Verhalen lezen op drie alfabetiseringsniveaus Water bij de melk
Doel van de workshop Aan het eind van deze workshop: - Weet u wat het nut is van verhalen lezen in de (A)NT2-groep - Hebt u erover nagedacht hoe je aan de hand van een verhaal aan de verschillende vaardigheden kunt werken - Hebt u lesideeën uitgewisseld met collega’s
Programma - Onze ‘kapstok’: Water bij de melk - Wat is lezen, waarom verhalen lezen? - Kenmerken van de drie alfabetiseringsniveaus - Uitwerken van lesideeën - Presentaties - Samenvatting en aanvullingen - Korte terugblik
Water bij de melk 20 volksverhalen Elk uitgewerkt op de niveaus A, B en C Met audio: van elk verhaal is een voorgelezen versie Leesplezier Leeskilometers maken Differentiatie
Lezen Wat is lezen?
Lezen - technisch - functioneel - zakelijke teksten (brief, folder, instructie, recept, tabel, lesrooster) - fictieteksten: verhalen, gedichten
Drie niveaus Raamwerk Alfa ERK A2 Alfa C A1 Alfa B Alfa A Het Raamwerk Alfabetisering kun je downloaden via www.cito.nl
Raamwerk samengevat technisch functioneel focus Alfa A Klanktekenkoppeling ‘eenvoudige’ woorden (mkm; mkkm) Naam en adres herkennen Belang van een tekst herkennen (bijv. dmv logo’s) Klank- tekenkoppeling Alfa B Langere geleerde woorden Onbekende korte woorden Medeklinkerclusters Morfologische toevoegingen ‘Onderwijsteksten’: korte zinnen, bekende onderwerpen, eenvoudige woorden. Alfa C (bijna) alle woorden m.u.v. lange onbekende woorden Vgl A1 ERK (vertrouwde, eenvoudige, routinematige taken) Automatisering, Tempotraining!
Verhaal lezeN, en dan? - begrijpend lezen - technisch lezen Opdracht: - spreken - luisteren - schrijven - woordenschat - (combinaties van vaardigheden) Opdracht: - Kies voor één van de vaardigheden - Werk in drietallen - Lees het verhaal - Bedenk één tot drie lesactiviteiten om ‘jouw’ vaardigheid te oefenen + presenteer
Differentiëren = omgaan met niveauverschillen Hoe kun je gebruik maken van de verschillende niveaus? Begrijpend lezen: leerders lezen op hun eigen niveau (let op inhoudelijke verschillen) Technisch lezen: in duo’s van sterkere en zwakkere lezer Begrijpend luisteren: zoek de verschillen Verstavaardigheid: leerders krijgen een kaartjes met woorden uit de tekst. Elk op eigen niveau. De leerder gaat staan als hij/zij het woord hoort. Schrijven: leerders schrijven een ‘samenvatting’ van de tekst. De leerders op C-niveau schrijven enkele zinnen, de schrijvers op A-niveau schrijven enkele woorden (collage). Of leerders werken samen in heterogene groepen en dragen elk iets bij op eigen niveau. …. Etc.
Meer lezen? Www.melkwegplus.nl Volg ons op Facebook en blijf op de hoogte van nieuwe publicaties. @Stichting Melkweg+ Contact? Kaatje Dalderop kdalderop@planet.nl Water bij de melk is verschenen bij uitgeverij Boom. https://www.nt2.nl/nl/zoeken/100-358_Water-bij-de-melk