Inspiratiedag GO! Samenwerking tussen het CVO en het leerplichtonderwijs 17, januari 2017 Lech Schelfout, Projectcoördinator Atlas Jongeren Charlotte Mbuyi,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het decreet VO en laaggeletterden Uitgangspunten/vaststellingen:  Een beleid waarvan niemand wordt uitgesloten  Streefcijfer: 12,5% van de Vlaamse volwassenen.
Advertisements

ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling
 Precaire levensomstandigheden  Slechte huisvesting  Geen/beperkte gezondheidszorg  Werkloosheid: geen/beperkte inkomen  “zwart”/illegaal werk Situatie.
Brede School Koninklijk Atheneum Hoboken
KA Hoboken Distelvinklaan Hoboken
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
Gebruik van vrije ruimte studiekeuzebegeleiding
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Congres Uitvalpreventie en studiedag KDG oktober 2010
Beleidsknelpunten en aanbevelingen gepresenteerd vanuit de bevindingen die voortkomen uit het onderzoek.
Structuur secundair onderwijs
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
 Opdracht van de federale overheid  Georganiseerd door het OCMW  Dit in iedere stad  Gemeubelde woning  Basisbehoeften  OCMW zorgt ook voor sociale.
CBE: Centra voor Basiseducatie
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
OCMW’s en activering, een discussie van binnenuit OCMW Leuven.
Visie en projecten professionele activering. Professionele activering Tewerkstelling van cliënten bevorderen via opleiding- en activeringstrajecten Samenwerking.
Anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs) - resultaten bevraging centrumsteden en LOP’s -
Het volwassenenonderwijs in West-Vlaanderen een zee aan mogelijkheden
Reeks 1 Reeks 2 STOP TEST Je kennis van de Europese landen !
VOLWASSENENONDERWIJS en de nieuwe onderwijsvormen
Symposium 12 mei 2011 Workshop: ‘Het multicultureel samenleven in een opvangcentrum’ door Katrien Wens en Joris Calsius.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
17 talen Duits – Engels – Frans – Italiaans – Portugees – Spaans
Informatie zorgkundige
Instroom en doorstroom AN-ers in het Gentse secundair onderwijs Omgevingsanalyse door Greet Habraken Netwerker Onderwijs Kom-Pas.
Doorstroomgegevens Gentse OKAN-scholen schooljaar , doorstroom
Instrumentarium onthaalonderwijs anderstalige nieuwkomers Departement Onderwijs & Vorming 29 september 2015.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Introductie: Wat is HBO5?. Inhoud Wat is HBO5? Waarom HBO5? Welke opleidingen HBO5 in CVO Crescendo? Waar kan ik terecht voor meer informatie?
Meerwaarde van samenwerking LOP Diest Oa in detecteren en oplossen van gekende en onverwachte problemen van anderstalige nieuwkomers.
G-COACHING IN DE PRAKTIJK door CBE BRUSSELLEER in CVO COOVI VOCVO Trefdag 20 mei 2016 Martin Strynck.
Kwalitatief onthaalonderwijs is durven over het muurtje kijken LOP Antwerpen Basisonderwijs & Secundair onderwijs.
Het cultuurt in onze buurt.
Youth empowered by Skills ROUBAIX Cijfers en trends 2.
Inhoudsopgave Voortgezet onderwijs algemeen Van PO naar VO Route 8 Scholen in de omgeving Vragen….
“Centrale begeleiding voor jarige nieuwkomers uit derde landen”
AMIF Project OCMW Antwerpen
@Level2work Contactdag Levenslang leren 24/03/2017
Algemene vergadering LOP Basis Anderstalige Minderjarige Nieuwkomers
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Don Bosco Halle Centrum Leren & Werken
Sint-Niklaas en Beveren
Bs Petrus en Paulus en bs Edith Stein
Topografie Landen van Europa.
(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs
Structuur Waarom samenwerken … enkele contextuele vaststellingen
Deeltijds BeroepsSecundair Onderwijs
Welkom! structuur van onze school
Zalmproject De Masten - Kapellen
Cursus Aanbod Gratis cursussen voor volwassenen Als je leert,
Omgevingsanalyse Koen De Mesmaeker Directeur Kompas
Het Vervolgteam Gent in samenwerking met Onderwijscentrum Gent en In-Gent. OKAN Toren van Babel Onderwijscentrum Gent.
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
Werkgroep Anderstalige Nieuwkomers
Cijfergegevens leerrecht
AMIF Project OCMW Antwerpen
Cursist centraal in Basiseducatie na Okan
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
Huis van Dialoog vzw Villa Mescolanza
Omgevingsanalyse Koen De Mesmaeker Directeur Kompas
12 tot -16 jarigen NT2 LOP Kempen Donderdag 15 december 2016
Brecht D’Hoore, Coördinator Kempen
Laaggeletterde ouders digitaal aan de slag
AMIF Project OCMW Antwerpen
Transcript van de presentatie:

