Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leefgroepen in de kleuterschool
Advertisements

Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
KIJK OP LEREN VOLGENS MABJEL
OBA Expert op Afstand Expert op Afstand in de praktijk Ervaringen met videoconferencing Samenwerkingsverband D e D igitale S leutel in Leiden.
Welkom bij Leefstijl.
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
Taalportfolio in Action
Ontwikkeling door leren Pavlof, Watson, Skinner Vygotsky
WIN WIN Van ordeverstorend gedrag naar ontwikkelingskans
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
De waarde van cultuureducatie
Fasetoets 1 Introductiecollege.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
leerprocessen en handelingstheorie
Annemieke, Daniël, Els, Fernand, Sander, Sonakshi, Steven
Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas
1 van 21 Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen Normale ontwikkeling van spraak, taal en rekenen Taal- en leerstoornissen Differentiaaldiagnose en comorbiditeit.
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Methodische vaardigheden
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
Autisme in de dagelijkse praktijk
Visie: rapport en portfolio
PLUSKLAS.
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Montessorionderwijs AB Rec BovenAmstel
Kijk op leerlingen en leren
Horse & Leisure Paard & Vrije tijd Recreatief Breed
Oudervereniging “De boomhutters”. Wie zijn we? Ouders van kinderen op De Boomhut Vrijwilligers Met veel of weinig tijd Met veel zin om samen school te.
INCLUSIEF ONDERWIJS, EEN RECHT. STRATEGIE Informatie en communicatiecampagne Verbinden van initiatieven en goede praktijken Strategische procesvoering.
Games en Burgerschap Joyce Neys, MSc Erasmus Universiteit Rotterdam
vanuit een herstelgerichte visie!
Beter Onderwijs Nederland
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
Informatieavond groep 8
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 1 Baby. + Welkom! Programma Expertgroep aan zet, hoe? Praktijkopdracht Inleiding in de module/studiehandleiding Opdrachten.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Deskundigheidsbevordering leerkrachten: signalen herkennen en bespreken.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Informatie avond groep 3. Planning van de avond Voorstellen Sociaal-emotionele ontwikkeling. Praktische en belangrijke informatie van de groep Actieve.
Schoolmaatschappelijk werk. Betekenis Schoolmaatschappelijk werk biedt een goede aanvulling voor vragen die niet direct onderwijs gerelateerd zijn. Schoolmaatschappelijk.
Taal in de rekenles Netwerk rekencoördinatoren Sarkon.
Peer interacties bij personen met ernstig meervoudige beperkingen Samen beleven Sara Nijs Promotor: prof. dr. Bea Maes Co-promotor: prof. dr. Carla Vlaskamp.
Bevraging mediawijsheid Overzicht reacties. Lager onderwijs.
De conceptuele denker Mara Vogels Paboplus LA 3. De conceptuele denker Denken in concepten Abstract denken Veel voorbeelden gebruiken Kinderen uitdagen.
Informatieavond 7 juni 2016 Agenda voor vanavond: 1.Welkom en toelichting op de avond 2.Visie en aantallen kinderen 3.Kaders vanuit school en overheid.
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Activerende werkvormen
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Onderwijspsychologie
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Carla van Boxtel 20 november 2008
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Naar een typologie van scholen
Differentiatie in de klas
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Constructivisme Piaget en Vygotsky
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Dansen en springen in de interactie
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Door Amos de Jong & Bart Jansen
Geef je mening soms zie je op het internet vreemde informatie door mensen, die slordig zijn sociaal niet vaardig zijn of is dit gewoon grappig ?
Terugkomdag intern begeleiders september 2017
Ontwikkelingspsychologie
Je maakt kennis met grote getallen.
Transcript van de presentatie:

Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Effecten van sociale interacties op de cognitieve ontwikkeling 1 Introductie 2 Sociaal constructivisme Vygotsky = aanhanger van constructivisme  stelt dat leren en kennis ontstaan uit sociale omgang en de communicatie met anderen Taal stuurt het denken vanaf 2 jaar  eerst egocentrische spraak (‘gedachten’ uiten)  nadien interne spraak (vanaf lagere school meer en meer) = in gedachten spreken Communicatie/ Scaffolding  Leren Zone van de naaste ontwikkeling

Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Effecten van sociale interacties op de cognitieve ontwikkeling 3 Natuurlijk leren als actieve werkvorm in de klas Natuurlijk leren = spontaan leren, spontaan betekenis geven aan dingen/gebeurtenissen = Sociaal constructivisme in de praktijk. Onderwijs?  materialen en leerervaringen aanbieden  kennis en vaardigheden ontstaan Leerkracht = begeleider (  lesgeven met directe instructies) Leerervaring is ook rijker, bv sociale vaardigheden leren (zie Tabel 14, pg 136), Leren vanuit directe instructies is soms aangewezen: afhankelijk van de cognitieve architectuur (werkgeheugen, langetermijngeheugen) afhankelijk van taakmoeilijkheid