Ze kunnen het omdat jij dat denkt

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
De opbrengsten van een groei-mindset
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Meer bewegen via internet 28 juni 2011 – OU Open Kennisavond Denise Peels Stijn Friederichs.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Wat is belangrijk om te leren?
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
C. Molmans SOD-Opleidingen
Volksuniversiteit Zwolle
Eerstejaarsproblemen
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Motivatie & differentiatie
VERSTERK WAT WERKT.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Solliciteren: wat wil ik?
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Week 1: kennismaken Mindset en feedback.
WAT maakt ons UNIEK?. We houden van aanpakken! We leren door gewoon te doen de praktijk We houden niet van boeken We zijn schatten We willen graag nu.
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Ze kunnen het omdat jij dat denkt Workshop groeigericht feedback geven
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Ze kunnen het omdat jij dat denkt Werken vanuit een groeimindset Hans van Dijck
Mindset DE ROL VAN OVERTUIGINGEN OP GEDRAG EN FUNCTIONEREN JAN VAN ZUTPHEN.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Talent in Ontwikkeling
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Ze kunnen het omdat jij dat denkt Werken vanuit een groeimindset Hans van Dijck
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Ze kunnen het omdat jij dat denkt Werken vanuit een groeimindset Hans van Dijck
Good Practices VO Gouden weken en schoolstewards
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Loopbaancompetenties
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Pag. 1 Hoi, Ik ben Martin, ik ben 17 jaar en doe de opleiding Dienstverlening praktijkroute. Ik ben genomineerd door een team docenten van de praktijkroute.
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Breinleren.
LOB zeven stappen naar succes
Talent in Ontwikkeling
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
“Leef je leven alsof het de tweede keer is’ Victor Frank”
Welkom 9/19/2018.
De Mindset voor Presteren in het Klaslokaal
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Kansarmoede in de school
Prestatiegedrag.
Desirée Houkema – (Hoog)begaafdheid In-Zicht
Feedback Reinier Geurts.
Zichtbaarheid Creëren
Motivatie en puberbrein
De FoutenFabriek Frank Deuring
Eigenaarschap.
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

Ze kunnen het omdat jij dat denkt Werken vanuit een groeimindset Hans van Dijck www.groeimindsetonderwijs.nl

Maak steeds een keuze 1. Doorslaggevend voor grote prestaties is of je er voldoende talent voor hebt 1. Doorslaggevend voor grote prestaties is of je bereid bent er hard voor te werken 2. Ik kan wel nieuwe dingen leren, maar mijn basisintelligentie kan ik niet echt veranderen 2. Door gerichte training kan ik mijn basisintelligentie verhogen 3. Aan kennis en vaardigheden kun je werken, karakter verander je niet 3. Iemands karakter ontwikkelt zich permanent door inzicht en ervaring 1, 3, 5, 7 en 9 zijn links Fixed en rechts Groei uitspraken; 2, 4, 6, 8 en 10 zijn links Groei en rechts Fixed uitspraken.

Vraagstelling Hoeveel invloed heb je als docent op de werkhouding en motivatie van je leerlingen? Wat is de rol van je eigen mindset daarin?

Motivatietheorieën Maslow’s behoeftepyramide McGregor: theory X & theory Y Ryan & Deci, Stevens: Competentie, Autonomie, Relatie Daniel Pink: Autonomy, Mastery, Purpose

Het Pygmalion effect Het effect van verwachtingen… maar niet alleen verwachtingen!

Mindset Carol Dweck Fixed Mindset Growth mindset Vaste intelligentie bepaalt waartoe je in staat bent Growth mindset Wil en inspanning bepalen waartoe je in staat bent

Mentaal model Groei: Statisch (fixed): Als ik ervoor blijf werken, zal het uiteindelijk lukken Je krijgt het vanzelf een keer door Ik ben dyslectisch, faalangstig, druk, autistisch …dus moet ik me extra inspannen Als ik er voor werk en het lukt niet, ga ik voor niemand af: ik leer er altijd van Statisch (fixed): Het maakt niet uit of ik er hard voor werk, ik kan het toch niet/wel Ik ben nu eenmaal (niet zo) slim Ik ben nu eenmaal dyslectisch, faalangstig, druk, autistisch …inspanning zal dus niet lonen Als ik er niet voor werk, faal ik in ieder geval niet omdat ik dom ben…

Fixed mindset Ik zal hem maar geen moeilijke vraag stellen… Pubers kunnen niet structureren Ik zal wel te dom zijn… Bij ons in de familie kan niemand wiskunde… Ik ben nu eenmaal dyslectisch

Hoe kan het dat goede gymnasiasten op de universiteit vastlopen Hoe kan het dat goede gymnasiasten op de universiteit vastlopen? Hypothese: ze hebben niet geleerd om teleurstellingen te overwinnen; ze hebben overdreven angst om te falen en niet slim genoeg te zijn.

Wat heeft je eigen mindset beïnvloed? Welke ervaring in gezin, op school, tijdens opleiding, op het werk komt nu naar boven? Zijn er terreinen waar de fixed mindset overheerst en terreinen waar bij jou de groeimindset overheerst? Herken je een self-theory bij jezelf?