Inspiratiedag GO! Samenwerking tussen het CVO en het leerplichtonderwijs 17, januari 2017 Lech Schelfout, Projectcoördinator Atlas Jongeren Charlotte Mbuyi, Vervolgschoolcoach, Koninklijk Atheneum Antwerpen

Koninklijk Atheneum Antwerpen

Waar komen onze leerlingen vandaan? Afghanistan Ghana Nederland Algerije Guinea Nederlandse Antillen Angola Hongkong Oekraïne Armenië Hongarije Pakistan Bangladesh Indië Polen België Irak Portugal Bolivië Iran Roemenië Bosnië-Herzegovina Ivoorkust Rusland Brazilië Joegoslavië Rwanda Bulgarije Kaapverdië Senegal Burundi Kameroen Servië China Kazachstan Sierra Leone Congo Kenia Somalië Costa Rica Kosovo Spanje Ecuador Libië Suriname El Salvador Macedonië Syrië Ethiopië Maleisië Togo Filipijnen Marokko Turkije Gambia Mongolië Wit-Rusland Georgië Montenegro Verenigde Staten

Waar komen onze leerlingen vandaan? Totaal aantal leerlingen 604 leerlingen (90 nieuwkomers) Nationaliteit: 44 45,36% België 7,47% Afghanistan 6,38% Nederland 5,46% Spanje 4,01% Marokko Etnische herkomst: 58 32,06% Marokko 11,84% Turkije 8,93% Afghanistan 6,19% België 3,46 % Polen

Talenbeleid Atheneum Antwerpen OKAN Taalthuis schakelklas maatklas taalscreening muiswerken taalmodules stuurgroepen

OKAN Taalthuis KA Antwerpen Onthaalklas Anderstalige Nieuwkomers 1 jaar ‘taalbad’: leerlingen krijgen 30 uren per week les (varieert per OKAN-school) Sommige leerlingen stromen sneller door: sterke leerling, vooruitzicht, doel, leeftijd Werking Taalthuis : Instapperiode van 2 weken: testen voor niveaubepaling na 2 weken Nederlands op niveau (verspreid over verschillende vakken zoals PAV, ICT, …) Wiskunde en Frans op niveau Sport

Atlas Jongeren Voorlopig nog projectwerking, met steun van AMIF Wij richten ons vooral op de 17-18-jarige jongeren Schakelmoment We werken aanvullend op de OKAN-scholen atlas · integratie & inburgering Antwerpen

Wat doet Atlas jongeren? Drie taken: Zomercursus maatschappelijke oriëntatie voor jongeren Trajectbegeleiding Lokaal afstemmen van het aanbod Resultaat? Geïntegreerde trajecten atlas · integratie & inburgering Antwerpen

Netoverschrijdende samenwerking tussen de Antwerpse OKAN-scholen “een vruchtbare bodem”

LOP OKAN 10 Antwerpse OKAN-scholen + OKAN GO Technisch Atheneum Kapellen en OKAN Atheneum Lier Plenair werkoverleg: OKAN coördinatoren, Atlas Integratie & Inburgering en ad- hoc externe partners LOP OKAN directeurs Pedagogische Werkgroep OKAN (netoverschrijdend in Antwerpen) Netwerkdagen (OKAN-scholen, opleidingsverstrekkers, sociale partners,…) Overleg rond: leerlingenaantallen, inschrijf- en aanmeldprocedure, (…) en ‘uitdagende leerlingenprofielen’: 12-jarige jongeren, niet-begeleide jongeren, laag geschoolde jongeren en 17-18-jarige jongeren (…)

Uitdagend leerlingenprofiel: 17-18-jarige leerlingen Leeftijdscategorie: bijna of net meerderjarig Trager leertempo Onvoldoende schoolse vaardigheden, weinig schoolse achtergrond Meer Niet-Begeleide Minderjarigen Nood aan sterk uitgebouwde individuele trajecten (wiskunde, Frans, …) Multidisciplinaire problematiek (woning, verblijf, psychologische steun, logopedie, …) vraagt multidisciplinaire aanpak

Oplossingen binnen OKAN Samenwerking met gespecialiseerde externe partners Werken via multidisciplinaire aanpak in de OKAN-school (eigen leerlingenbegeleiding, intensieve samenwerking met Solentra, logopedie, …) Flexibele organisatie en invulling van de leertrajecten binnen OKAN (parallelle wiskunde-groepen, veel individuele remediëring, aangepaste lesprogramma’s voor verschillende doorstroomprofielen, …)

Overlappende beleidsdomeinen Uitdagingen bij het uitstippelen van vervolgtrajecten voor 17-18-jarige AN Er rest hen maar weinig tijd voor een traject in het SO, integratie in de 3e graad secundair is zeer moeilijk. Heel ruime waaier aan vervolgtrajecten, vaak erg specifieke voorkennis nodig. Nood aan sterk uitgebouwde individuele trajecten in S.O. = niet evident Overlappende beleidsdomeinen Ook specifieke noden: b.v. aandeel niet begeleide jongeren is hoger Intensieve begeleiding en opvolging die veel jongeren nodig hebben, kan niet meer geboden worden in volwassenen-trajecten. Conclusie: ze dreigen tussen schip en wal te vallen atlas · integratie & inburgering Antwerpen

