Agenda Agentschap Overheidspersoneel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ingave via het scherm Algemene beschrijving van de toepassing De toepassing is opgebouwd uit drie niveaus : Niveau 1 : verzending en afzender Niveau 2.
Advertisements

Welkom op deze korte introductie tot het ESALSA systeem (ESS) waarop je de aan- en afwezigheden en de wachturen van je haio kan fiatteren. Om te starten.
Sollicitanten - Wat / Waarom? - Algemene werking - Mogelijkheden sollicitanten - Mogelijkheden directies.
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
De aanwezigheidsregistratie bij werken in onroerende staat
Functiefamilies stand van zaken HR-netwerk 29 april 2005.
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Tellen van het aantal personen uit de kansengroepen in het personeelsbestand vrijwillige registratie Kaat Matthys.
Vlaamse Belastingdienst (VLABEL)
G!DS Basismodule Trainingsdag 2 Naam, functie Datum, plaats.
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
KB’s van 9 en 19 maart Lichte ongevallen Bijscholing hulpverleners
Klikdemo: CRM maken en wijzigen van afspraken in de agenda Versie: Academie Werkbedrijf Doel klikdemo In deze klikdemo leer je hoe je afspraken.
Samen sterk in verandering
Implementatie Wmo 2015 De Wolden en Hoogeveen
WAT GEBEURT ER NU MET WERVINGEN EN SELECTIES IN DE VLAAMSE OVERHEID ? Transitie Jobpunt Vlaanderen HR-netwerk 21/11/2014.
Hoe stemmen we de dienstverlening af op onze klanten en hun noden? HR-deelnetwerk Dienstencentrum Personeelsadministratie 16/11/2015.
Het dienstverleningsproject Stad Aalst 15/10/2015 Bart Baele Directeur Externe dienstverlening.
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Infosessie: Welkom! Artikel 60 OCMW-wet Nele Goffin & Abdullah Ciçek Beveiliging aan OCL-tarief Erwin Rousseau.
DE NIEUWE RECHTSPOSITIE- REGELING Infosessie poetsdienst seniorenzorg 7 juli 2011 en 8 juli 2011.
Past telewerken / PTOW bij mijn functie ? Workshop + verslag Zin?Ja!-netwerk Donderdag 16 april 2015
DE UT EN JOIN LISA Business Information Management & Recordmanagement Petra de JongeDecos- 1.
1 Within our P&O shared services, Listening, providing and offering quality service to the customers, is not a goal. It’s a way of working ! it’s an evidence.
Aan de slag met een gespecialiseerde jobcoach Zin?Ja! Sessie 21 april
BBC januari Planning: inleiding Interne controle: budgetgroepen inbouwen in Mercurius BBC Suite Budgetopvolging: instrumenten ter beschikking.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Thinksessie 30/6/ /7/ /10/2011 DE NIEUWE RECHTSPOSITIE- REGELING.
LOKALE POLITIE OOSTENDE ONTHAALSESSIE. MENU  WELKOM BIJ DE POLITIEZONE OOSTENDE  UW DIENST HR  VERLOFREGELING  ZIEK?  VRAGEN?
Werken met een gezondheidsprobleem of handicap met een gezondheidsprobleem Agentschap voor Overheidspersoneel Dienstencentrum Talent Boudewijnlaan 30 bus.
7 juni u – 12u Praktisch met Traject. Intro & doel Functioneel beheerders Klankbordgroep doelstellingenmanagement Nood aan refresh van bepaalde.
AANWEZIGHEIDSBELEID SYNTRA VLAANDEREN EOC, 19 februari 2014 Therese De Bruecker – Jessy Van Dousselaere.
Aan de slag met een gespecialiseerde jobcoach Zin?Ja! Sessie 21 april
Indexering herberekening 2016 inkomenstarief. Aanleiding Context en cijfers Stand van zaken ICT Stand van zaken communicatie Stand van zaken Kind en Gezin-Lijn.
School– en studietoelagen Het nieuwe Digitaal Aanvraagformulier Overzicht voor Intermediairen 19/09/2016 │1.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
27/10/2016 Medische zorgen bij de politie Opportuniteiten voor uitbesteding, rationalisering en vereenvoudiging DGR.
Afspraken inzet leden Kenniskring VOR bij RWS
Generieke rapportering AgO
Informatiesessie Upgrade Vlimpersmodule Kern HR
School– en studietoelagen Het nieuwe Digitaal Aanvraagformulier
PRESENTATIE DWSE EN AGO
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Algemene beschrijving van de toepassing
Opleiding vacaturemarkt 28 en 29 januari 2010
Hoe leg je meer focus op resultaat?
26/10/2016 Stand van zaken betreffende de nieuwe organisatie van de Algemene Directie Instellingen en Bevolking.
Generieke rapportering AgO
Talent management Personeelpunt
Samenwerking Wave 0.
Training Aysist7 Medewerkerportaal Aysist7 Mobile App
Doorontwikkelen BRON vo
Evaluatie in CMW & LDE.
Loopbaan in eigen handen? We werken er aan!
Wijzigingen op het vlak van HRM ikv fusie en aansluiting personeelpunt
Introductie Vlimpers.
Agenda Vlimpers Overzicht Personeelslid Manager/superior
Onthaal nieuwe personeelsleden
Agenda Agentschap Overheidspersoneel
Agenda Agentschap Overheidspersoneel
Hoe zouden jullie DCPA samenvatten in vijf trefwoorden?
Functieclassificatie - impact Vlimpers
Mediprima en Dringende Medische Hulp
Informatiesessie voor personeelsdiensten Release 15 november ‘17
Functiebeschrijvingen beheren
VLAAMSE REGERING 29/6/2018 Eerste principiële goedkeuring
CAO 90 doelstelling Persoonlijke gegevens in Workday invoeren
Transcript van de presentatie:

Aansluiting DVW op dienstencentrum Personeelsadministratie en Vlimpers 8 december 2017

Agenda Agentschap Overheidspersoneel 1 Dienstverlening Personeelsadministratie 2 Afspraken DVW en AgO: In de praktijk 3 Vlimpers: een demo 4

Agenda Agentschap Overheidspersoneel 1 Dienstverlening Personeelsadministratie 2 Afspraken DVW en AgO: In de praktijk 3 Vlimpers: een demo 4

Beslissingen van de Vlaamse regering – een overzicht Juni 2015: Referentiekader voor drie dienstencentra April 2014: Gemeenschappelijk personeelssysteem Mei 2016: Modernisering van ons personeelssysteem Vlimpers Maart 2015: Gemeenschappelijke dienstencentra

Waarom een gemeenschappelijke dienstverlening en systeem?

AgO – een globale visie en missie Gangmaker van de HR-groep van de Vlaamse overheid Ontwikkelen van het HR-beleid voor de Vlaamse overheid Aanbieden van HR- dienstverlening aan de entiteiten van de Vlaamse overheid zodat de entiteiten zich kunnen toeleggen op hun maatschappelijke opdrachten en kernactiviteiten

AgO – een duidelijke opdracht

AgO – de organisatie vanaf 1/1/2018 Team HR-programma’s Dienst Diversiteits-beleid Team Coördinatie en strategie Team onder-steuning topkader Team Coördinatie HR-klant Team Communicatie & Informatie Dienstencentrum Personeelsadmin. Dienstencentrum Talent Dienstencentrum Welzijn Juridisch Kenniscentrum HR Technologie en Data

Agenda Agentschap Overheidspersoneel 1 Dienstverlening Personeelsadministratie 2 Afspraken DVW en AgO: In de praktijk 3 Vlimpers: een demo 4