Oprah Winfrey kreeg te horen dat haar stem en verschijning niet geschikt waren voor TV. Michael Jordan werd op 17-jarige leeftijd afgewezen voor het College-team.

Wie overkwam dit? Zijn muziekleraar zei: Als componist is hij hopeloos! We stoppen met je want je bent niet geschikt voor televisie Kon niet praten tot zijn vierde en leraren zeiden dat het niet veel zou worden Uw zoon is te klein en niet helemaal volgroeid, hij kan beter stoppen met voetbal Wij gaan u helaas ontslaan: u heeft te weinig fantasie en geen originele ideeën Wij sturen uw manuscript retour want wij zien er geen enkele markt voor Met jullie geluid hebben jullie geen enkele kans in de muziekbusiness

Wie overkwam dit? Zijn muziekleraar zei: Als componist is hij hopeloos! Ludwig von Beethoven We stoppen met je want je bent niet geschikt voor televisie Oprah Winfrey Kon niet praten tot zijn vierde en leraren zeiden dat het niet veel zou worden Albert Einstein Uw zoon is te klein en niet helemaal volgroeid, hij kan beter stoppen met voetbal Lionel Messi Wij gaan u helaas ontslaan: u heeft te weinig fantasie en geen originele ideeën Walt Disney Wij sturen uw manuscript retour want wij zien er geen enkele markt voor J.K. Rowling Met jullie geluid hebben jullie geen enkele kans in de muziekbusiness The Beatles

Groeimindset onderbouwd vanuit hersenonderzoek Hersenen werken als een spier Leren is het aanleggen van geitenpaadjes

Hersenen werken beter door training Londense taxichauffeurs, Canadese kunstschaatsers, Malcolm Gladwell, Joshua Foer (Het geheugenpaleis)

Hoe interpreteren we Omschrijf Talent Capaciteiten Karakter Overtuiging Inzicht

statisch groei Talent Iets wat je van jongs af aan hebt (of niet) De potentie die iedereen heeft om iets te ontwikkelen Capaciteiten De lat tot waar iemand kan komen als hij zich inspant Het vermogen om in alle situaties te blijven leren Karakter Genetisch bepaalde eigenschappen Door ervaringen ontwikkelde stijl van handelen Overtuiging Zeker weten dat iets waar is Ervaringsinzicht, kan veranderen Inzicht Bijna niet te leren, je hebt het of je hebt het niet Groeit ‘vanzelf’ door oefening , verwerking, verdieping

Bij welke leerling(en) zou je de motivatie en werkhouding willen versterken?

Groeigerichte feedback Legt de relatie tussen inspanning en resultaat Richt zich op de aanpak, het proces Richt zich op het belang van oefenen en repeteren Richt zich op de noodzaak van fouten Richt zich op het doorzetten na mislukking Richt zich op het belang van focus en concentratie Richt zich op het gestelde en haalbare doel Reflecteert op de noodzakelijke vaardigheden

Geef je doelgroep groeigerichte feedback 5 x verwachting 1. 2. 3. 4. 5. 5 x feedback 1. 2. 3. 4. 5.

Een ‘pakketje’ groeimindset Test Reflectievragen Gesprek Filmpjes Oefeningen Rolmodellen zoeken Successen benoemen Werk met een collega!

Quotes can help!

Verbazingwekkende ontwikkeling

Bronnen Filmpjes en sites over mindset www.groeimindsetonderwijs.nl http://www.youtube.com/watch?v=XApTUPG-Es8 http://www.youtube.championshipbasketballschool.com/2014/01/30 (lesson 13) http://www.youtube.com/watch?v=MTsF2TaEaJA http://www.youtube.com/watch?v=aPNeu07I52w http://www.youtube.com/watch?v=ICILzbB1Obg http://www.youtube.com/watch?v=2jDVd-nCEYc http://www.videosurf.com/carol-dweck-190816 http://www.youtube.com/watch?v=oizGbbvxUT0 http://tests.psychologiemagazine.nl/Brein/Test%20je%20mindset%20-%20intelligentietest http://www.youtube.com/watch?v=8uPq5-GklVg&feature=youtu.be http://www.youtube.com/watch?v=TTXrV0_3UjY http://www.youtube.com/watch?v=7NPNt4y-OzI http://www.fcsprint2.nl/opendir/index.php?page=exercise&menu=27&menulvl=288 http://mindsetonline.com/ http://www.ted.com/talks/angela_lee_duckworth_the_key_to_success_grit.html http://growthmindseteaz.org/johnhattie.html http://artikelencoertvisser.blogspot.com/2007/12/de-groeimindset

Boeken en artikelen Dweck, Carol S. PH.D. Mindset The New Psychology of Success, Random House, New York 2006, 239 p. Nederlandse vertaling van het boek (2011): Mindset, de weg naar een succesvol leven, Carol S. Dweck Breinlink voor ouders (2011), Gerjanne Dirksen en Hulda Möller, ISBN 9789055948208 Motivatie binnenstebuiten (2014), Huub Nelis en Yvonne van Sarck (Youngworks) Kosmos De groene vingers van de schoolleider (2013) Liny Toenders en Hans van Dijck, Meso-Magazine nr. 191 Ze kunnen het omdat jij dat wil, Hans van Dijck Dat gaat het WEL worden, Met een groeimindset het leven tegemoet, Hans van Dijck