Landelijke toetsen: pabo’s en verpleegkunde maken er werk van

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Edwin Dubbelman en Sanne Weijers, Oberon Sardes, 7 juni 2010 Vversterk (in) de opleiding.
Advertisements

Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Op weg naar de landelijke toetsenbank lerarenopleidingen
Martijn Bijleveld.
Digitale afname van examens: Facet (informatieve sessie)
KANSEN EN UITDAGINGEN IN DE NIEUWE WETGEVING ONDERWIJSDAG 2011 TOM MULDER.
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Voortgangstoets. Doelstellingen Kennismaken met de voortgangstoets De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets bij.
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Ex Examenprofiel als maatvoering
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
(G)een kwestie van knippen en plakken?
WAK-2 Voortgang ontwikkeling toetsing 1. Regiegroep Visiedocument en projectplan zijn goedgekeurd. 2.
Ervaringen en ontwikkelingen Utrecht 15 februari 2011.
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Conferentie samen werken aan een sterk VMBO-groen 8 november 2012.
8 november 2012.
Zoektocht naar samenwerking MBO - HBO
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Uitvoeringskader toegang en toeleiding Jeugdhulp
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool is er.
Naar een nieuw digitaal toetssysteem
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Presentatie Project Kennistoetsbank Pedagogisch Werk 1 oktober 2015
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
Knowledge broker netwerk CVA vanaf 2016 regionale netwerken
VVR302 SLC42R3 Marcel de Voogd 8 februari  Opdracht(en)  Ieder blok een gesprek: (planning einde van deze bijeenkomst)  Procesadvisering  Onderhandelen.
Cultuureducatie met Kwaliteit in Oldenzaal. Cultuureducatie met Kwaliteit Rijksregeling voor de periode –1 e tranche: 2013 en 2014 –2 e tranche:
Social work Week 2.
De rol van de examencommissie in instellingsoverstijgende toetsen
Een goede toetsvraag, dat doe je niet 1,2,3!
Indicatoren voor praktijkgericht onderzoek Marcel de Haas 6 oktober 2011.
Werken aan Kwaliteit De Kennisbasis en digitale landelijke toetsing voor HBO lerarenopleidingen.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Toetsing: het hart van onderwijs! 16 april 2013 Karen Heij.
Toelatingstoetsen-pabo De processtappen Hanneke Bouwmans.
Expertiseteam ToetsenbankCRETA 13 november 2013 Agnes de Boer (Cito), Marjan Versluis (Wellantcollege) en Alex van Essen (Toetsplaza)
Expertiseteam ToetsenbankCRETA 8 oktober 2012 Agnes de Boer (Cito), Marjan Versluis (Wellantcollege) en Alex van Essen (Toetsplaza)
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Landelijke raad 18 juni 2011 Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda.
DE KWALITEIT VAN DE TOETSING BORGEN EN ZORGEN Studiemiddag examencommissies 26 mei 2016 Martine Pol.
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
Cultuureducatie met Kwaliteit Inhoudelijke basis 1) Tussentijdse evaluatie Van nice naar need Continueren Betrokkenheid Pabo’s en Kunstvakonderwijs.
Workshop Rekenblokken 10 november 2010 Welkom! Bas van der Meijs.
Werken aan de kwaliteit van toetsing en examinering studiemiddag VH 25 mei 2016 Succesfactoren en valkuilen bij instellingsoverstijgende samenwerking van.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
Landelijke kennistoetsen in het onderwijs van de instelling Workshop tijdens Studiedag VH toetsing en externe validering Driebergen,12 december 2013 Roger.
Inhoud Nieuwe examenprogramma’s vmbo beroepsgericht
Landelijke dag BWI 7 juni 2017 Ede.
Externe validering; de handschoen opgepakt
LOEx, Landelijk Overleg Examencommissies lerarenopleidingen
We hebben wat te vieren!!! 7 juni 2006.
Doorontwikkelen BRON vo
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Blik op de toekomst.
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
WELKOM Dé applicatie voor de professionele schoolleider
Ondernemerschap Jullie zijn gestart aan het laatste studiejaar en met nog een paar maanden te gaan komt een diploma steeds dichterbij. Om dit diploma te.
Visie op praktijkrelevant examineren
Centrale aansturing: Examinering Nederlands en Rekenen
Betrouwbaarheid examinering
WELKOM Dé applicatie voor de professionele schoolleider
Transcript van de presentatie:

Landelijke toetsen: pabo’s en verpleegkunde maken er werk van Landelijke toetsen: pabo’s en verpleegkunde maken er werk van! Arian van Staa & Wil de Groot-Bolluijt

Opbouw Presentatie Inleiding Introductie pabo-rekentoets 10voordeleraar Introductie verpleegkundige rekentoets loov Tops en Tips Resultaten Overeenkomsten Geleerde lessen Discussie: dit is ook een hoorcollege om te horen Inleiding en toelichting opbouw presentatie. Veel hogescholen en opleidingen zijn bezig met de omslag van schriftelijk naar digitaal toetsen. Niet zelden op studieonderdelen die in het hele land worden aangeboden. Het maken van een kwalitatief goede toets is echter geen senicure. Samenwerken ligt voor de hand, maar komt niet zomaar van de grond. De hbo-v’s en de pabo’s hebben de afgelopen jaren wel laten zien dat het mogelijk is. We delen graag onze ervaringen vanuit twee heel verschillende werkwijzen. En we zoomen in op de voorwaarden die van belang zijn op het niveau van studenten, docenten, directeuren, examencommissies en bestuurders om een landelijke toets succesvol te implementeren.

aanleiding start 2013 10voordeleraar: LOOV: Maatschappelijke kritiek rekenvaardigheid leerkrachten Bestuurlijke afspraken en subsidie van OCW Grote verschillen per opleiding Kennisbasis vanaf 2010 geïmplementeerd in de curricula Landelijke rekenvaardigheid discussie Vreemde ogen dwingen en subsidie van OCW Grote verschillen per opleiding Gezamenlijk nieuw opleidingsprofiel Bachelor of Nursing 2020

Overeenkomsten Verplicht onderdeel van opleiding: landelijk karakter met landelijke cesuur Digitale afname Directe betrokkenheid landelijke directeurenoverleggen (LOOV – LOBO) Eigenaarschap bij vakdocenten Gebruik oefenmateriaal als voorbereiding Landelijke organisatie onderhoud en doorontwikkeling Landelijke samenwerking van vakdocenten

Aanleiding pabo-rekentoets Afspraken HBO-raad met staatssecretaris OCW in 2008: Versterk & borg de kenniscomponent in het pabo-curriculum door: Kennisbases Landelijke kennistoetsen Peer-review Docenten de spil van het programma. In eigen beheer, maar met onafhankelijk toezicht.

Pabo-rekentoets Landelijke organisatie 10voordeleraar organiseert Vraagontwikkeling Digitale afname Cesuurbepaling & uitslagverstrekking Kennisdeling Rekentoets verplicht examen in hoofdfase

Werkwijze vraagontwikkeling Beveiligde werkomgeving & itembank: Vakdocenten van verschillende pabo’s maken items in digitale workflow Items direct gecodeerd aan de hand van toetsmatrijs

Werkwijze aanmelden en afname Vier toetsrondes per studiejaar ; student mag max 2 x deelnemen logistieke planning van afnames voorafgaand aan studiejaar Aanmelden studenten via opleiding Afname QMP (cloud) op locatie Meerkeuze en numerieke vragen Toets met 66 vragen verdeeld over 4 blokken Bij blokken 3 en 4 is gebruik (ingebouwde) rekenmachine toegestaan

Werkwijze cesuur Na elke toets bepaalt een panel met 10 docenten (pabo’s en basisschool) de cesuur Met behulp van wetenschappelijke methode Controle op functioneren van elk item na toetsafname Examencommissies betrokken in vaststelling cesuur

Resultaten pabo-rekentoets Ruim 16.000 studenten deelgenomen sinds 2013 Slagingspercentages verschillen per locatie. In 2015-2016 slaagt 35% - 86% in 1 keer (gemiddeld 67%) Samenhang vooropleiding met resultaat: mbo vooropleiding scoort lager

Rekentoets LOOV Gestart als pilotproject in 2013 Vanaf dec 2016 structureel in LOOVverband Verplicht examen in 1e of 2e jaar bachelor nursing Gezamenlijk ontwikkelde itembank Voor en door docenten / docentenprofessionalisering Eigenaar itembank: LOOV met landelijk redactieteam Elke opleiding zet zelf toetsen klaar (examen + oefenmateriaal)