Structuur AgO meer uitgewerkt

Organisatie dienstverlening Georganiseerd rond interne processen per thema bv. afwezigheden, instroom, welzijn, .. Volgens processen die aangepast zijn op basis van de afspraken gemaakt op de werksessies rond alle dienstverleningsprocessen met de nieuwe aansluitende entiteiten Dienstverlening op basis van de waterlijn en klantenafspraken

verdubbelt (bijna) in omvang Teamsamenstelling vanaf 1/1/2018 – overzicht Team 3 Team 6 Team 9 DCPA verdubbelt (bijna) in omvang DEWI, VLAIO, PMEIS, ANB, (EV)INBO, OV AM, VREG, SAR Minaraad, VEA Overheid breed team WVG VLM Team 1 Team 4 Team 7 OV, CJM, Syntra, DWSE FB, IV, LV, VLABEL Scancel SV Team 2 Team 5 Team 8 Omgeving, VMM, Onroerend erfgoed, Wonen VL KB MOW DVW

Dossier behandelaar – team 8 Welke DVW medewerker zal voortaan bij AgO werken? Dossier behandelaar – team 8 Danny De Schoenmaeker Team leider – team 3 Coördinerend DB – team 3 Bart Van Steenberghe Ann Vandecasteele Naast de overdracht van Danny heeft DVW ook 8 vacatures overgedragen voor de functies van dossierbehandelaar, jurist, rapportering, toegangsbeheer en security, …

Agenda Agentschap Overheidspersoneel 1 Dienstverlening Personeelsadministratie 2 Afspraken DVW en AgO: In de praktijk 3 Vlimpers: een demo 4

Processen binnen de entiteit Uniforme en gestroomlijnde dienstverlening voor personeelsadministratie Klantengesprekken Processen binnen de entiteit Alles boven de waterlijn: dienstverlening wordt verzekerd door het DC PA. Dit gebeurt zoveel mogelijk volgens een gestandariseerd proces Alles onder de waterlijn: diensten worden verzekerd binnen de entiteit Jullie merken dat de afbeelding nog geen volledig vlakke waterlijn toont, nog wat golven vertoont en opspattend water. We gebruiken dit als een beeld voor het feit dat momenteel nog niet alles volledig duidelijk is voor elke entiteit. Niet alle diensten boven de waterlijn zullen door het DC PA worden aangeboden aan alle entiteiten. Indien de huidige MOD/ personeelsdienst momenteel voor deze dienstverlening zorgt, dan zal de dienstverlening door het DC worden overgenomen vanaf 1/1/2016. Indien de entiteit dit zelf doet (bv prikklok, vorming,…): dan kunnen er naar de toekomst wel afspraken gemaakt worden om dit laten over te nemen door het DC PA maar voorlopig bij de entiteit Hoe gaan we ervoor zorgen dat de “waterlijn” vlakker kan worden? Via klantengesprekken tijdens de volgende weken waarin eventuele afwijkingen door functionele noodzakelijkheden kunnen afgesproken worden. Over deze gesprekken later meer in de presentatie

AgO Boven de waterlijn – wat wordt overgedragen? Start: 2020 Rapportering Na overdracht GDPB AgO Arbeids-geneeskunde Reis- en maaltijd kosten Start: 2020 Looncontrole en -verwerking Planning en evaluatie Eretekens Start: 2020 Vormings-administratie Contracten en besluiten ivm personeel aanmaken Verloven administratief afhandelen, ziektes opvolgen. Regelgeving bewaken Eedaflegging ondersteunen en algemeen onthaal Beheer prikkloksysteem Afhandelen werkplanning Administratieve ondersteuning eretekens Arbeidsongevallen administratief afhandelen Opvolgen welzijnscontracten Loonbeheer met o.a. verloven, afwezigheden, arbeidsongevallen, hospitalisatieverzekering, terugbetaling woon-werkverkeer en alle andere toelagen en vergoedingen (behalve reis – en maaltijdkosten) Waarom worden die taken later overgedragen? Er wordt momenteel een nieuwe module “talent” ontwikkeld die zal toelaten om de vormingsadministratie en planning en evaluatie te automatiseren. Die zal voor de DVW vanaf 2020 beschikbaar zijn.

