Techniek, Talent & Energie | TT&E

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
een didactiek voor opleiden op school
Advertisements

Hogere denkvaardigheden
BattleBots The school battle.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
‘Met wetenschap en techniek meer plezier!’
met het onderwijs samen bijzondere leermiddelen
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Samenwerken in burgerschap
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Welkom op de Uilenhof Nieuwe Mavo en Havo Junior
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
Informatie- avond groep 6
Ervaringen Implementatie in Nederland
Welkom op deze informatieavond
Les 1 - ICT in het Onderwijs Digitale didactiek - K. De Schuyteneer en B. Bastiaensen.
Informatieavond groep 4
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Onderwerpen van deze avond
Activerende werkvormen
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Natuur en Techniek in de Basisschool
Voorlichting traject Voortgezet Onderwijs Groep 8
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Customize!.
Lezen: doe het goed voor
1. lesoverzicht les WiG volgens lesmodel Realistisch Rekenen
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Lesgeven aan hoogbegaafden Beta-didactiek binnen onze ace-klassen.
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
Leer kracht Workshop over competenties van
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Dingen in de kring van nonverbaal naar verbaal en weer terug Suzanne van Norden en Lucie Visch Workshop Een vluchteling / asielzoekerskind in de groep.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
De coach in het onderwijs Georganiseerd door het ouderplatform HAVOplus.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
Masterclass W&T-Vaardigheden TRAINING 2: SOCRATISCHE DIALOOG.
InformatieavondInformatieavond Groep 6 schooljaar
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Wegwijs Groep 8 Thema 2Weer en verkeer Introductieles: 30 minuten Zelfstandig werken: 90 minuten Afsluiting: 30 minuten. presenteren.
Welkom in Groep 6!. Wat gaan we doen?  Voorstellen  De leerstof van groep 6  Visie van de school  Mededelingen  Vragenrondje.
Melanchthon De Blesewic
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
De gemiddelde leerling…
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Naar meer activerend onderwijs in het VO
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
Techniek op school Julie Sijmens Elke De Jonge.
PRESENTATIE Bijeenkomst IKC – ontwikkeling
JGZ en de Ouder – en Kind teams in Amsterdam
Startscherm, filmtrailer
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Activernde didactiek & passende werkvormen
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
van Basisschool naar Voortgezet Onderwijs
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Techniek, Talent & Energie | TT&E Allard Polak en Stefan Paauwe Voorstellen SP en AP

Techniek, Talent & Energie Groep 1 t/m 8 Wetenschap & Techniek Onderzoekend & Ontwerpend leren Talentontwikkeling (kinderen, leerkrachten) Nederlandse energiesysteem Energietransitie (ETM) Energie als spannend, tastbaar en levendig onderwerp Oriëntatie: wat kun je verwachten: mix van theoretische achtergronden, maar vooral ook zelf ondergaan. WERKVORM IN TWEETALLEN; OPDRACHT MAAK LICHT MET BATTERIJ Nabespreking: moeite, weerstand (!), handelingsverlegenheid, Aha-erlebnis, succeservaring Techniek, Talent & Energie

JA= G NEE=A Schrijf de letters van het goede antwoorden op Kernbegrip Waar of niet waar? Schrijf de letters van het goede antwoorden op 1 Stroom bestaat uit kleine deeltjes. JA= R NEE=B 2 Door je huis te isoleren bespaar je energie. JA= G NEE=A Kernbegrip

3. Brandstof is een stof waar energie in. opgeslagen zit. JA= E 3 Brandstof is een stof waar energie in opgeslagen zit. JA= E NEE=O 4 Van gedroogde koeienpoep kun je een vuurtje stoken. JA= I NEE= K s

Kernbegrip Aan aardgas wordt een geur toegevoegd, omdat dat veiliger is JA=N NEE=P 6 De energie van 1 Marsreep is genoeg om een auto 400m te laten rijden. JA=E NEE=O 20-9-2018

7 De eerste batterij is uitgevonden door professor Volta. JA=E NEE=K Kernbegrip 7 De eerste batterij is uitgevonden door professor Volta. JA=E NEE=K Alessandro Volta, Italiaanse geleerde, uitvinding (voorloper) batterij rond 1800 20-9-2018

Ontwikkeld en getest Ontwikkeld Getest Bedrijfsleven en Hanzehogeschool Groningen Door 22 basisscholen in Assen en Groningen Leraren PO, VO en HBO en inhoudelijk experts Door 3.778 leerlingen Vier basisscholen in Zuidlaren, Noordenveld en Groningen Door 96 groepen Door 144 leerkrachten Met ondersteuning van Regio Groningen Assen 100 – 190 - landelijk … Techniek, Talent & Energie

