidige dorpskern, maar er is zeker ruimte voor verbetering. Focuspunten zijn verkeersveiligheid en groenvoorziening. Voornamelijk aandacht voor de fietser dient meegenomen te worden bij de heraanleg. “Een veilige dorpskern, is een goede dorpskern.” Gemeentebevraging Stekene

16% 84% De dorpskern is in eerste instantie een verbindingsbaan. Functie dorpskern Voor de Stekenaren is de dorpskern het hart van de gemeente, wat het belang van deze studie en brede bevraging onderstreept. 16% De dorpskern is in eerste instantie een verbindingsbaan. 84% De dorpskern is in eerste instantie het hart van de gemeente. N(totaal) = 612 Gemeentebevraging Stekene

Algemene tevredenheid Een groot deel van de Stekenaren is tevreden met de huidige dorpskern… “Hoe tevreden bent u over de huidige dorpskern?” N(totaal) = 612 Gemeentebevraging Stekene

Voorstander heraanleg … al is tot 60% toch eerder een voorstander van een heraanleg. “Heel veel doorgaand verkeer, onveillige situatie voor fietsers en parkeerproblemen rond de omgeving van de scholen in het begin van de Kerkstraat/OCMW.” “Omdat de doorgang van het verkeer zal belemmerd worden en er naar alle waarschijnlijkheid minder parkeerplaatsen zullen zijn, wat niet bevordelijk gaat zijn voor de handelaars.” 60% van de Stekenaren is voorstander van een heraanleg “De dorpskern is nu te druk. Er zijn geen afzonderlijke fietspaden. De wandelpaden kunnen breder. Zwaar verkeer rijdt er nog steeds door. Er is weinig connectie tussen het dorpsplein aan de kerk, parking Tack en het parkje.” “Er zijn andere prioriteiten, zoals fietspaden en voetpaden.” “Ik zou graag eerst het voorstel zien. Hoe kan je nu “ik ben voor” zeggen als je niet weet waarvoor?” “Ik vind de huidige dorpskern niet gezellig.” Gemeentebevraging Stekene

Voorstellen Stekenaar De Stekenaar zelf zou voornamelijk budget spenderen aan verkeersveiligheid, vooral voor de zachte weggebruiker, en groene ruimte. (gemiddelde van de bedragen) “U wordt burgemeester voor één dag. Hoe zou u uw budget van 100 euro verdelen?” €20 Meer voet- en fietspaden Horeca €13 Verkeersveiligheid Vernieuwen straten en pleinen €17 €8 Groene ruimte Netheid €14 €6 Meer parkeergelegenheid €5 Shopbeleving €5 Centralisatie handelaars €4 Meer bewaking (politie, camera’s…) Sport, cultuur… Evenementen Ecologie (subsidies zonnepanelen, windmolens…) Andere €8 N(totaal) = 612 Gemeentebevraging Stekene

Belangrijkste pijlers Ook wanneer de correlaties bekeken worden, blijken verkeersveiligheid en groenvoorziening de grootste impact te hebben op de tevredenheid over de dorpskern. Hoge correlatie Mobiliteit en verkeersveiligheid 0,61 Weginrichting en infrastructuur 0,64 Groenvoorziening en natuur 0,52 Algemene tevredenheid over de dorpskern Lage correlatie 0,34 Economie 0,34 Horeca 0,27 Toegankelijkheid voor mindervaliden Gemeentebevraging Stekene

Verhogen verkeersveiligheid Bij de heraanleg van de dorpskern is een focus op verkeersveiligheid dus een must, zonder weliswaar de aandacht voor groen te verliezen. Huidige tevredenheid (Top3-scroe) Impactscore (obv correlatie) Elementen om extra op in te zetten Elementen om niet uit het oog te verliezen Gemeentebevraging Stekene

Mobiliteit en verkeersveiligheid Weginrichting en infrastructuur Groenvoorziening, natuur en duurzaamheid Gemeentebevraging Stekene

Verhogen verkeersveiligheid: tevredenheid Slechts een klein aandeel van de Stekenaren is echt tevreden over de mobiliteit en de verkeersveiligheid in de dorpskern. Die tevredenheid neemt af naarmate men dichter bij die dorpskern woont. “Hoe tevreden bent u over de mobiliteit en verkeersveiligheid in de dorpskern?” Hoe dichter men bij de dorpskern woont, hoe minder tevreden men is over de mobiliteit en de verkeersveiligheid in de dorpskern. “Over het algemeen is er te weinig aandacht voor de fietser in Stekene.” N(totaal) = 612 Gemeentebevraging Stekene