DVW Onder de waterlijn Aanleveren basisinfo personeel HR-beleid Aanleveren info organisatie Aanvragen en goedkeuren verloven Entiteit-specifiek onthaal Ondertekenen documenten PLOEG: evaluaties Tucht- en juridische procedures opvolgen Goedkeuren en betalen facturen Hierbij alvast een niet-limitatieve opsomming van processen/ diensten die zich onder de waterlijn bevinden en waar het personeelslid, de leidinggevende, de HR-BP of HR-specialist verantwoordelijk is. Vragen kunnen in de interactieve sessie van later Uittekenen en uitvoeren van een HR- en welzijnsbeleid. (voorzien vertrouwenspersoon, functieprofielen uitwerken Ondertekenen documenten (besluiten, contracten, …) bij zowel in- uit- als doorstroom Basisgegevens personeelslid aanleveren (wie komt in dienst, wie vraagt pensioen aan, bepalen en doorgeven werkervaring… ) Aanleveren info organisatie: Wijziging doorgeven personeelsplan, organisatiestructuur, werkstromen, rollen, … Goedkeuren aanvragen Betalen facturen Aanvragen en goedkeuren verloven: (ziekte)verloven aanvragen/goedkeuren in selfservice, melden arbeidsongeval, ziektecontrole aanvragen Entiteit-specifiek onthaal Registraties en invoer van afwezigheden in de prikklok / Invoer werkplanning (SP-X). Opvolging van personeelsbetwisting en tuchtprocedures (aanstellen advocaat, …) Uitvoeren evaluaties/opmaak planning (PLOEG) Eretekens uitreiken Bij uitstroom: terugvragen van materiaal (ziekte)verloven aanvragen/goedkeuren in planningsmodule, melden arbeidsongeval, ziektecontrole aanvragen Uitvoeren adviezen arbeidsgeneeskunde Uitvoeren van standaardrapporten (Cognos), definiëren rapporteringsvragen of vragen naar prognoses

Klantenafspraken Nu: opmaak klantenfiches tussen AgO en elke klantentiteit Tijdelijke afspraken in kader van continuïteit Entiteitspecifieke afspraken Werkinstrument voor dossierbehandelaars en HR in de entiteit Gevalideerd door de leidend ambtenaren van AgO en de betrokken entiteit Vanaf 1 januari: klantengesprekken tussen teamleider AgO en HR klantentiteit Bespreken van lopende en komende vragen Indien nodig: bijsturen van de klantenfiches

Agenda Agentschap Overheidspersoneel 1 Dienstverlening Personeelsadministratie 2 Afspraken DVW en AgO: In de praktijk 3 Vlimpers: een demo 4

Vlimpers Vlaams Interdepartementaal Modulair Personeelssysteem 2002 Beheer van afwezigheden Beheer van functiegegevens Basis voor de loonberekening Beheer van personeelsgegevens Meer informatie over Vlimpers: https://overheid.vlaanderen.be /vlimpers

Arbeidsplaats-beheer Modules Talent Ploeg Arbeidsplaats-beheer Kern Profielbeheer Talent Leren Vacature markt Planning Tijd Mobiel Groen: basismodule van Vlimpers voor beheer van personeelsadministratie en loonverwerking Oranje; gebruik van een eigen planningsmodule Rood: instap naar aanleiding van de uitrol in Talent SaaS Grijs: tijdsregistratiesysteem – DVW zou de prikklok afschaffen vanaf 1/1/2018 al dan niet met een andere vorm van tijdsregistratie Meer informatie over de verschillende modules: https://overheid.vlaanderen.be/vlim persmodules

Personeels- administratie Rollen Personeelsled en Selfservice werknemer Voor alle andere rollen ook zichtbaar Managers Selfservice manager Aanspreekpunt en Registreren van ziektemeldi ngen, … Personeels- administratie Schermen voor DCPA, MOD’s en personeels- diensten DVW heeft op 1/12 het organogram doorgegeven en de specifieke rollen die moeten opgezet worden. Iedereen krijgt de rol van selfservice werknemer Daarnaast een aantal functies met specifieke rollen o.a. voor invoeren van afwezigheden. Cf. planner De rol van managers is eerder beperkt voor DVW aangezien heel veel vragen via de planners/centraal HR DVW gaan. Niettemin hebben ze de mogelijkheid om bepaalde zaken te raadplegen. Indien ze voor heel de afdeling/dienst gegevens willen raadplegen, is het uiteraard beter dit te doen via rapportering. Meer informatie over wie welke toegang heeft in Vlimpers: https://overheid.vlaanderen.be/vlimpers- informatieveiligheid

