Landelijke toetsen: pabo’s en verpleegkunde maken er werk van Landelijke toetsen: pabo’s en verpleegkunde maken er werk van! Arian van Staa & Wil de Groot-Bolluijt
Opbouw Presentatie Inleiding Introductie pabo-rekentoets 10voordeleraar Introductie verpleegkundige rekentoets loov Tops en Tips Resultaten Overeenkomsten Geleerde lessen Discussie: dit is ook een hoorcollege om te horen Inleiding en toelichting opbouw presentatie. Veel hogescholen en opleidingen zijn bezig met de omslag van schriftelijk naar digitaal toetsen. Niet zelden op studieonderdelen die in het hele land worden aangeboden. Het maken van een kwalitatief goede toets is echter geen senicure. Samenwerken ligt voor de hand, maar komt niet zomaar van de grond. De hbo-v’s en de pabo’s hebben de afgelopen jaren wel laten zien dat het mogelijk is. We delen graag onze ervaringen vanuit twee heel verschillende werkwijzen. En we zoomen in op de voorwaarden die van belang zijn op het niveau van studenten, docenten, directeuren, examencommissies en bestuurders om een landelijke toets succesvol te implementeren.
aanleiding start 2013 10voordeleraar: LOOV: Maatschappelijke kritiek rekenvaardigheid leerkrachten Bestuurlijke afspraken en subsidie van OCW Grote verschillen per opleiding Kennisbasis vanaf 2010 geïmplementeerd in de curricula Landelijke rekenvaardigheid discussie Vreemde ogen dwingen en subsidie van OCW Grote verschillen per opleiding Gezamenlijk nieuw opleidingsprofiel Bachelor of Nursing 2020
Overeenkomsten Verplicht onderdeel van opleiding: landelijk karakter met landelijke cesuur Digitale afname Directe betrokkenheid landelijke directeurenoverleggen (LOOV – LOBO) Eigenaarschap bij vakdocenten Gebruik oefenmateriaal als voorbereiding Landelijke organisatie onderhoud en doorontwikkeling Landelijke samenwerking van vakdocenten
Aanleiding pabo-rekentoets Afspraken HBO-raad met staatssecretaris OCW in 2008: Versterk & borg de kenniscomponent in het pabo-curriculum door: Kennisbases Landelijke kennistoetsen Peer-review Docenten de spil van het programma. In eigen beheer, maar met onafhankelijk toezicht.
Pabo-rekentoets Landelijke organisatie 10voordeleraar organiseert Vraagontwikkeling Digitale afname Cesuurbepaling & uitslagverstrekking Kennisdeling Rekentoets verplicht examen in hoofdfase
Werkwijze vraagontwikkeling Beveiligde werkomgeving & itembank: Vakdocenten van verschillende pabo’s maken items in digitale workflow Items direct gecodeerd aan de hand van toetsmatrijs
Werkwijze aanmelden en afname Vier toetsrondes per studiejaar ; student mag max 2 x deelnemen logistieke planning van afnames voorafgaand aan studiejaar Aanmelden studenten via opleiding Afname QMP (cloud) op locatie Meerkeuze en numerieke vragen Toets met 66 vragen verdeeld over 4 blokken Bij blokken 3 en 4 is gebruik (ingebouwde) rekenmachine toegestaan
Werkwijze cesuur Na elke toets bepaalt een panel met 10 docenten (pabo’s en basisschool) de cesuur Met behulp van wetenschappelijke methode Controle op functioneren van elk item na toetsafname Examencommissies betrokken in vaststelling cesuur
Resultaten pabo-rekentoets Ruim 16.000 studenten deelgenomen sinds 2013 Slagingspercentages verschillen per locatie. In 2015-2016 slaagt 35% - 86% in 1 keer (gemiddeld 67%) Samenhang vooropleiding met resultaat: mbo vooropleiding scoort lager
Rekentoets LOOV Gestart als pilotproject in 2013 Vanaf dec 2016 structureel in LOOVverband Verplicht examen in 1e of 2e jaar bachelor nursing Gezamenlijk ontwikkelde itembank Voor en door docenten / docentenprofessionalisering Eigenaar itembank: LOOV met landelijk redactieteam Elke opleiding zet zelf toetsen klaar (examen + oefenmateriaal)
Aanleiding LOOV - rekentoets Discussie in beroepspraktijk en onderwijs Veilig werken en voorkomen van medicatiefouten Beroepsprofiel BN2020 en curriculumontwikkeling Beheer en ontwikkeling itembank centraal Toetsen afname decentraal
