Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Effecten van sociale interacties op de cognitieve ontwikkeling 1 Introductie 2 Sociaal constructivisme Vygotsky = aanhanger van constructivisme stelt dat leren en kennis ontstaan uit sociale omgang en de communicatie met anderen Taal stuurt het denken vanaf 2 jaar eerst egocentrische spraak (‘gedachten’ uiten) nadien interne spraak (vanaf lagere school meer en meer) = in gedachten spreken Communicatie/ Scaffolding Leren Zone van de naaste ontwikkeling
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Effecten van sociale interacties op de cognitieve ontwikkeling 3 Natuurlijk leren als actieve werkvorm in de klas Natuurlijk leren = spontaan leren, spontaan betekenis geven aan dingen/gebeurtenissen = Sociaal constructivisme in de praktijk. Onderwijs? materialen en leerervaringen aanbieden kennis en vaardigheden ontstaan Leerkracht = begeleider ( lesgeven met directe instructies) Leerervaring is ook rijker, bv sociale vaardigheden leren (zie Tabel 14, pg 136), Leren vanuit directe instructies is soms aangewezen: afhankelijk van de cognitieve architectuur (werkgeheugen, langetermijngeheugen) afhankelijk van taakmoeilijkheid