Verhogen verkeersveiligheid: focus Wanneer de keuze gemaakt dient te worden tussen de auto en de zachte weggebruiker, focust de Stekenaar op extra wandel-/fietspaden. “Bij de heraanleg van de dorpskern moet er vooral gefocust worden op…?” 56% 13% Meer parkeerplaatsen Meer wandel-/fietspaden De overige 20 procent heeft geen uitgesproken voorkeur (score 4-7). Gemeentebevraging Stekene

Verhogen verkeersveiligheid: tevredenheid Wat betreft de huidige dorpskern zijn de Stekenaren het er over eens dat doorgaand verkeer en zware vracht geweerd moeten worden, hoofdzakelijk ten voordele van de zachte weggebruiker. Minst akkoord Meest akkoord N(totaal) = 612 Gemeentebevraging Stekene

Verhogen verkeersveiligheid: tevredenheid Voor het betalend maken van de parking of het beperken van de parkeertijd zijn zeer weinig voorstanders al is er ook wel vraag naar fietsstraten. Minst akkoord Meest akkoord N(totaal) = 612 Gemeentebevraging Stekene

Verhogen verkeersveiligheid: impact Aandacht voor de zwakke weggebruiker heeft het meeste invloed op de algemene tevredenheid met betrekking tot mobiliteit en verkeersveiligheid. Voornamelijk fietsen wordt als onveilig en onaangenaam ervaren. Minst impact Meest impact Ook al is het merendeel van de Stekenaren het er over eens dat de tarieven en de uurregeling van de centrumparking ongewijzigd moet blijven, heeft dit weinig invloed op de tevredenheid over het verkeer in de dorpskern. N(totaal) = 612 Gemeentebevraging Stekene

Mobiliteit en verkeersveiligheid Weginrichting en infrastructuur Groenvoorziening, natuur en duurzaamheid Gemeentebevraging Stekene

Verhogen verkeersveiligheid: tevredenheid Slechts een klein aandeel van de Stekenaren is echt tevreden over de weginrichting en de infrastructuur in de dorpskern. “Hoe tevreden bent u over de weginrichting en infrastructuur in de dorpskern?” “Fietsers moeten hun eigen – veilige! – plaats in het verkeer krijgen.” 65+’ers zijn meer tevreden over de weginrichting dan jongere mensen. N(totaal) = 612 Gemeentebevraging Stekene

Verhogen verkeersveiligheid: tevredenheid Ook wanneer het gaat over weginrichting en infrastructuur komt de aandacht voor de zachte weggebruiker terug. Vooral fietspaden zijn volgens de Stekenaren een groot probleem, voetpaden zijn er voldoende (maar kunnen misschien wel beter onderhouden worden...). Minst akkoord Meest akkoord N(totaal) = 612 Gemeentebevraging Stekene

Verhogen verkeersveiligheid: impact De weginrichting aanpassen aan de hoeveelheid verkeer en de veiligheid verhogen voor de fietsers zullen een enorme impact hebben op de tevredenheid van de Stekenaar over de dorpskern. Minst impact Meest impact N(totaal) = 612 Gemeentebevraging Stekene

Mobiliteit en verkeersveiligheid Weginrichting en infrastructuur Groenvoorziening, natuur en duurzaamheid Gemeentebevraging Stekene

Aandacht voor groen: tevredenheid Men is eerder tevreden over het groene, duurzame karakter van de dorpskern, maar er is zeker ruimte voor verbetering. “Hoe tevreden bent u het groene, duurzame karakter van de dorpskern?” “Met wat meer groen creëer je gemakkelijk dat ‘parkgevoel’ op het marktplein.” N(totaal) = 612 Gemeentebevraging Stekene

Aandacht voor groen: tevredenheid Naast verkeersveiligheid is aandacht voor groen ook zeer belangrijk voor de Stekenaar. Inwoners zijn het er over eens dat meer groen, zoals bloemenzones en bomen, een toegevoegde waarde biedt aan de dorpskern. Minst akkoord Meest akkoord N(totaal) = 612 Gemeentebevraging Stekene

Aandacht voor groen: impact Al lijken bloemenzones niet de beste manier om het groene karakter van de dorpskern op te krikken, deze hebben namelijk een mindere impact op de tevredenheid over het groene karakter van de dorpskern. Struiken en bomen (permanent groen) zijn een goed alternatief. Minst impact Meest impact N(totaal) = 612 Gemeentebevraging Stekene