LOOV-rekentoets Landelijke Overleg Opleidingen Verpleegkunde organiseert Vraagontwikkeling Digitaal aanbod Toetsmatrijs en Cesuurbepaling Kennisdeling
Werkwijze vraagontwikkeling Beveiligde werkomgeving & itembank Vakdocenten van verschillende Bachelor Nursing opleidingen Items direct gecodeerd aan de hand van toetsmatrijs naar onderwerp en moeilijkheidsgraad (rekenstappen)
Werkwijze digitale afname Eigen organisatie per opleiding Digitaal Toetsen: één Digitaal toetssysteem iQualify één itembank met abonnementenstructuur Alleen open vragen met kennisflits per item voor oefenvragen en nabespreking Eenvoudige rekenmachine toegestaan
Werkwijze cesuur Cesuur en beoordeling van te voren afgesproken “Verpleegkundigen mogen geen fouten maken, studenten 1”
Tops van rekentoets loov Snel en met weinig middelen is de itembank ontwikkeld Items in de context van de beroepspraktijk 95% van de bachelor nursing opleidingen doen mee Eigenaarschap bij redactieteam van docenten Summatief, formatief en oefenmateriaal bij elkaar in itembank Digitale afname
Tips voor rekentoets loov Bewaak de rechtsgelijkheid van studenten Betrek examencommissies! Investeer in kwaliteit van vragen vóór en ná de afname álle vragen moeten van onbesproken kwaliteit zijn bij jullie strenge vaste cesuur. Borgen! Maak een vuist met andere opleidingen voor het logistieke probleem Summatieve toetsen vereist adequaat ingerichte toetslokalen Deel resultaten en good practices met elkaar
Tops van 10voordeleraar Een instituut dat staat voor kwaliteit Alle processtappen veilig examineren uitgewerkt Kennisbasis pabo-vakken ontwikkeld en geïmplementeerd Belangrijke bijdrage aan beeldvorming pabo Krachtig analyses en mogelijkheden tot benchmarking Systeem van peer-review Netwerk organisatie van experts
Tips voor 10voordeleraar PABO Beloon vakdocenten die meewerken aan itemontwikkeling bv door register.nl Ga snel over naar een intuïtief flexibeler digitaal toetssysteem Biedt meer oefenmateriaal voor studenten en combineer formatief en summatief Algemene organisatie Blijf werken aan draagvlak en het actief betrekken van alle lerarenopleidingen Regel de lange termijnfinanciering en borging met de lerarenopleidingen; de visie en beleidsontwikkeling van een dergelijke organisatie kan niet zonder een lange termijn perspectief
Resultaten Sinds 2016 totaal 16 instellingen op 25 locaties 10voordeleraar: LOOV: Sinds 2016 totaal 16 instellingen op 25 locaties Constructieteam +12 Itembank: 5.000 items Verpleegkundige Rekenvaardigheden in aansluiting op beroepspraktijk Afspraken over toetsmatrijs en cesuur , veilig toetsen , ect. Sinds 2013 16.000 studenten op 44 locaties rekentoets gemaakt Constructieteam + 10 Itembank: 1.000 items Rekenvaardigheid in aansluiting kennisbasis (weinig vragen over vakdidactiek) Afspraken over digitale afname, deelname, inzage, etc
Geleerde lessen > Het maken van een goed item vraagt deskundigheid verhoging kwaliteit en bijdrage aan docentenprofessionalisering, collegiale uitwisseling en accreditatie > implementatie is verschillend per opleiding/organisatie de opbouw van een digitale itembank vraagt tijd en koersvastheid van bestuur/directie en docenten; je krijgt er wel wat voor terug waarmee tijd gewonnen kan worden aansluiting bij bestaand toets- en onderwijsbeleid niet eenvoudig > samenwerking ICT en opleiding (en leverancier) digitale afname onder examencondities vraagt organisatievermogen én voldoende computers in daarvoor ingerichte toetslokalen: groot knelpunt op veel hogescholen
meerwaarde van landelijke samenwerking Kansen! Uitdagingen! Toekomstmuziek…. Wat vindt U??
Bedankt voor uw aandacht De O van HBO dat doen wij ZO Vragen? Mail Arian: staa@10vdl.nl Mail Wil: wil@grootbolwerk.nl