Inspiratiedag GO! Samenwerking tussen het CVO en het leerplichtonderwijs 17, januari 2017 Lech Schelfout, Projectcoördinator Atlas Jongeren Charlotte Mbuyi, Vervolgschoolcoach, Koninklijk Atheneum Antwerpen
Koninklijk Atheneum Antwerpen
Waar komen onze leerlingen vandaan? Afghanistan Ghana Nederland Algerije Guinea Nederlandse Antillen Angola Hongkong Oekraïne Armenië Hongarije Pakistan Bangladesh Indië Polen België Irak Portugal Bolivië Iran Roemenië Bosnië-Herzegovina Ivoorkust Rusland Brazilië Joegoslavië Rwanda Bulgarije Kaapverdië Senegal Burundi Kameroen Servië China Kazachstan Sierra Leone Congo Kenia Somalië Costa Rica Kosovo Spanje Ecuador Libië Suriname El Salvador Macedonië Syrië Ethiopië Maleisië Togo Filipijnen Marokko Turkije Gambia Mongolië Wit-Rusland Georgië Montenegro Verenigde Staten
Waar komen onze leerlingen vandaan? Totaal aantal leerlingen 604 leerlingen (90 nieuwkomers) Nationaliteit: 44 45,36% België 7,47% Afghanistan 6,38% Nederland 5,46% Spanje 4,01% Marokko Etnische herkomst: 58 32,06% Marokko 11,84% Turkije 8,93% Afghanistan 6,19% België 3,46 % Polen
Talenbeleid Atheneum Antwerpen OKAN Taalthuis schakelklas maatklas taalscreening muiswerken taalmodules stuurgroepen
OKAN Taalthuis KA Antwerpen Onthaalklas Anderstalige Nieuwkomers 1 jaar ‘taalbad’: leerlingen krijgen 30 uren per week les (varieert per OKAN-school) Sommige leerlingen stromen sneller door: sterke leerling, vooruitzicht, doel, leeftijd Werking Taalthuis : Instapperiode van 2 weken: testen voor niveaubepaling na 2 weken Nederlands op niveau (verspreid over verschillende vakken zoals PAV, ICT, …) Wiskunde en Frans op niveau Sport
Atlas Jongeren Voorlopig nog projectwerking, met steun van AMIF Wij richten ons vooral op de 17-18-jarige jongeren Schakelmoment We werken aanvullend op de OKAN-scholen atlas · integratie & inburgering Antwerpen
Wat doet Atlas jongeren? Drie taken: Zomercursus maatschappelijke oriëntatie voor jongeren Trajectbegeleiding Lokaal afstemmen van het aanbod Resultaat? Geïntegreerde trajecten atlas · integratie & inburgering Antwerpen
Netoverschrijdende samenwerking tussen de Antwerpse OKAN-scholen “een vruchtbare bodem”
LOP OKAN 10 Antwerpse OKAN-scholen + OKAN GO Technisch Atheneum Kapellen en OKAN Atheneum Lier Plenair werkoverleg: OKAN coördinatoren, Atlas Integratie & Inburgering en ad- hoc externe partners LOP OKAN directeurs Pedagogische Werkgroep OKAN (netoverschrijdend in Antwerpen) Netwerkdagen (OKAN-scholen, opleidingsverstrekkers, sociale partners,…) Overleg rond: leerlingenaantallen, inschrijf- en aanmeldprocedure, (…) en ‘uitdagende leerlingenprofielen’: 12-jarige jongeren, niet-begeleide jongeren, laag geschoolde jongeren en 17-18-jarige jongeren (…)
Uitdagend leerlingenprofiel: 17-18-jarige leerlingen Leeftijdscategorie: bijna of net meerderjarig Trager leertempo Onvoldoende schoolse vaardigheden, weinig schoolse achtergrond Meer Niet-Begeleide Minderjarigen Nood aan sterk uitgebouwde individuele trajecten (wiskunde, Frans, …) Multidisciplinaire problematiek (woning, verblijf, psychologische steun, logopedie, …) vraagt multidisciplinaire aanpak
Oplossingen binnen OKAN Samenwerking met gespecialiseerde externe partners Werken via multidisciplinaire aanpak in de OKAN-school (eigen leerlingenbegeleiding, intensieve samenwerking met Solentra, logopedie, …) Flexibele organisatie en invulling van de leertrajecten binnen OKAN (parallelle wiskunde-groepen, veel individuele remediëring, aangepaste lesprogramma’s voor verschillende doorstroomprofielen, …)
Overlappende beleidsdomeinen Uitdagingen bij het uitstippelen van vervolgtrajecten voor 17-18-jarige AN Er rest hen maar weinig tijd voor een traject in het SO, integratie in de 3e graad secundair is zeer moeilijk. Heel ruime waaier aan vervolgtrajecten, vaak erg specifieke voorkennis nodig. Nood aan sterk uitgebouwde individuele trajecten in S.O. = niet evident Overlappende beleidsdomeinen Ook specifieke noden: b.v. aandeel niet begeleide jongeren is hoger Intensieve begeleiding en opvolging die veel jongeren nodig hebben, kan niet meer geboden worden in volwassenen-trajecten. Conclusie: ze dreigen tussen schip en wal te vallen atlas · integratie & inburgering Antwerpen
