Verhalen lezen op drie alfabetiseringsniveaus

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Advertisements

Cursistprofielen Laaggeletterdheid
Les 33 Dit wordt mijn spreekbeurt
Informatieavond groep H5/6
bij juf Ineke en juf Caroline
Leswijzer Nieuwsbegrip
Voortgezet technisch lezen
Een lessenserie van drie lessen
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
Connect Vloeiend Lezen
Voorlichtingsavond groep 3
Leerlijnen in relatie met de methode
Informatie- avond groep 6
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
lees- en schrijfvaardigheid oefenen in de dagelijkse praktijk
Ouderavond De Kameleon 15 april 2014
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
ALGEMENE INFORMATIE De kinderen komen om half 9 binnen en ruimen jas en tas op. [kleine tas a.u.b.] Ouders nemen afscheid op het plein. Gymtijden: maandag.
De dag van het solliciteren Blok 1
voor familie en vrienden van
“Reclame maken voor een eigen restaurant”.
Tekstsoort en tekstdoel
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Vaco’s
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
Opdracht 26 Uiteenzetting schrijven
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
Voorschotbenadering risicokleuters
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Wat leert je kind? 1 lezen 2 schrijven: spelling en schrijfbeweging (motoriek) 3 luisteren en spreken 4 stellen 5 taalbeschouwing: taalsystematiek en.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Groep 6 Begrijpend lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Lezen, schrijven en argumenteren
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Creatief schrijven.
Tekstsoort en tekstdoel
Onderwerp, deelonderwerpen en hoofdgedachte
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lezen Onderwerp en hoofdgedachte
Lezen samenvatten.
Schrijven 4.3 Formuleren en stijl 1.1
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
taal speelt een rol in alle vakken
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Informatieve teksten, interviewverslag
ERK Writing.
Schrijven Zakelijke brief.
De schrijver mee op reis
De schrijver mee op reis
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Sander Blumink Ellen Baan 6 oktober 2018
Groep 2 Begrijpend luisteren
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Transcript van de presentatie:

Verhalen lezen op drie alfabetiseringsniveaus Water bij de melk

Doel van de workshop Aan het eind van deze workshop: - Weet u wat het nut is van verhalen lezen in de (A)NT2-groep - Hebt u erover nagedacht hoe je aan de hand van een verhaal aan de verschillende vaardigheden kunt werken - Hebt u lesideeën uitgewisseld met collega’s

Programma - Onze ‘kapstok’: Water bij de melk - Wat is lezen, waarom verhalen lezen? - Kenmerken van de drie alfabetiseringsniveaus - Uitwerken van lesideeën - Presentaties - Samenvatting en aanvullingen - Korte terugblik

Water bij de melk 20 volksverhalen Elk uitgewerkt op de niveaus A, B en C Met audio: van elk verhaal is een voorgelezen versie Leesplezier Leeskilometers maken Differentiatie

Lezen Wat is lezen?

Lezen - technisch - functioneel - zakelijke teksten (brief, folder, instructie, recept, tabel, lesrooster) - fictieteksten: verhalen, gedichten

Drie niveaus Raamwerk Alfa ERK A2 Alfa C A1 Alfa B Alfa A Het Raamwerk Alfabetisering kun je downloaden via www.cito.nl

Raamwerk samengevat technisch functioneel focus Alfa A Klanktekenkoppeling ‘eenvoudige’ woorden (mkm; mkkm) Naam en adres herkennen Belang van een tekst herkennen (bijv. dmv logo’s) Klank- tekenkoppeling Alfa B Langere geleerde woorden Onbekende korte woorden Medeklinkerclusters Morfologische toevoegingen ‘Onderwijsteksten’: korte zinnen, bekende onderwerpen, eenvoudige woorden. Alfa C (bijna) alle woorden m.u.v. lange onbekende woorden Vgl A1 ERK (vertrouwde, eenvoudige, routinematige taken) Automatisering, Tempotraining!

Verhaal lezeN, en dan? - begrijpend lezen - technisch lezen Opdracht: - spreken - luisteren - schrijven - woordenschat - (combinaties van vaardigheden) Opdracht: - Kies voor één van de vaardigheden - Werk in drietallen - Lees het verhaal - Bedenk één tot drie lesactiviteiten om ‘jouw’ vaardigheid te oefenen + presenteer

Differentiëren = omgaan met niveauverschillen Hoe kun je gebruik maken van de verschillende niveaus? Begrijpend lezen: leerders lezen op hun eigen niveau (let op inhoudelijke verschillen) Technisch lezen: in duo’s van sterkere en zwakkere lezer Begrijpend luisteren: zoek de verschillen Verstavaardigheid: leerders krijgen een kaartjes met woorden uit de tekst. Elk op eigen niveau. De leerder gaat staan als hij/zij het woord hoort. Schrijven: leerders schrijven een ‘samenvatting’ van de tekst. De leerders op C-niveau schrijven enkele zinnen, de schrijvers op A-niveau schrijven enkele woorden (collage). Of leerders werken samen in heterogene groepen en dragen elk iets bij op eigen niveau. …. Etc.

Meer lezen? Www.melkwegplus.nl Volg ons op Facebook en blijf op de hoogte van nieuwe publicaties. @Stichting Melkweg+ Contact? Kaatje Dalderop kdalderop@planet.nl Water bij de melk is verschenen bij uitgeverij Boom. https://www.nt2.nl/nl/zoeken/100-358_Water-bij-de-melk