De aanbevelingen van Profacts Conclusie Gemeentebevraging Stekene

“Een veilige dorpskern, is een goede dorpskern.” Conclusie Fietsveiligheid als kernfocus bij de heraanleg van de dorpskern Voor de Stekenaar is de dorpskern het hart van de gemeente en moet het ook die functie vervullen. De stekenaar is niet per sé ontevreden over de huidige dorpskern, maar er is zeker ruimte voor verbetering. Focuspunten zijn verkeersveiligheid en groenvoorziening. Voornamelijk aandacht voor de fietser dient meegenomen te worden bij de heraanleg. “Een veilige dorpskern, is een goede dorpskern.” Gemeentebevraging Stekene

Fietsveiligheid als kernfocus bij de heraanleg van de dorpskern Aanbevelingen Fietsveiligheid als kernfocus bij de heraanleg van de dorpskern Bij de heraanleg van de dorpskern moeten volgende zaken centraal staan: Focus op fietsveiligheid: aanleg van fietspaden, idealiter afgescheiden van de rijbaan Aandacht voor onderhoud van de voetpaden Aandacht voor een vlotte doorstroom van het verkeer Plaatsing van groen: bomen en struiken geven een meer organische look dan bloembakken Gemeentebevraging Stekene

Maak van het dorpsplein een echte ‘leefzone’. Wat zegt de Stekenaar? Maak van het dorpsplein een echte ‘leefzone’. Enkele ideeën: Een fietspunt met een fietspomp en basisherstelmateriaal voor fietsers Toeristische info bijvoorbeeld borden met wandel- of fietsroutes Banken onder de bomen om te vertoeven in de zon Wandelwinkelstraat maken van het centrum Verlichting bij het skatepark Speeltuigen voor kinderen Parking autodelen Oplaadpunt elektrische auto’s en fietsen Graffitikunst Openbaar WiFi netwerk Parkeerplaatsen voor fietsen Kiosk voor optredens Gemeentebevraging Stekene

Vragen of feedback? Karen De Visch Jolien De Baerdemaeker Karen.devisch@profacts.be 0471 654 206 Jolien.debaerdemaeker@profacts.be 0472 02 67 03 Gemeentebevraging Stekene

Appendix Gemeentebevraging Stekene

Algemene tevredenheid Binnen elke domein is er ruimte voor verbetering. Minst impact Meest impact “Hoe tevreden bent u over…?” N(totaal) = 612 Gemeentebevraging Stekene

Lokale horeca Lokale economie Toegankelijkheid Gemeentebevraging Stekene

Lokale economie: tevredenheid De Stekenaren zijn zeer enthousiast over de zaterdagmarkt op het centrale plein in de dorpskern. Voor centralisatie van de handelaars is er minder enthousiasme. Top 3-score (tevredenheid) 45% Minst akkoord Meest akkoord N(totaal) = 612 Gemeentebevraging Stekene

Locale economie: impact Al zien we wel dat de impact op de tevredenheid zich net omgekeerd verhoudt: De charme die de dorpskern uitstraalt en de variatie binnen de locale economie, is belangrijker dan de zaterdagmarkt. Minst impact Meest impact N(totaal) = 612 Gemeentebevraging Stekene

Lokale economie Lokale horeca Toegankelijkheid Gemeentebevraging Stekene

Lokale horeca: tevredenheid Een vierde van de Stekenaren geeft aan dat er niet voldoende kwalitaitieve horecazaken zijn in het centrum. Top 3-score (tevredenheid) 28% Minst akkoord Meest akkoord “Een leuke brasserie/taverne met een gezellig terras zou welkom zijn. Een zaak waar men van een hapje en een drankje kan genieten, zou een echte meerwaarde zijn voor de beleving binnen de dorpskern.” N(totaal) = 612 Gemeentebevraging Stekene

Locale economie: impact Het aantal kwalitatieve horecazaken is dan ook cruciaal voor de tevredenheid over de locale horeca. Minst impact Meest impact N(totaal) = 612 Gemeentebevraging Stekene

Lokale horeca Lokale economie Toegankelijkheid Gemeentebevraging Stekene

Toegankelijkheid: tevredenheid Mensen die op de hoogte zijn van de situatie voor andersvaliden geven aan dat er nog ruimte is voor verbetering op vlak van toegankelijkheid. Top 3-score (tevredenheid) 14% Minst akkoord Meest akkoord N(totaal) = 612 Gemeentebevraging Stekene

Toegankelijkheid: impact Ook hier primeert de aandacht voor de zachte weggebruiker op de aandacht voor voertuigen. Minst impact Meest impact N(totaal) = 612 Gemeentebevraging Stekene

Questions or comments? Karen De Visch Jolien De Baerdemaeker Karen.devisch@profacts.be 0471 65 42 06 Jolien.debaerdemaeker@profacts.be 0472 02 67 03