Betekenisvol rekenen Context gebonden rekenen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenproblemen en Dyscalculie
Advertisements

Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Flexibel rekenonderwijs in groep 3 en 4 Bijeenkomst 2
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
Rekenproblemen en Dyscalculie
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Flexibel rekenonderwijs in groep 3 en 4 Bijeenkomst 3
Opleiding Onderwijsassistent
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Cluster 4 gerelateerde problemen
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Mathematics Education and Neurosciences
Nationale Rekendagen Noordwijkerhout 18 maart 2010
Cursus rekendidactiek
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
Rekenen en Rekenproblemen
Leerlingen met reken- wiskunde problemen in klas 3 en 4 vmbo
Rekenen boven het boekje
Derde ronde practicum ‘Binnen de methode’
Drie concepten Wat is de visie van de school op taal en rekenen? Hoe je kijkt naar taal en rekenen bepaalt wat je in de klas terugziet. Is taal meer dan.
Achtergrond rekenproblemen
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Rekenproblemen en Dyscalculie
Vakspecifieke onderwijsbehoeften bij rekenen en Wiskunde
Vakdidactische opdracht
Aanpak problematisch gedrag
Samen succesvol rekenen op de Zilverberg
Unit 1 Groep 1/2.
Portfolio Presentatie
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Welkom.
Stichting Onderwijs der EBGS MTD Workshop 2015
Pedagogische theorieën
Ontwikkeling van het jonge kind
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Masterplan dyscalculie
Getalbegrip versterken, rekenen tot 100
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Workshop Doorlopende leerlijnen rekenen ‘Iedereen telt mee’ Over de drempels met taal en rekenen: VVE-PO Carla Sanders, Nel van Loon en Magda van der Wulp.
Mei 2013 Welkom 19.15u: Inloop met koffie/thee 19.30u: Opening en presentatie 19.45u: Vragenronde 20.00u: Presentatie clusters 21.00u: Tips en tops 21.15u:
 Groep 1 en 2  Ochtendkring  Spelen en werken  Eten en drinken  Gymles  Letterfeestje  Spelinloop  Ontwikkelingsmaterialen  Brood eten  Buiten.
Welkom bij de workshop Werken met een denkschrift
Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 19 januari 2011.
Informatieavond groep 8, Kees van den Groenendaal 8.
Dyscalculie uit:
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap! Swv Plein mei 2014 Aleid Schipper.
Presentatie ouderbijeenkomst
Presentatie ouderbijeenkomst
Regiobijeenkomsten LECSO Oktober 2016 Rion Pennings
Ouderpresentatie 1. Rekendoelen periode tot en met eerste rapport
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Ouderkring groep 7 Welkom in groep 7 juf Heleen woe-do-vrij di-woe-do
Cognitieve ontwikkeling bij kleuters
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Info-avond september 2017.
Digi(bord)boek project <titel project>
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
De ontwikkeling van het kind !
Presentatie ouderbijeenkomst
Het Nederlands Autisme Register: de cijfers en het echte leven
Ouderbijeenkomst Thema Mensen.
Prader Willi en schoolkeuze
Transcript van de presentatie:

Betekenisvol rekenen Context gebonden rekenen 20-9-2018 Heliomare onderwijs Ed Zonneveld Betekenisvol rekenen Context gebonden rekenen In het ZML onderwijs Leerweg 2 SO/VSO Heliomare

Heliomare onderwijs Ed Zonneveld Agenda Korte inleiding Praktisch deel Praktische contextgebonden rekenopdracht Informatief deel Heliomare Onderwijs Samenwerking OBD Het rekenproject Video opname Afsluiting Vragen Bekijken van materiaal 20-9-2018 Heliomare onderwijs Ed Zonneveld

Heliomare onderwijs Ed Zonneveld Een school voor kinderen met een lichamelijke handicap. ( verbrede toelating ) Een school (Mytyl/ Tytyl) verbonden aan een revalidatiecentrum. Cluster 3 20-9-2018 Heliomare onderwijs Ed Zonneveld