Vlimpers als portaal Wordt verder uitgelegd bij het deel over Vlimpers

Startpagina

Selfservice werknemer

Selfservice werknemer Printen van ziekteattest Printen van vakbondspremie

Selfservice werknemer Contactgegevens bekijken Postadres toevoegen Telefoonnummer toevoegen E-mailadres toevoegen Contactpersonen in noodgeval toevoegen

Selfservice werknemer Maandrooster bekijken Priktijden bekijken

Selfservice werknemer Persoonsgegevens bekijken Bankrekeningnummer wijzigen Handicap of chronische ziekte registreren (Priktijden bekijken – nvt DVW)

Selfservice werknemer (Fietsvergoeding aanvragen – nvt DVW) Voor DVW zal de aanvraag van de fietsvergoeding op papier gebeuren.

Selfservice werknemer Functiegegevens bekijken Anciënniteiten bekijken

Selfservice werknemer Verlof aanvragen Verloftellers bekijken Overzicht verlofaanvragen bekijken Afgekeurde verlofaanvragen bekijken Maandrooster bekijken Deze component is maar deels te gebruiken. Geen invoer van afwezigheden door personeelsleden Invoer van ziekte en arbeidsongevallen door de planner Invoer van langlopende afwezigheden door DCPA op basis van de papieren aanvraag Maandrooster – zal bekeken worden in functie van de release van december Afgekeurde afwezigheden in principe niet zichtbaar vermits deze toestromen via de interface uit SP-X en enkel goedgekeurde verloven doorstromen.

Selfservice werknemer Loonstrook bekijken en printen Overzicht betalingen bekijken (Overzicht maaltijdcheques bekijken – nvt DVW) Fiscale fiche bekijken en printen

Selfservice werknemer Abonnement (NMBS/De Lijn) aanvragen Mobiliteitsgegevens bekijken en aanpassen

Voorbeeld: ziekteattest printen

Klik achter ziekteattest op Print Klik achter ziekteattest op Print. Er verschijnt een pdf-bestand dat je kan afprinten. Tekst

Selfservice manager

Selfservice manager Afwezigheidsaanvragen bekijken Afwezigheidsaanvragen goed/afkeuren Afwezigheidsaanvragen terugsturen Afwezigheidsaanvragen toewijzen

Selfservice manager Functie- en persoonsgegevens bekijken Overzicht evaluaties Overzicht loopbaan Anciënniteiten bekijken

Selfservice manager Ziekteattest afdrukken

Selfservice manager Maandrooster bekijken Priktijden bekijken Overzicht regularisaties

Selfservice manager Verlofaanvragen bekijken Maandelijkse kalender bekijken Verloftellers bekijken Aanvragen vormingsverlof bekijken Overzicht maaltijdcheques

Selfservice manager Overzicht aangevraagde vergoedingen en toelagen (voor wie werkt met deze module)

Registratie van afwezigheden DVW werkt met een eigen planningstool = master voor afwezigheden Bepaalde afwezigheden stromen rechtstreeks door naar Vlimpers (b.v. jaarlijks verlof, losse dagen onbetaald verlof, omstandigheidsverlof) Sommige afwezigheden worden op papier goedgekeurd en vervolgens door het DCPA in Vlimpers ingevoerd. De planner kan op basis van mailverkeer uit Vlimpers de afwezigheid in SP-X invoeren Ziekte en arbeidsongeval moeten door de planner ingevoerd worden in Vlimpers én SP-X