Samenwerking met opleidingsverstrekkers voor volwassenen atlas · integratie & inburgering Antwerpen
Wie zijn de partners? Integratie & Inburgering: jongerenwerking? VDAB: b.v. Grow2work CVO Centra voor basiseducatie Andere atlas · integratie & inburgering Antwerpen
Geïntegreerde trajecten Wat: Nederlands + inhoudelijke vakken Samenwerking tussen leerplichtonderwijs en partners met een volwassenenaanbod Voorbeelden: BENO: basiseducatie na OKAN Opstap: voortraject tweedekansonderwijs) atlas · integratie & inburgering Antwerpen
BENO Samenwerking tussen: OKAN-scholen, CBE, CVO’s, Atlas, VDAB en Buurtsport Doelgroep: traaglerende jongvolwassen anderstalige nieuwkomers (‘profiel CBE’) Een +/- voltijds schooljaar aansluitend op OKAN + extra ondersteuning Lessen bij CBE in combinatie met beroepsgerichte modules in het volwassenenonderwijs Twee trajeccten: Huis-keuken Techniek atlas · integratie & inburgering Antwerpen
Inhoud BENO 540u Nederlands (CBE): 1.2 én uitbreiding – algemeen + woordenschat en instructies uit beroepsmodules 60u wiskunde (CBE) 30u ICT (CBE) 30u communicatie/sollicitatie (CBE) 63u Maatschappelijke oriëntatie (Atlas) 36u grow 2 work (VDAB) 15u arbeidsmarktcompetenties (VDAB) 2u per week sporten (Buurtsport) atlas · integratie & inburgering Antwerpen
Techniek i.s.m. CVO Encora 7 modules van 40 lestijden met deelcertificaat: Installaties (sanitair) Schilderwerk Metaal Ruwbouw Elektriciteit Lassen Houtbewerking + 90u VCA-opleiding (BE) atlas · integratie & inburgering Antwerpen
Huis-keuken i.s.m CVO Viva Schoonmaken (60 LT) Wassen en strijken (20 LT) Verstellen (20 LT) Dagelijkse activiteiten (40 LT) Basis Koken (80 LT) Aangepast Koken (80 LT) Werkplekleren (40 LT) Elke module geeft deelcertificaat. Alle modules samen geven certificaat Huishoudhulp. Doel van dit traject is ook versterken en oriënteren. atlas · integratie & inburgering Antwerpen
Opstap i.s.m Toekomstonderwijs Samenwerking tussen OKAN-scholen en Toekomstonderwijs. Geen formele betrokkenheid van Atlas Doelgroep: (bijna) volwassen AN die nog een diploma willen halen Schakeltraject tussen OKAN en TKO Een voltijdse semester + extra ondersteuning Doel: diploma halen via volwassenenonderwijs Aanvullende algemene vorming + beroepsgerichte opleiding ASO atlas · integratie & inburgering Antwerpen
Inhoud Opstap 12 u Nederlands (2 leerkrachten) 2 uur wiskunde 4 uur maatschappij 4 uur : ict en leren leren 2 uren openleercentrum : werken aan taken en nog remediëring Nederlands atlas · integratie & inburgering Antwerpen
Wat is de meerwaarde van een samenwerking met het volwassenenonderwijs? Vervolgtraject op maat: aanbod is modulair georganiseerd Eventueel combinatie met NT2 Veel verschillende opties (meer dan in SO?) Klasgroepen met volwassenen
Wat zijn de uitdagingen? Praktisch: kostprijs en afstand Meer (te veel?) verantwoordelijkheid bij de cursist Minder begeleiding en opvolging Doorstroom en opvolging ex-OKAN leerlingen: Rapporten van verschillende OKAN scholen bevatten uiteenlopende informatie Ontwikkelingsdoelen in OKAN (gericht op doorstroom leerplichtonderwijs) Rol vervolgschoolcoaches: in theorie enkel opvolging in het leerplichtonderwijs Uitwisseling informatie <-> privacy regels in het volwassenenonderwijs
Specifiek probleem: Nederlands in OKAN <-> NT2 in volwassenenonderwijs Meer differentiëren in OKAN? Meer professionaliseren in OKAN? Europees referentiekader talen toepassen op OKAN? (zoals in o.a. Nederland) Onthaal- en screeningsperiode met rol voor moedertaal (zoals o.a. Zweden) Sneller theoretische of beroepsgerichte vakinhoud aanbieden in onthaaltraject (OKANS onderzoek)
Schakeltrajecten zijn een oplossing Toepasbaarheid in andere provincies? Verschillende partners betrekken! Integratie & Inburgering OKAN-scholen Volwassenenonderwijs VDAB OCMW Jeugdwelzijn (b.v. LOI) ….. atlas · integratie & inburgering Antwerpen
Bedankt voor jullie aandacht. Vragen?