Aanleiding LOOV - rekentoets Discussie in beroepspraktijk en onderwijs Veilig werken en voorkomen van medicatiefouten Beroepsprofiel BN2020 en curriculumontwikkeling Beheer en ontwikkeling itembank centraal Toetsen afname decentraal

LOOV-rekentoets Landelijke Overleg Opleidingen Verpleegkunde organiseert Vraagontwikkeling Digitaal aanbod Toetsmatrijs en Cesuurbepaling Kennisdeling

Werkwijze vraagontwikkeling Beveiligde werkomgeving & itembank Vakdocenten van verschillende Bachelor Nursing opleidingen Items direct gecodeerd aan de hand van toetsmatrijs naar onderwerp en moeilijkheidsgraad (rekenstappen)

Werkwijze digitale afname Eigen organisatie per opleiding Digitaal Toetsen: één Digitaal toetssysteem iQualify één itembank met abonnementenstructuur Alleen open vragen met kennisflits per item voor oefenvragen en nabespreking Eenvoudige rekenmachine toegestaan

Werkwijze cesuur Cesuur en beoordeling van te voren afgesproken “Verpleegkundigen mogen geen fouten maken, studenten 1”

Tops van rekentoets loov Snel en met weinig middelen is de itembank ontwikkeld Items in de context van de beroepspraktijk 95% van de bachelor nursing opleidingen doen mee Eigenaarschap bij redactieteam van docenten Summatief, formatief en oefenmateriaal bij elkaar in itembank Digitale afname

Tips voor rekentoets loov Bewaak de rechtsgelijkheid van studenten Betrek examencommissies! Investeer in kwaliteit van vragen vóór en ná de afname álle vragen moeten van onbesproken kwaliteit zijn bij jullie strenge vaste cesuur. Borgen! Maak een vuist met andere opleidingen voor het logistieke probleem Summatieve toetsen vereist adequaat ingerichte toetslokalen Deel resultaten en good practices met elkaar

Tops van 10voordeleraar Een instituut dat staat voor kwaliteit Alle processtappen veilig examineren uitgewerkt Kennisbasis pabo-vakken ontwikkeld en geïmplementeerd Belangrijke bijdrage aan beeldvorming pabo Krachtig analyses en mogelijkheden tot benchmarking Systeem van peer-review Netwerk organisatie van experts

Tips voor 10voordeleraar PABO Beloon vakdocenten die meewerken aan itemontwikkeling bv door register.nl Ga snel over naar een intuïtief flexibeler digitaal toetssysteem Biedt meer oefenmateriaal voor studenten en combineer formatief en summatief Algemene organisatie Blijf werken aan draagvlak en het actief betrekken van alle lerarenopleidingen Regel de lange termijnfinanciering en borging met de lerarenopleidingen; de visie en beleidsontwikkeling van een dergelijke organisatie kan niet zonder een lange termijn perspectief

Resultaten Sinds 2016 totaal 16 instellingen op 25 locaties 10voordeleraar: LOOV: Sinds 2016 totaal 16 instellingen op 25 locaties Constructieteam +12 Itembank: 5.000 items Verpleegkundige Rekenvaardigheden in aansluiting op beroepspraktijk Afspraken over toetsmatrijs en cesuur , veilig toetsen , ect. Sinds 2013 16.000 studenten op 44 locaties rekentoets gemaakt Constructieteam + 10 Itembank: 1.000 items Rekenvaardigheid in aansluiting kennisbasis (weinig vragen over vakdidactiek) Afspraken over digitale afname, deelname, inzage, etc

Geleerde lessen > Het maken van een goed item vraagt deskundigheid verhoging kwaliteit en bijdrage aan docentenprofessionalisering, collegiale uitwisseling en accreditatie > implementatie is verschillend per opleiding/organisatie de opbouw van een digitale itembank vraagt tijd en koersvastheid van bestuur/directie en docenten; je krijgt er wel wat voor terug waarmee tijd gewonnen kan worden aansluiting bij bestaand toets- en onderwijsbeleid niet eenvoudig > samenwerking ICT en opleiding (en leverancier) digitale afname onder examencondities vraagt organisatievermogen én voldoende computers in daarvoor ingerichte toetslokalen: groot knelpunt op veel hogescholen

meerwaarde van landelijke samenwerking Kansen! Uitdagingen! Toekomstmuziek…. Wat vindt U??

Bedankt voor uw aandacht De O van HBO dat doen wij ZO Vragen? Mail Arian: staa@10vdl.nl Mail Wil: wil@grootbolwerk.nl