HET ASSURANTIEKANTOOR VAN DE TOEKOMST Anekdote 1: verschillende adviseurs Dr. Fred de Jong 16 september 2014
© www.freddejong.eu
Onafhankelijke intermediairs Aangesloten ondernemingen DE MARKT IN 2014 Marktpartijen in distributieketen verzekeringen en hypotheken (2014) 21 Banken 72 Verzekeraars 221 11 Herverzekeraars Registers 314 Gevolmachtigden 49 Serviceorganisaties 6 7.775 Captives Onafhankelijke intermediairs Beursmakelaars 1.517 Aangesloten ondernemingen Brancheorganisaties Klanten Particulier: 16,8 mln. inwoners 7,6 mln. huishoudens Zakelijk: 750.000 ZZP-ers 864.000 bedrijven Bronnen: DNB, CBS, AFM , VNAB © www.freddejong.eu
TNO, 2013 © www.freddejong.eu
© www.freddejong.eu
POSITIE FINANCIEEL ADVISEUR Constatering 1 Transactiekosten Informatie asymmetrie Concurrentie Regeldruk Inkomsten Kosten POSITIE FINANCIEEL ADVISEUR ONDER DRUK © www.freddejong.eu
© www.freddejong.eu
Behoefte aan hulp en financieel advies neemt toe CONSTATERING 2 Aantal financieel adviseurs Onzekerheid consumenten Partner van klant door provisieverbod Financieel analfabetisme Behoefte aan hulp en financieel advies neemt toe © www.freddejong.eu
KANTOOR VAN DE TOEKOMST © www.freddejong.eu
© www.freddejong.eu
© www.freddejong.eu
© www.freddejong.eu
BESTAANSRECHT FINANCIEEL ADVISEURS Transactiekosten: beschikbaarheid, prijs, 1-stop shop Informatie asymmetrie: kennis (klant, product, wetgeving, integrale benadering) Complexiteit en onzekerheid: vaardigheden, MKB, leven, hypotheek Gemak: persoonlijk, dichtbij, integrale benadering, service Bestaansrecht neemt toe naarmate omstandigheden complexer of onzekerder worden en consument minder rarioneel handelt. Invloed van digitalisering is duidelijk merkbaar! Toename van frequenties maakt product tot commodity: zelf doen (direct writing) of via beperkt aantal servicers (volmachten) © www.freddejong.eu
© www.freddejong.eu
fred@freddejong.eu Freddejong.blogspot.com @jongfred
Interview Fred de Jong - Fincome Carlo van Tricht – Dennis Homan
Introductie Wie zijn wij 22-9-2018 Fincome.nl
Waarom verandering Wij waren niet trots op onze dienstverlening We werkte passief (piep systeem) in plaats van actief en waren onvoldoende bezig met het daadwerkelijk toevoegen van waarde Dit was het moment om de knop om te zetten en te beginnen met het ontwikkelen van een nieuwe manier van werken 22-9-2018 Fincome.nl
Visie Volledig provisieloos businessmodel (transparant) uitgewerkt met Canvas model Onafhankelijk geen provisie meer, dus verkoop prikkel zal advies prikkel worden Op basis van dienstenpakketten en fee vergoedingen 22-9-2018 Fincome.nl
Welke problemen zijn we tegen gekomen Klant segmentatie en doelgroepen bepalen Veranderen van medewerkers Veranderen van processen Aanbieders welke voor schade nog niet netto kunnen werken Overtuiging dat dienstenpakket relatie altijd extra geld kost is niet juist 22-9-2018 Fincome.nl
Bouwstenen van onze software Vertaald oude wereld (met provisie) naar nieuwe wereld (zonder provisie) met een dienstenpakket Welke diensten (waarden) in pakket Stappenplan legt dienstverlening uit Vastlegging van dienstverlening in een persoonlijke opdracht tot dienstverlening (SLA) Berekend de kosten van eenmalige dienstverlening en de maandelijkse vergoeding van dienstenpakket Prijsopbouw is ook uit te leggen aan de AFM 22-9-2018 Fincome.nl
Voorbeeld overzicht dienstenpakket 22-9-2018 Fincome.nl
Voorbeeld samenstellen dienstenpakket 22-9-2018 Fincome.nl
Voorbeeld samenvatting adviesrapport 22-9-2018 Fincome.nl
Meerwaarde intermediair Totaal beeld van relatie Persoonlijk contact Onafhankelijk veel keus aanbieders Gemak | ontzorgen 22-9-2018 Fincome.nl presentatie
Resultaat Meer rendement per relatie Waarde onderneming stijgt Klanten zijn zeer enthousiast over dienstverlening, weten nu wat ze krijgen en wat de kosten van zijn adviseur zijn Plezier terugbrengen ons vak Huisarts voor schade + financieel voor onze relaties Toekomstvast businessmodel Geeft structuur aan bedijfsprocessen 22-9-2018 Fincome.nl
Praktijk cijfers Gestart april 2012 Aantal dienstenpakketten 403 70% schade en 30% financieel 80% bestaand en 20% nieuwe relaties Gemiddelde netto opbrengst € 302,= Extra omzet (delta) € 141,= per relatie Conversie meer dan 70% 22-9-2018 Fincome.nl
Toekomst - uitdaging intermediair Dienstverlening om te bouwen van passief (administratie) naar actief (advies) Borging processen Keuzes durven maken 22-9-2018 Fincome.nl
Wij gaan graag samen met u de uitdaging aan. bel 0317 – 46 58 09 www Wij gaan graag samen met u de uitdaging aan! bel 0317 – 46 58 09 www.fincome.nl info@fincome.nl 22-9-2018 Fincome.nl