17 &19/06/2015 - Update PVF Zorgregie Hilde Verstricht
Toeleiding naar ondersteuning Ook met persoonsvolgende financiering Dus: beschikbare middelen zo rechtvaardig mogelijk verdelen
Regionale prioriteitencommissie 17 &19/06/2015 - Update PVF Regionale prioriteitencommissie Opdracht : beslissen over prioriteitengroep Prioriteitengroep 1 Prioriteitengroep 2 Prioriteitengroep 3 Criteria: Inschatting van de grootte van de kloof tussen de actuele ondersteuning en de nood aan ondersteuning en de mate waarin het ter beschikking stellen van een budget de kloof overbrugt 2 afwegingen: dringendheid van de vraag effect op verder blijven opnemen van boven-gebruikelijke zorg door het gezin of ter compensatie van het jarenlang geleverd hebben van boven-gebruikelijke zorg Criteria worden geconcretiseerd Dossiers komen op RPC, systeem van de 2 onafhankelijke deskundigen die de dossiers eerst zouden doornemen is nog niet verankerd in bvr.
Regionale prioriteitencommissie 17 &19/06/2015 - Update PVF Regionale prioriteitencommissie Elke deelvraag wordt geprioriteerd PMH kan vragen om gehoord te worden in de RPC Binnen elke prioriteitengroep worden de dossiers in chronologische volgorde geplaatst Samenstelling RPC: 5 leden, deskundigen Plaats RPC? Concretiseren moet gebeuren: 2 criteria zoals ze hier opgesomd zijn zijn zeer verschillend: eerste gaat van schrijnende situaties uit, tweede waar wij ook voor geijverd hebben is een stukje de preventiefunctie: geef mensen een klein budget en ze kunnen nog verder ondersteuning opnemen. Geef bijvoorbeeld een budget voor dagondersteuning en het netwerk kan nog verder de rest opnemen. En daarnaast mensen die jarenlang voor hun zoon of dochter gezorgd hebben de kans geven om aan een budget te geraken. Er moet gezocht worden naar een systeem om die 2 criteria in de PG te verbinden. De mensen uit het tweede criterium zullen minder gemakkelijk in PG 1 terecht komen
Verder verloop toewijzing Voornemen van beslissing VAPH 30 dagen PMH meldt dat hij niet akkoord gaat PMH reageert niet 60 dagen 90 dagen adviescommissie HOC zorgregie PMH vraagt niet om gehoord te worden PMH wil gehoord worden 30 dagen Advies aan VAPH 30 dagen Beslissing VAPH aan PMH
Herziening van budget Bij wijziging in de situatie van de PMH aanvraag via Update van het ondersteuningsplan Update van het multidisciplinair verslag en consequenties hiervan voor de objectivering ondersteuningsnood en budgetcategorie en prioritering Indien wijziging alleen betrekking heeft op dringendheid: Geen OP en MDV Enkel info over dringendheid door MDT aangeleverd Dossier wordt aan RPC voorgelegd Ook VAPH kan initiatief nemen om herziening te initiëren
PMH krijgt effectief budget Bijstandsorganisaties ondersteunen
Bijstandsorganisaties 17 &19/06/2015 - Update PVF Bijstandsorganisaties = organisaties die budgethouders bijstaan bij de besteding van het cashbudget, de aanwending van de voucher en de organisatie van de zorg en ondersteuning = starten na toekenning budget. = zowel meerderjarigen als minderjarigen (als PVF in voege is) Expertise en ervaring kunnen voorleggen op vlak van advisering, geven van informatie, advies en bijstand rond zorg en ondersteuning. Er wordt verwacht dat zij een goede kennis hebben van alle actoren die betrokken kunnen worden voor ondersteuning en zowel handicapspecieke aanbieders als reguliere aanbieders. Staan open voor een ruime en diverse doelgroep bijstandsorganisaties richten zich tot alle budgethouders ongeacht de aard van de handicap maar ook ongeacht de keuze die budgethouders maken voor cash of voucher. De huidige budgethoudersverenigingen moeten hun werking dus verruimen naar alle budgethouders dus ook budgethouders die voor voucher kiezenen kunnen niet beperken tot cash.