Energie in 2030??? Energietransitie, van grijs naar groen (met 50 tinten daartussen) Techniek, Talent & Energie

Energietransitiemodel ETM FILMPJE LATEN ZIEN SAMEN SPEL SPELEN 1 LERAAR VOOR HET BORD, REST ZIJN DE HULPTROEPEN TIJDSDUUR 5 A 10 MINUTEN Techniek, Talent & Energie

Techniek, Talent & Energie Kerndoelen Basis voor onderwijs in W&T www.wetenschapentechnologie.slo.nl Didactiek: O&O, TalentenKracht 2020 moet W&T een rol hebben in het Bao Techniek, Talent & Energie

TalentenKracht Het stimuleren van Talent bij basisschoolleerlingen Allard Techniek, Talent & Energie

Talentontwikkeling Drie pedagogisch-didactische strategieën Vragen stellen (ruimte geven) De empirische cyclus (structuur bieden) Scaffolding (flexibel ondersteunen) 20-9-2018 Titel presentatie aanpassen 12

Didactische hulpmiddelen Vragen stellen (ruimte geven) Leerkrachtgerichte vragen: goed-foutvragen, deze toetsen de aanwezige kennis. Wat is een ijsbeer? Wat is een schutkleur? Leerlinggerichte vragen: vragen naar de gedachtegang of beleving van de leerling, waardoor de leerling wat kan vertellen. Heb jij wel eens een ijsbeer gezien? Hoe zag hij er uit? Waarom denk jij dat een ijsbeer wit is? (Wetzels & Steenbeek 2010) 20-9-2018 TT&E

Didactische hulpmiddelen De empirische cyclus (structuur bieden) 20-9-2018 TT&E

Didactische hulpmiddelen Scaffolding (flexibel ondersteunen) Doorvragen / aanmoedigen / meedoen Een taak opdelen in kleinere stukken Herformuleren en herhalen Gedachten en ideeën stimuleren / bevragen Door bijv. (gedachte) experimenten n.a.v. ideeën Door bijv. alternatieve verklaringen voor te leggen 20-9-2018 TT&E

Didactiek Kinderen serieus nemen Onderzoek, zelf ontdekken Gebruik maken van speelse, activerende, uitdagende werkvormen Methodiek TalentenKracht Techniek, Talent & Energie

Ruimte voor eigen experimenten Reflectie is ingebouwd Voorbeeld Stap voor stap uitleg? Ruimte voor eigen experimenten Reflectie is ingebouwd Techniek, Talent & Energie

Simulatiespel bloedsomloop Andere voorbeelden Zunnespel Film Bouwopdrachten Bingo Energiewinkel Strip (historie) Energie thuis Experimenten Fotospeurtocht Simulatiespel bloedsomloop Computergame Ecologische voetafdruk Techniek, Talent & Energie

Techniek, Talent & Energie Onderdelen Kennis Onderzoek Bouw-ontwerp Spel Integratie Taal Muziek Rekenen Geschiedenis Aardrijkskunde Biologie Bewegen… Techniek, Talent & Energie

Techniek, Talent & Energie Kennis Voorleesboeken – Energie in je lijf – Bingo – Energiemarkt – Wereldontbijt… Onderzoek Wind vangen – Speuropdracht – Parallel- en serieschakeling – Luchtdruk… Bouw/ontwerp Zonneboot en zonnewijzer – Deuralarm – Actie/Reactiebaan – Windmolen… Spel Zunnespel – Volta – Energiebaas – Ren Je Rot – Dierenkwartet… Techniek, Talent & Energie

Scholing Startbijeenkomst op eigen school voor gehele team Afhankelijk van ervaring en wensen: aanvullende training (didactiek en inhoud en TalentenKracht E-coaching) Achtergrondinformatie in de lesmappen en op de website Veel gestelde vragen/antwoorden op website Inhoudelijke helpdesk Medio schooljaar 2017/2018 voorbeeldlessen op website Techniek, Talent & Energie

Techniek, Talent & Energie Groep 1 t/m 4 = 4 lessen per jaar Groep 5 t/m 8 = 10 lessen per jaar + Techniek, Talent & Energie

Geïnteresseerd. www. hanze Geïnteresseerd? www.hanze.nl/techniektalentenergie Of neem contact op met projectcoördinator Lisette Schrage l.schrage@pl.hanze.nl