Een scholengemeenschap Vroeg behandeling Voorbereidende leerweg Leerweg 1 SO/VSO: Speciaal en Voortgezet Speciaal onderwijs Leerweg 2 SO/VSO : ZML onderwijs Leerweg 3 SO/VSO : LZML onderwijs Leeftijden variërend van 2-20 jaar 20-9-2018 Heliomare onderwijs Ed Zonneveld

Samenwerking Heliomare OBD NHN Visie Ontwikkelen van een doorgaande lijn Verschillende niveaus Klassenmanagement. Ondersteuning bij de opzet van lesopzetten. 20-9-2018 Heliomare onderwijs Ed Zonneveld

Heliomare onderwijs Ed Zonneveld Type kind Motorische handicap Cognitief IQ 70-50.. en lager Gestapelde problematiek m.b.t gedrag ( pdd nos- nld- adhd- add) DSM IV type houding ( zelfredzaamheid ) motoriek sensoriek (visueel-auditief- kinetisch-tactiel) (vakt strategie) communicatie cognitie.. geheugen etc. a- levensritme 20-9-2018 Heliomare onderwijs Ed Zonneveld

Heliomare onderwijs Ed Zonneveld Rekenproblemen op Heliomare onderwijs Vaak een gestapelde problematiek t.a.v. classificeren en seriëren. tellen. een goed getalbegrip. automatiseren. (verkorte strategie toepassen) ruimtelijke oriëntatie rekenstrategieën. cognitieve problemen. (visueel -ruimtelijke type)(het procedurele type)( het verbaal geheugen type) sensorische en communicatieve problemen 20-9-2018 Heliomare onderwijs Ed Zonneveld

De Tos Kerndoelen uit het ZML/CED B7: Getal en getalrelaties Basisbewerkingen +/- Basisbewerkingen x/: B8: Tijd/Klok/Kalender B9: Geld herkennen/benoemen +/- wisselgeld/ gepast betalen B10: Meten/wegen: begrippen/toepassen/ berekenen 20-9-2018 Heliomare onderwijs Ed Zonneveld

Informeel….model….formeel Formeel niveau 14 +2=16 Kale sommen +-:x werkbladen interactie: Hoe doe je dat/ reken eens voor de bouwstenen zijn getalrelaties Model niveau De dagelijkse werkelijkheid maak je abstracter rekenrek / getallenlijn tekenen/ turven/ kleuren/ symboliseren / notaties kralenlijn/ blokjes in schema's zetten / leggen/ grafieken/vergelijken interactie: Hoe zou jij beginnen? Laat eens zien! Informeel niveau: sensorisch contextgebonden rekenen Wereldoriëntatie vanuit de dagelijkse werkelijkheid: Ervaringsgericht spel/ tellen/vergelijken/schatten/ordenen/groeperen/ WO/ taal/ opbergen/ verdelen/ relaties leggen met omgeving/ Soc.Emot voel eens/ hoor je dat/ ruik je dat / proef je dat/ kijk eens getalgevoel betekenisvol rekenen/ foto's/ platen/ krant/ mooie getallen interactie: Wat denk je?. Vertel eens …/gewicht/hoeveelheid/ omtrek! 20-9-2018 Heliomare onderwijs Ed Zonneveld

Veranderingsprocessen Visie (ervaringsgericht) Leerlijn TOS/CED Klassenmanagement Methode Basismateriaal PDO ZML Kerndoelen 20-9-2018 Heliomare onderwijs Ed Zonneveld

Waarom context gebonden rekenen? Begrip en inzicht. Toepassingsverbanden Informatiebron. Valkuil: Contexten kunnen voor kinderen ervaringsloos zijn. Emotie Van context naar rekenniveau. 20-9-2018 Heliomare onderwijs Ed Zonneveld