Bijstandsorganisaties Maximaal 7 bijstandsorganisaties Onafhankelijk van organisaties die indicatiestelling doen en zorgaanbieders NRTH Minstens 500 aangesloten leden (na 5 jaar vergunning) Over heel Vlaanderen en Brussel Alle doelgroepen Zowel cash als voucher budgethouders
Bijstandsorganisaties 17 &19/06/2015 - Update PVF Bijstandsorganisaties Opdrachten: Collectieve opdracht t.a.v. budgethouders Collectieve opdracht t.a.v. VAPH Laagdrempelige individuele bijstand Hoogdrempelige individuele bijstand Opdracht 1: uitbouwen van hun algemene informatieopdracht van budgethouders over bestedingsmogelijkheden bestedingsvoorwaarden, verantwoording van het budget, zorgaanbod. Het kan ook gaan om modelcontracten, modelbrieven. Het gaat enerzijds om uitbouwen van expertise en kennis en anderzijds het ter beschikking stellen van deze info. Opdracht 2: oneigenlijk gebruik, misbruik of fraude van een persoonsvolgend budget signaleren aan het VAPH. Anderzijds feedback geven over de markt van zorgaanbieders, voorstellen doen ter optimalisering van het systeem PVF en kennis en expertise delen met het VAPH rond beschikbare aanbod en de kostprijs ervan. Opdracht 3: verlenen van individueel advies vanop afstand over mogelijkheden en voorwaarden voor de besteding van het budget, verantwoordingsregels, individueel advies rond aspecten van budgethouderschap. Daarnaast bij geschillen bemiddelen op vraag van de budgethouder, en vorming organiseren voor budgethouders. Opdracht 4: actief bijwonen van bemiddelingsoverleg, vertalen van OP in feitelijke ondersteuning, zoeken naar mogelijke aanbieders, bijstand verlenen bij het afsluiten van een contract, bijstand verlenen bij het beheer van het budget.
Bijstandsorganisaties Voor collectieve opdrachten: jaarlijkse subsidie van 90.000€ Voor laagdrempelige individuele bijstand: jaarlijkse subsidie van 170€ per budgethouder en jaarlijks lidgeld (te betalen van PVB) Voor hoogdrempelige individuele bijstand: er worden geen prijzen bepaald in BVR, mogelijkheid om minima en maxima te bepalen is voorzien, budgethouder betaalt uit PVB BVR op raadgevend comité goedgekeurd, ligt voor bij Vlaamse regering Start: januari 2016
Noodsituaties Noodsituaties Enkel voor meerderjarigen Voorwaarden: wegvallen van de sociale context waardoor de ondersteuning niet meer door het netwerk geleverd kan worden psychische en fysieke gezondheid komt in het gedrang als er geen bijkomende ondersteuning is geen alternatieve oplossingen mogelijk in sociaal netwerk of reguliere crisisopvang het gaat om een onvoorzienbare situatie
Noodsituaties Aanvraag: via een vragenlijst, geen OP, geen objectivering van de nood Indien geen PEC ticket: medisch attest of attest van MDT VAPH beslist of het om noodsituatie gaat, financiering volgt automatisch Ondersteuning voor 22 weken Budget: zowel in cash als in voucher of combinatie dag- en woonondersteuning: budgetcategorie X dagondersteuning: budgetcategorie IV individuele ondersteuning: budgetcategorie II
Budget na noodsituatie Vele noodsituaties zijn niet van tijdelijke aard Doel: toekennen van een budget aansluitend op noodsituatie Enkel voor meerderjarigen Na 10 weken: aanvraag indienen bij VAPH om te oordelen of de situatie al dan niet van tijdelijke aard is Als situatie blijvend is: aanvraag indienen voor budget NRTH Volgens de gewone procedure: OP, objectivering ondersteuningsnood en budgetcategorie Geen prioritering, men ontvangt automatisch budget Als de procedure binnen 22 weken niet afgerond is: obv voorlopig plan budgetcategorie voor periode van 12 maanden
Spoedprocedure Voor snel degeneratieve ziekten, enkel meerderjarigen Op basis van een medisch attest Geen prioritering, automatisch een budget Budgetcategorie X Zowel cash als voucher of combinatie PMH kan ook de gewone procedure OP en objectivering ondersteuningsnood en budgetcategorie doorlopen
Continuïteit bij overgang minderjarigen naar meerderjarigen PMH die als minderjarige beroep deden op NRTH dienen een aanvraag in voor ondersteuning als meerderjarige OP en objectivering ondersteuningsnood en budgetcategorie Prioritering: Geen prioritering als bedrag van de budgetcategorie kleiner is of gelijk aan bedrag van de subsidie die VAPH betaalde in minderjarigenzorg Wel prioritering indien bedrag budgetcategorie groter is dan subsidie VAPH minderjarigenzorg: prioritering enkel voor het gedeelte van het bedrag dat boven bedrag minderjarigenzorg is
Samengevat Procedures die automatisch tot een budget leiden: Noodsituatie Budget na noodsituatie Spoedprocedure Continuïteit bij overgang van minderjarigheid naar meerderjarigheid Gewone procedure van toeleiding voor alle andere vragen Minister beslist jaarlijks over verdeling van de middelen Belang van goede monitoring van de beschikbare budgetten Start 1 april 2016
Wat komt er nog? BVR zorgregie moet aangepast worden Hoe maken we de transitie van personen die nu op CRZ staan naar nieuw systeem Zorgbemiddeling Zorgafstemming