MELDINGEN PER ORGANISATIEONDERDEEL

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Presentatie Heertjes. Over Heertjes, Ontzorger in de praktijk Heertjes is een facilitair adviesbureau dat zich vooral richt op (para)medische groepspraktijken.
Advertisements

Een gebrek aan patiëntveiligheid
AIOS en Maatschappij, een lastige competentie?
Goedemiddag mijn naam is Marian Denekamp van Duynhoven
7 juli 2014 NTA Quiz Wat weet u van de NTA?. 7 juli Eén van de kernonderdelen van een VMS is… een rapportagematrix een risico-inventarisatie.
Stafadviseur patiëntveiligheid Atrium mc
DE KLACHTENCOMMISSIE Rotterdam en Zuid-Holland Zuid. mr A.G. Scheele- Mülder, voorzitter klachtencommissie Infoavond 14 oktober 2010.
Een gebrek aan patiëntveiligheid Gevolgen en oplossingen Workshop Congres Veilig Incident Melden KNMG, Utrecht 24 november 2006 Mr Sophie Hankes Slachtoffers.
Stichting Urgentiebepaling
Actieonderzoek Een goede leraar worden Verdieping bij hoofdstuk 11
Patiëntveiligheid VIM in de praktijk
NPSF Patient Safety congress “Let’s get on with it!” – Orlando 2005
Patientveiligheid: juridische aspecten
Triage: sorteren kun je leren! Rita Nieuwenhuis Pieter Jochems
JE EIGEN VEILIGE PUBLIEKE TAAK
Klachtenregeling Qliq primair onderwijs 27 april 2011 mr Loulène Boersma juridisch adviseur bond KBO.
TPA Westelijke Mijnstreek Bedsideconsultatie E. van den Berken & N. Lenaerts.
Kwaliteitsavond CHP Westland
Kwaliteitsavond CHP Westland 14 april 2011 Mede mogelijk gemaakt door Bristol-Myers Squibb en Astra Zeneca.
Presentatie startbijeenkomst
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
BOT Bedrijfs Opvang Team
Welkom bij Maastricht University.
Servicegaranties en patiëntenparticipatie drs Jean-Pierre Thomassen
Resultaten onderzoek Onderzoek …. Uitgevoerd datum…. Ingevuld door …. teamleden.
Calamiteit: donderslag bij heldere hemel
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
De Rode Knop van Viattence
Spoedzorg in Nederland Waar staan we en waar gaan we?
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen in de Zorg (WKKGZ)
Door Cégoline Rouquart 1 Ba TP Klas: B2. Inhoudstafel Inleiding Doel Methode Resultaten Discussie Bronnen Einde.
Presentatie startbijeenkomst
Buro Asohr BV Advies, Opleiding en Training © Buro Asohr BV \ Kruisherenstraat 5 \ 5401 ZS \ Uden \ Tel: \ Fax: \
Rianne Ronden, Huisarts
28/02/20162 Wet rond voorlopig bewindvoerder dateert van 17 maart 2013 Gepubliceerd in Belgisch staatsblad op 14 juni 2013 In werking getreden op 1 juni.
Project ondervoeding Projectgroep: Anja Dekker, Berry van Kats, Yvonne den Ouden, Marleen de Bruin.
Leerlingenvervoer Gemeente Leudal Marc Berendsen
Onderzoek na een suïcide of ernstige poging daartoe En de rol van de geneesheer-directeur en van de IGZ Mw Houkje Tamsma, Geneesheer-directeur GGZ Friesland.
Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.
Klachten en claims doorkijk naar de afhandeling van klachten en claims 26 november 2013.
W KKGZ Enkele (nieuwe) aspecten mbt openheid over incidenten.
Hoofd Officier van Dienst (HOvD) Instructie per functie EMRIC en EUMED.
Het betrekken van patiënten bij calamiteitenonderzoek Dr Carla Veldkamp Manager kwaliteit, veiligheid en verantwoording, Canisius-Wilhelmina.
Open communicatie na ernstige klachten of calamiteiten
Klachtenafhandeling GGD 2015Klachtafhandeling GGD Haaglanden 1.
Meldplicht datalekken en Algemene verordening gegevensbescherming (achtergronden en verplichtingen) Mr. Dr. Anne Wil Duthler Advocaat en senator, voorzitter.
CONCEPT!.
Portogewoon Status Portogewoon Landelijk Verbindingscongres Brandweer
Klokkenluidersregeling Actan adviseurs & accountants
Visie op duurzame gezondheid en zorg in de regio in 5 uitgangspunten
Van prestatieafspraken naar kwaliteitsafspraken Dirk Haen en Annerie Hesseling Directie Hoger Onderwijs en Studiefinanciering Ministerie van Onderwijs,
CRM vanuit het incidenten perspectief
Dr. Els M.L. Verschuur Invitational Conference NPZZG
Klachtenregeling Actan adviseurs & accountants
Resultaten gemeente Bernheze 2015
Palliatieve sedatie Geen momentopname maar mogelijke uitkomst in kaderpalliatief zorgtraject. Doel: Lijden verlichten en rust brengen met behulp van middelen.
Klanttevreden-heidsonderzoek Regiotaxi Flevoland 2013
Huisarts en spoed: Hoe doen we het NU? Doen we het goed?
Portogewoon Status Portogewoon Landelijk Verbindingscongres Brandweer
transmuraal PALLIATIEF ADVIES TEAM
SAMEN VOOR EEN VEILIGE BUURT. Om snel én moeiteloos melding van verdachte personen, groepen, voertuigen en de omgeving te maken.
Hoe is de relatie tussen patiënttevredenheid over huisartsenzorg en ervaren bejegening bij ouderen in een verzorgingshuis? Claudia de Waard & Tony Poot,
Telefonisch altijd bereikbaar
Beoordelingslocatie Kennemerland
Centrale melding-en triage
MIC-workflow Amstelring
Verbeteren in TriasWeb
HET NIEUWE VEILIGHEIDSDENKEN
Veilig Incident Melden (wat roept het op?)
Transcript van de presentatie:

MELDINGEN PER ORGANISATIEONDERDEEL AANTAL TRENDS EN AFHANDELING Melding Incident Patiënt (MIP) Huisartsenpost 119 Trends: Het merendeel van de meldingen was terug te voeren tot 2 van de vijf hoofdcategorieën: ‘menselijk handelen’ (53,54%) en ‘methode/procedure’ (29,13%). De overige meldingen, (17,32%) hadden betrekking op de categorieën ‘machine/apparatuur’, ‘middelen/materialen’. Kijkend vanuit een procesgerelateerde invalshoek, kunnen de meldingen worden onderverdeeld in 12 proceselementen. De proceselementen ‘ketenpartner/doorverwijzen’ en ‘overig’ laten een opvallend hogere score zien ten opzichte van de andere proceselementen. De incidenten gekoppeld aan deze twee proceselementen hebben veelal te maken met de samenwerking met meldkamer, politie, ambulance, crisisdienst of thuiszorg (proceselement ‘ketenpartner/doorverwijzen’) en lange (telefonische) wachttijd (proceselement ‘overig’). Afhandeling: N.a.v. de meldingen zijn diverse verbetermaatregelen getroffen. Eind 2017 stonden er 13 meldingen open (met als doel afhandeling in het eerste kwartaal van 2018). Zorgprogramma’s (Cure and Care) KLACHT 38 Het merendeel van de klachten was terug te voeren tot klachtenaspecten  van ‘medisch handelen’ (56,76%) of ‘bejegening’ (16,22%). De overige klachten hadden betrekking op de klacht-aspecten ‘bereikbaarheid’ (8,11%) en ‘overig’ (18,91%). Alle klachten zijn adequaat afgehandeld. Vrijwel alle klachten zijn telefonisch afgesloten. Een enkele keer was een bemiddelingsgesprek noodzakelijk. Er is één klacht naar de klachtencommissie SKHZN in Eindhoven doorgezonden. De uitkomst was een status quo. 1  Afhandeling: De melding is volgens procedure afgehandeld. CALAMITEIT 11 In 2017 zien we een toename in het aantal calamiteiten. De calamiteitencommissie heeft mede naar aanleiding hiervan haar eigen werkwijze aangescherpt. Afstemming van (haalbaarheid en effectiviteit) verbetermaatregelen wordt nu breder getoetst. Calamiteiten zijn zorgvuldig geanalyseerd, tevens is gekeken of er uit de metadata nog aanwijzingen te vinden waren die de toename van het aantal calamiteiten kon verklaren. Er zijn echter geen gemeenschappelijke overeenkomsten gevonden. Wel hadden 2 calamiteiten betrekking op palliatieve zorg. Eind 2017 waren 3 calamiteiten nog niet volledig afgerond.   TRANSMURAAL INCIDENT MELDEN (TIM) Cohesie en VieCuri  Jaarverslag TIM-commissie volgt