Invoer van een ziekteverlof

Invoer van een ziekteverlof (2) Oorspronkelijke begindatum - Vul hier de begindatum van het ziekteverlof in In geval van een verlenging of herval (ziekte binnen 14 kalenderdagen), vul je de begindatum van het voorgaand ziekteverlof in Selecteer de begin- en einddatum Ééndagsziekte Gegevens volgens attest arts Selecteer bij “soort afwezigheid” – Medische redenen - Bij “naam afwezigheid” vul je “verlof wegens ziekte” in Bij aanvraag van een ziektecontrole kan je extra informatie meegeven aan het controleorgaan. Opgelet! Eens er een controle werd aangevraagd zonder extra informatie en men wil nadien toch nog extra informatie doorgeven, stroomt de extra informatie niet meer door naar het medisch controleorgaan. Men moet de extra informatie meegeven op het ogenblik men een controle aanvraagt. - Vink het veld “Controle” voor 12 uur aan, indien er een controle door het medisch controleorgaan dient door te gaan. - Vul “Datum controle” in als er op een bepaalde dag een controle dient door te gaan. - Geef eventueel extra informatie aan het medisch controleorgaan als het veld <Controle> werd aangevinkt.

Invoer van een ziekteverlof (3) - Verblijft het personeelslid op een ander adres tijdens zijn afwezigheid, klik op Adres bewerken en vul het adres in. - Klik vervolgens op ‘OK’ en vul in de balk Ziektelocaties bij “Begindatum” en “Einddatum” de periode van het verblijf op een ander adres in. Vink het veld “hospitalisatie” aan indien van toepassing

Invoer van een ziekteverlof (4) https://overheid.vlaanderen.be/vlimpershandleiding- ziekteverlof-invoeren#1 Afspraken: Het personeelslid moet volgens de geldende regels verwittigen voor 10 uur ‘s ochtends (uitz. Continudiensten) De planner is verplicht de registratie zo vlug mogelijk uit te voeren via selfservice manager (doublure) In praktijk één dag geregistreerd Na artsbezoek deelt het zieke personeelslid de juiste periode mee aan de hand van het attest (ziekteperiode op attest is bindend – controle door DCPA) PL vertrekt ziek naar huis = gewerkte dag Deeltijdse prestaties wegens ziekte

Invoer van een arbeidsongeval (1) Ook bij een arbeidsongeval is het mogelijk om een ziektecontrole aan te vragen. De controlearts gaat in dat geval na of het personeelslid werkelijk arbeidsongeschikt is en controleert de door de behandelende arts voorgeschreven duur. - Klik op het 'vergrootglas' naast “Nummer inicident” om de koppeling met de aangifte van het arbeidsongeval te maken. - Indien de aangifte door het DCPA nog niet werd ingevoerd, zal het DCPA de koppeling achteraf maken.

Invoer van een arbeidsongeval (2) https://overheid.vlaanderen.be/vlimpershandleiding- arbeidsongeval-invoeren

Hulp nodig? Hulpteksten in Vlimpers Instructiefilmpjes Beschikbaar vanaf januari 2018. Links staat op de startpagina.

Klantencontact vanaf 1 januari – focus op bereikbaarheid Vragen van personeelslid (persoonlijk dossier, gebruik van Vlimpers) Vragen van leidend ambtenaar/HR/ afdelingshoofd (dossier personeelslid, overkoepelende thema’s, organisatievragen bv. Fusie, Rapportering) Eén centraal opvolgingssysteem Telefonisch contact met dossierbehandelaar of teamleider via infolijn: 02 55 36 000 Contactformulier in Vlimpers voor klanten, en één generiek e-mailadres voor externe partijen. Contactdagen Persoonlijk contact na afspraak Selfservice: het Vlimpersportaal als dé plaats om zelf informatie en antwoorden te vinden. Klachten van klant Individuele klacht via Vlimpers contactformulier – procedure via klachtencoördinator van AgO + Geaggregeerd te behandelen in klantengesprekken met HRBP

Vlimpers als portaal Stel je vraag aan het Dienstencentrum Personeelsadministratie: Telefonisch via het nummer (02 55) 36000 Online via het Vlimpers contactformulier

Vlimpers contactformulier

Vragen? Meer informatie: Overheid.vlaanderen.be/personeel Overheid.vlaanderen.be/vlimpers