Samenwerking met opleidingsverstrekkers voor volwassenen atlas · integratie & inburgering Antwerpen

Wie zijn de partners? Integratie & Inburgering: jongerenwerking? VDAB: b.v. Grow2work CVO Centra voor basiseducatie Andere atlas · integratie & inburgering Antwerpen

Geïntegreerde trajecten Wat: Nederlands + inhoudelijke vakken Samenwerking tussen leerplichtonderwijs en partners met een volwassenenaanbod Voorbeelden: BENO: basiseducatie na OKAN Opstap: voortraject tweedekansonderwijs) atlas · integratie & inburgering Antwerpen

BENO Samenwerking tussen: OKAN-scholen, CBE, CVO’s, Atlas, VDAB en Buurtsport Doelgroep: traaglerende jongvolwassen anderstalige nieuwkomers (‘profiel CBE’) Een +/- voltijds schooljaar aansluitend op OKAN + extra ondersteuning Lessen bij CBE in combinatie met beroepsgerichte modules in het volwassenenonderwijs Twee trajeccten: Huis-keuken Techniek atlas · integratie & inburgering Antwerpen

Inhoud BENO 540u Nederlands (CBE): 1.2 én uitbreiding – algemeen + woordenschat en instructies uit beroepsmodules 60u wiskunde (CBE) 30u ICT (CBE) 30u communicatie/sollicitatie (CBE) 63u Maatschappelijke oriëntatie (Atlas) 36u grow 2 work (VDAB) 15u arbeidsmarktcompetenties (VDAB) 2u per week sporten (Buurtsport) atlas · integratie & inburgering Antwerpen

Techniek i.s.m. CVO Encora 7 modules van 40 lestijden met deelcertificaat: Installaties (sanitair) Schilderwerk Metaal Ruwbouw Elektriciteit Lassen Houtbewerking + 90u VCA-opleiding (BE) atlas · integratie & inburgering Antwerpen

Huis-keuken i.s.m CVO Viva Schoonmaken (60 LT) Wassen en strijken (20 LT) Verstellen (20 LT) Dagelijkse activiteiten (40 LT) Basis Koken (80 LT) Aangepast Koken (80 LT) Werkplekleren (40 LT) Elke module geeft deelcertificaat. Alle modules samen geven certificaat Huishoudhulp. Doel van dit traject is ook versterken en oriënteren. atlas · integratie & inburgering Antwerpen

Opstap i.s.m Toekomstonderwijs Samenwerking tussen OKAN-scholen en Toekomstonderwijs. Geen formele betrokkenheid van Atlas Doelgroep: (bijna) volwassen AN die nog een diploma willen halen Schakeltraject tussen OKAN en TKO Een voltijdse semester + extra ondersteuning Doel: diploma halen via volwassenenonderwijs Aanvullende algemene vorming + beroepsgerichte opleiding ASO atlas · integratie & inburgering Antwerpen

Inhoud Opstap 12 u Nederlands (2 leerkrachten) 2 uur wiskunde 4 uur maatschappij 4 uur : ict en leren leren 2 uren openleercentrum : werken aan taken en nog remediëring Nederlands atlas · integratie & inburgering Antwerpen

Wat is de meerwaarde van een samenwerking met het volwassenenonderwijs? Vervolgtraject op maat: aanbod is modulair georganiseerd Eventueel combinatie met NT2 Veel verschillende opties (meer dan in SO?) Klasgroepen met volwassenen

Wat zijn de uitdagingen? Praktisch: kostprijs en afstand Meer (te veel?) verantwoordelijkheid bij de cursist Minder begeleiding en opvolging Doorstroom en opvolging ex-OKAN leerlingen: Rapporten van verschillende OKAN scholen bevatten uiteenlopende informatie Ontwikkelingsdoelen in OKAN (gericht op doorstroom leerplichtonderwijs) Rol vervolgschoolcoaches: in theorie enkel opvolging in het leerplichtonderwijs Uitwisseling informatie <-> privacy regels in het volwassenenonderwijs

Specifiek probleem: Nederlands in OKAN <-> NT2 in volwassenenonderwijs Meer differentiëren in OKAN? Meer professionaliseren in OKAN? Europees referentiekader talen toepassen op OKAN? (zoals in o.a. Nederland) Onthaal- en screeningsperiode met rol voor moedertaal (zoals o.a. Zweden) Sneller theoretische of beroepsgerichte vakinhoud aanbieden in onthaaltraject (OKANS onderzoek)

Schakeltrajecten zijn een oplossing Toepasbaarheid in andere provincies? Verschillende partners betrekken! Integratie & Inburgering OKAN-scholen Volwassenenonderwijs VDAB OCMW Jeugdwelzijn (b.v. LOI) ….. atlas · integratie & inburgering Antwerpen

Bedankt voor jullie aandacht. Vragen?