Bestel- en aankoopprocedure Hoe veilig arbeidsmiddelen aankopen en in gebruik nemen in een school
Verplichtingen fabrikant Verplichtingen gebruiker Wetgeving Verplichtingen fabrikant Verplichtingen gebruiker Veilig ontwerp waarborgen Juiste keuze maken Europese richtlijnen Economische richtlijn Sociale richtlijn Nationale wetgeving
Bestel- en aankoopprocedure Waarom – doel Risico’s beheersen Risico’s voorkomen (buiten houden) Schade voorkomen (beveiligingen aanbrengen – instructies opstellen) Schade beperken Preventief beleid bij aankoop van: Arbeidsmiddelen PMGE Beschermingsmiddelen Installaties
Bestel- en aankoopprocedure Waarop toepassen Arbeidsmiddelen PMGE – producten met gevaarlijke eigenschappen Beschermingsmiddelen tegen brand Collectieve en Persoonlijk beschermingsmiddelen Installaties - Sport- en speeltoestellen
Bestel- en aankoopprocedure Toepassen op arbeidsmiddelen Machines Installaties: CV installatie, noodtrap Gereedschappen: ladder, stelling Gemechaniseerd werktuig: handslijpmachine, boormachine Apparaten: kopieerapparaat, papierversnipperaar, beamer
Bestel- en aankoopprocedure Toepassen op collectieve beschermingsmiddelen Leuning Valnet Ventilatie (afzuiging) - HVAC Geluidsabsorberende panelen Afschermingen …
Bestel- en aankoopprocedure Toepassen op persoonlijke beschermingsmiddelen Veiligheidsbril Veiligheidsschoenen Werkpak Handschoenen Helm …
Bestel- en aankoopprocedure Toepassen op Producten met Gevaarlijke Eigenschappen Alle stoffen gebruikt in alle afdelingen zoals: Labo chemie / afdeling carrosserie / afdeling hout / haartooi / schilderen-decoratie Onderhoudsploeg Keuken Poetsploeg
Bestel- en aankoopprocedure Toepassen op Sport- en speeltoestellen Aankoop speeltoestel: Waar plaatsen Welke ondergrond Ruimte rondom voorzien Eisen naar afwerking – kleur – gebruikte materialen – …
Bestel- en aankoopprocedure Verantwoordelijkheden Werkgever Preventieadviseur Aankoper CPBW
Bestel- en aankoopprocedure Verantwoordelijkheden Werkgever stelt aankoopprocedure op (Prevor) verantwoordelijk voor uitvoering eindbeslissing
Bestel- en aankoopprocedure Verantwoordelijkheden Preventieadviseur ondersteunt opstellen van aankoopprocedure agendeert procedure op comité en vraagt advies archiveert de procedure
Bestel- en aankoopprocedure Verantwoordelijkheden Aankoper bestelbon afhalen (op secretariaat) vraagt toestemming tot aankoop (aan directeur) vraagt advies preventieadviseur
Bestel- en aankoopprocedure Verantwoordelijkheden CPBW houdt toezicht op uitvoering van procedure geeft advies
Bestel- en aankoopprocedure Hoe uitvoeren - Procedure bepalen Zonder / geen procedure geen document nodig geen verhoogd risico – geen extra advies Verkorte procedure bestelbon beperkt risico – advies bij bestelling Volledige procedure bestelbon – levering – indienststelling bespreken van bestelbon – indienstelling – RA
Bestel- en aankoopprocedure Hoe uitvoeren - Procedure bepalen 20160109 PREVOR aankoop (003).xlsx
Bestel- en aankoopprocedure Hoe uitvoeren - Bestelling Rekening houden met: kwaliteit – kwantiteit van product waar gebruiken wie gebruiken advies (L)PA Veiligheidseisen bij bestelling (formulier) – bijkomende eisen door LPA Online bestellingen – de besteller neemt de verantwoordelijkheid op zich om de veiligheidseisen te controleren en hij / zij wint vooraf het advies in van de preventieadviseur
Bestel- en aankoopprocedure Hoe uitvoeren - Bestelling 6. AanvraagAankopenMinder100EUR.docx 7. AanvraagAankopenMeer100EUR.docx
Bestel- en aankoopprocedure Hoe uitvoeren - Levering Bij verkorte en volledige procedure : leveringsdocumenten nakijken door LPA - Leveringsbon - CE keurmerk - EG verklaring van overeenkomst – conformiteit - Veiligheids- gebruiks- onderhoudsinstructies - Nederlandse taal
Bestel- en aankoopprocedure Hoe uitvoeren - Levering Bij verkorte en volledige procedure : tekortkomingen i.v.m. levering schriftelijk vastleggen (aankoper en LPA)
Bestel- en aankoopprocedure Hoe uitvoeren - Indienststelling Bij verkorte procedure : - WG controleert voorwaarden en eisen op vlak van veiligheid en gezondheid - Er wordt geen indienststellingsverslag opgemaakt
Bestel- en aankoopprocedure Hoe uitvoeren - Indienststelling Bij volledige procedure : - Voorwaarden en eisen op vlak van veiligheid en gezondheid zijn vervuld arbeidsmiddel in dienst stellen - Indienststelling door directeur o.b.v. indienststellingsverslag van de LPA - Directeur zorgt voor gepaste opleiding voor gebruik van arbeidsmiddel (+ gebruiksaanwijzing – VIK – … )
Bestel- en aankoopprocedure Hoe uitvoeren - Stappenplan Stappenplan vraag tot aankoop.doc
Bestel- en aankoopprocedure Buitendienststellen stappenplan buitendienststelling.doc